Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€548.00
Per saldo:
€298.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 00:33:14
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden
door
PatjeP
Vandaag
om 00:30:22
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum
door
Deetrein
Vandaag
om 00:27:51
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten
door
MOVisser
Vandaag
om 00:06:47
Bart Zegers overleden
door
MOVisser
Vandaag
om 00:04:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
MathynK
01 december 2023, 23:58:44
Raadplaatje
door
Benelux795
01 december 2023, 23:56:51
Schema Arduino DCC decoder
door
Bert55
01 december 2023, 23:47:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robkop
01 december 2023, 23:31:26
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
01 december 2023, 23:25:53
Arsigdec en Nano
door
bask185
01 december 2023, 23:21:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Robkop
01 december 2023, 23:16:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 december 2023, 22:56:15
fleischmann 891315 oudje
door
harryw
01 december 2023, 22:43:28
Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom)
door
barry1972
01 december 2023, 22:17:49
Rondom Charlois
door
Priegelman
01 december 2023, 22:15:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Oosterspoor
01 december 2023, 22:11:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
01 december 2023, 21:27:37
Containerdraagwagens
door
T.Spat
01 december 2023, 21:22:58
Bf Kibronn
door
Marijn
01 december 2023, 21:21:06
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Scratchbuilt
01 december 2023, 21:20:45
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :)
door
Ronald Halma
01 december 2023, 20:52:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
01 december 2023, 20:48:13
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
1795
01 december 2023, 19:58:22
Laag-Baarlo
door
Benelux795
01 december 2023, 19:41:44
Nieuw in de winkel!
door
barry1972
01 december 2023, 19:21:29
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
door
Scratchbuilt
01 december 2023, 19:03:32
Lima NS 1220
door
Carl
01 december 2023, 18:55:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
01 december 2023, 18:12:31
Welke seinen in station
door
basjuh1981
01 december 2023, 17:43:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De Hondsrugbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Volgende
- [
1
]
2
3
...
30
Omlaag
Auteur
Topic: De Hondsrugbaan (gelezen 105497 keer)
mass am see
Offline
Berichten: 3617
de hondsrug baan
De Hondsrugbaan
«
Gepost op:
16 februari 2019, 20:22:42 »
Hallo,
Hierbij ons nieuwe draadje de hondsrugbaan, vandaag heb ik hulp gehad van een timmerman.
de bouw van het frame.
de twee oude vitrine had ik ook bij mijn oude baan tegenover elkaar , alleen nu ingebouwd in de tafel.
mijn module Zuidbarge is nu een deel van de nieuwe baan.
ga nu nadenken over een nieuwen banenplan, vanaf Zuidbarge komt een spoordijk hier achter komt een soort van schaduw station.
hoop dat ik de komende tijd updates kan maken, valt nog niet mee om na 10 jaar helemaal weer overnieuw te beginnen.
gebruik mijn profirail van fleischmann weer maar wel met nieuwe railschoentjes van peco, deze zitten goed vast en geven de stroom goed door.
in de draadjes Mass am see en Zuidbarge worden geen updates gemaakt.
mvgr Evert en Bas
«
Laatst bewerkt op: 16 februari 2019, 20:52:18 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Wim Vink
Offline
Berichten: 20647
Eens komt het goed.
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
16 februari 2019, 20:30:03 »
Heel fraai stukje timmer werk
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Ronald1974
Gast
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #2 Gepost op:
16 februari 2019, 20:39:53 »
Ziet er al netjes uit
M.v.g. Ronald.
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8286
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #3 Gepost op:
16 februari 2019, 20:56:32 »
Hoi,
Wel mooie ruimte zo.
Zou zeggen zet de maten op papier en we denken wel mee om tot een mooie uitvoering te komen.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #4 Gepost op:
16 februari 2019, 21:27:50 »
Succes gewenst.
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Dave.......
Offline
Berichten: 3647
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #5 Gepost op:
16 februari 2019, 21:33:22 »
De basis ziet er al strak uit.
Gaat vast goedkomen met die baan .
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
mass am see
Offline
Berichten: 3617
de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #6 Gepost op:
18 februari 2019, 20:40:25 »
Dank je Heren,
Je raad het natuurlijk al , heb een jaar niet kunnen rijden met de treintjes,vandaag de ecos weer aangesloten op de baan, heb een ovaaltje aangelegd en al vele treinen weer uit de wat langere winterslaap gehaald.
de afmetingen zijn langs de achterwand 3,35 M de zijkanten 2,65 M waarvan de ene kant 1,22M is en de andere kant 0,84M.
De module Zuidbarge ligt wat hoger en wil door middel van een dijk verbinding maken, dus een enkelsporig lijntje, deze komt aan de binnenkant van de hoofdbaan weer op het 0 niveau.
wil dan het schaduwstation achter de dijk aan leggen, de dijk komt precies in het midden van de de brede zijtafel, aan de smalle tafel komen een paar rangeersporen met industrie, de aansluiting zit door middel van een engelswissel naar het hoofd spoor.
zoiets had ik in gedachten, voor de andere kant ben ik nog aan het denken.
iemand een idee,
ps alles ligt nog los en wil straks eerst de tafel zwart schilderen en de randen en rondom de vitrines in ral 9010 afwerken en dan de rails vast spijkeren.
BVD en vgr Bas en Evert
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8286
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #7 Gepost op:
18 februari 2019, 22:53:17 »
Hoi,
Al maak je een schets op papier, dan zou ik een beter overzicht krijgen.
Neem aan dat het materieel van de oude baan ook een plekje moet krijgen op de nieuwe ruimte.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 22:55:02 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
mass am see
Offline
Berichten: 3617
de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #8 Gepost op:
21 februari 2019, 11:26:27 »
Hoi,
Ben de afgelopen dagen eens aan het rijden geweest, en kwam er achter dat een aantal fleischmann wissels met name de engelse
af en toe wat problemen geven van geen goed stroomdoorvoer en de lok abrupt er mee stopt.
Dit probleem had ik op het laatst ook bij mijn oude baan, maar wie heeft hier een oplossing voor terwijl het praktisch nieuw wissel zijn.
Het gekke is als je een paar keer het wissel bediend dat de trein toch weer gaat rijden, alles ligt nog wel los maar volgen mij heeft dat niets met de wissel te maken.
mvgr Evert en Bas
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #9 Gepost op:
21 februari 2019, 13:50:50 »
De zijkant van de (beweegbare) wisseltongen moeten goed contact maken met de vaste rails waar ze tegenaan gedrukt worden. Of een snoertje (= soepel draadje) aan elke wisseltong solderen enz. De draaipunten van de wisseltongen geleiden ook niet altijd even goed. Bij Tillig-rails heb je daar geen last van, want die hebben geen draaipunten! Mijn oom zei altijd: Wat er niet inzit (draaipunten) gaat ook niet kapot en heeft geen onderhoud nodig.
«
Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 13:52:47 door Martin Hornis. Reden: Mijn oom
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
trabiarie
Offline
Berichten: 232
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #10 Gepost op:
21 februari 2019, 15:37:59 »
Hallo
Zitten de nietjes nog goed tussen de wissel tongen en rail geklemd , als deze niet goed zitten heb je ook deze problemen , dan wordt het een z.g.n zelfdenkend wissel , en kan het voorkomen dat het contact niet altijd optimaal is. Zelf buig ik altijd bij problemen de nietjes iets verder uit elkaar zodat ze goed strak tussen de rails en de wisseltong komen te zitten. Wel opletten dat het rechte eind van het nietje achter het recht opstaand palletje zit zodat hij niet wegspringt als er een trein oeverheen rijdt. Heb hierdoor ook al een keer sluiting gehad , en je zoekt je rot naar de oorzaak.
vr groet Arie
«
Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 17:31:43 door trabiarie
»
Gelogd
phdirk
Offline
Berichten: 1833
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #11 Gepost op:
21 februari 2019, 20:37:36 »
Hoi Evert en Bas,
Het binnenwerk van de Fleischmann Profi wissel bevat een schakelmechanisme voor het doorverbinden van de juiste railstukken, al naar gelang de wissel afgebogen of rechtdoor ligt. Met name bij de Engelse wissels is dat een complexe constructie. Mijn oude winkel in Dordrecht nam niet goed werkende wissels gewoon terug en dan kreeg ik een nieuwe mee.
Je kunt het echter ook goed schoonmaken en afstellen en dat helpt ook goed.
Je moet dan het deksel aan de onderkant losnemen nadat de lipjes, waarmee het deksel vastzit, losgebogen zijn. Het is bij de eerste keer wel handig om voor het losnemen van het deksel de wissel eerst in een plastic zakje te doen, anders is de kans groot dat diverse onderdelen wegschieten en dan is het vinden van een speld in de bekende hooiberg eerder gelukt dan het terugvinden van de verloren gegane onderdelen. Gelukkig zijn bij Fleismann alle onderdelen los verkrijgbaar en zijn op het internet ook foto's te vinden van het binnenwerk.
Voor het monteren heb je wel een apart stuk gereedschap nodig om de veertjes vast te houden als het deksel weer op de wissel wordt gelegd. Je kunt dat echter ook heel goed met een nieuw stanleymes doen. Daarmee druk je de veren aan, je plaatst het deksel en dan trek je het stanleymes eronderuit. Vervolgens de lipjes weer vastbuigen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
mass am see
Offline
Berichten: 3617
de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #12 Gepost op:
22 februari 2019, 08:05:19 »
dank jullie wel voor de uitleg om mijn 2 engelse wissels weer goed werkende te krijgen, het gekke is dat gewoon rechtdoor geen problemen geeft, en naar de binnenbaan ook niet.(kwam ik gisteravond achter)
Maar alleen naar het rangeer gedeelte, zouden de nietjes niet goed zitten dan is het de ene helft of de andere helft van de wissel stroomloos.
Zou een een of ander spray niet helpen , kan het niet zo snel meer terug vinden ,maar heb het ooit gelezen.
Verder gisteren heel veel dozen uitgepakt , later kwam Bas op bezoek en hebben de meeste treinen even een rondje gereden zonder problemen, daarna hebben we ze in de vitrines gezet.
Het begint weer een echte treinenkamer te worden,waar ik graag ben net als de af gelopen 30 jaar op zolder in het oude huis.
Eerst vandaag de dingen doen die moeten, daarna even weer met de treinen rijden en nadenken over mijn railplan.
mvgr Evert en Bas
Gelogd
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1540
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #13 Gepost op:
22 februari 2019, 14:24:57 »
Hoi Evert,
Het doet me goed te lezen dat je een nieuwe start hebt gemaakt met je trein tafel, De Hondsrugbaan dus. Ik ga er vanuit dat het ook nu weer een leuk draadje wordt en ik ga je uiteraard volgen. Succes en veel plezier met de bouw van het geheel.
Met vriendelijke groet ( ook aan Bas ) Kees NS Blokpost 54 Bruntendijk.
«
Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 14:31:07 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
»
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
trabiarie
Offline
Berichten: 232
Re: De Hondsrugbaan
«
Reactie #14 Gepost op:
22 februari 2019, 16:00:52 »
Hallo Dirk
Is het niet zo dat die contacten juist benut worden als de nietjes ertussenuit zijn ? Zodat het een "denkend wissel wordt" en de contacten omgaan met de wisseltongen, naar het spoor dat weer stroom moet krijgen? Je hebt gelijk ,het is zeker een gepriegel vooral om het stelveertje weer goed erin te krijgen
vr groet Arie
«
Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 16:32:07 door trabiarie
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Volgende
- [
1
]
2
3
...
30
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De Hondsrugbaan