Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)  (gelezen 2259 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Gepost op: 15 maart 2019, 13:30:06 »
Beste Lezers,

De rijeigenschappen van digitaal materieel wordt altijd geroemd. Zelf rij ik nog analoog met Weistra-regelaar. Omdat deze ook met PWM werkt, vraag ik me af of er dan nog verschil in rijeigenschappen zijn ten opzichte van digitaal rijden. Als ik zou willen overstappen naar digitaal, zou het dan mogelijk zijn om via een keuze schakelaar of wel een digitaal signaal of nog gewoon analoge stroom op de baan te zetten?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Charly
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 17:17:51 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2019, 13:37:48 »
Ik rij zelf ook met de Weistra regelaar (in combinatie met Permaloog, zie mijn website) en dat bevalt me prima.
Een decoder levert ook een PWM signaal aan de motor. Het verschil is dat de decoder met een veel hogere frequentie PWM't en de meeste decoders hebben tegenwoordig cruise control, daarmee houd je de snelheid constant bij wisselende belasting.

Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2019, 14:18:51 »
Ik vind dat Permaloog verhaal heel interessant, ga het verder bestuderen. Als ik het goed begrijp maakt het, op de cruisecontrol na, niet uit of je met de Weistra-regelaar rijdt of digitaal. Maakt de hogere PWM-frequentie nog verschil, wat zou de optimale frequentie zijn? Ik heb wel eens gedacht aan een Weistra-regelaar met instelbare frequentie zodat je hem voor elke loc optimaal zou kunnen instellen (presets maken). Ben helaas elektronisch niet goed onderlegd, dus weet niet of zoiets haalbaar is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2019, 14:41:10 »
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar volgens mij kun je de frequentie van de Weistra regelaar variabel maken door R5 (270k) te variëren.
Bedenk daarbij wel dat de frequentie al variëert met snelheidsinstelling. De truc van deze regelaar dat hij begint met vrij lange pulsen, om onwillige motoren "los" te krijgen. Ik weet niet of je zo veel wint door nog een extra instelling toe te voegen.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2019, 15:12:54 »
Ik wist niet dat hij zo doordacht werkte. Er is dan inderdaad geen winst meer te halen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2019, 15:56:03 »
De rijeigschappen van een digitale loc worden niet alleen bepaald door PWM. Iedere digitale loc heeft zijn eigen snelheidsregelaar aan boord. Die regelaar kan je geheel op de eigenschappen van de loc afstemmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2019, 16:08:50 »
...
Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Je zou dan in de loc nog een dubbelpolig schakelaartje kunnen maken die de railspanning naar de decoder stuurt of naar de motor (of de spanning op de motor van de decoder of van de rails).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2019, 17:12:51 »
Een omschakelaar in de loc, dat vind ik nogal ver gaan. Ben trouwens geen voorstander van al die mengvormen. Je rijdt analoog of je rijdt digitaal.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2019, 17:17:26 »
Ja, ik zou er ook niet aan beginnen, maar als iemand vraagt of en hoe dat beide toch zou kunnen, dan is een schakelaartje in een loc een mogelijkheid.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2019, 12:12:42 »
Ik dacht zelf om de voeding van de gehele baan, met een schakelaar, naar keuze te schakelen tussen analoge stroom of een digitale centrale. Je rijdt dan met je analoge materieel of met je digitale materieel. je hebt dus naar keuze een analoge baan of een digitale baan. Ik weet niet of dit technisch problemen oplevert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2019, 12:30:52 »
Op zich niet. Op mijn baan is er één ovaal omschakelbaar. Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog en koppel ik de twee bezetmelders los bij analoge aansturing. Of dat laatste echt nodig is, weet ik niet eens zeker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2019, 14:54:38 »
Dat laatste heb ik ook eens aan Huib gevraagd, waarvan ik een aantal bezetmelddecoders gebruik. Maar ze mochten bij analoog gebruik gewoon blijven zitten.

Gr, Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2019, 14:59:03 »
Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog ...
Hoe gaat dat dan precies?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2019, 17:37:34 »
Rij ook met veel plezier met de Weistra-regelaar. Ging altijd prima maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting. Ben blijkbaar een overgevoelige ziel. Met de oude (graan)gloeilampjes was het geen probleem omdat de lampjes zolang nagloeien in de "uit"fase dat je dat niet merkt. LEDs zijn meteen uit.

Bij filmpjes van tegenwoordige tentoonstellingen die heel erg vaak banen met baanverlichting en treinverlichting hebben met LEDs is het niet om aan te zien door de "samenwerking" van de beeldfrequentie met de 50 Hz van het lichtnet.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2019, 21:44:50 »
.....maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting.
Dat heeft zich bij mij vanzelf opgelost doordat ik met Permaloog voed. Constant spanning op de baan en doordat die voor de verlichting eerst wordt gelijkgericht branden de leds zonder te flikkeren. Kan zonder Permaloog ook wel, maar dan moet je wat elektronica toevoegen om de spanning te bufferen.