Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?  (gelezen 15191 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2019, 20:55:14 »
Grappig, ik ben juist digitaal gegaan om een beetje gemakkelijk te kunnen automatiseren. Rijden doen die treinen zelf maar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2019, 20:57:47 »
ik rij ook nog steeds analoog want ben a-technisch begin nu pas wat technische dingen te leren

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2019, 21:34:40 »
Dank voor jullie reacties. Maar echte terugkeerders naar analoog ben ik nog niet tegengekomen.

Wolter
Moins mais mieux.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2019, 21:37:51 »
Interssante these, aan de reacties te zien beleven vooral de “rijders” veel plezier aan de analoge baan of de hybride oplossing: loks digitaal, de rest analoog.

Ook in Lenzkirch zo’n situatie. Ik had in de analoge baan een bloksysteem met EVA besturing, werkte prima. Maar was toch wel benieuwd naar het digitaal rijden en heb die stap genomen.
Daar heb ik geen spijt van, al heeft het digitaliseren van de loks (nog steeds niet klaar) wel de opbouw van de baan flink vertraagd.

Het bloksysteem is eruitgesloopt en nu rijd ik zonder blokbeveiliging met één of twee treinen tegelijkertijd. Goed opletten en dat is part of the fun.
Om het overzichtelijker te maken ruil ik de FLM schakelaars in voor een schakeltableau met LED’s die de wisselstanden aangeven.
Zo ben je machinist en treindienstleider tegelijkertijd, zo zal André Rieu zich ook voelen als hij voor zijn orkest staat met een viool onder zijn kin.




Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2019, 21:44:46 »
Ik heb nooit met digitaal willen beginnen, het boeit mij niet en in mijn vrije tijd wil ik lekker simpel bezig zijn! Wel heb ik een paar loks erbij met radiografische besturing.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2019, 22:00:45 »
ik rij ook nog steeds analoog want ben a-technisch
Interessante gedachtengang. Ik ben juist altijd analoog gebleven omdat ik wel tamelijk technisch ben. In analoog kan ik mijn eigen ideeën realiseren wat me met digitaal niet lukt. Ik ben dus geen terugkeerder, maar een blijver.

Juist voor mensen die niet technisch zijn lijkt digitaal me een handige keuze omdat daarin allerlei voorgebakken systemen bestaan. Het is dan wel aan te bevelen om alles van één fabrikant te betrekken. Als je fabrikaten gaat mixen kan je voor allerlei aanpassingsproblemen komen te staan. Voor de technici een uitdaging, voor de a-technici een nachtmerrie.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2019, 22:02:21 »
Hier net zo.

Ja ik rij digitaal, maar dan houd het ook op. ;D
Gewoon lekker een lokje ombouwen naar digitaal, programmeren en klaar.

Geen seinen of wissels die automatische om springen, maar gewoon met de hand en dan je rij regelaar opendraaien of afregelen, zo ben je lekker
bezig en kun je meerdere treinen laten rijden, heerlijk.  :police:
Niks wisselstraten programmeren en op je scherm turen of alles wel goed gaat, neeh gewoon kijken en er mee bezig zijn. ;)

Kees.


Zo rijd ik ook precies  :)  Wel meerdere treinen/locs laten rijden maar verder geen ingewikkeld gedoe. Bovendien kost het ook nog wel een paar centen om alles digitaal te maken ook. Wisseldecoders, terugmelders, boosters, etc. En dat geld kun je beter besteden aan een mooie nieuwe loc   ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2019, 22:14:14 »
Een jaar of 8 geleden heb ik een multimaussetje gekocht. In eerste instantie vond ik het wel mooi, zeker de verschillende licht beelden op de lok. Ik heb zo enkele digikeys setjes gebruikt voor een hollandrail 2400 en een roco 2200. En zelfs voor enkele franse loks heb ik zelf een printplaatje zo ingericht dat er zowel sluitverlichting als rangeerverlichting getoond kon worden. Maar bij elke lok moest ik een decoder inbouwen. En dat ging niet altijd even goed. Ik kocht mijn loks altijd 2e hands, dus dat betekende solderen. En ik had niet altijd het geld voor een decoder, ik hobby lowbudget.

Daarnaast moesten, voor een goede loop van de lok, ook alle sporen aangesloten worden. Dus qua solderen schoot ik er niets mee op. Sterker, ik moest meer solderendan bij mijn analoge baan, daar hoefde ik alleen alle sporen voorzien van een aansluiting . Maar wat mij het meest stoorde was het heropstarten van een lok bij de minste of geringste hapering. Een analoge lok schokt even en rijdt daarna op de zelfde snelheid weer verder. Een digitale begint van voren aan. Dus een lok op snelheid stopte abrupt en trok vervolgens zeer langzaam weer op. Dat irriteerde mij behoorlijk.

Al met al besloot ik 3 of 4 jaar geleden om de boel te verkopen. Want met een pulsregelaar (PWM) bereik je ongeveer dezelfde effecten zonder al het extra geklooi. Ik moet iets extra solderen, want ik bereid de baan voor op cabcontrol, zodat je toch nog met 2 treinen tegelijk kunt rijden. Maar dat trek ik nog net :)

Dus rijdt ik weer analoog, ook op mijn nieuwe baan. Tenzij ik bij Wim (St Tourbiere) aan de baan sta, dan is digitaal wel handig. Maar dan hoef ik alleen te rijden en verder niets :D

Groet,
michel

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2019, 22:28:31 »
Analoog, digitaal, 2-rail, 3-rail, AC/DC. Alles mag van mij en doe ik ook:





Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2019, 22:36:58 »
Ik twijfel nog,ik heb flink wat digitale locs,maar nog veel meer analoog. Het enige voordeel voor mij qua digitaal is dat al het materieel gewoon op de baan kan blijven staan en dat het pas gaat rijden bij een commando op dat adres. De rest van de fratsen boeit mee niets,groot nadeel vindt ik dat er een flink kapitaal voor nodig is om alle locs die ik reeds heb te digitaliseren. En een oude marklin 3021,3029 of 3034 is dat domweg niet waard,maar ik heb ze wel en wil er toch wel mee kunnen rijden.
Groetjes Patrick

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2019, 22:52:28 »
Hans' opmerking komt dicht bij mijn opvatting in de buurt:

Interssante these, aan de reacties te zien beleven vooral de “rijders” veel plezier aan de analoge baan of de hybride oplossing: loks digitaal, de rest analoog.

Ik rij digitaal, maar stuur m'n seinen en wissels met reguliere schakelaartjes aan. Ok, deels zit er een arduino tussen, maar het gaat in ieder geval niet met commando's via een digitaalcentrale :)

De digitale aansturing (met de hand, met de multimaus) zou ik niet willen missen. Het gemak van het niet-stroomloos hoeven maken. De mooie rijeigenschappen van pulsbreedte (die je met digitaal automatisch meekrijgt). Het instellen van max snelheid en optrek/afremvertraging: heerlijk.

Vooral dat laatste is voor mij een essentieel voordeel. Reden: kinderen! Die proberen anders uit de bocht te vliegen met je mooie loks als ze de kans krijgen. Nu rijdt bij mij alles met een schaalsnelheid van 40 km/u. Zie dan een lok maar eens de bocht uit te krijgen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2019, 23:58:23 »
Hoi,

Ik wou een uitgebreid antwoord geven maar dat werd een chaotisch, psychisch gestoord verhaal.

Neig de laatste periodes steeds meer naar analoog, omdat ik denk dat te begrijpen...

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2019, 00:16:01 »
Ook ik rijd digitaal, met 2 setjes Multimuizen en decoders in de loks. Dit vanwege de veel grotere mogelijkheden mbt rijeigenschappen, verlichting , geluid ed. Maar mn baan is wel met een analoog bloksysteem/besturing uitgerust, met schakelrelais icm Lenz ABC. Een bloksysteem is qua besturing voor een mechanicus zoals ik nog wel te begrijpen .Maar eigenlijk vooral omdat ik geen trek heb om voor mn hobby ook nog eens veel naar mn PC beeldscherm te moeten kijken, dat doe ik voor mn werk al meer dan genoeg. Kijk liever naar, en knutsel liever met de treinen....

Marc

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #28 Gepost op: 08 februari 2019, 00:22:04 »
De digitale aansturing (met de hand, met de multimaus) zou ik niet willen missen. Het gemak van het niet-stroomloos hoeven maken. De mooie rijeigenschappen van pulsbreedte (die je met digitaal automatisch meekrijgt). Het instellen van max snelheid en optrek/afremvertraging: heerlijk.

Het gemak van het niet- stroomloos hoeven maken van sporen zou de enige reden zijn voor mij om digitaal te gaan. De andere voordelen uit dit citaat heb ik al met mijn analoge regelaar.

Maar als ik op beurzen zie hoe vaak ze op digitale banen hun lokje nog aanduwen twijfel ik of ik digitaal moet gaan. Met mijn analoge pulsregelaar heb ik daar nooit last van.

Stephan.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #29 Gepost op: 08 februari 2019, 01:54:02 »
En als een keer een bezoeker een trein meeneemt, of ik vind een occasion, moet-ie meteen kunnen rijden.
Wolter

Hoi Wolter,
Ik begrijp je  (y), echter ik wilde hier alle bezoekers de mogelijkheid geven zowel analoog in 2-rail, 3-rail als digitaal 2-rail en 3-rail te kunnen komen rijden. Daarvoor heb ik met hulp van technische knappe koppen (ook wel bekend van dit forum) een schakelpaneel gemaakt:



Je ziet hieronder de verschillende mogelijkheden. Het hoofdspoor van de baan heeft 2 gescheiden cirkels; eentje met 2 elektrisch gescheiden spoorstaven en een middenrail  (geschikt voor zowel 2- als 3-rail), en een cirkel met enkel 2 spoorstaven, enkel geschikt voor 2-rail. Elke BNLS module kan aan deze baan koppelen, en als je een BNLS module uitvoert met het voorste spoor 2-rail en het achterste spoor 3 rail, kan alles eroverheen rijden. Ik heb het zichtbare deel van de baan uitgevoerd met Puco-strips van Weichen Walter. Die zie je vrijwel niet meer tussen de ballast. Het leuks is dat beide systemen eroverheen kunnen rijden. Zo probeer ik de steeds kleiner wordende modelspoorgroepen wat meer bij elkaar te krijgen, zodat je kunt genieten van het zien rijden van elkaars treinen.



Groeten, jake