Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?  (gelezen 15193 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #45 Gepost op: 08 februari 2019, 16:43:11 »
Wat dacht je van héél langzaam de kraan open- en dichtdraaien? Zie ook mijn eerste bijdrage  :)
Boomshanka!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #46 Gepost op: 08 februari 2019, 20:53:46 »
Dank voor jullie reacties. Maar echte terugkeerders naar analoog ben ik nog niet tegengekomen.
Die kan is klein. Hoeveel ezels stoten zich 2x aan dezelfde steen?
Ik rij met 16 treinen analoog. Ik zou ze niet willen ombouwen.

De eerste 4 heb ik omgebouwd van 2-rail na 3-rail.
Daarna, en wat losse draadjes aan ombouwsteentjes, dacht ik, kom op zeg, waarom ombouwen?
Dus sindsdien. Analoog (met 2 en met 3 spoorstaven).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #47 Gepost op: 08 februari 2019, 21:23:04 »
Wat dacht je van héél langzaam de kraan open- en dichtdraaien?
Inderdaad :) Een paar jaar geleden, toen ik nog lid was van de Lahntalbahn Modelspoorvereniging stonden we een keer met de clubbaan op een tentoonstelling.
Nu is de baan analoog bestuurd, met 1 trafo per blok en een simpel sein met stopsectie aan het begin van ieder blok. Normaliter houdt dat in dat een trein abrupt tot stilstand komt voor een rood sein en er als een speer vandoor gaat als het op groen springt.
Voor elke trafo was een persoon nodig voor de bediening. Zelf vond ik het altijd wel leuk dat als ik een sein op groen zette, ik de lok dan ook handmatig liet optrekken door de regelaar langzaam open te draaien. Omdat ik achter de baan sta, is niet zichtbaar wat ik precies doe.

Op een gegeven moment stonden er 2 mannen toe te kijken en hoor ik de 1e man tegen de 2e zeggen: "Hier zie je duidelijk het voordeel van digitaal; langzaam optrekken en een nette maximum snelheid."
Ik moest glimlachen maar heb maar niets gezegd :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #48 Gepost op: 08 februari 2019, 23:12:52 »
Inderdaad Robbraak;

A-technisch ... Dat is ook mijn probleem vooral bij electronica en computers ben ik nogal Digibetisch aangelegd, ook naar Arduino heb ik gekeken maar ik snap er eerlijk gezegd maar weinig van. Daarbij heb ik nu een stuk baan gereed [bedrijfsterrein], maar dat is allemaal op analoog gericht en alle sporen kunnen/moeten ;D van hand worden aan en uitgezet, ik zou dan alles moeten doorverbinden. De hoofdbaan ligt nog niet dus die kan wel direct digitaal maar zonder al die elektronische fratsen, daar heb ik gewoon te weinig verstand van, dus wissels ... overwegen ... alles met de hand.  ;D. met een schakelaartje. Vooral als je nergens verstand van hebt moet je alles kant en klaar voorgekookt kopen en dan weet je ook wat je kwijt bent, dat is ook een drempel.
Ik heb 2 Mulitimuizen van Roco, en 3 digitale locs. Nu vind ik dat met apart lampjes aan en uit zetten aan de loc e.d. wel leuk, geluid hoeft voor mij niet ... ik moet echter nog 18 locs en treinstellen digitaal [laten] maken. Zelf durf ik daar niet echt aan en mijn handen spelen ook niet meer mee ... ben al wat ouder en tril heel veel met een hand.
Twijfel dus sterk of ik digitaal doorzet ...

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2019, 11:53:20 door ddv »

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2961
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #49 Gepost op: 09 februari 2019, 12:53:37 »
Leuke reacties tot nu toe. Daar dank ik jullie voor. Ook trouwens voor het naar elkaar getoonde respect.

Een poging tot samenvatting:
sommigen zijn altijd analoog blijven rijden, er is een enkele terugkeerder naar analoog, één die het helemaal zonder draadjes doet en verder is er veel variatie in de mate waarin de gebruikers van digitaal rijden dat besturingssysteem toepassen.

Ik vond de uitleg van de persoonlijke keuzes heel verhelderend.


Wolter


Moins mais mieux.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #50 Gepost op: 09 februari 2019, 16:03:46 »
Inderdaad eens een leuk inkijkje in de belevingswereld :) Zoveel mensen, zoveel smaken.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #51 Gepost op: 10 februari 2019, 14:14:22 »
Mijn reden om te digitaliseren was: automatisch ontkoppelen waar ik wil.
Er was nog niet zoveel op de markt, als het er toen al was. Ik heb een mechaniek in een wagon ingebouwd. Zodoende kan ik een willekeurige digitale loc gebruiken voor het rangeren.

Wie analoog blijft (of weer wordt) en toch zoiets wil kan op sommige plaatsen Göppinger puntjesrails gebruiken om een 3e rail voor functies te krijgen.

Verder vind ik het wel leuk als de verlichting aanblijft en dat een zwaailamp werkt, dat soort dingen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 14:37:53 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2019, 19:35:50 »
Hoi eenieder:
Doe ik ook maar even een duit in het zakje.... Vanf 1994 tot 2009 tevreden analoog gereden. Groene FLM kastjes voor de ca. 40 wissels. Maar toen, toen kocht ik de 501 Nederlandse Tee van Roco en daar zat ( ook analoog ) geluid in en toen vond ik dat zo mooi, dat ik nieuwsgierig werd en kocht op Ebay de ROCO digitale startset met rode MM en de nieuwsgierigheid bleef maar groeien. Analoge trafo eraf en de ROCO 10764 aangesloten en toen begon ik pas echt te dromen van digitaal. PC wilde ik ( nog ) niet. In een goede Modelspoorwinkel een oude analoge locomotief laten ombouwen naar digitaal op voorwaarde dat ik er met mijn neus bovenop mocht staan. Inmiddels zelf ca. 60 locomotieven omgebouwd en al heel lang alleen maar nieuwe digitaal ( voorbereide ) tractie gekocht. De ROCO 10830 centrale en de 10764 als booster; weer een heleboel extra mogelijkheden. Toen de witte z21 ingezet De FLM kastjes vervangen door de DIGIKEIJS 4018 schakeldecoders; minder draden en de wissels deden het ineens een stuk beter, doordat ze met 18 ( i.p.v. ca 14 ) volt een veel krachtiger puls kregen. en de dromen gingen maar verder.... later toch maar een werkeloze laptop erbij gezet. Koploper geladen en van ROSOFT de interface met bezetmelders erbij en nog uitgebreid met DIGIKEIJS 4088 modules. Pffffff.... wat een werk om die in stukjes ( blokken ) te "zagen " en jawel heel, heel extra draadjes onder de tafel. En nu nu moet je nog Koploper programmeren om alles perfect te laten werken en dat valt niet mee. Ik denk weleens...."was ik maar nooit aan dat totale digitale idee begonnen en gestopt na het installeren van de z21. Dan was alles nog te overzien en kun je nog lekker met de hand rijden. MAARRRRR... Ik ben eraan begonnen en zal het voor elkaar krijgen, onder het motto  :"Opgeven is nooit een optie" en misschien ga ik dan weer terug naar gedeeltelijk analoog / digitaal, want alleen naar zo'n stom scherm te kijken is ook maar niks. Maar het houd je uit de kroeg ;D ;D
Veel plezier verder met onze mooie hobby, al denkt mijn vrouw daar af en toe iets anders over. ( Die heb je toch al; ja maar schat deze heeft een ander nummer.... ??? ???)... Groet, Marius

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2019, 21:27:08 »
Ik ben van "zolang het niet stuk is blijf ik het gebruiken". Aangezien mijn analoge trafo's en locs nog steeds prima functioneren en ook de M-rails van Märklin onverwoestbaar zijn, heb ik die spullen nog steeds. Met de kerst wordt daarmee een stuk vloer van de begane grond gevuld waar de kinderen er naar hartenlust mee spelen. Daarnaast is dat digitale natuurlijk ook fraai. Hoewel de juniors daar onderhand beter mee overwèg (nee, niet òverweg) kunnen, blijft dat toch meer mijn ding. Analoog is bekend terrein; digitaal is de wereld van de ontdekking en dat geeft me veel uitdaging en voldoening. Daar kom ik niet altijd uit, maar dan zijn jullie er weer.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #54 Gepost op: 13 februari 2019, 22:10:10 »
Op mijn baan ben ik ooit analoog begonnen.
Nu ik (sinds 2002) digitaal gegaan ben, bedien ik de treinen nog steeds één voor één handmatig, net als analoog.

Voordelen zijn vooral de constante verlichting en de verschillende functies die mogelijk zijn. Geluid is bij tijd en wijle leuk (vooral als gimmick voor bezoek), maar liever luister ik naar mooi geruisarm lopend materieel.

Analoog lopen de treinen soms nog mooier dan digitaal. Digitaal zijn de snelheidsstappen soms duidelijk van elkaar te onderscheiden. (Dat doet me dan in de verte denken aan de vroegere startsets van Trix Express met 4 rijstappen). Het is soms een hele toer om de decoder zo in te stellen dat een loc echt mooi loopt.
Groot voordeel van digitaal rijden vind ik dat locs kunnen kruipen zonder risico van doorbranden van de motor.

Ik kan op mijn baan nog steeds omschakelen naar analoog met behulp van een keuzeschakelaar (draaiknop). Op dat moment zijn de stroomloze stukken onmisbaar.
Voor digitale bediening zijn de stroomloze stukken juist hinderlijk, wanneer bijvoorbeeld door het omzetten van een wissel de verlichting van de trein ineens uitvalt.

Soms als een decoder van slag is, kan het helpen om een loc weer even analoog te laten rijden (via de decoder), waarna de loc digitaal weer normaal reageert.

Mijn nieuwste baandeel is uitsluitend digitaal te berijden en kent geen stroomloos te zetten secties. Om die reden heb ik al mijn materieel gedigitaliseerd.
Op dit deel worden ook de wissels digitaal omgezet.
Alleen de draaischijf daar, bedien ik analoog. Ook een aantal lampjes worden geschakeld met een tuimelschakelaar. Uit een soort gemakzucht ben ik op dat punt dus weer terug bij analoog. ;D

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 22:11:54 door wob »

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2961
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #55 Gepost op: 13 februari 2019, 22:29:52 »
Het is nog steeds leuk om jullie bijdragen te lezen.

Wolter
Moins mais mieux.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2019, 15:17:54 »
Ooit (in de vorige eeuw) naar digitaal gegaan, en zal nooit meer terug gaan. Electronica is mijn hobby en opleiding, naast ICT.
Treinen rijden met iTrain volledig automatisch en sinds kort rijd ik met mijn zelf gemaakte app een rangeertreintje tussen al het geweld door. Dit had ik met een vracht relais en schakelaars waarschijnlijk ook analoog bereikt, maar dit gaat simpeler. Oh ja, alle randapparatuur is van eigen hand, heb nog nooit de moeite genomen om aan een centrale te beginnen.

Dus ik begrijp de vragensteller en kan hem volledig volgen, maar doe het echt niet na.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #57 Gepost op: 20 februari 2019, 20:45:49 »
Gebruik al meer als 30 jaar pc's voor mijn werk ( de eerste appletjes) maar het is nooit mijn hobby geworden.
Toch rijd ik al ruim 15 jaar digitaal en zou het nooit meer willen missen:
- zeer goede rijeigenschappen
- eenvoudige bedrading
- loks apart bestuurbaar
- schakelbare verlichting
- geluid en evt. rook
- en, heel belangrijk voor mij,  een draadloze handregelaar.
De volgende stap zoals hierboven zo mooi omschreven door Marius Bierwagen ( besturingsprogramma's en bezetmelders met de daarbij behorende dradenmassa) ga ik dus niet maken.........

Groeten, Ruud

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #58 Gepost op: 20 februari 2019, 20:56:14 »
Ik rij volledig analoog. en ben niet van voornemens dat te veranderen. Dus je bent zeker niet de enige.. (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

J1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #59 Gepost op: 05 maart 2019, 15:24:14 »
Ik zit er als herbeginner ook zo in. Op mijn werk zit ik de hele dag al met een beeldscherm voor mijn neus en moet nadenken over digitale dingen. Het laatste dat ik in mijn hobby wil, is hetzelfde gedoe. Moet er niet aan denken dat daar wéér een laptop staat.

Analoog, handbediende wissels (van die staafjes en kroonsteentjes onder de modules). Stroomloze secties (het plannen van die secties is óók onderdeel van de lol). Een goede analoge regelaar zoals een Weistra zelf in elkaar solderen. Alles wat je doet en bouwt, is iets dat je kunt aanraken.