BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: mass am see op 16 februari 2019, 20:22:42

Titel: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 16 februari 2019, 20:22:42
Hallo,

Hierbij ons nieuwe draadje de hondsrugbaan, vandaag heb ik hulp gehad van een timmerman.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190216_103414_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190216_103414_resized.jpg)
de bouw van het frame.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190216_163932_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190216_163932_resized.jpg)
de twee oude vitrine had ik ook bij mijn oude baan tegenover elkaar , alleen nu ingebouwd in de tafel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190216_164005_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190216_164005_resized.jpg)
mijn module Zuidbarge is nu een deel van de nieuwe baan.

ga nu nadenken over een nieuwen banenplan, vanaf Zuidbarge komt een spoordijk hier achter komt een soort van schaduw station.

hoop dat ik de komende tijd updates kan maken, valt nog niet mee om na 10 jaar helemaal weer overnieuw te beginnen.

gebruik mijn profirail van fleischmann weer maar wel met nieuwe railschoentjes van peco, deze zitten goed vast en geven de stroom goed door.
in de  draadjes Mass am see en Zuidbarge worden geen updates gemaakt.
mvgr Evert en Bas
Titel: Re: hondsrugbaan H0
Bericht door: Wim Vink op 16 februari 2019, 20:30:03
Heel fraai stukje timmer werk  (y) (y)
Titel: Re: hondsrugbaan H0
Bericht door: Ronald1974 op 16 februari 2019, 20:39:53
Ziet er al netjes uit  (y)

M.v.g. Ronald.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 16 februari 2019, 20:56:32
Hoi,

Wel mooie ruimte zo.

Zou zeggen zet de maten op papier en we denken wel mee om tot een mooie uitvoering te komen.

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 16 februari 2019, 21:27:50
Succes gewenst. (y)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dave....... op 16 februari 2019, 21:33:22
De basis ziet er al strak uit.
Gaat vast goedkomen met die baan .
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 18 februari 2019, 20:40:25
Dank je Heren,

Je raad het natuurlijk al , heb een jaar niet kunnen rijden met de treintjes,vandaag de ecos weer aangesloten op de baan, heb een ovaaltje aangelegd en al vele treinen weer uit de wat langere winterslaap gehaald.

de afmetingen zijn langs de achterwand 3,35 M de zijkanten 2,65 M waarvan de ene kant 1,22M is en de andere kant 0,84M.
De module Zuidbarge ligt wat hoger en wil door middel van een dijk verbinding maken, dus een enkelsporig lijntje, deze komt aan de binnenkant van de hoofdbaan weer op het 0 niveau.
wil dan het schaduwstation achter de dijk aan leggen, de dijk komt precies in het midden van de de brede zijtafel, aan de smalle tafel komen een paar rangeersporen met industrie, de aansluiting zit door middel van een engelswissel naar het hoofd spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190217_190550_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190217_190550_resized.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190217_190541_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190217_190541_resized.jpg)
zoiets had ik in gedachten, voor de andere kant ben ik nog aan het denken.

iemand een idee,

ps alles ligt nog los en wil straks eerst de tafel zwart schilderen en de randen en rondom de vitrines in ral 9010 afwerken en dan de rails vast spijkeren.

BVD en vgr Bas en Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 18 februari 2019, 22:53:17
Hoi,

Al maak je een schets op papier, dan zou ik een beter overzicht krijgen.
Neem aan dat het materieel van de oude baan ook een plekje moet krijgen op de nieuwe ruimte.

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 21 februari 2019, 11:26:27
Hoi,

Ben de afgelopen dagen eens aan het rijden geweest, en kwam er achter dat een aantal fleischmann wissels met name de engelse
af en toe wat problemen geven van geen goed stroomdoorvoer en de lok abrupt er mee stopt.

Dit probleem had ik op het laatst ook bij mijn oude baan, maar wie heeft hier een oplossing voor terwijl het praktisch nieuw wissel zijn.
Het gekke is als je een paar keer het wissel bediend dat de trein toch weer gaat rijden, alles ligt nog wel los maar volgen mij heeft dat niets met de wissel te maken.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 21 februari 2019, 13:50:50
De zijkant van de (beweegbare) wisseltongen moeten goed contact maken met de vaste rails waar ze tegenaan gedrukt worden. Of een snoertje (= soepel draadje) aan elke wisseltong solderen enz. De draaipunten van de wisseltongen geleiden ook niet altijd even goed. Bij Tillig-rails heb je daar geen last van, want die hebben geen draaipunten! Mijn oom zei altijd: Wat er niet inzit (draaipunten) gaat ook niet kapot en heeft geen onderhoud nodig.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: trabiarie op 21 februari 2019, 15:37:59
Hallo
Zitten de nietjes nog goed tussen de wissel tongen en rail geklemd , als deze niet goed zitten heb je ook deze problemen , dan wordt het een z.g.n  zelfdenkend wissel , en kan het voorkomen dat het contact niet altijd optimaal is. Zelf buig ik altijd bij problemen de nietjes iets verder uit elkaar zodat ze goed strak tussen de rails en de wisseltong komen te zitten. Wel opletten dat het rechte eind van het nietje achter het recht opstaand palletje zit zodat hij niet wegspringt als er een trein oeverheen rijdt. Heb hierdoor ook al een keer sluiting gehad , en je zoekt je rot naar de oorzaak.
vr groet Arie
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: phdirk op 21 februari 2019, 20:37:36
Hoi Evert en Bas,

Het binnenwerk van de Fleischmann Profi wissel bevat een schakelmechanisme voor het doorverbinden van de juiste railstukken, al naar gelang de wissel afgebogen of rechtdoor ligt. Met name bij de Engelse wissels is dat een complexe constructie. Mijn oude winkel in Dordrecht nam niet goed werkende wissels gewoon terug en dan kreeg ik een nieuwe mee.
Je kunt het echter ook goed schoonmaken en afstellen en dat helpt ook goed.
Je moet dan het deksel aan de onderkant losnemen nadat de lipjes, waarmee het deksel vastzit, losgebogen zijn. Het is bij de eerste keer wel handig om voor het losnemen van het deksel de wissel eerst in een plastic zakje te doen, anders is de kans groot dat diverse onderdelen wegschieten en dan is het vinden van een speld in de bekende hooiberg eerder gelukt dan het terugvinden van de verloren gegane onderdelen. Gelukkig zijn bij Fleismann alle onderdelen los verkrijgbaar en zijn op het internet ook foto's te vinden van het binnenwerk.
Voor het monteren heb je wel een apart stuk gereedschap nodig om de veertjes vast te houden als het deksel weer op de wissel wordt gelegd. Je kunt dat echter ook heel goed met een nieuw stanleymes doen. Daarmee druk je de veren aan, je plaatst het deksel en dan trek je het stanleymes eronderuit. Vervolgens de lipjes weer vastbuigen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 22 februari 2019, 08:05:19
dank jullie wel voor de uitleg om mijn 2 engelse wissels weer goed werkende te krijgen, het gekke is dat gewoon rechtdoor geen problemen geeft, en naar de binnenbaan ook niet.(kwam ik gisteravond achter)

Maar alleen naar het rangeer gedeelte, zouden de nietjes niet goed zitten dan is het de ene helft of de andere helft van de wissel stroomloos.
Zou een een of ander spray niet helpen , kan het niet zo snel meer terug vinden ,maar heb het ooit gelezen.

Verder gisteren heel veel dozen uitgepakt , later kwam Bas op bezoek en hebben de meeste treinen even een rondje gereden zonder problemen, daarna hebben we ze in de vitrines gezet.

Het begint weer een echte treinenkamer te worden,waar ik graag ben net als de af gelopen 30 jaar op zolder in het oude huis.
Eerst vandaag de dingen doen die moeten, daarna even weer met de treinen rijden en nadenken over mijn railplan.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland) op 22 februari 2019, 14:24:57
Hoi Evert,
Het doet me goed te lezen dat je een nieuwe start hebt gemaakt met je trein tafel, De Hondsrugbaan dus. Ik ga er vanuit dat het ook nu weer een leuk draadje wordt en ik ga je uiteraard volgen. Succes en veel plezier met de bouw van het geheel.

Met vriendelijke groet ( ook aan Bas )  Kees NS Blokpost 54 Bruntendijk.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: trabiarie op 22 februari 2019, 16:00:52
Hallo Dirk
Is het niet zo dat die contacten juist benut worden als de nietjes ertussenuit zijn ? Zodat het een "denkend wissel wordt" en de contacten omgaan met de wisseltongen, naar het spoor dat weer stroom moet krijgen? Je hebt gelijk ,het is zeker een gepriegel vooral om het stelveertje weer goed erin te krijgen
vr groet Arie
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: trabiarie op 22 februari 2019, 16:30:04
Hallo Evert en Bas
ik heb net even bij mijn wissel gekeken , nietjes kan ik inderdaad niet ontdekken maar ik zag dat het wissel als het ware in twee delen is , nu zit er bij mij tussen deze delen een hele kleine door verbinding , je ziet het metaal op het plastic zitten. Kan niet zien of dit een los onderdeeltje is , maar zit dit er bij jullie ook tussen , zit aan twee kanten zo door verbonden ( de gebogen buitenste railstaaf aan twee kanten). Anders heeft Dirk gelijk en zal het wissel open moeten. Of misschien tussen de ijzeren dekplaat aan de onderkant een beetje contact spray spuiten.
vr groet Arie
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: phdirk op 22 februari 2019, 21:23:37
Hallo Arie, Bas en Evert,

In de Engelse wissel zitten inderdaad twee veertjes, die de vorm hebben van een 3. Die verbinden de twee helften van de wissel door via de contacten midden in de wissel. Die veertjes moeten wel goed zitten en goed contact maken, anders werkt het wissel niet goed. Ze zijn los verkrijgbaar en dat is maar goed ook, want er springt er wel eens weg. Volgens mij zijn de Engelse wissels 'dom' en zijn alle contacten en veertjes nodig om het goed te laten werken.
Bij de gewone wissel zijn de nietjes er wel om al of niet een denkende wissel van te maken.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: ArjanB op 22 februari 2019, 22:30:08
Hoi,

Ik heb in mijn laatste uitbreiding dan wel geen profiwissel maar een “gewone” fleischmann engelse wissel. Die had ook wat nukkige stroom problemen. Omdat op te lossen heb ik direct aan elke poot aansluitdraadjes gemaakt.

Mischien ook een oplossing

Arjan
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 23 februari 2019, 11:39:33
Hallo Evert en Bas,

Mooi dat jullie weer aan de gang kunnen met de bouw van een nieuwe baan. Succes met de bouw.

De treintafel ziet er top uit. (y)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Thai-Bundesbahn op 23 februari 2019, 12:40:57
Dag Evert en Bas,

Fijn, ...... weer een actief bouwdraadje!! Ga ik weer volgen. Succes met de bouw van jullie nieuwe baan.

Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 24 februari 2019, 09:21:26
Dank je voor de belangstelling, en ga komende week eens met de wissel aan de gang , heb nog een heel oud wissel liggen ga daar eerst eens mee aan het sleutelen.

Maar heb een baanplan, het is een ruwe schets wat ik ongeveer in mijn hoofd heb, wil zo weinig mogelijk wissels toepassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondsrugbaan-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondsrugbaan-4.jpg)
de stippellijnen zijn de sporen die niet zichtbaar worden en onder het tweede niveau liggen, de twee sporen rechts op de tekening moeten een zij lijn voorstellen, maar kan daar wat langere treinen parkeren zoals een plan T of de VT602 van de DB.

links dus wat industrie sporen, de hoofdbaan bestaat uit twee sporen ,in de bochten de fl 6131 6133, het derde spoor klimt naar boven fl 6120.
Omdat het klimspoor wat aan de krappe is wil ik daar alleen met goederen wagons naar boven rijden, ook daar komt een spoor naar Zuidbarge.


dit is het in het kort, wie heeft nog ideeën of ik zie wat over mijn hoofd, heb al wat hulp achter de schermen gehad (dank daar voor) .

het uitgangspunt moet de eenvoud zijn, geen moeilijke gecompliceerde baan met veel elektrische toeters en bellen, eigenlijk zoals mass am see was.
maar omdat ik iet minder meters tot mijn beschikking heb is het wat lastiger, wie heeft een idee.


bvd en vgr Evert en Bas   
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 24 februari 2019, 12:26:15
Hoi,

Zoals ik al aangaf in PB denk ik dat je een mooie landelijke baan kan maken met een eenvoudig station.

Tijdens onze Pb uitwisseling werden de wensen wel duidelijk.

Als je uit de visie van module Zuid-Barge denkt en daarvandaan een baan bedenkt kan het een mooi baantje worden.

Ik denk aan extra industrie toevoegingen zoals een melkfabriek(Hoogeveen) en de olievelden op de Duitse grens met Grossringe.
Weet niet waar dat onder valt.
Vroeger reed de olietrein langs Nieuw-Schoonebeek.
Op de grens naar Duitsland toe kom je door een olieveld met nog steeds werkende ja-knikkers.
Dus misschien kun je iets met olie transport van veld-tankopslag-transport.
Vooral als je in tijdperk III gaat zitten.

Ik zou het achterste deel van de ovaal als schaduwstation opzetten.
Een uitneembaar middenschot/coulisse scheidt schaduwstation/spoor van de rest van de baan in U-vorm.
Wordt dan een U met een doorgangstatation.

Bij het thema Hondsrug moet ik ook aan Eexterhalte denken.

Kan een leuk ontwerp worden.

Gr Koen.

Weet niet of ik helemaal goed zit met die locatie:  google-maps (https://www.bing.com/maps?osid=01d087b3-f229-4b49-b919-d403b7875726&cp=52.621132~7.006356&lvl=12&v=2&sV=2&form=S00027) beetje inzoomen op grensgebied.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 25 februari 2019, 08:34:37
De baan wordt zeker landelijk Koen, heb daar gisteren eens over nagedacht, giezien Zuidbarge ook deel uitmaakt van mijn treinbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190224_171123_resized_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190224_171123_resized_3.jpg)
Dit is een bouwsel van mij uit de begin jaren 80 en geheel uit karton, deze zou ik na kunnen bouwen met de huidige keuzes in materialen.
Het is een station gebouw van het type NOLS de spoorlijn van Zwolle naar Emmen , en vroeger door tot Stadskanaal.

En de geringe aantal sporen zou zit perfect passen met wat ik van plan ben, maar ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190224_095646_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190224_095646_resized_1.jpg)
zo moet het er ongeveer uit komen te zien als je de treinenkamer binnen komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190223_084933_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190223_084933_resized_1.jpg)
en nog even een sfeerplaatje van zaterdagmorgen.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Hesselink op 25 februari 2019, 22:08:19
Hallo Evert,
Je liet via PM weten dat je zowel een hoofdlijn (met IC's en containertreinen) als een zijlijn (DE3, korte goederentrein) wilt. Dat valt natuurlijk niet mee op zo'n kleine ruimte.

Je huidige plan laat een dubbelsporig ovaal zien, maar is verder erg beperkt qua treinverkeer. Ik zou er een klein schaduwstation (aan de achterkant) aan toevoegen. Per richting 2 opstelsporen (dus 4 sporen totaal) zou genoeg moeten zijn.

Het 3e spoor in je station wordt alleen door de treinen van de zijlijn (naar Zuidbarge) gebruikt? Gaan die treinen ook op de hoofdbaan over? Zo ja dan missen er nog overloopwissels aan de rechterkant.

Dan het fabrieksdeel linksonder. Op zich prima, maar er is geen omloopmogelijkheid. De lok sluit zich dus op. Ook in het station is geen omloopmogelijkheid, dus rangeren wordt lastig.

Tenslotte de 2 kopsporen die rechts onder de zijlijn verdwijnen en dan aan de rand van de baan stoppen. Waar zijn die voor?

Groet, Wim
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 26 februari 2019, 07:58:13
Hallo Wim,

dat er een dubbelsporig ovaal komt is zeker, daarom worden de treinen iets wat korter bv lok + 4 rijtuigen.Dat komt ook mede dat de perrons iets korter moeten worden dan op de oude baan, en daarom om is er maar 1 wissel gepland.

dat geeft natuurlijk beperkingen, en het derde spoor gaat niet alleen naar Zuidbarge, er komt een tweede niveau.De plaat wordt 0,62 m bij 2,50M daar boven op wil 3 of 4 sporen maken om het goederen materieel te plaatsen.

Ook de fabriekssporen is het rangeren beperkt en vroeg mij zelf ook af hoe het ketelwagonnetje gerangeerd kan worden, maar daarvoor heb ik een engels wissel geplaatst zodat ik beide sporen kan bedienen vanaf het fabrieksspoor.

En het laatste de 2 kopsporen rechts daar wil ik bv mijn DE3 op Plan T plaatsen, ze komen dan onder het tweede niveau waar je een soort van schaduwstation, daarom moet het een soort van zijlijn moet lijken.

Het probleem is een beetje dat ik mijn perrons graag kwijt wil op de baan, en waar ik dus al bang voor was is de ruimte, maar al het materieel kon ook niet op de oude baan geplaatst worden, dus een wisselde collectie van tijdperken bv 4 en 5.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Vink op 26 februari 2019, 08:57:17
Hoi Evert en Bas,

Ja het is altijd hetzelfde probleem: Ruimte. Of anders gezegd: Tekort aan ruimte.
Je moet je eigenlijk altijd inhouden want je zou wel van alles willen op je baan maar helaas.
We moeten er maar mee leven. En het is ook "maar" een luxe probleem  ;)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Hesselink op 26 februari 2019, 12:36:42
... het derde spoor gaat niet alleen naar Zuidbarge, er komt een tweede niveau.De plaat wordt 0,62 m bij 2,50M daar boven op wil 3 of 4 sporen maken om het goederen materieel te plaatsen.
Ok, maar Zuidbarge ligt toch ook op dat 2e niveau? Als ik je tekening zie, vertrek je vanuit je station aan de hoofdlijn, klim je omhoog naar niveau 2, passeer je de 3 opstelsporen en kom je dan in Zuidbarge.
Mijn punt was dat een trein die vanuit Zuidbarge (of de opstelsporen) naar beneden rijdt, dan niet zomaar de hoofdbaan op kan omdat hij dan verkeerd spoor gaat rijden.

Ook de fabriekssporen is het rangeren beperkt en vroeg mij zelf ook af hoe het ketelwagonnetje gerangeerd kan worden, maar daarvoor heb ik een engels wissel geplaatst zodat ik beide sporen kan bedienen vanaf het fabrieksspoor.
Het engels wissel helpt niet.  De vraag is niet zo zeer of je vanaf de fabriekssporen naar de hoofdlijn kunt, maar andersom.
Stel je hebt een goederentrein rondrijden waarvan je enkele wagens op het fabrieksterrein wilt plaatsen. Hoe krijg je die daar dan? Speel het na (in gedachten of gewoon in het echt) en kijk waar je vast gaat lopen.

En het laatste de 2 kopsporen rechts daar wil ik bv mijn DE3 op Plan T plaatsen, ze komen dan onder het tweede niveau waar je een soort van schaduwstation, daarom moet het een soort van zijlijn moet lijken.
OK, maar dat komt nogal gekunsteld over. Je hebt al een zijlijn aansluiting in je station. Nu zijn er ook nog 2 opstelsporen (die half verdekt liggen). Ik zie daar eerlijk gezegd geen zijlijn in. Kun je niet beter de opstelsporen aan de zijlijn naar Zuidbarge uitbreiden? Dat maakt het station ook iets rustiger.
Je zou nog wel een opstelspoor kunnen houden voor een fabriek of een losweg of zo. Maar dan zou ik hem volledig in het zicht brengen.

Groet, Wim
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: ArjanB op 26 februari 2019, 16:59:20
Hoi,

Het is natuurlijk jouw project maar kun er niet een l-vomige “ovaal” van maken aan de linkerkant. Zo krijgt iets meer rijlengte.gezien de fotos vermoed ik eigenlijk dat de linkerkant te smal is voor een halve cirkel.

Toch denk ik dat je meer  uit je oppervlakte kan halen dan een ovaal.

In het geval je toch aan je ovaal wilt vashouden dan kun je misschien aan de lijn naar zuid barge toch nog een station maken. Een eilandperron tussen de achterste 2 kopsporen en wellicht een overloop mogelijkheid met de voorste 2 sporen. In dat geval kunnen je treinstellen heen en weer pendelen, hebben ze gelijk een parkeer mogelijkheid. Een goederentrein kan met de wagons voor zuid barge aankomen omlopen, rangeren, wachten op de stoptrein en vertrekken.


Op de linker en rechterzijde kun je allerlei industrie maken . Er moeten denk ik nog ergens 2 wissels tussen de binnen en buiten ovaal.

Als je geen gedoe met draadjes wilt kun je op rangeer spoortjes ook nog overwegen de wissels gewoon handmatig te bedienen

In iedergeval succes


Arjan
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 27 februari 2019, 07:59:48
hoi,

Het derde spoor is uitsluitend voor goederen treinen, omdat de boog al na het station naar boven gaat klimmen  (+10cm) en eigenlijk te krap wordt voor lange rijtuigen zou er best nog wel een DE1 kunnen pendelen.

Bij Zuidbarge heb ik het zelfde probleem als op het industrie op de smalle tafel (88cm),dit was ook zo in het echt, een sik bracht tot de eind jaren 60 wat goederenwagens reed terug naar het station van Emmen.

Maar Wat Arjan schrijft om boven op niveau 2 een soort van omloop met station te maken is een best goed idee, en als ik het ovaal zou aanpassen gaat dat ten koste van de perronlengte.

Wim je zou een aankomst en vertrek spoor aan moeten leggen waar de trein eerst binnen komt vanaf de hoofd baan, en dan de trein rangeert naar het industrie complex.

En de zijlijn ja die zou open kunnen blijven ipv onder niveau 2 te duiken, heb nog een plaat over van 0,38Mx2,50M, dit zou genoeg zijn voor het plan richting Zuidbarge.

Laat het voorlopig even bezinken en ga wat rijden en rangeren om te kijken wat wel of niet praktisch is.

mvgr Evert   
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 27 februari 2019, 09:05:07
Das ook wel het voordeel als je de tafel al hebt staan.

Kunnen we in later stadium nog tips of aanwijzingen geven.

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Hesselink op 02 maart 2019, 21:54:27
Hallo Evert,
Het duurde even maar hier dan eindelijk een schetsje:

(https://farm8.staticflickr.com/7875/46536616194_b92354223a_b.jpg) (https://flic.kr/p/2dUhjFC)

In het station heb ik een extra spoor (zwart) toegevoegd aan het buitenste ovaal. Hier kan een goederentrein staan en wagens naar de lossporen rangeren. Omlopen kan via het hoofdspoor. Het engels wissel heb ik weggehaald, want dat verkort de opstelruimte en dus de maximale perronlengte.

Rechts heb ik in rood overloopwissels aangebracht. Deze liggen in de boog en zijn dus meegebogen wissels. Met deze wissels kun je vanaf de zijlijn doorrijden naar de hoofdbaan.

De halfverdekte opstelsporen heb ik weggelaten en vervangen door een extra goederenaansluiting (fabriek, containeroverslag oid).
Als je toch nog opstelmogelijkheden wilt, zou ik die in een schaduwstation plaatsen.

Tenslotte zou ik de zijlijn iets diagonaal laten lopen. Dit breekt het starre patroon (alles parallel aan de rand) een beetje.

Groet, Wim
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Ronald1974 op 03 maart 2019, 11:11:06
Hoi Evert,

Hier nog een kleine aanvulling op het aangepaste spoorplan van Wim Hesselink.
Als de (buurt) goederentrein vanuit het station verterkt naar Zuid Barge mis je nog een omloop mogelijkheid.
Zo heb ik 1 kopspoor (opstelspoor) aangepast als opstelspoor/omloopspoor.
Denkbeeldig vertrekt de buurt goederen trein in de richting van zuid barge en bedient denkbeeldige stations langs deze lijn.
De buurtgoederentrein eindigt op het kopspoor/opstelspoor, de locomotief loopt om en pakt de wagon op en duwt deze richting zuid barge, of haalt eerst een wagon op en brengt een nieuwe.
Door het toevoegen van de omloop mogelijkheid krijg je meer een natuurlijke rangeer beweging.

ik hoop dat je wat hebt aan deze aanvulling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/46536616194_b92354223a_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/46536616194_b92354223a_b.jpg)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 04 maart 2019, 08:38:39
Hallo,

Het afgelopen weekend weer aan de baan gewerkt.

@ Wim Heb het kruiswissel verwijderd en met nog twee soortgenoten definitief uit het spoorplan verbannen.
           En heb een extra omloopspoor aangebracht, gisteravond laat nog het tweede wissel gelegd en vanmorgen vroeg proef gereden.
           En dan de boogwissels, dat gaat niet lukken. gebruikt de fleischmann 6131 en 6133 dat is een R3 en R4  bochten , de boogwissels van fleischmann hebben de boogstraal van R2 en R1.
Dus heb ik het zo gedaan en geen stroomonderbrekingen meer, dus dat kruiswissel was zeker de boosdoener.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_162610_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_162610_resized.jpg)
Ook kwam ik er achter dat het gebogen kopspoortje geen nut meer had en heb het wissel verwijderd en weer in de hoofdbaan geplaatst voor het omloopspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_162616_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_162616_resized.jpg)
de nieuwe situatie van de industrie sporen.
 zo ziet het er nu uit.

Wel weer een nieuw probleem want voor het tweede perron is er geen ruimte (meer) voor.

@ Ronald jou idee voor een omloopspoor naar Zuidbarge komt er zeker, want moet er achter uitrijdend naar toe.
 
De uitbreiding van het afgelopen weekend is zeker een verbetering,ga er de komende dagen eens mee spelen en zodoende kom ik de praktische dingen tegen die wel of niet goed werken.

tot zo ver.

oja die zo genaamde zijlijn komt er ook niet haaks maar wat schuin zo krijg je ook wat meer lengte.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Vink op 04 maart 2019, 08:45:10
Hoi Evert en Bas,

Nou jullie zijn het weekend weer lekker bezig geweest. Was er ook prima weer voor. En over vandaag maar te zwijgen.
Blijf het lekker volgen  ;)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 04 maart 2019, 12:25:48
nog even wat foto's van gisteren en vanmorgen, de verlichting van de treinen blijven het doen ondanks alle rail nog los ligt en nog maar 1 aanvoerpunt van de stroom is.

Wel wil ik straks als ik alles vast zet de railschoentjes controleren en eventueel vervangen, daarvoor heb ik wat peco railschoentjes in geslagen.

En dan nu de foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_154823_resized-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_154823_resized-1.jpg)
de verlichting van de 1800 blijft gewoon branden.
Vanmorgen even weer verder gegaan en wat treinstellen uit hun winterslaap gehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190304_095035_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190304_095035_resized.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190304_104857_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190304_104857_resized.jpg)
de DE93 heeft wat te vel licht, op de voorgrond de DE 32 hebbeen we van MP gekocht ,deze heeft mooi gedimd licht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190304_104905_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190304_104905_resized.jpg)
nu vele treinen weer zijn uitgepakt en er weer storings vrij gereden kan worden geeft dit veel voldoening en zet mij even op andere gedachten.


mvgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Joran op 04 maart 2019, 13:06:18
Fraaie treinen hoor! En het rijdt! Bij mij heeft nog nooit iets gereden  ::)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 07 maart 2019, 09:54:25
Van morgen een filmpje gemaakt met mijn mini camera SQ12.van de baan in opbouw .

Alle rail ligt nog los en met een geïmproviseerde stroom aansluiting werkt alles naar behoren.



https://www.youtube.com/watch?v=Dw2RxBZL8Ok



mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Hesselink op 07 maart 2019, 11:14:43
Leuk filmpje Evert!
Wat 2e perron betreft: misschien kun je het voorste spoor (spoor 4 geteld vanaf het stationsgebouw) nog iets dichter richting tafelrand leggen? Dan is er ruimte voor een smal perron tussen spoor 3 en 4.
Groet, Wim
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 15 maart 2019, 10:40:14
Hoi,

Even een week van bezinning heb gisteren weer een stuk spoor voor opstel van materieel aangelegd.
Omdat niet alle spoor in rechte lijn hoeven te lopen, heb ik er voor gekozen na wat wat info hier te hebben ontvangen.
Het spoor schuin ten opzichte van de rest zo aan te leggen, bovendien krijg ik ook meer lengte (1.30M) en heb vanmorgen
Het in de praktijk uitgetest.

 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190314_191157_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190314_191157_resized_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190315_092504_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190315_092504_resized_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190315_094551_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190315_094551_resized.jpg)
overal stroom en nog steeds op 1 punt, bij de definitieve baan komen er meer aansluitingen.

voor ideeën en verbeteringen hou ik mij nog steeds aanbevolen, zelf mijn vrouw vond dit een goed idee en moest er straks veel groen tussen de hoofd baan en deze twee sporen planten.
mvgr Evert en Bas   

Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 15 maart 2019, 15:12:03
Het spoor schuin ten opzichte van de rest zo aan te leggen, bovendien krijg ik ook meer lengte (1.30M) ...
Een bekende truc. In 1981 al door mij toegepast. De lengte van het rechte deel tussen boog en stootblok moet groter zijn dan de lengte tussen wissel en stootblok als je het opstelspoor rechtuit had laten lopen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Hesselink op 15 maart 2019, 21:20:38
Waarom zou je de boog niet mee mogen tellen voor de opstelruimte? Zo lang je niet binnen de vrije ruimte van het andere spoor komt, kun je daar prima treinen opstellen.  :)
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat bij scherpe bogen de veertjes van de koppelingen lam worden als treinen er langdurig staan opgesteld.
Groet, Wim
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 16 maart 2019, 21:11:18
Niet alleen het lam worden van veertjes, maar ook het ontkoppelen en vooral het aankoppelen spelen in een boog een belangrijke rol.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Hesselink op 16 maart 2019, 21:55:29
Ja ok, mee eens. Als je er wilt rangeren, worden krappe bogen wel lastig.
Ik begreep van Evert dat hij de 2 sporen als opstelruimte voor treinstellen wil gebruiken. Een soort zichtbaar schaduwstation dus.
Groet, Wim
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 22 maart 2019, 12:58:04
Had vanmorgen even weer tijd om wat aan de baan te doen, nl het tweede niveau plaatsen het is een restant van het materiaal van de tafel.
De strook heeft een afmeting van 2,50 M bij 0,38 M, voldoende om er wat sporen op te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190322_102029_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190322_102029_resized.jpg)
vanaf de module Zuidbarge gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190322_103058_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190322_103058_resized.jpg)
Moet er vier nieuwe wissel voor aanschaffen, en elektrisch.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190322_103741_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190322_103741_resized.jpg)
de oprit moet ik nog maken, dit wil ik met draadstang doen, hier had ik mijn oprit van de vorige baan ook van gemaakt.

Het spoor naar Zuidbarge komt apart met een korte omloopspoor waar bij de lok kan omlopen.


dit was het voor nu en een  goed weekend.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 22 maart 2019, 16:09:41
De baan begint alweer goed vorm te krijgen.

Maar zie ik nu op een van de foto's een ontmantelde NS lok. :'(
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 25 maart 2019, 08:16:00
Gisteren dus een hoop huisjes via MP gekocht, zat erg leuk spul tussen , Bas en ik hebben de buit gedeeld en wat we niet kunnen gebruiken weer op MP gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-03-24-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-03-24-4.jpg)
Een nederlands station (merk onbekend) denk holland Scale.
ga binnenkort het gebouw pimpen door onder andere de voegen behandelen met jif.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-03-24-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-03-24-6.jpg)
dit kan wel eens het oefen object worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-03-24-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-03-24-1.jpg)
dit gebouwtje is puur nostalgie , zo'n  ruim 50 jaar geleden zijn mijn broer en ik met treinen begonnen, samen met het station van Zindelstein faller B32 en het hotel met een seinhuis.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 16 april 2019, 13:38:07
Even stil hier aan deze kant, ben voor twee weken terug opnieuw geopereerd aan mijn schildklier.
Wel aan de baan gedacht maar af en toe te zwak om wat te doen,maar krabbel langzamerhand weer uit het dal.

Maar vandaag is de de officiële startschot gegeven voor de bouw, dus de plannen zijn goed gekeurd en mag dit draadje verhuizen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190416_131329_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190416_131329_resized.jpg)
het is een beetje met muziek ondersteund, weet niet in welk tempo de bouw activiteiten zullen plaats vinden al hoe wel ze nog niet zijn uitgedokterd met mij , en moet nog naar het UMCG in Groningen voor behandeling(en).


mvgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 16 april 2019, 17:29:20
Sterke gewenst. In tweeërlei opzicht. Vooral met de gezondheid. Maar ook met de bouwactiviteiten.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Ronald1974 op 16 april 2019, 18:59:09
Hoi Evert,

Hele veel sterkte met je herstel van je gezondheid.
En dat je weer met plezier van je hobby kan genieten.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 21 april 2019, 12:01:49
Succes met de bouw. Zien de foto's wel verschijnen.

Leuke foto (y)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 27 mei 2019, 14:22:32
Hallo,

Na een derde opname in het ziekenhuis en herstel ben ik beetje bij beetje weer wat in de treinenkamer bezig.
Bij mijn laatste opname in het ziekenhuis heb ik wat kunnen lezen, had wat oudere modeltreinbladen mee genomen.

In een van deze nummers stond een bouw verslag van het voegen van een stationsgebouw, nadat Bas en ik laatst een hele partij
huisje voor erg weinig hadden gekocht, heb ik dit weekend een mijn stations gebouw onder handen genomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190523_110335_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190523_110335_resized.jpg)
ben hier begonnen met silverpoets.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190524_160221_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190524_160221_resized.jpg)
eerst laten uitdrogen en daarna met een wattenstaafje uitpoetsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190527_133036_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190527_133036_resized.jpg)
ook met dun ijzerdraad de overkaping draadstangen aangebracht met draad wat ik nog had liggen.

Dit was het even weer.

mvgr Evert en Bas

Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 27 mei 2019, 14:26:02
Hoi,

Fijn om te lezen dat je herstellende bent.

Een leuk stationsgebouw.

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 28 mei 2019, 11:30:15
ook gisteravond bezig geweest met het voegen van een grachtenpand, heb er af en toe wat zwarte plakkaatverf door gemengd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190528_111023_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190528_111023_resized.jpg)
het voegen met silverpolisch van silvo werkt best goed, vlakke muren kan je direct uitpoetsen, maar omdat niet alle voegen het zelfde moeten worden wil ik er af en toe een kleurtje aan toevoegen.


mvgr Evert en Bas 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Locofiel op 28 mei 2019, 12:22:38
Ziet er goed uit, zeker het vervuilen met bijv zwart.
Poets ze  (y)

Gr,

Dirk
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 02 juni 2019, 21:19:04
De afgelopen week weinig gedaan, maar had wel foto's gemaakt om toch te zien dat er wel vooruitgang wordt geboekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190325_104743_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190325_104743_resized.jpg)
zo zag het stationsgebouw er eerst uit .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190527_133215_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190527_133215_resized.jpg)
en zo ziet het er nu uit.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 02 juni 2019, 21:41:53
Een wereld van verschil.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Jelmer op 03 juni 2019, 09:27:51
Ziet er fraai uit Evert!

Mag ik ook vragen naar hoe dat perron is gebouwd? Zelfbouw met onderdelen of "kant en klare kit"?

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 03 juni 2019, 10:55:36
Hoi,


@Martin, bedankt  (y)

@Jemer, De perrons zijn zelfbouw met onderdelen van Auhagen, de zijkanten heb je in diverse hoogtes, in mijn geval de hoogste 12 MM.
De tegelplaten heb ik een artikel nummer voor je Auhagen 52 423. heb ze met een nieuw scherp stanleymes door midden gesneden en de randjes aan de buiten kanten afgesneden.
De perron zijkanten hebben precies de uitsparing van de tegelplaten, je kan natuurlijk ook de perrons breder maken ,ik heb ze 56 MM breed.
Omgerekend is dat 4.87 M.

Op mijn oude draadje Mass am See zijn meerdere foto's te zien van het stations met de 2 perrons, mocht je vragen hebben , dan verneem ik het wel.

mvgr Evert 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Jelmer op 03 juni 2019, 11:13:11
Dank je Evert  (y)

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 12 juni 2019, 12:43:47
Gisteravond een gezellige avond gehad , Bas en Railhopper waren op bezoek we hebben het even gehad wat er nog mogelijk is qua uitbreiding van de baan.

heb geen ruimte voor een tweede perron, doordat de wissels wat kort op elkaar zitten en de buitenste rail langs de rand van de tafel loopt leek het ons een goed idee om er een strookt tegen de tafel aanbouwen , dan is er ruimte voor een tweede perron en voor nog een omlooprail die beide tafels verbind.

Verder ben ik  vanmorgen met het ene perron verder gegaan, deze komt van mijn oude baan, en heb het perron ingekort tot 1,55 M, heb er een stukje afgesneden en een kopwand aan gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190612_112041_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190612_112041_resized_1.jpg)

Het station van (denk Goor) heeft wel een perron maar die is maar een paar MM dik, deze wou ik verhogen ,maar niet de hoogte wat ik nu heb.
Je ziet vaak bij oude stations dat de perron rond het (oude) stations gebouw lager zijn dan de standaard perron, nu brengt auhagen diverse hoogtes uit dus wou dit gedeelte lager maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190612_112007_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190612_112007_resized_1.jpg)
Dit is ook een stuk perron van mijn oude baan, deze gebruik ik nu als losperron op het industrie gedeelte.

mvgr Evert en Bas
 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 12 juni 2019, 19:40:46
Erg mooi gedaan het station. (y)

Die VW bus vind ik erg leuk om te zien. :)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 26 juni 2019, 08:55:52
Hoi,

Gisteren een wijziging aangebracht aan het stations gedeelte,bij aanleg van de baan kwam ik er achter dat de de bogen iets wat ruimer waren dat ik gedacht had.

Voor de bogen heb ik de fleischmann 6131 en 6133 gebruikt en mijn tafel is 1,22 M breed, dus geen plaats voor een perron die voor beide sporen bereikbaar zijn.

Dus een stuk bij de tafel aan plakken was ook niet de oplossing, gisteren even in de treinkamer ,het was er maar 20°C dus een lekkere temperatuur om wat te doen.

Wat heb ik gedaan : heb bij de binnenbocht 1 6131 verwijderd en een 6120 weer geplaatst de 6131 omgedraaid, zo ontstond ruimte voor een perron voor beide sporen.
Moest alleen bij de wissel een stukje 6101 op maat zagen om de sporen van de binnen en buitenbaan te verbinden. (zie de foto's)

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_220454_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_220454_resized.jpg)
de linker bocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_220508_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_220508_resized.jpg)
de rechter bocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_172132_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_172132_resized.jpg)
zo ziet het met perron uit, moest het perron wel inkorten tot 1,44 M maar vind het acceptabel.

Kreeg ook nog een tip via app contact dat ik een engelswissel kon plaatsen om ook vanaf spoor 1 bij de (vam trein)zodat ik ook met een personentrein de ander sporen kon bedienen.
Maar dan wordt dat spoor erg kort 3 vam wagons met lok kan er net staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_220428_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190625_220428_resized.jpg)
heb de wissels er los opgelegd,

tot zo ver,

mvgr Evert en Bas
 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: dimo1_dimo1 op 26 juni 2019, 09:42:08
Evert en Bas,
Ik zou de wissel bij de rechter bocht vervangen voor een linkse wissel en dan plaatsen op de plek van waar nu een bocht stuk zit zodat daar een vloeiende lijn ontstaat. Visueel komt het erop neer dat je nu dit hebt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bocht_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bocht_2.jpg)

En met de aanpassing die ik opper kom je uit op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bocht_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bocht_1.png)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 26 juni 2019, 10:18:17
Het voordeel van het voorstel van Auke is tevens dat je meer perronlengte krijgt. En minder tegenbogen vlak na elkaar.

Een boog naar rechts en dan aansluitend een (wissel-)boog naar links is verre van ideaal:
1. Ik hoop dat de koppelingen tussen de wagons en rijtuigen daar geen probleem mee gaan krijgen.
2. Normaal zou daar een standaardrechte tussen moeten.

Zelf smokkel ik daar ook een beetje mee door een rechte van 156 mm te nemen i.p.v. 180 mm. Daarmee voldoe ik dan aan 86% van de eis.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 26 juni 2019, 12:08:53
hallo,

@ Auke hartelijk dank voor het mee denken, heb er niet bij stil gestaan, had deze fout ook al gemaakt bij de module van Zuidbarge.

@ Martin ook bedankt voor je bijdrage, nooit aan gedacht dat de koppelingen (wat logisch is ) ook meer belast worden.

Verder ben ik even in mijn treinenkamer geweest en heb een andere wissel even los op de 6131 gelegd, ik bespaar 150 MM maar mijn perron kan niet langer. (zie de foto's).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190626_115438_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190626_115438_resized.jpg)
de wissel boven op de 6131 er is duidelijk te zien dat het perron niet langer kan, wel 150 MM extra treinlengte aan het perron.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190626_115456_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190626_115456_resized.jpg)
Ook heb ik hier aan gedacht, de wissel die straks vrij komt aansluitend aan de (nieuwe) wissel te koppelen, zo kan ik met een lok of wagons wat extra rangeren.

ideeën zijn altijd welkom, zit nu nog in de ontwerpfase 

ps dit komt mooi uit , Bas en ik gaan as zaterdag na lang afwezig te zijn geweest weer eens naar Houten, indien het weer het toelaat.

mvgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Ronald1974 op 26 juni 2019, 19:16:14
Hoi Evert en Bas.

Ik zie dat langzaam en zeker het spoor plan naar een definitieve versie gaat.  (y) (y)
Nee de tijd met het meten en passen van de railstuken.

Verder veel plezier met de bouw.

Ik blijf dit draadje volgen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 27 juni 2019, 13:53:19
Vandaag nog even weer aan het puzzelen geweest, van het perron moest ik de laatste 3 CM wat smaller maken zodat de langste rijtuigen niet over het perron aan bosten.

Verder heb ik mijn zichtbare schaduwstation wat rail gelegd en Zuibarge aangesloten op het schaduw station met een omloop voor de locomotieven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_130557_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_130557_resized.jpg)
zo moet het er uitkomen te zien, links het spoor naar de baan en rechts richting Zuidbarge.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_133026_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_133026_resized.jpg)
zo ziet de baan er uit vanuit de deur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_133052_001_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_133052_001_resized.jpg)
tussen de witte ketelwagons (links)en recht het stuk spoor wat uitsteekt moet de oprit inclusief het spoor in de bocht nog gezaagd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_132908_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_132908_resized.jpg)
en zo ziet mijn werkplek er uit chaotisch dus, mijn vrouw sprak mij daar gisteren al op aan  ;D en als 5S ambassadeur op het werk moet ik mij eigenlijk een klein beetje schamen, maar ach als de deur dicht is ziet niemand het. ;D


mvgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: cor_b op 27 juni 2019, 17:07:14
Dat hinderd niet Evert dan kan je zien dat er gewerkt wordt.
Bij mij is het ook altijd rommelig daar klaagt mijn vrouw ook wel is over ,dan is mijn antwoordt wie mot daar werken jij of ik.

Cor
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 27 juni 2019, 19:25:19
Mijn vrouw klaagt nooit over de rommel in 'mijn' treinenkamer. Dat kan ook slecht, want zij kan al jaren geen trappen meer op en af. Naar de 1e etage hebben we een traplift, maar niet naar de 2e etage. Zij heeft echter een andere truc bedacht: nieuwe vloerbedekking op de 2e etage. In navolging van de begane grond komt daar ook klik-kurk. Alles moest natuurlijk wel 'even' opgeruimd worden. Het waren 68 verhuisdozen, die nu voor het merendeel in de garage staan. De treinbaan bestaat uit modules, waarvan 1/3 deel met muursteunen aan de muur bevestigd is. Dus dat kan gewoon blijven zitten.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Jelmer op 28 juni 2019, 12:24:09
Mijn baantje staat in de werkkamer van mijn vrouw. Opgeruimd houden is een eerste randvoorwaarde waar ik aan moet voldoen.  :D

Leuk dat je overzichtsfoto's hebt geplaatst! Dit geeft een mooie totaalindruk met mooie treintafels gebouwd.
Ik volg verder weer in grotendeels stilte.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland) op 28 juni 2019, 17:34:02
Dat met die wissels bij het begin van het perron heb je mooi opgelost, Evert. De treinen rijden nu vloeiender langszij. Alleen de perron borden 2 en 3 lijken me wat te groot voor jouw perron  ;D ;D Succes verder. Het gaat zeker wat worden.

Met vriendelijke groet, Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 28 juni 2019, 19:48:45
Flinke vooruitgang geboekt Evert.

Vind je het niet erg druk aan wissels op een kortstuk bij je perrons?

Op de zo genaamde rommel let ik niet eens op, hoort erbij. Als mijn vrouw het ziet zegt ze al niets meer, helpt namelijk toch niet. ;D
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Rondje_HO op 28 juni 2019, 19:50:29
Mijn vrouw doet soms de deur van mijn "hol" open, rolt even met haar ogen en doet dan snel de deur weer dicht  :D  Nou ja, ik vind het best  ;D
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 01 juli 2019, 08:54:25
hallo,

Afgelopen zaterdag in Houten geweest en Bas en ik hebben een paar dingen gekocht, Bas een Br 186 van roco in de ns uitvoering en ik vond een tweede draag wagon van van der Graaf uit Coevorden, maar ook draadbruggetjes van fleischmann gekocht voor de profi wissels.

Had nog een zo goed als nieuwe driewegwissel liggen maar die functioneerde niet meer omdat we in onze analoge periode die draadbruggetjes hadden verwijderd.

dankzij een draadje hier met duidelijke foto net de wissels weer goed functionerend gekregen, en 1 tip als je die draadbruggetjes verwijderd berg die dingen goed op ,want ze zijn behoorlijk prijzig.

Als ik deze week moed ,zin en energie heb wil ik met de oprit aan de slag, heb nog wat hout liggen voor de rechte deel voor de oprit,  voor de bocht moet ik even bij een bouwmarkt kijken want wil het in 1 stuk zagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_152516_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190628_152516_resized.jpg)
even een sfeer plaatje nu het perron op de gewenste plek ligt en beide sporen kan bedienen.

 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190629_163746_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190629_163746_resized_1.jpg)
Heb er nu twee van deze redelijk zeldzame roco wagons en beide voor een redelijke prijs en ook nog geheel compleet, eentje nog met een gesloten onderdelen zakje.

dit was het even weer.

mvgr Evert en Bas

Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 01 juli 2019, 10:21:40
Mooi regionaal 'spul'.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 01 juli 2019, 15:17:21
Kom net even uit mijn treinenkamer  en dacht even bij het zien van mijn roco br212 in de tijd van autofolders met auto's met spoorweg afbeeldingen op de achtergrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190701_143934_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190701_143934_resized.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190701_144049_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190701_144049_resized.jpg)

plaatjes uit een folder van VW
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Railhopper op 07 juli 2019, 12:13:44
Hoi Evert,

ik hoop dat er niemand op die dixie zit  ;D,
leuk zo kan ik de baan ook vanaf hier volgen :).

tot snel :)
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 11 juli 2019, 09:17:21
ben weer een stukje verder met de de baan, had nog wat plaat materiaal overgehouden na de bouw van onze tafel.
Had de timmerman gevraagd die mij de tafel heeft gemaakt om wat stroken te zagen voor de oprit naar niveau twee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190703_133726_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190703_133726_resized.jpg)
zo zou het ongeveer moeten worden, het percentage komt 0p 3,6 % dat is iets meer dan wenselijk ,maar heb niet meer ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190703_134412_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190703_134412_resized.jpg)
de allereerste trein op de helling, dit gedeelte is nog analoog ,maar met wat korte treinen mag het percentage geen probleem zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190703_135906_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190703_135906_resized_1.jpg)
hier komt een onderdoor wil de brug (leuning) wel waterpas aan het oprit deel bevestigen.

De hele oprit wordt 3,6M lang de bocht van 180 graden moet ik nog uitzagen, maar dat is voor de volgende keer.
weet ook nog niet of ik de oprit met M5 draadstang ga bevestigen, heb de tijd om er over na te denken, moet wel goed want kom er straks moeilijk bij.

als er nog mensen zijn van hier die tips tricks voor mij hebben , hou ik mij aanbevolen.


mvgr Evert en Bas .
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Wim Vink op 11 juli 2019, 09:26:50
Hoi Evert en Bas,

Goed te zien dat jullie weer lekker bezig zijn!!

Van welk merk is de heel fraaie VW bus?
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 11 juli 2019, 11:39:26
Hoi Wim en anderen,

De VW bus is van wiking 0315 02 , ech ja hij is zeker fraai .
 

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 24 juli 2019, 13:02:51
Omdat het buiten geen doen is als je niet door hoeft te zijn , heb ik mijn maar opgesloten in de treinenkamer deze is gelukkig koel met 22°C nog te doen dus.

Maar na een paar inspiratieloze weken wat betreft de hobby, mijn gezondheid hersteld zich ook wat minder snel na de K en dit weer draagt eigenlijk niet bij lekker hobbyen.

Maar goed wat dozen op de inhoud gecontroleerd en vond deze brug weer terug die ik ook op mijn oude baan had, en omdat de inspiratie ook al verdwenen was ook nog heimwee naar mijn oude baan op zolder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_123845_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_123845_resized.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_123915_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_123915_resized.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_124052_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_124052_resized.jpg)
ook dit ding lag in de doos, ook eens gekregen van iemand , jij doet toch aan treinen.

mvgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 24 juli 2019, 14:17:03
Idd,

Veel te warm.
Das een heel oud blikken locomotiefje.

Mijn oog viel op het dak van de blauwe wagon op de eerste pic links in beeld zichtbaar.

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Noordster op 24 juli 2019, 15:26:21
Mooi om mee buiten te spelen, maar het weer is nu te warm   ;)
https://youtu.be/TFQm0pFqTy0
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 24 juli 2019, 18:25:29
noordster bedankt voor de link , en moet zeggen dat kan niet missen de film geeft duidelijk waar de herkomst van mijn blikken trein is.


Koen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_180455_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190724_180455_resized.jpg)
het is een wagon van de FS (roco 46555)



mvgr Evert
 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 29 juli 2019, 09:01:41
Hoi,

Heb de afgelopen dagen zitten denken hoe ik oprit bocht op de baan wil gaan maken, nu had ik eerste instantie gedacht om een mal te maken van karton (afval).
deze als mal gebruiken en met 9mm board uit te zagen, maar zag hier een draadje op bnls iets van een viaduct van  laserkarton erg fraai moet ik zeggen maar lijkt mij erg duur en bovendien ben ik niet handig met computers om het te tekenen.

Maar er is een alternatief namelijk zelf gaan knutselen met karton, zeg maar creatief met karton.
maar welk karton zou ik hier voor kunnen gebruiken, halverwegen de boog van 180° wil ik een onderdoorgaan maken de rest moet een dijk worden.

en als ik wel de 9mm board gebruik kom ik op het begin van de oprit niet mooi uit ,want was niet van plan om de gaan zagen in de tafel.

wie heeft een idee voor de constructie van de opritboog, de foto's staan een paar berichten eerder (de binnenste binnenbaan) link op de tafel.


bvd en vgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 29 juli 2019, 12:40:16
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_133052_001_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190627_133052_001_resized.jpg)
tussen de witte ketelwagons (links)en recht het stuk spoor wat uitsteekt moet de oprit inclusief het spoor in de bocht nog gezaagd worden.
Deze foto dus.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 07 augustus 2019, 12:38:45
Hoi,

Ben van morgen even weer verder gegaan met het pimpen van het stationsgebouw wat ik van MP had gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190807_110821_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190807_110821_resized.jpg)
heb vorige week van auhagen perronranden gekocht met een andere hoogte, je ziet duidelijk verschil in de de hoogte van de perrons.
verder wil ik het lage gedeelte afwerken met een hekwerk of zoiets dergelijks.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190807_110746_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190807_110746_resized.jpg)
het station smoelt direct beter het zijn maar een paar millimeter.

je ziet vaak bij oudere stations een hoogte verschil bij de perrons waar het station staat, heb nog trappen liggen van auhagen die plaats ik tussen de twee perrons.



mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 27 augustus 2019, 12:11:26
Hoi,

zat vanmorgen even in mijn treinen (hok) kamer, en eens te over denken of dit ontwerp wel is wat ik voor ogen heb, de bochten liggen nog los.
want reed met de DE3 en DE1 en 2 van artitec in de binnenbocht, deze had ik veranderd (zie post 61), maar hoor toch wat tikken in de bocht.

De binnenbaan ligt de fleischmann 6131,heb 2 stukken  rail verwijderd en eerst de 6125 en daarna de 6131 omgekeerd terug geplaatst, daar gaat het niet helemaal lekker.

zou ik met flexrail een bocht tot haverwege de boog kunnen leggen zodat de knik er uit is en toch alle treinen soepel door deze bochten kunnen rijden, f blijft het krap.

De fleischmann 6131 is R3, dus wat is wijsheid en wie heeft goede raad.

al vast bedankt en vriendelijke groet Evert.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: g-j op 27 augustus 2019, 15:48:48
Hoi Evert, ik heb weinig ervaring met rondlopende banen maar waarom zou je niet het dubbele spoor eruit halen. Maak je er een enkelsporige baan van en kun je alleen de buitenbocht gebruiken. Met een beetje geluk krijg je daardoor zelfs wat meer stationslengte. Dan wordt het station de plek waar treinen echt moeten wachten op elkaar om te kunnen kruisen.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 28 augustus 2019, 08:33:15
Hallo Gert-Jan en anderen,

Heb ik ook aan gedacht een enkelsporig baantje, maar aangezien wij veel materieel hebben en ik het leuk vind terwijl er gerangeerd wordt  en andere trein voorbij raast.(gepaste snelheid  ;D ).

dus eigenlijk was mijn vraag of de slinger (knik) in de R3 bocht door flexrail (zie foto's in post 61) kan worden vervangen , dus de bocht is dan iets scherper maar lang geen 360 MM.

gaat dit goed met langere wagons ,want mijn artitec DE1,2 en 3 lopen er net niet  helemaal soepel door , en is dit een oplossing van de flexrail.


mvgr Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: MOVisser op 28 augustus 2019, 11:26:59
Het is toch ook mogelijk het station en het perron wat hoger te plaatsen?
Aan perron zijde misstaat het dan niet.
Aan straatzijde wellicht een hoger voetpad aanbrengen?

Ronald Visser
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 01 september 2019, 19:28:59
afgelopen vrijdag bezig geweest met de eerste bocht, dat de 6120 niet werkte bleek ook bij de tweede poging
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190830_095803_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190830_095803_1.jpg)
van de 5 bochtstukken heb ik de 6120 in het midden geplaatst, de andere zijn de 6131.maar dit werkte niet en de artitec trein blijven even inhouden te hoogte van de 6120.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190830_121259xx.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190830_121259xx.jpg)

deze uitvoering met een halve bocht met flex rail en met de met de 6120 als maatvoering waarvan de boog iets ruimer moest worden is de meest geslaagde oplossing.

de bocht loopt nog niet 100% mooi rond maar dat is een zorg voor later.


mvgr Evert en Bas

wil komende week eens testen met een aantal treinen  hoe die het doen in de nieuwe bocht.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 03 september 2019, 16:36:59
Hallo Evert,

De bocht zo soepel als mogelijk laten lopen is en blijft het beste. 6120 is eigenlijk een bocht die je moet mijden.
Het combineren van diversen soorten bochten heb ik altijd als hinderlijk ondervonden.

De 6131 is een goede ruime bocht, waar je minder problemen van zult onder vinden, moet uiteraard wel de ruimte hebben om deze te leggen.
Zelf ben ik begonnen met 6125 en hoger. 6125 ligt er maar daar merk je al wat wringen van het rijdend materieel. Als ik ooit op nieuw begin is het
vanaf 6131.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 05 september 2019, 12:57:59
Hallo, even weer een kleine update,

Zat er een beetje met in de maag want de 6120 in de hoofdbaan geeft allen maar problemen, door wat app en pb contact met ook fleischmann profi rijders is het beste R3 en R4 te gebruiken nl 6131 en 6133, dat was ook zo in mijn geval.

Maar had geen ruimte een fatsoenlijk een perron te plaatsen, want mijn oude baan was op de kopeinden 15 cm breder , door de binnenbocht een kleine slinger te geven was het probleem opgelost, dacht maar toen de DE2en van artitec door deze slingers heen moesten , niet dus tja want nu.

wel met flexrail gaan werken en eigenlijk tegen mijn principe in en dit werd ook de de twee forum genoten bevestigd, gisteren de klus maar eens afgemaakt, daar uitgebreid getest met de DE2en van artitec.

Eindelijk weer een probleem minder , maar wel met een geringe slinger en zonder dat de langere rijtuigen elkaar raken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hond-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hond-1.jpg)
de nieuwe bocht met boven op niveau 2 het goederenrangeerbaan.

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hond-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hond-2.jpg)
hier dus de andere bocht waar het zelfde probleem zich voordeed, het binneste spoor is het spoor van de oprit naar niveau twee, deze bestaat wel geheel uit 6120.
denk dat met een 22 of 2400 met wat kleine goederen wagons daar geen probleem gaat geven.


mvgr Evert en Bas


Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 05 september 2019, 15:01:11
Goed op gelost. (y)

Bij de laatste foto gaf je aan toch de 6120 te gebruiken ivm met kleiner locs en wagons.

Het lijkt er op of je daar toch ruimte hebt voor een wat ruimere bocht?
Als je 6125 hebt liggen misschien toch een optie om dat te proberen. Is toch net wat ruimer en loopt dan toch soepeler.

Mooie set ziekenwagens op de laatste foto.

Groeten,

Dion
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 06 september 2019, 09:20:28
Hoi Dion en anderen,

Heb mijn huiswerk even gedaan, en heb voor mijn bochten de 6133 = R4 en 6131 =R3, nu heb ik de 6125 opgezocht via google en is R2.

De maten zijn R4 54.7 R3 48.3 en R2 42 CM.

Maar de binnenste bocht wordt ook de oprit naar boven, nu dacht ik de bocht even eerder te laten beginnen als de hoofdbaan R3 en R4, want er moet een soort van dijk/ viaduct komen, want er moet wat ruimte overblijven anders kunnen de treinen er niet langs.

heeft iemand ervaring met dit soort bouwwerken zonder dat de andere sporen hier hinder van ondervinden, en de bocht eerder laten beginnen is dat een oplossing.


alvast bedankt.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 06 september 2019, 20:46:41
Hoi,

Wat die oprit betreft zou je hem deels in beton kunnen uitvoeren, daaronder wat kaak en verwaarloosd terrein.
Daar waar de dijk breder is wat talud creëren dan heb je afwisseling en een stukje groen.

Als materialen voor pijlers zou je wat blokjes hout kunnen gebruiken. Enzo meer.
Denk hierbij aan de fly-overs van Utrecht CS.

En de tips over de Flsm profi bochten neem ik zelf ook mee.
Pak zelf ook vaak de 6138 als inloop bocht.

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 13 september 2019, 15:04:33
Deze week met de oprit bezig geweest, nu nog een halve bocht 6125 profigleis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-3.jpg)
de oprit in aanbouw, moet het laatste stukje nog even opvullen , want wil geen gat in de tafel zagen.

Verder met diverse treinen gereden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hrb-6.jpg)

mvgr Bas en Evert
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 19 september 2019, 08:35:34
Hoi,

Gisteren kreeg ik de nieuwsbrief van MTE daarin stond de daf van artitec aangekondigd in de V&D uitvoering, laten Bas en ik die auto al jaren lang in huis hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/daf-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/daf-1.jpg)
dit ding lijkt in de verste verte niet op de artitec model,en deze heeft ook nog een aanhanger.

het merk is esfi  en denk de voorloper van hollandoto.


mvgr Evert en Bas


Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 29 september 2019, 13:40:43
na gisteren een roco set 44009 te hebben ontvangen via post.nl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/krone-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/krone-5.jpg)
hier de trein in volle glorie, 2433 had ik al vanmorgen even met de uitbreiding van de baan bezig geweest, nu het toch slecht weer is ....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-2_1.jpg)

zo iets heb ik in gedachten er komt dus een baan (enkelspoor)naast  de op/afrit en blijft  op de zelfde hoogte als op het tweede niveau.
heb dit hout nog liggen en de bedoeling is om hem door te trekken tot eind van de baan (links), de andere kant komt een brug over de 3 sporen naar de dijk/ verhoging aan de achterkant van de tafel, zo verberg ik 3 sporen alleen de oprit komt hier naar boven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-4.jpg)

kreeg direct al weer fraaie doorkijkjes

voor deze verandering moest ik alleen 1 rail 6101 er tussen uithalen en zo de rail 20cm naar voren kan schuiven, maar weet nog niet wat ik met de zijkant moet van de verhoging , een schuine wal met groen of een muur met straat, het is immers een industrie gebied.

ps ideeën zijn altijd welkom.

mvgr Evert en Bas 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 29 september 2019, 14:19:43
Hoi,

Ik vind het er tof uitzien.

Misschien nog werken met half reliëf voor meer diepte.

Gr Koen.

Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Railhopper op 29 september 2019, 17:04:01
Hoi Evert,

dat ziet er fantastisch uit !


onder die tafel heb je weer ruimte voor opstelsporen, een bochtwissel er tussen en je hebt weer ruimte om wagons te stallen.

tot morgen ben benieuwd.

mvgr Dave
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 02 oktober 2019, 11:34:40
Hoi,

De afgelopen dagen niets aan de treinen kunnen doen, mensen over de vloer die de badkamer verbouwen, werk halve dagen.
Maar afgelopen weekend even bij de action kijken of er nog iets ligt wat ik kan gebruiken, omdat we toch met de verlichting in huis bezig zijn om volledig over te stappen op led kwamen we een12 watt led armatuur tegen zelf spatwaterdicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-3_1.jpg)

zo zag het licht er gisteren nog uit, was ook wel led ,maar een tikkie te weinig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-1.jpg)
en zeg nu zelf de treinbaan verdient een goed stuk licht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-2.jpg)
dit de led verlichting van de action, ook de aansluiting heel simpel niet met kroonsteentjes ,maar met een soort van klip indrukken kabel er in  loslaten en vast.


mvgr van een goed verlichte hobbykamer .

Bas en Evert


Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 06 oktober 2019, 10:34:14
Hallo,

Dat Bas en ik bus gekken zijn en deze graag combineren met de modeltreinen is waarschijnlijk al tot uiting gekomen en een ander draadje hier.

We waren gistermiddag even samen om ook de autodoos na de verhuizing eens te inventariseren wat we nu aan openbaar vervoer bussen hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-1_2.jpg)


heel veel dus ruim 30 stuks en van diverse tijdperken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-10.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191005_134254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191005_134254.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bus-6.jpg)

dit is een kleine greep uit onze collectie bussen, en lang niet alle bussen staan op de foto.

dus een bussenplein met diverse bussen zou goed staan op de modelbaan.


mvgr Evert en Bas

 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: NS264 op 06 oktober 2019, 11:06:39
Hoi,

Wauw, flinke verzameling.

Hoe gaaf zou het zijn die bussen aan het rijden te krijgen op je nieuwe baan.

Magnorail: gaatje boren in de bodem, slepertje erin prikken en gaan.
Misschien wel verstandig stuurinrichting inbouwen bij de modellen

Gr Koen.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Noordernet op 06 oktober 2019, 11:47:07
Evert,

De GADO-bus met bestemming Grijpskerk is mijn favoriet. Jeugdherinneringen Noord- en Zuidhorn! Sommige bussen hadden tegen de achterkant nog een fietsenrek opgeklapt zitten.

Wolter
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 06 oktober 2019, 12:31:47
Mooie bussen verzameling heren. (y)

Verlichting is ook een stuk beter.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Martin Hornis op 06 oktober 2019, 13:04:44
De (rijdende) bussen als extra dimensie op de modelbaan?
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 08 oktober 2019, 12:36:50
Hallo,

Had deze week PB contact met iemand van hier, hij vroeg zich af of ik nog wat aan Zuidbarge doe.

Eigenlijk ligt het even stil omdat ik even met de baan zelf bezig ben, zuidbarge zit namelijk aan de baan vast en is straks een geheel met de de baan.

wacht even de beurs af hier (volgende week zaterdag de 19de) wil dan nog wat profi rail kopen R2 voor de oprit, dan komt er een verbinding met de hoofdbaan en de opstelsporen (goederen) en Zuidbarge.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 21 oktober 2019, 11:05:34
Afgelopen zaterdag was het even weer druk Hier, Bas is bij Somberg modelbouw geweest en heeft 3 vervuilde railpro wagens gekocht, de post kwam een boek bezorgen over bussen en ik zelf ben even op de beurs geweest in Emmen , zeg maar een thuiswedstrijd.

Even kunnen bijkletsen met meerdere modeltreinencollega's (super gezellig) , heb daar een bocht voor de oprit gekocht R2  6125 van fleischmann en nog drie oude stootblokken ook van fleischmann om te pimpen naar nederlands voorbeeld.

Even terug komen op de de prorail wagons van roco, we hebben nu een hele sleep  zie op You Tube.

oja en nog een HTM bus van rietze

 https://www.youtube.com/watch?v=rNjDGlicdXw.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Ton van W op 21 oktober 2019, 11:13:31
Gaaf gezicht zo'n hele sleep  (y)


Gr. Ton
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 22 oktober 2019, 09:50:32
Mooie serie wagens.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: mass am see op 08 november 2019, 14:51:55
Gisteren met de bouw bezig geweest, de hoofdbaan heeft nu verbinding met met het rangeergedeelte en Zuidbarge.
Daarvoor moest ik nog de nieuw gekocht bocht onlangs die op de beurs verbinden met twee kleine stukjes spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-5-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-5-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-6_1.jpg)
daarna de verbinding maken om van de ene kant van de baan naar de andere kant te komen op het tweede niveau.
hierbij is de oprit er naar toe verdwenen achter deze verbinding.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-3_1.jpg)
kreeg vanmorgen weer wat kriebels om eens weer wat te maken van afval karton
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-1_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-1_1.jpg)[/url]
deze onder de nieuwe verbinding geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-2_2.jpg)
zo gaat het er uit zien met spoor, de hoogte zit ik een beetje mee de 3,80 M klopt precies op schaal, maar het gaat meer om het stuk daar boven tot het spoor gedeelte, daarvoor heb ik er een plaat op gelijmd hier zou reclame op kunnen.

wie heeft voor mij wat ideeën want op google vind ik niets als voorbeeld.


bvd en vgr Evert 
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Dion op 08 november 2019, 17:51:28
Mooi gemaakt, past er ook echt tussen zo.

Je zou de tunnel ook een naam kunnen geven. Deze dan op dat vlak zetten.

Een mooi plakaat maken en bv Hondsrugtunnel anno 2019 er opzetten.

Ik neem aan dat je "max 3.50m" er nog wel netter op gaat zetten.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: Ronald1974 op 08 november 2019, 19:23:30
Evert,

Leuk om weer wat vorderingen te zien met bouw van je baan  (y)

M.v.g. Ronald Hofmeester.
Titel: Re: De Hondsrugbaan, H0
Bericht door: phdirk op 08 november 2019, 19:29:44
Hallo Evert,

Leuk project.
Voor wat betreft de reclame zou je op Google kunnen zoeken naar emaille borden van zeepreclame of van Coca Cola en die gebruiken als reclame op je viaduct.