Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:04:06
Max. draadlengte bij massadetectie door HansQ
Vandaag om 20:01:18
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door BartvD
Vandaag om 19:59:50
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:55:31
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Ruud K
Vandaag om 19:53:09
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Ruud K
Vandaag om 19:50:24
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 19:44:27
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door BrightonBelle
Vandaag om 19:42:33
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
Vandaag om 19:36:57
Trix 22300 loopt (nog) niet door oudebiels
Vandaag om 19:33:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:27:00
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 19:22:37
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 19:15:25
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 19:11:07
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
Vandaag om 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
Vandaag om 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 18:16:31
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 18:14:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:03:45
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 17:52:06
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:28:04
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:21:01
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 17:15:13
NS 6100 van GM&S door wob
Vandaag om 17:13:05
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 17:09:24
DCC++ probleempje door Waterman
Vandaag om 17:05:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 17:03:18
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan, H0  (gelezen 34121 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • is met treintjes aan het spelen
De Hondsrugbaan, H0
« Gepost op: 16 februari 2019, 20:22:42 »
Hallo,

Hierbij ons nieuwe draadje de hondsrugbaan, vandaag heb ik hulp gehad van een timmerman.


de bouw van het frame.

de twee oude vitrine had ik ook bij mijn oude baan tegenover elkaar , alleen nu ingebouwd in de tafel.

mijn module Zuidbarge is nu een deel van de nieuwe baan.

ga nu nadenken over een nieuwen banenplan, vanaf Zuidbarge komt een spoordijk hier achter komt een soort van schaduw station.

hoop dat ik de komende tijd updates kan maken, valt nog niet mee om na 10 jaar helemaal weer overnieuw te beginnen.

gebruik mijn profirail van fleischmann weer maar wel met nieuwe railschoentjes van peco, deze zitten goed vast en geven de stroom goed door.
in de  draadjes Mass am see en Zuidbarge worden geen updates gemaakt.
mvgr Evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2019, 20:52:18 door Bert van Gelder »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 8803
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: hondsrugbaan H0
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2019, 20:30:03 »
Heel fraai stukje timmer werk  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: hondsrugbaan H0
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2019, 20:39:53 »
Ziet er al netjes uit  (y)

M.v.g. Ronald.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5889
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2019, 20:56:32 »
Hoi,

Wel mooie ruimte zo.

Zou zeggen zet de maten op papier en we denken wel mee om tot een mooie uitvoering te komen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2019, 21:27:50 »
Succes gewenst. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2019, 21:33:22 »
De basis ziet er al strak uit.
Gaat vast goedkomen met die baan .

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2019, 20:40:25 »
Dank je Heren,

Je raad het natuurlijk al , heb een jaar niet kunnen rijden met de treintjes,vandaag de ecos weer aangesloten op de baan, heb een ovaaltje aangelegd en al vele treinen weer uit de wat langere winterslaap gehaald.

de afmetingen zijn langs de achterwand 3,35 M de zijkanten 2,65 M waarvan de ene kant 1,22M is en de andere kant 0,84M.
De module Zuidbarge ligt wat hoger en wil door middel van een dijk verbinding maken, dus een enkelsporig lijntje, deze komt aan de binnenkant van de hoofdbaan weer op het 0 niveau.
wil dan het schaduwstation achter de dijk aan leggen, de dijk komt precies in het midden van de de brede zijtafel, aan de smalle tafel komen een paar rangeersporen met industrie, de aansluiting zit door middel van een engelswissel naar het hoofd spoor.



zoiets had ik in gedachten, voor de andere kant ben ik nog aan het denken.

iemand een idee,

ps alles ligt nog los en wil straks eerst de tafel zwart schilderen en de randen en rondom de vitrines in ral 9010 afwerken en dan de rails vast spijkeren.

BVD en vgr Bas en Evert

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5889
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2019, 22:53:17 »
Hoi,

Al maak je een schets op papier, dan zou ik een beter overzicht krijgen.
Neem aan dat het materieel van de oude baan ook een plekje moet krijgen op de nieuwe ruimte.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 22:55:02 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2019, 11:26:27 »
Hoi,

Ben de afgelopen dagen eens aan het rijden geweest, en kwam er achter dat een aantal fleischmann wissels met name de engelse
af en toe wat problemen geven van geen goed stroomdoorvoer en de lok abrupt er mee stopt.

Dit probleem had ik op het laatst ook bij mijn oude baan, maar wie heeft hier een oplossing voor terwijl het praktisch nieuw wissel zijn.
Het gekke is als je een paar keer het wissel bediend dat de trein toch weer gaat rijden, alles ligt nog wel los maar volgen mij heeft dat niets met de wissel te maken.


mvgr Evert en Bas

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2019, 13:50:50 »
De zijkant van de (beweegbare) wisseltongen moeten goed contact maken met de vaste rails waar ze tegenaan gedrukt worden. Of een snoertje (= soepel draadje) aan elke wisseltong solderen enz. De draaipunten van de wisseltongen geleiden ook niet altijd even goed. Bij Tillig-rails heb je daar geen last van, want die hebben geen draaipunten! Mijn oom zei altijd: Wat er niet inzit (draaipunten) gaat ook niet kapot en heeft geen onderhoud nodig.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 13:52:47 door Martin Hornis. Reden: Mijn oom »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2019, 15:37:59 »
Hallo
Zitten de nietjes nog goed tussen de wissel tongen en rail geklemd , als deze niet goed zitten heb je ook deze problemen , dan wordt het een z.g.n  zelfdenkend wissel , en kan het voorkomen dat het contact niet altijd optimaal is. Zelf buig ik altijd bij problemen de nietjes iets verder uit elkaar zodat ze goed strak tussen de rails en de wisseltong komen te zitten. Wel opletten dat het rechte eind van het nietje achter het recht opstaand palletje zit zodat hij niet wegspringt als er een trein oeverheen rijdt. Heb hierdoor ook al een keer sluiting gehad , en je zoekt je rot naar de oorzaak.
vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 17:31:43 door trabiarie »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2019, 20:37:36 »
Hoi Evert en Bas,

Het binnenwerk van de Fleischmann Profi wissel bevat een schakelmechanisme voor het doorverbinden van de juiste railstukken, al naar gelang de wissel afgebogen of rechtdoor ligt. Met name bij de Engelse wissels is dat een complexe constructie. Mijn oude winkel in Dordrecht nam niet goed werkende wissels gewoon terug en dan kreeg ik een nieuwe mee.
Je kunt het echter ook goed schoonmaken en afstellen en dat helpt ook goed.
Je moet dan het deksel aan de onderkant losnemen nadat de lipjes, waarmee het deksel vastzit, losgebogen zijn. Het is bij de eerste keer wel handig om voor het losnemen van het deksel de wissel eerst in een plastic zakje te doen, anders is de kans groot dat diverse onderdelen wegschieten en dan is het vinden van een speld in de bekende hooiberg eerder gelukt dan het terugvinden van de verloren gegane onderdelen. Gelukkig zijn bij Fleismann alle onderdelen los verkrijgbaar en zijn op het internet ook foto's te vinden van het binnenwerk.
Voor het monteren heb je wel een apart stuk gereedschap nodig om de veertjes vast te houden als het deksel weer op de wissel wordt gelegd. Je kunt dat echter ook heel goed met een nieuw stanleymes doen. Daarmee druk je de veren aan, je plaatst het deksel en dan trek je het stanleymes eronderuit. Vervolgens de lipjes weer vastbuigen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • is met treintjes aan het spelen
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2019, 08:05:19 »
dank jullie wel voor de uitleg om mijn 2 engelse wissels weer goed werkende te krijgen, het gekke is dat gewoon rechtdoor geen problemen geeft, en naar de binnenbaan ook niet.(kwam ik gisteravond achter)

Maar alleen naar het rangeer gedeelte, zouden de nietjes niet goed zitten dan is het de ene helft of de andere helft van de wissel stroomloos.
Zou een een of ander spray niet helpen , kan het niet zo snel meer terug vinden ,maar heb het ooit gelezen.

Verder gisteren heel veel dozen uitgepakt , later kwam Bas op bezoek en hebben de meeste treinen even een rondje gereden zonder problemen, daarna hebben we ze in de vitrines gezet.

Het begint weer een echte treinenkamer te worden,waar ik graag ben net als de af gelopen 30 jaar op zolder in het oude huis.
Eerst vandaag de dingen doen die moeten, daarna even weer met de treinen rijden en nadenken over mijn railplan.


mvgr Evert en Bas

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2019, 14:24:57 »
Hoi Evert,
Het doet me goed te lezen dat je een nieuwe start hebt gemaakt met je trein tafel, De Hondsrugbaan dus. Ik ga er vanuit dat het ook nu weer een leuk draadje wordt en ik ga je uiteraard volgen. Succes en veel plezier met de bouw van het geheel.

Met vriendelijke groet ( ook aan Bas )  Kees NS Blokpost 54 Bruntendijk.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 14:31:07 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland) »
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De Hondsrugbaan, H0
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2019, 16:00:52 »
Hallo Dirk
Is het niet zo dat die contacten juist benut worden als de nietjes ertussenuit zijn ? Zodat het een "denkend wissel wordt" en de contacten omgaan met de wisseltongen, naar het spoor dat weer stroom moet krijgen? Je hebt gelijk ,het is zeker een gepriegel vooral om het stelveertje weer goed erin te krijgen
vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 16:32:07 door trabiarie »