Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 17:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:19:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 17:19:45
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door Bjor
Vandaag om 17:13:53
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 17:02:29
Een nieuw begin in 0 door Pauldg
Vandaag om 17:01:12
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:59:20
Old England door Wim Vink
Vandaag om 16:57:55
N spoor door willem 8
Vandaag om 16:39:30
Buitenlust door Spoor010
Vandaag om 16:33:14
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 16:32:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:29:44
NS 6100 van GM&S door Carel Ruysink
Vandaag om 16:29:32
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 16:25:06
roco donderbus rijtuig te openen? door rjr
Vandaag om 16:24:05
Lampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:24:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 16:15:41
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Erik Baas
Vandaag om 15:57:50
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door tijgernootje
Vandaag om 15:48:58
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door dh3201
Vandaag om 15:19:36
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
Vandaag om 14:46:26
Station Ermelo in model 1:160 door hgr
Vandaag om 14:39:26
Gezocht, Gebogen stalen brug met radius H0, lengte 80-85cm door bosje77
Vandaag om 13:59:05
Kleinbottwar in spoor 1 door becasse
Vandaag om 13:43:49
Falkenheim door NS264
Vandaag om 13:26:13
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Jan-Peter
Vandaag om 13:05:44
Vrachtwagen trekt bovenleiding in Bussum kapot: door VAM65
Vandaag om 12:59:15
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 12:57:42
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 12:29:02
Bahnstrecke 5867 door gvandersel
Vandaag om 12:16:32
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan, H0  (gelezen 43069 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #150 Gepost op: 09 januari 2020, 01:40:25 »
Heel kunstig.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #151 Gepost op: 09 januari 2020, 14:14:21 »
Dank je Martin,

Vandaag een rijdag, heb mijn ICR set eens weer uit de kast gepakt, en even op internet gekeken vanaf wanneer de ICR voor het eerst op de rails verschenen, dat was dus 1980 , heb ik nu de buurtland rijtuigen en volgens mij  waren dat de eerste serie.
Maar heb deze set gekoppeld met de piko 1152 , vroeg mij zo af of de 1152 deze trein getrokken heeft, want in 1980 heeft de 1152 een botsneus gekregen(boek serie 1100)

het is wel een fraaie combi qua kleur , wel heb ik in februari in 1981 een geel grijze 1100 zonder botsneus in Tilburg gefotografeerd.

dus vandaar mijn vraag .

het bagage rijtuig met nummer.

mvgr Evert en Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #152 Gepost op: 09 januari 2020, 14:42:50 »
Hoi,

Voor zover ik weet niet, maar niks is uitgezonderd in die tijd.
Kan er in ieder geval een met een botsneus met geel front en blauwe machinekamer inzetten, die waren er toen ook.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #153 Gepost op: 09 januari 2020, 16:19:39 »
Men vraagt en wij draaien:



Onbekende 1100 bij Boxtel met ICR (wel de buurlanduitvoering, maar ja). Exacte datum weet ik niet, maar in ieder geval dus na de aflevering van de A's en de B's en voor de aflevering van de BKD's. Dus dat zou wel te bepalen moeten zijn, dat was maar een korte periode.
Groet, Frank

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #154 Gepost op: 09 januari 2020, 16:37:24 »
Dank je Frank,



zo iets dus, fraaie combi  (y)


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1303
    • Baan in Los Angeles
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #155 Gepost op: 09 januari 2020, 17:26:11 »
Leuke combinatie Evert.




Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #156 Gepost op: 09 januari 2020, 18:23:07 »
Eh..., bijna goed. Het bagagerijtuig even keren. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #157 Gepost op: 14 januari 2020, 10:21:38 »
Nadat we wat rijdagen hebben gehad is er ook weer wat bouwactiviteiten weliswaar niet veel , maar wat wijzigingen aan de baan aanbracht (lees verbeteringen).

op het rangeer gedeelte een wissel en 3x 6101  verwijderd , hier wilde ik 1 flexrail plaatsen maar tijdens het buigen zag ik al dat het niet gaat passen daarvoor 1x 6138 met een aangepaste flexrail.

op de voorgrond de brug in wording , ook hier een flexrail in een bocht gebruikt , toch kom ik niet mooi uit alle rail op dit viaductspoor ligt nog los want de ondergrond moet nog zwart geschilderd worden.
dus hier nog een uitdaging.

hier het laatste stukje spoor van de baan, moet nog een 18 MM plaat van de juiste lengte ophalen, en net na de brug zit een 6120 noodgedwongen anders kom ik niet uit wel kan ik straks omlopen met een lok.

het linker spoor loopt nu door , dit was eerst het omloop spoor voor de trein naar Zuidbarge en met een extra lok op het tweede niveau kan ik qua rangeren alle kant op.

eerst even weer genoeg gedaan vandaag , tip en ideeën zijn altijd welkom

mvgr Evert en Bas 

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 10634
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #158 Gepost op: 14 januari 2020, 10:29:13 »
Lekker bezig Evert en Bas  (y)
En ik zie ook een mooie fabriek  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5794
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #159 Gepost op: 14 januari 2020, 11:15:13 »
Weer goed bezig Evert en Bas. (y)
groetjes Dion

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #160 Gepost op: 14 januari 2020, 12:26:04 »
Dat heeft wel wat zo'n rij onderlossers in een boog. Ik krijg daar een echt treinengevoel bij. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

HenkWinsum

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #161 Gepost op: 14 januari 2020, 14:20:45 »
Volgens Somda Railwiki: “De rijtuigen werden vanaf hun indienststelling in 1980 ingezet op de lijn Den Haag Centraal - Venlo - Keulen, serie 2500. Op deze relatie werden de rijtuigen ingezet in plaats van de oude rijtuigen Plan K en Plan N. Omdat de BKD rijtuigen nog niet geleverd waren, reden de ICR rijtuigen hier samen met de Stalen D’s uit 1932. De stalen D’s kregen hiervoor een leiding over het dak om de deuren van de nieuwe rijtuigen centraal te kunnen sluiten. In juli 1980 begon ook de inzet in de serie 800 (Maastricht - Zandvoort aan Zee).“

Aflevering ICR-1 (buurlandrijtuigen):
A: 29-9-1980 t/m 31-7-1981
B: 29-9-1980 t/m 28-5-1981
BKD: 31-7-1981 t/m 16-1-1982

De inzet van ICR A+B met een Stalen D heeft dus plaatsgevonden tussen sept 1980 en juli 1981 (wellicht nog iets langer).

Henk

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #162 Gepost op: 15 januari 2020, 16:48:09 »
zag gisteren de nieuwtjes van roco , zat wel wat leuks tussen voor in de toekomst op onze baan.

Ook een setje van 3 NS E tjes heb zo nog uit de jaren 70/80 , heb er laatst wat van MP bij gekocht voor erg weinig.


een leuk treintje ermee kunnen samen stellen

heb geen idee of de opschriften of wagon wel kloppen , maar volgens mij brengt roco het zelfde model uit

deze mist dan de gele strepen op de kopeinden.

mvgr Evert en Bas

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #163 Gepost op: 15 januari 2020, 17:23:16 »

Die oude bakwagentjes van Roco blijven leuk. Die zandwagentjes ook. Voor ergens tussen de 5 en 10 euro kun je die dingen wel vinden en zo hebje  voor weinig er weer een trein bij.

Voor wat betreft de aansluiting naar Zuid Barge op een van de laatste foto’s van je baan kun je niet beter die rare kronkel er uithalen en het spoor rechtdoor laten lopen? Met 2 wissels meer kun je ook nog een inhaal spoortje make-over het spoor dat uit die kronkel komt en een aansluiting houden op die andere 3 sporen.

Een van de 3 goederen sporen zou je ook nog kunnen weghalen en er een eiland perron van kunnen maken. Dan hebben je trein stellen ook nog een bestemming erbij.

Succes

Arjan
NL baan in Canada

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #164 Gepost op: 20 januari 2020, 09:42:41 »
zat mij afgelopen weekend af te vragen over het gebruikt van deze wagons, nu roco een setje uitbrengt met een gele streep op de hoeken, weet dat ze ook voor suikerbieten zijn gebruikt ,maar de laatste jaren ook voor vele andere zaken.
Is er ook iets van een site of zoiets over het vervoer door de jaren heen, want mijn gedachten gingen uit van schroot en er staat een man in Houten die ladingen verkoopt voor deze wagons.

Heeft iemand een idee, ze kwamen ook in Zuidbarge dat tot 1969 een spoor aansluiting hand , maar dan voor landbouw producten.(info van de historische vereniging Zuidbarge)
dus ze zijn inzetbaar  voor vele soorten vervoer , maar wat in welke tijd.


wie kan mij helpen aan info.

bvd en vgr Evert en Bas