Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Fotowedstrijd 2025 door Hans Reints
Vandaag om 17:15:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
  

Auteur Topic: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)  (gelezen 2800 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Gepost op: 15 March 2019, 13:30:06 »
Beste Lezers,

De rijeigenschappen van digitaal materieel wordt altijd geroemd. Zelf rij ik nog analoog met Weistra-regelaar. Omdat deze ook met PWM werkt, vraag ik me af of er dan nog verschil in rijeigenschappen zijn ten opzichte van digitaal rijden. Als ik zou willen overstappen naar digitaal, zou het dan mogelijk zijn om via een keuze schakelaar of wel een digitaal signaal of nog gewoon analoge stroom op de baan te zetten?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Charly
« Laatst bewerkt op: 15 March 2019, 17:17:51 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2019, 13:37:48 »
Ik rij zelf ook met de Weistra regelaar (in combinatie met Permaloog, zie mijn website) en dat bevalt me prima.
Een decoder levert ook een PWM signaal aan de motor. Het verschil is dat de decoder met een veel hogere frequentie PWM't en de meeste decoders hebben tegenwoordig cruise control, daarmee houd je de snelheid constant bij wisselende belasting.

Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2019, 14:18:51 »
Ik vind dat Permaloog verhaal heel interessant, ga het verder bestuderen. Als ik het goed begrijp maakt het, op de cruisecontrol na, niet uit of je met de Weistra-regelaar rijdt of digitaal. Maakt de hogere PWM-frequentie nog verschil, wat zou de optimale frequentie zijn? Ik heb wel eens gedacht aan een Weistra-regelaar met instelbare frequentie zodat je hem voor elke loc optimaal zou kunnen instellen (presets maken). Ben helaas elektronisch niet goed onderlegd, dus weet niet of zoiets haalbaar is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2019, 14:41:10 »
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar volgens mij kun je de frequentie van de Weistra regelaar variabel maken door R5 (270k) te variëren.
Bedenk daarbij wel dat de frequentie al variëert met snelheidsinstelling. De truc van deze regelaar dat hij begint met vrij lange pulsen, om onwillige motoren "los" te krijgen. Ik weet niet of je zo veel wint door nog een extra instelling toe te voegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2019, 15:12:54 »
Ik wist niet dat hij zo doordacht werkte. Er is dan inderdaad geen winst meer te halen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2019, 15:56:03 »
De rijeigschappen van een digitale loc worden niet alleen bepaald door PWM. Iedere digitale loc heeft zijn eigen snelheidsregelaar aan boord. Die regelaar kan je geheel op de eigenschappen van de loc afstemmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2019, 16:08:50 »
...
Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Je zou dan in de loc nog een dubbelpolig schakelaartje kunnen maken die de railspanning naar de decoder stuurt of naar de motor (of de spanning op de motor van de decoder of van de rails).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #7 Gepost op: 15 March 2019, 17:12:51 »
Een omschakelaar in de loc, dat vind ik nogal ver gaan. Ben trouwens geen voorstander van al die mengvormen. Je rijdt analoog of je rijdt digitaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2019, 17:17:26 »
Ja, ik zou er ook niet aan beginnen, maar als iemand vraagt of en hoe dat beide toch zou kunnen, dan is een schakelaartje in een loc een mogelijkheid.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2019, 12:12:42 »
Ik dacht zelf om de voeding van de gehele baan, met een schakelaar, naar keuze te schakelen tussen analoge stroom of een digitale centrale. Je rijdt dan met je analoge materieel of met je digitale materieel. je hebt dus naar keuze een analoge baan of een digitale baan. Ik weet niet of dit technisch problemen oplevert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2019, 12:30:52 »
Op zich niet. Op mijn baan is er één ovaal omschakelbaar. Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog en koppel ik de twee bezetmelders los bij analoge aansturing. Of dat laatste echt nodig is, weet ik niet eens zeker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2019, 14:54:38 »
Dat laatste heb ik ook eens aan Huib gevraagd, waarvan ik een aantal bezetmelddecoders gebruik. Maar ze mochten bij analoog gebruik gewoon blijven zitten.

Gr, Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2019, 14:59:03 »
Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog ...
Hoe gaat dat dan precies?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2019, 17:37:34 »
Rij ook met veel plezier met de Weistra-regelaar. Ging altijd prima maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting. Ben blijkbaar een overgevoelige ziel. Met de oude (graan)gloeilampjes was het geen probleem omdat de lampjes zolang nagloeien in de "uit"fase dat je dat niet merkt. LEDs zijn meteen uit.

Bij filmpjes van tegenwoordige tentoonstellingen die heel erg vaak banen met baanverlichting en treinverlichting hebben met LEDs is het niet om aan te zien door de "samenwerking" van de beeldfrequentie met de 50 Hz van het lichtnet.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #14 Gepost op: 16 March 2019, 21:44:50 »
.....maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting.
Dat heeft zich bij mij vanzelf opgelost doordat ik met Permaloog voed. Constant spanning op de baan en doordat die voor de verlichting eerst wordt gelijkgericht branden de leds zonder te flikkeren. Kan zonder Permaloog ook wel, maar dan moet je wat elektronica toevoegen om de spanning te bufferen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.