Inderdaad collega, je kan het zien doordat een sein eerder je een remopdracht geeft. Helaas zijn wij ook mensen en is een elektronisch systeem nooit failsafe.
De situatie in Castricum is een heel gevaarlijke voor de machinist. a) de seinen staan daar korter op elkaar dan elders
b) het zijn voor Castricum allemaal P seinen (automatisch blokstelsel)
c) bij stoptonend sein na het perron (stoppen langs het perron) krijgt de machinist altijd Geel 4, Geel en dan rood
d) als het sein voor het perron rood toont krijg de machinist ook geel 4, geel, roodVoor Castricum staan eerst drie P seinen met een cijferbak 4, gevolgd door een P sein voor het perron en een sein na het perron.Alle deze seinen staan op kortere dan de standaard remwegafstand van elkaar (daarom ook Geel 4, geel en dan pas rood)Dit alles niet om te speculeren, maar om aan te geven dat aan het seinbeeld zelf een machinist niet kan zien of de trein voor of langs het perron tot stilstand moet komen.
Seinen op te korte afstand, dan krijg je niet altijd een voor waarschuwing. Dit denken is totaal niet weten hoe seinen geplaatst worden. In dit geval klopt het in zoverre dat zelfs Geel knipper 4-Geel-Rood bij een Virm remmen op remcriterium NIET garandeert dat je voor de rode tot stilstand komt. Je zal echt sterker moeten remmen.
Geweldig hoor Thom, er klopt niet veel van je reactie.
Een elektronisch systeem is net als mensen simpelweg nooit failsafe. Het wordt namelijk door mensen gebouwd en gecontroleerd ten alle tijde. Waarom kan een piloot in een vliegtuig de automatische piloot uitschakelen, simpel omdat een elektronisch systeem nooit failsafe is.
Maakt het uit P of bediend zijn, jazeker bij P sein heb je namelijk nooit ATB-Vv
Waar het om gaat met altijd dat seinbeeld daar op die locatie is dat een machinist hierop gaat rekenen, raar maar menselijk. Bij afwijkingen in Castricum krijg je dus hetzelfde seinbeeld en geen afwijkend seinbeeld. De enige afwijking is dat andere seinen dit seinbeeld geven.
Oninteressant, is jouw mening. Het is interessant omdat dit psychisch invloed heeft en er voor zorgt dat juist deze situatie voor problemen kan zorgen. Ja een machinist hoort het seinbeeld op te volgen. Uiteraard, maar het is een mens en er gebeurt meer tijdens het rijden. Niet als goedprater, maar het verleden wijst uit dat dergelijke zaken wel degelijk invloed hebben.Een postbode moet altijd de juiste post bij je in de brievenbus doen. Staat gewoon op het poststuk op welk adres. Hoe kan het dat er dan toch post op het verkeerde adres wordt bezorgd? Omdat die postbode een mens is en vergissingen kan maken.
Waarom kan een piloot in een vliegtuig de automatische piloot uitschakelen, simpel omdat een elektronisch systeem nooit failsafe is.
Ik vraag mij af hoe veilig het spoor in Nederland is ?
Is het daar normaal dat een machinist voorbij het rode seinlicht mag rijden ?
Als hij al een geel sein is gepasseerd , dan moet hij toch weten dat het volgende een rood sein kan zijn ?
Ik zou toch vermoeden dat het zo zou moeten zijn.