Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24040 keer)

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2019, 11:32:36 »
"Sterker nog. Onder bepaalde omstandigheden en in het bezit van een eerder verkregen '*Aanwijzing STS' moet een machinist zelfs door een rood sein rijden."

Dan moet de machinist toch "op zicht " rijden , en zijn snelheid onmiddelijk aanpassen?, in België is dat toch zo, als deze eerst toestemming heeft gekregen om de weg te vervolgen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2019, 13:23:08 »
Een aanwijzing stoptonend sein neem je in ontvangst wanneer je stilstaat voor betreffend sein.

"De machinist van trein xyz moet rijden voorbij stoptonend sein xyz

Achter het sein:
• rijden op zicht,
• wissels voorzichtig berijden met een snelheid van max. 10 km/h,
• rekening houden met het niet goed functioneren van aki’s, ahob’s en aob’s."


Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #32 Gepost op: 19 maart 2019, 21:48:26 »
De situatie in Castricum is een heel gevaarlijke voor de machinist.
a) de seinen staan daar korter op elkaar dan elders
b) het zijn voor Castricum allemaal P seinen (automatisch blokstelsel)
c) bij stoptonend sein na het perron (stoppen langs het perron) krijgt de machinist altijd Geel 4, Geel en dan rood
d) als het sein voor het perron rood toont krijg de machinist ook geel 4, geel, rood

Even terug naar (bijna) het begin van dit draadje, met dank voor de uitleg overigens:

Waarom staat dat sein na het perron eigenlijk op rood? Niet om die trein keurig langs het perron te laten stoppen, mag ik aannemen.  Maar het zorgt wel voor een hele cascade aan niet-groen tonende seinen, én een blijkbaar verraderlijk verwachtingspatroon.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #33 Gepost op: 19 maart 2019, 22:12:12 »
Niet als machinist maar als techneut redenerend denk ik dat dat te maken heeft met het aanrijden van de overweg direct noord van het station.
Bij een doorgaande trein wordt de overweg ruim voor het station al aangereden en gesloten, bij een trein die stopt te Castricum wordt de overweg pas gesloten als de trein weer moet gaan vertrekken.
Maar ik hoor graag hoe het exact in elkaar steekt :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #34 Gepost op: 19 maart 2019, 22:16:33 »
Zal inderdaad een Stop-Door schakeling zijn.

Dwz,
trein met 'stop' bediend, trein halteerd en op vertrektijd gaat de overweg dicht en daarna komt het sein veilig.
Met 'door' bediend, overweg sluit door het aanrijden van de aanrijdsectie, het sein toont veilig en de trein kan zonder te stoppen het station passeren.

Bedacht om te zorgen dat als een trein een stationnement maakt niet al die tijd de overweg onnodig dicht ligt :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #35 Gepost op: 19 maart 2019, 22:29:27 »
Het sein staat op rood vanwege de stop-door schakeling tbv de na het perron gelegen overwegen.

Het pijnpunt zit hem naar mijn idee in de plaatsing van het sein in een boog vlak voor het perron. Deze is gevoelsmatig onlogisch / tegen natuurlijk, is minder goed zichtbaar en staat maar een geschatte 400 meter voor het sein aan het eind van het perron.

Heb het even na gekeken, maar dit is al de 5e sts passage aldaar.
1x in 2015, 1x in 2017, 1x in 2018 en nu al voor de 2e maal in 2019.
Zijn niet alle voorvallen nieuwswaardig natuurlijk, maar het maakt in de telling niet uit of je 1cm of 150 meter voorbij het sein tot stilstand komt.


Mvg

Sander.

NB. Grappig dat collega Joop het verzwaren van het remcriterium naar remstand 2 zo toejuicht en ik had als een aanval op mijn vakmanschap beschouw. We rijden er namelijk pas ruim 25 jaar zo mee rond....
Ik vermoed dat er een andere reden is om het remcriterium te verzwaren, maar ik zou dan voor een iets dynamischere oplossing willen pleiten.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #36 Gepost op: 19 maart 2019, 22:37:35 »
Je laatste opmerking is niet zo precies dus ik weet niet of je hem zo bedoeld, maar ATB is ontworpen voor een absoluut remkriterium en die kun je niet echt dynamisch invullen.

Het is niks meer dan een microswitsch in de remkraan namelijk of bij een aantal materieelsoorten een twee tal drukcontacten op de remkraan.

Twee omgekeerd schakelende drukcontacten (NO/NC) die bij dezelfde druk omschakelen en altijd met elkaar overeen moeten komen, daar heb je dat failsafe principe weer ;)
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2019, 22:39:51 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #37 Gepost op: 19 maart 2019, 22:57:14 »
Thom, dank voor je toelichting.

Ik wil op voorhand melden dat ik mij nu ver buiten mijn vakgebied begeef, maar ik stel me voor dat je het remcriterium bijvoorbeeld zou kunnen koppelen aan het wel of niet hebben van ATB code. Geen code is remstand 2 remcriterium, wel code is remstand 1 remcriterium.
Of aan snelheid.
V > 80km/h is remstand 2
V < 80km/h is remstand 1
Of nog mooier een combinatie van beide. Geen code en V > 80km/h dan remstand 2.

Uitgangspunt is dan remming inzetten in remstand 2 en voldoe je aan de gestelde criteria dan kun je terug naar stand 1.

Geen idee of zulks te bewerkstelligen is. Verneem graag jouw kijk erop. Zo niet, dan moeten we maar genieten van de sporadische keer dat een SGM zich zo laat foppen.  ;)

Het staat mij gewoon tegen dat als ik ergens door omstandigheden bijvoorbeeld 70km/h rijd waar 140km/h is toegestaan ik bij een geel sein zo fors in de ankers gedwongen ga worden en heel lang met lage snelheid moet rijden. Daar schiet de maatregel zijn doel voorbij.


Mvg

Sander.


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2019, 02:00:42 door Sander.. Reden: Tiepfaut »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #38 Gepost op: 19 maart 2019, 23:41:11 »
"Sterker nog. Onder bepaalde omstandigheden en in het bezit van een eerder verkregen '*Aanwijzing STS' moet een machinist zelfs door een rood sein rijden."

Dan moet de machinist toch "op zicht " rijden , en zijn snelheid onmiddelijk aanpassen?, in België is dat toch zo, als deze eerst toestemming heeft gekregen om de weg te vervolgen.

Tenzij je een aanwijzijng stoptonend sein normale snelheid krijgt. :P
(Of die nog worden uitgedeeld geen idee. Maar hij bevind zich nog in het boekje :p )

Marc

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #39 Gepost op: 20 maart 2019, 00:04:06 »
Over seinen gesproken: ik zag van de week ook wel een leuk seinbeeld op dezelfde lijn (te Uitgeest): Geel 8 opgevolgd door groen knipper 8. Was voor de intercity Haarlem - Alkmaar in het station van Uitgeest.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #40 Gepost op: 20 maart 2019, 08:49:47 »
Ik vermoed dat er een andere reden is om het remcriterium te verzwaren, maar ik zou dan voor een iets dynamischere oplossing willen pleiten.
De reden dat het aangepast gaat worden is het incident bij Hattermerbroekaansluiting waarbij een trein met maar 110 km/h door een rood sein heen donderde. (komende vanaf de Hanzelijn > Zwolle) De eerste proefstellen met aangepaste remkraan/remcriterium was geen succes. Die remde te abrupt. Er komt een aanpassing, waar uiteraard eerst weer proef mee gedraaid wordt, en als dat goed bevonden is door de wijze heren, wordt dat geïmplementeerd.  (y) Of het een aantasting is van jouw vakmanschap, weet ik niet hoor. ICM en SGM hebben ook 2e remstand als remcriterium, en daar is verder niks mis mee. Wat ik overigens ook een fijne ontwikkeling vind bij VIRM, het remmen gaat meteen naar ED i.p.v EP en dan ED. Kan je uiteraard nu nog ondervangen door de tractie handle in tractie stand te laten staan, alleen is dat straks niet meer nodig. Tot zover off topic ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #41 Gepost op: 20 maart 2019, 09:28:19 »
Je laatste opmerking is niet zo precies dus ik weet niet of je hem zo bedoeld, maar ATB is ontworpen voor een absoluut remkriterium en die kun je niet echt dynamisch invullen.


FLIRT heeft een dynamisch remcriterium.
Daar zit geen vast punt im de remkraan om aan je criterium te voldoen   ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #42 Gepost op: 20 maart 2019, 09:38:03 »
Wilco, met alle respect, maar ik denk dat je de definitie van Fail Safe eens opnieuw moet gaan bekijken. Juist het feit dat je de A/P kan uitschakelen betekent dat het een mate van Fail Safe in zich heeft.

En dat geldt ook voor wat Thom vertelt over storingen bij seinen, etc.

Gr, Bert


Klopt niet helemaal. Dit is ook afhankelijk in welke mode gevlogen wordt. Er bestaat failsafe en fail operational. Dit is ook fabrikant afhankelijk daar er enkele en dubbele kanalen A/P's zijn. In triple A/P operatie (autoland) werkt het systeem fail operational, een defecte A/P wordt afgeschakeld. Het systeem valt dan terug naar fail operational wat niet zegt dat automatisch een A/P afvalt bij een fout. Dat is een piloot actie.

Let wel, dit betreft oudere A/P systemen. Moderne werken op dit vlak anders.

Overigens wel interessant het speculeren wat de oorzaak etc. is.  ;)  Ook de media hebben interessante conclusies op voorhand al gehad.
Groeten

Olav

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #43 Gepost op: 20 maart 2019, 11:57:30 »
FLIRT heeft een dynamisch remcriterium.
Daar zit geen vast punt im de remkraan om aan je criterium te voldoen   ;)

...en wat een ergerlijk systeem is dat. De dynamiek ervan ontgaat me volledig tijdens het gebruik, de irritaties die het oplevert zijn me wel bekend.
Gelukkig zijn er plannen dit te wijzigen naar een vast punt in de remkraan. Moeten we alleen hopen dat er voor een iets lichter remcriterium gekozen wordt en zeker geen zwaarder. Je rijdt zo veel en lang onnodig 40km/h met dat spul......

Het "akkefietje" Hattemerbroek is mij inderdaad bekend als (mede) aanleiding voor het verzwaren van het remcriterium. Neemt niet weg dat je dan bij normale omstandigheden nog steeds met een gangetje van +/- 80 km/h door rood kunt rijden. Het is daarmee dus geen oplossing voor het vermeende probleem. En zoals eerder aangehaald hebben we daar dus blijkbaar 25 jaar over moeten nadenken.
Vwb het EP ED verhaal; nu heb ik nog een keuze bij het inzetten van een remming, dalijk wordt de keuze ook al voor mij gemaakt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #44 Gepost op: 20 maart 2019, 12:33:48 »
Ik rem liever meteen ED.  ;)  Risico dat je met het spul op z'n gat gaat, is een stuk minder dan met EP en het remt ook nog eens comfortabeler.  (y) Maar goed. We dwalen teveel van het gebeuren van Castricum af.

Om even terug te komen:
Ik lees dat de seingeving gevaarlijk zou zijn voor de machinist. Hoezo dat zo is weet ik even niet. Iets met wegbekendheid enzo.
Ik lees dat er gespeculeerd wordt over de toedrachtEr wordt nergens gespeculeerd, het topic zo terug lezende ;)
Groeten Joop, machinist Lls