Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:13:09
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:00:15
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 21:58:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
  

Auteur Topic: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?  (gelezen 15256 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #30 Gepost op: 08 februari 2019, 02:29:12 »
Hi Martin,
De topicstarter laat hier weten dat hij van digitaal rijden naar analoog rijden is overgestapt. En hij vraagt zich af of er meer rijders zijn die dit ook hebben gedaan.
Om “gezwam” te voorkomen had hij er natuurlijk beter aan gedaan om een poll te starten waarbij alleen een “ja” of een “nee” volstaat.
Maar helaas gaat dat niet.
“Nee” kun je antwoorden, als je uit de verzameling rijders er één of meerdere kent die ook zo’n stap gemaakt hebben.
“Ja” kun je alleen beantwoorden als je uit de verzameling rijders (wereldwijd/per natie/per gewest?) van iedere rijder weet dat hij die stap niet heeft genomen.
De kans dat iemand die kennis heeft is nihil.

Tja, dan krijg je toch ontboezemingen die hartstikke leuk zijn om te lezen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 02:32:49 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2989
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #31 Gepost op: 08 februari 2019, 07:34:56 »
Leuk, al deze reacties. Vooral de uitleg die er bij volgt (y).
Wat mij betreft laten we dit draadje even doorlopen.

Prettige dag verder,

Wolter
Moins mais mieux.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #32 Gepost op: 08 februari 2019, 08:08:26 »
Hallo allemaal,

Ik lees in veel reacties een link tussen digitaal rijden en naar een pc scherm kijken. Alsof het echt niet anders kan dan een digitale baan met je pc te besturen.

Iemand zei dat hij het gevoel mist om de trein op de trafo te zien en voelen reageren. Ik heb een Ecos II voor de besturing van mijn treinen en als je geen optrek- of remvertraging instelt reageert de trein net zo op de draaiknoppen als bij een analoge trafo.

Ik wil ook geen computergestuurde baan met bezetmelders, maar zelf de treinen laten rijden en stoppen bij stations.

Wat ik altijd vervelend vond bij analoog is " trafo op nul lichten uit " dus ik heb voor digitaal gekozen omdat ik het mooi vind om treinen langs perrons te zien staan met frontseinen, sluitseinen, binnenverlichting en de mogelijkheid om rangeersein te kunnen schakelen.

Dat er nu steeds meer Nederlandse treinen uit worden gebracht met geluiden zoals de echte treinen hebben vind ik erg leuk. Mensen die daar niets mee hebben;  de sounddecoders voor NS treinen zijn van harte welkom  ;D

Ja, alles digitaal maken kost extra geld, maar ik zou nooit meer terugwillen naar analoog.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #33 Gepost op: 08 februari 2019, 08:21:14 »
Ik rij ook nog steeds analoog. Gezien ik een hoop ouder materieel heb wat ik niet wil ombouwen. En zoals je schrijft, ik wil ook een loc uit de vitrine pakken op de baan en rijden.
Het voordeel is dat ik bij dit oudere materieel ook de problemen zelf kan oplossen en repareren.

Gr. Bert.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #34 Gepost op: 08 februari 2019, 08:47:41 »
En ik hou het nog steeds op "allebei"
Ik heb op mijn oude N-spoorbaan gebruik gemaakt van Dinamo
Het feit dat je gewoon een loc kon laten rijden zonder deze te digitaliseren vond ik prachtig.
Maar de besturing alleen via de computer stond me tegen.

Dus dat moest anders.
Op mijn huidige baan (LGB) heb ik in essentie twee grote lussen.
De grote buitenste lus is alleen DCC - met multimaus, geen PC
De kleinere binnenlus kan met behulp relais afgeschakeld worden. Deze is daarmee
  Of onderdeel van de grotere DCC baan,
  Of losgekoppeld volledig Analoog met een gewone trafo en schakelaars om de stationssporen aan/uit te schakelen.
  (en in dat geval zijn de wissels tussen de twee lussen op rechtdoor geblokkeerd dus zijn het eigenlijk twee losse banen geworden)

In de praktijk staat de binnenlus vrijwel altijd in de stand Analoog.

Niks mis met Analoog.

Remco.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 08:51:15 door Remco_Nzo »
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #35 Gepost op: 08 februari 2019, 09:01:09 »
Weer terug naar Analoog is voor mij geen overweging.

Als je meerdere treinen tegelijk laat rijden is het heerlijk om dit digitaal te kunnen.

Geen aparte banen met aparte trafo's, geen treinen om solderen zodat ze de andere richting om gaan rijden.

Met digitaal kan je gemakkelijk iedere trein ze eigen snelheid en richting laten rijden.

Wel kies ik ervoor om de wissels en de treinen zelf te bedienen. Zo ben je tenminste zelf nog lekker aan het rijden.

Analoog komt 1x per jaar tevoorschijn op het baantje rond de kerstboom  :D

grtz Arnold

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #36 Gepost op: 08 februari 2019, 09:02:08 »
analoog
redenen
lokaal elektra probleem
eigen onkunde
kosten
waarom meer treinen tegelijkertijd
bouwen belangrijker dan rijden
gevoel
groet kees

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #37 Gepost op: 08 februari 2019, 09:02:35 »
Nou Wolter,

Je hebt een schot in de roos gedaan met dit onderwerp.  ;)

Erg leuk om te lezen. Mijn antwoord weet je al. Voor alle anderen:

Ik ben nooit digitaal gegaan maar ben van analoog overgestapt op batterijen en radiografische besturing. 1 man (ik ben geen vrouw) bestuurt 1 trein tegelijk, zonder rails te moeten poetsen, keerlussen te omzeilen, railstaven te isoleren of puntstukken om te schakelen, net als in het echt.........  ;D (ben al weg...)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6428
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #38 Gepost op: 08 februari 2019, 09:23:38 »
Het argument van de constant brandende treinverlichting vind ik persoonlijk de belangrijkste overweging om digitaal te gaan. Echter, dat is toch een beetje een kanon op een mug en er zijn alternatieven voor.

Behalve hf verlichting heb ik ooit een systeem gezien van verlichting gevoed uit een oplaadbare batterij die wordt opgeladen wanneer de trein spanning krijgt.

Tot zover off topic. Leuke reacties verder. Laatst werd hier ergens een achteloze claim neergelegd: ‘90 procent rijdt hier digitaal’. Ik durf daar niet in mee te gaan  :)
Boomshanka!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2019, 09:27:12 »
Ben het Albert eens in zijn laatste zin al ik kan begrijpen dat wanneer je een grotere baan hebt de eisen anders worden wat besturing betreft.

Ik wou aan mijn eigen reactie nog toevoegen dat ik blijf rijden met de Multimaus maar er een analoog trafootje bij aan ga sluiten.

Ik koop nu op de beurs de locs die ik nog wil hebben, analoog voor een paar tientjes, die wil ik dan kunnen laten rijden.
Dan koppel ik de digitale besturing gewoon af en sluit de trafo aan en de digitale locs maken plaats voor de analoge.

Aangezien de hobby budgettair is bouw ik de analogen later digitaal om.


(ik heb trouwens net een nostalgische marklinset gereactiveerd op een plaatje waar ik ooit mee begonnen ben,......filmpje???) ;D
100% Volledig titel van dit topic gerelateerd.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 09:31:11 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #40 Gepost op: 08 februari 2019, 09:46:15 »
Ja, ook een aanvulling. Het binnenste ovaal in het schaduwstation (ovaal als lang opstelspoor) heeft 2,5 mm rails en is omschakelbaar naar analoog. Dit om mijn collectie modellen van voor 1970 zo nu en dan te kunnen laten rijden.
Deze schakelaar ontkoppelt dat ovaal van de digitale spanning en van de terugmelders en sluit de twee bussen rechts aan. Daar kan ik dan een rijtrafo op aansluiten.



Maar verder. Met de hand treinen rijden heb ik nooit veel aan gevonden. Ik stond pas met open mond te kijken als het geheel als door een onzichtbare hand op gang kwam. Dat heb ik met relais gedaan, later met elektronische schakelingen. Maar zo automatiseren is digitaal gemakkelijker dan analoog en met veel meer mogelijkheden. Ik ben dus 20 jaar geleden digitaal gegaan en dat zal wel niet meer veranderen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 10:11:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #41 Gepost op: 08 februari 2019, 09:52:03 »
Ik rij puur digitaal op een mini-experimenteerbaantje. Waarom? Omdat ik momenteel bezig ben zelf een besturingsprogramma te schrijven. Pure magie als je de treintjes ziet doen wat je zelf verzonnen en gecodeerd hebt.   (y)
Zo heeft iedereen zijn eigen soort lol met deze hobby.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #42 Gepost op: 08 februari 2019, 10:01:45 »
.. Met de hand treinen rijden heb ik nooit veel aan gevonden. Ik stond pas met open mond te kijken als het geheel als door een onzichtbare hand op gang kwam...
Grappig, voor mij is dat precies andersom.  :)  Tientallen treinen die automatisch hun weg zoeken, is voor mij even leuk, maar daarna heb ik er wel weer genoeg van.
Ik word pas echt gelukkig als ik zelf een trein bestuur. Wachten op een groen sein. Zelf vertrekken, rijden naar het volgende station, daar even rangeren. En weer verder.

Het hangt er denk ik heel erg van af wat voor type modelspoorder je bent. Zelf ben ik veel meer machinist en eventueel seinhuiswachter dan "toeschouwer langs de lijn".
En anderen zijn juist veel meer geinteresseerd in het programmeren van alle automatiek.

Op dit moment rij ik nog analoog maar ik wil wel over op digitaal. Maar dan eigenlijk alleen voor het rijgedrag van de treinen en het gemak van meerdere treinen binnen 1 sectie te laten rijden. De rest van de bediening (wissels en seinen ed) zal gewoon via een schakelpaneel blijven gaan. En automatisering komt er niet in. Nu niet en nooit niet  ;D

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2019, 14:12:12 »
Ik zie alleen maar voordelen van het digitaal rijden met handregeling. In mijn geval de z21 met een kleine tablet.
Het langzaam optrekken of op heel lage rangeersnelheid rijden lukt je analoog niet of niet zonder extra analoge schakelingen.
En of ik nou de knop van de trafo bedien of het balkje op mijn tablet omhoogschuif...zolang ik het maar doe en niet de pc want dan zou ik 1 avond euforisch zijn dat het prachtig werkt en daarna ga ik me vervelen.
En die wissels....dat vind ik nou juist leuk om met de tablet te bedienen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #44 Gepost op: 08 februari 2019, 14:55:44 »
Het langzaam optrekken of op heel lage rangeersnelheid rijden lukt je analoog niet of niet zonder extra analoge schakelingen.
Met de Weistra regelaar lukt dat uitstekend. Daar heb ik al eens een filmpje van laten zien.