BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Charly op 15 maart 2019, 13:30:06
-
Beste Lezers,
De rijeigenschappen van digitaal materieel wordt altijd geroemd. Zelf rij ik nog analoog met Weistra-regelaar. Omdat deze ook met PWM werkt, vraag ik me af of er dan nog verschil in rijeigenschappen zijn ten opzichte van digitaal rijden. Als ik zou willen overstappen naar digitaal, zou het dan mogelijk zijn om via een keuze schakelaar of wel een digitaal signaal of nog gewoon analoge stroom op de baan te zetten?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Charly
-
Ik rij zelf ook met de Weistra regelaar (in combinatie met Permaloog, zie mijn website) en dat bevalt me prima.
Een decoder levert ook een PWM signaal aan de motor. Het verschil is dat de decoder met een veel hogere frequentie PWM't en de meeste decoders hebben tegenwoordig cruise control, daarmee houd je de snelheid constant bij wisselende belasting.
Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
-
Ik vind dat Permaloog verhaal heel interessant, ga het verder bestuderen. Als ik het goed begrijp maakt het, op de cruisecontrol na, niet uit of je met de Weistra-regelaar rijdt of digitaal. Maakt de hogere PWM-frequentie nog verschil, wat zou de optimale frequentie zijn? Ik heb wel eens gedacht aan een Weistra-regelaar met instelbare frequentie zodat je hem voor elke loc optimaal zou kunnen instellen (presets maken). Ben helaas elektronisch niet goed onderlegd, dus weet niet of zoiets haalbaar is.
-
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar volgens mij kun je de frequentie van de Weistra regelaar variabel maken door R5 (270k) te variëren.
Bedenk daarbij wel dat de frequentie al variëert met snelheidsinstelling. De truc van deze regelaar dat hij begint met vrij lange pulsen, om onwillige motoren "los" te krijgen. Ik weet niet of je zo veel wint door nog een extra instelling toe te voegen.
-
Ik wist niet dat hij zo doordacht werkte. Er is dan inderdaad geen winst meer te halen.
-
De rijeigschappen van een digitale loc worden niet alleen bepaald door PWM. Iedere digitale loc heeft zijn eigen snelheidsregelaar aan boord. Die regelaar kan je geheel op de eigenschappen van de loc afstemmen.
-
...
Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Je zou dan in de loc nog een dubbelpolig schakelaartje kunnen maken die de railspanning naar de decoder stuurt of naar de motor (of de spanning op de motor van de decoder of van de rails).
-
Een omschakelaar in de loc, dat vind ik nogal ver gaan. Ben trouwens geen voorstander van al die mengvormen. Je rijdt analoog of je rijdt digitaal.
-
Ja, ik zou er ook niet aan beginnen, maar als iemand vraagt of en hoe dat beide toch zou kunnen, dan is een schakelaartje in een loc een mogelijkheid.
-
Ik dacht zelf om de voeding van de gehele baan, met een schakelaar, naar keuze te schakelen tussen analoge stroom of een digitale centrale. Je rijdt dan met je analoge materieel of met je digitale materieel. je hebt dus naar keuze een analoge baan of een digitale baan. Ik weet niet of dit technisch problemen oplevert.
-
Op zich niet. Op mijn baan is er één ovaal omschakelbaar. Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog en koppel ik de twee bezetmelders los bij analoge aansturing. Of dat laatste echt nodig is, weet ik niet eens zeker.
-
Dat laatste heb ik ook eens aan Huib gevraagd, waarvan ik een aantal bezetmelddecoders gebruik. Maar ze mochten bij analoog gebruik gewoon blijven zitten.
Gr, Bert
-
Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog ...
Hoe gaat dat dan precies?
-
Rij ook met veel plezier met de Weistra-regelaar. Ging altijd prima maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting. Ben blijkbaar een overgevoelige ziel. Met de oude (graan)gloeilampjes was het geen probleem omdat de lampjes zolang nagloeien in de "uit"fase dat je dat niet merkt. LEDs zijn meteen uit.
Bij filmpjes van tegenwoordige tentoonstellingen die heel erg vaak banen met baanverlichting en treinverlichting hebben met LEDs is het niet om aan te zien door de "samenwerking" van de beeldfrequentie met de 50 Hz van het lichtnet.
Carel.
-
.....maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting.
Dat heeft zich bij mij vanzelf opgelost doordat ik met Permaloog voed. Constant spanning op de baan en doordat die voor de verlichting eerst wordt gelijkgericht branden de leds zonder te flikkeren. Kan zonder Permaloog ook wel, maar dan moet je wat elektronica toevoegen om de spanning te bufferen.