Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)  (gelezen 2237 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Gepost op: 15 maart 2019, 13:30:06 »
Beste Lezers,

De rijeigenschappen van digitaal materieel wordt altijd geroemd. Zelf rij ik nog analoog met Weistra-regelaar. Omdat deze ook met PWM werkt, vraag ik me af of er dan nog verschil in rijeigenschappen zijn ten opzichte van digitaal rijden. Als ik zou willen overstappen naar digitaal, zou het dan mogelijk zijn om via een keuze schakelaar of wel een digitaal signaal of nog gewoon analoge stroom op de baan te zetten?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Charly
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 17:17:51 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2019, 13:37:48 »
Ik rij zelf ook met de Weistra regelaar (in combinatie met Permaloog, zie mijn website) en dat bevalt me prima.
Een decoder levert ook een PWM signaal aan de motor. Het verschil is dat de decoder met een veel hogere frequentie PWM't en de meeste decoders hebben tegenwoordig cruise control, daarmee houd je de snelheid constant bij wisselende belasting.

Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2019, 14:18:51 »
Ik vind dat Permaloog verhaal heel interessant, ga het verder bestuderen. Als ik het goed begrijp maakt het, op de cruisecontrol na, niet uit of je met de Weistra-regelaar rijdt of digitaal. Maakt de hogere PWM-frequentie nog verschil, wat zou de optimale frequentie zijn? Ik heb wel eens gedacht aan een Weistra-regelaar met instelbare frequentie zodat je hem voor elke loc optimaal zou kunnen instellen (presets maken). Ben helaas elektronisch niet goed onderlegd, dus weet niet of zoiets haalbaar is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2019, 14:41:10 »
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar volgens mij kun je de frequentie van de Weistra regelaar variabel maken door R5 (270k) te variëren.
Bedenk daarbij wel dat de frequentie al variëert met snelheidsinstelling. De truc van deze regelaar dat hij begint met vrij lange pulsen, om onwillige motoren "los" te krijgen. Ik weet niet of je zo veel wint door nog een extra instelling toe te voegen.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2019, 15:12:54 »
Ik wist niet dat hij zo doordacht werkte. Er is dan inderdaad geen winst meer te halen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2019, 15:56:03 »
De rijeigschappen van een digitale loc worden niet alleen bepaald door PWM. Iedere digitale loc heeft zijn eigen snelheidsregelaar aan boord. Die regelaar kan je geheel op de eigenschappen van de loc afstemmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2019, 16:08:50 »
...
Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Je zou dan in de loc nog een dubbelpolig schakelaartje kunnen maken die de railspanning naar de decoder stuurt of naar de motor (of de spanning op de motor van de decoder of van de rails).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2019, 17:12:51 »
Een omschakelaar in de loc, dat vind ik nogal ver gaan. Ben trouwens geen voorstander van al die mengvormen. Je rijdt analoog of je rijdt digitaal.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2019, 17:17:26 »
Ja, ik zou er ook niet aan beginnen, maar als iemand vraagt of en hoe dat beide toch zou kunnen, dan is een schakelaartje in een loc een mogelijkheid.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2019, 12:12:42 »
Ik dacht zelf om de voeding van de gehele baan, met een schakelaar, naar keuze te schakelen tussen analoge stroom of een digitale centrale. Je rijdt dan met je analoge materieel of met je digitale materieel. je hebt dus naar keuze een analoge baan of een digitale baan. Ik weet niet of dit technisch problemen oplevert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2019, 12:30:52 »
Op zich niet. Op mijn baan is er één ovaal omschakelbaar. Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog en koppel ik de twee bezetmelders los bij analoge aansturing. Of dat laatste echt nodig is, weet ik niet eens zeker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2019, 14:54:38 »
Dat laatste heb ik ook eens aan Huib gevraagd, waarvan ik een aantal bezetmelddecoders gebruik. Maar ze mochten bij analoog gebruik gewoon blijven zitten.

Gr, Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2019, 14:59:03 »
Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog ...
Hoe gaat dat dan precies?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2019, 17:37:34 »
Rij ook met veel plezier met de Weistra-regelaar. Ging altijd prima maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting. Ben blijkbaar een overgevoelige ziel. Met de oude (graan)gloeilampjes was het geen probleem omdat de lampjes zolang nagloeien in de "uit"fase dat je dat niet merkt. LEDs zijn meteen uit.

Bij filmpjes van tegenwoordige tentoonstellingen die heel erg vaak banen met baanverlichting en treinverlichting hebben met LEDs is het niet om aan te zien door de "samenwerking" van de beeldfrequentie met de 50 Hz van het lichtnet.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2019, 21:44:50 »
.....maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting.
Dat heeft zich bij mij vanzelf opgelost doordat ik met Permaloog voed. Constant spanning op de baan en doordat die voor de verlichting eerst wordt gelijkgericht branden de leds zonder te flikkeren. Kan zonder Permaloog ook wel, maar dan moet je wat elektronica toevoegen om de spanning te bufferen.