Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 113116 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #150 Gepost op: 09 januari 2020, 01:40:25 »
Heel kunstig.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #151 Gepost op: 09 januari 2020, 14:14:21 »
Dank je Martin,

Vandaag een rijdag, heb mijn ICR set eens weer uit de kast gepakt, en even op internet gekeken vanaf wanneer de ICR voor het eerst op de rails verschenen, dat was dus 1980 , heb ik nu de buurtland rijtuigen en volgens mij  waren dat de eerste serie.
Maar heb deze set gekoppeld met de piko 1152 , vroeg mij zo af of de 1152 deze trein getrokken heeft, want in 1980 heeft de 1152 een botsneus gekregen(boek serie 1100)

het is wel een fraaie combi qua kleur , wel heb ik in februari in 1981 een geel grijze 1100 zonder botsneus in Tilburg gefotografeerd.

dus vandaar mijn vraag .

het bagage rijtuig met nummer.

mvgr Evert en Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #152 Gepost op: 09 januari 2020, 14:42:50 »
Hoi,

Voor zover ik weet niet, maar niks is uitgezonderd in die tijd.
Kan er in ieder geval een met een botsneus met geel front en blauwe machinekamer inzetten, die waren er toen ook.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #153 Gepost op: 09 januari 2020, 16:19:39 »
Men vraagt en wij draaien:



Onbekende 1100 bij Boxtel met ICR (wel de buurlanduitvoering, maar ja). Exacte datum weet ik niet, maar in ieder geval dus na de aflevering van de A's en de B's en voor de aflevering van de BKD's. Dus dat zou wel te bepalen moeten zijn, dat was maar een korte periode.
Groet, Frank

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #154 Gepost op: 09 januari 2020, 16:37:24 »
Dank je Frank,



zo iets dus, fraaie combi  (y)


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #155 Gepost op: 09 januari 2020, 17:26:11 »
Leuke combinatie Evert.




Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #156 Gepost op: 09 januari 2020, 18:23:07 »
Eh..., bijna goed. Het bagagerijtuig even keren. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #157 Gepost op: 14 januari 2020, 10:21:38 »
Nadat we wat rijdagen hebben gehad is er ook weer wat bouwactiviteiten weliswaar niet veel , maar wat wijzigingen aan de baan aanbracht (lees verbeteringen).

op het rangeer gedeelte een wissel en 3x 6101  verwijderd , hier wilde ik 1 flexrail plaatsen maar tijdens het buigen zag ik al dat het niet gaat passen daarvoor 1x 6138 met een aangepaste flexrail.

op de voorgrond de brug in wording , ook hier een flexrail in een bocht gebruikt , toch kom ik niet mooi uit alle rail op dit viaductspoor ligt nog los want de ondergrond moet nog zwart geschilderd worden.
dus hier nog een uitdaging.

hier het laatste stukje spoor van de baan, moet nog een 18 MM plaat van de juiste lengte ophalen, en net na de brug zit een 6120 noodgedwongen anders kom ik niet uit wel kan ik straks omlopen met een lok.

het linker spoor loopt nu door , dit was eerst het omloop spoor voor de trein naar Zuidbarge en met een extra lok op het tweede niveau kan ik qua rangeren alle kant op.

eerst even weer genoeg gedaan vandaag , tip en ideeën zijn altijd welkom

mvgr Evert en Bas 

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #158 Gepost op: 14 januari 2020, 10:29:13 »
Lekker bezig Evert en Bas  (y)
En ik zie ook een mooie fabriek  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #159 Gepost op: 14 januari 2020, 11:15:13 »
Weer goed bezig Evert en Bas. (y)
groetjes Dion

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #160 Gepost op: 14 januari 2020, 12:26:04 »
Dat heeft wel wat zo'n rij onderlossers in een boog. Ik krijg daar een echt treinengevoel bij. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

HenkWinsum

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #161 Gepost op: 14 januari 2020, 14:20:45 »
Volgens Somda Railwiki: “De rijtuigen werden vanaf hun indienststelling in 1980 ingezet op de lijn Den Haag Centraal - Venlo - Keulen, serie 2500. Op deze relatie werden de rijtuigen ingezet in plaats van de oude rijtuigen Plan K en Plan N. Omdat de BKD rijtuigen nog niet geleverd waren, reden de ICR rijtuigen hier samen met de Stalen D’s uit 1932. De stalen D’s kregen hiervoor een leiding over het dak om de deuren van de nieuwe rijtuigen centraal te kunnen sluiten. In juli 1980 begon ook de inzet in de serie 800 (Maastricht - Zandvoort aan Zee).“

Aflevering ICR-1 (buurlandrijtuigen):
A: 29-9-1980 t/m 31-7-1981
B: 29-9-1980 t/m 28-5-1981
BKD: 31-7-1981 t/m 16-1-1982

De inzet van ICR A+B met een Stalen D heeft dus plaatsgevonden tussen sept 1980 en juli 1981 (wellicht nog iets langer).

Henk

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #162 Gepost op: 15 januari 2020, 16:48:09 »
zag gisteren de nieuwtjes van roco , zat wel wat leuks tussen voor in de toekomst op onze baan.

Ook een setje van 3 NS E tjes heb zo nog uit de jaren 70/80 , heb er laatst wat van MP bij gekocht voor erg weinig.


een leuk treintje ermee kunnen samen stellen

heb geen idee of de opschriften of wagon wel kloppen , maar volgens mij brengt roco het zelfde model uit

deze mist dan de gele strepen op de kopeinden.

mvgr Evert en Bas

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #163 Gepost op: 15 januari 2020, 17:23:16 »

Die oude bakwagentjes van Roco blijven leuk. Die zandwagentjes ook. Voor ergens tussen de 5 en 10 euro kun je die dingen wel vinden en zo hebje  voor weinig er weer een trein bij.

Voor wat betreft de aansluiting naar Zuid Barge op een van de laatste foto’s van je baan kun je niet beter die rare kronkel er uithalen en het spoor rechtdoor laten lopen? Met 2 wissels meer kun je ook nog een inhaal spoortje make-over het spoor dat uit die kronkel komt en een aansluiting houden op die andere 3 sporen.

Een van de 3 goederen sporen zou je ook nog kunnen weghalen en er een eiland perron van kunnen maken. Dan hebben je trein stellen ook nog een bestemming erbij.

Succes

Arjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #164 Gepost op: 20 januari 2020, 09:42:41 »
zat mij afgelopen weekend af te vragen over het gebruikt van deze wagons, nu roco een setje uitbrengt met een gele streep op de hoeken, weet dat ze ook voor suikerbieten zijn gebruikt ,maar de laatste jaren ook voor vele andere zaken.
Is er ook iets van een site of zoiets over het vervoer door de jaren heen, want mijn gedachten gingen uit van schroot en er staat een man in Houten die ladingen verkoopt voor deze wagons.

Heeft iemand een idee, ze kwamen ook in Zuidbarge dat tot 1969 een spoor aansluiting hand , maar dan voor landbouw producten.(info van de historische vereniging Zuidbarge)
dus ze zijn inzetbaar  voor vele soorten vervoer , maar wat in welke tijd.


wie kan mij helpen aan info.

bvd en vgr Evert en Bas