Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?  (gelezen 16930 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2019, 20:55:14 »
Grappig, ik ben juist digitaal gegaan om een beetje gemakkelijk te kunnen automatiseren. Rijden doen die treinen zelf maar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2019, 20:57:47 »
ik rij ook nog steeds analoog want ben a-technisch begin nu pas wat technische dingen te leren

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #17 Gepost op: 07 February 2019, 21:34:40 »
Dank voor jullie reacties. Maar echte terugkeerders naar analoog ben ik nog niet tegengekomen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #18 Gepost op: 07 February 2019, 21:37:51 »
Interssante these, aan de reacties te zien beleven vooral de “rijders” veel plezier aan de analoge baan of de hybride oplossing: loks digitaal, de rest analoog.

Ook in Lenzkirch zo’n situatie. Ik had in de analoge baan een bloksysteem met EVA besturing, werkte prima. Maar was toch wel benieuwd naar het digitaal rijden en heb die stap genomen.
Daar heb ik geen spijt van, al heeft het digitaliseren van de loks (nog steeds niet klaar) wel de opbouw van de baan flink vertraagd.

Het bloksysteem is eruitgesloopt en nu rijd ik zonder blokbeveiliging met één of twee treinen tegelijkertijd. Goed opletten en dat is part of the fun.
Om het overzichtelijker te maken ruil ik de FLM schakelaars in voor een schakeltableau met LED’s die de wisselstanden aangeven.
Zo ben je machinist en treindienstleider tegelijkertijd, zo zal André Rieu zich ook voelen als hij voor zijn orkest staat met een viool onder zijn kin.




Tschuss Genossen

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #19 Gepost op: 07 February 2019, 21:44:46 »
Ik heb nooit met digitaal willen beginnen, het boeit mij niet en in mijn vrije tijd wil ik lekker simpel bezig zijn! Wel heb ik een paar loks erbij met radiografische besturing.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #20 Gepost op: 07 February 2019, 22:00:45 »
ik rij ook nog steeds analoog want ben a-technisch
Interessante gedachtengang. Ik ben juist altijd analoog gebleven omdat ik wel tamelijk technisch ben. In analoog kan ik mijn eigen ideeën realiseren wat me met digitaal niet lukt. Ik ben dus geen terugkeerder, maar een blijver.

Juist voor mensen die niet technisch zijn lijkt digitaal me een handige keuze omdat daarin allerlei voorgebakken systemen bestaan. Het is dan wel aan te bevelen om alles van één fabrikant te betrekken. Als je fabrikaten gaat mixen kan je voor allerlei aanpassingsproblemen komen te staan. Voor de technici een uitdaging, voor de a-technici een nachtmerrie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2019, 22:02:21 »
Hier net zo.

Ja ik rij digitaal, maar dan houd het ook op. ;D
Gewoon lekker een lokje ombouwen naar digitaal, programmeren en klaar.

Geen seinen of wissels die automatische om springen, maar gewoon met de hand en dan je rij regelaar opendraaien of afregelen, zo ben je lekker
bezig en kun je meerdere treinen laten rijden, heerlijk.  :police:
Niks wisselstraten programmeren en op je scherm turen of alles wel goed gaat, neeh gewoon kijken en er mee bezig zijn. ;)

Kees.


Zo rijd ik ook precies  :)  Wel meerdere treinen/locs laten rijden maar verder geen ingewikkeld gedoe. Bovendien kost het ook nog wel een paar centen om alles digitaal te maken ook. Wisseldecoders, terugmelders, boosters, etc. En dat geld kun je beter besteden aan een mooie nieuwe loc   ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2019, 22:14:14 »
Een jaar of 8 geleden heb ik een multimaussetje gekocht. In eerste instantie vond ik het wel mooi, zeker de verschillende licht beelden op de lok. Ik heb zo enkele digikeys setjes gebruikt voor een hollandrail 2400 en een roco 2200. En zelfs voor enkele franse loks heb ik zelf een printplaatje zo ingericht dat er zowel sluitverlichting als rangeerverlichting getoond kon worden. Maar bij elke lok moest ik een decoder inbouwen. En dat ging niet altijd even goed. Ik kocht mijn loks altijd 2e hands, dus dat betekende solderen. En ik had niet altijd het geld voor een decoder, ik hobby lowbudget.

Daarnaast moesten, voor een goede loop van de lok, ook alle sporen aangesloten worden. Dus qua solderen schoot ik er niets mee op. Sterker, ik moest meer solderendan bij mijn analoge baan, daar hoefde ik alleen alle sporen voorzien van een aansluiting . Maar wat mij het meest stoorde was het heropstarten van een lok bij de minste of geringste hapering. Een analoge lok schokt even en rijdt daarna op de zelfde snelheid weer verder. Een digitale begint van voren aan. Dus een lok op snelheid stopte abrupt en trok vervolgens zeer langzaam weer op. Dat irriteerde mij behoorlijk.

Al met al besloot ik 3 of 4 jaar geleden om de boel te verkopen. Want met een pulsregelaar (PWM) bereik je ongeveer dezelfde effecten zonder al het extra geklooi. Ik moet iets extra solderen, want ik bereid de baan voor op cabcontrol, zodat je toch nog met 2 treinen tegelijk kunt rijden. Maar dat trek ik nog net :)

Dus rijdt ik weer analoog, ook op mijn nieuwe baan. Tenzij ik bij Wim (St Tourbiere) aan de baan sta, dan is digitaal wel handig. Maar dan hoef ik alleen te rijden en verder niets :D

Groet,
michel

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2019, 22:28:31 »
Analoog, digitaal, 2-rail, 3-rail, AC/DC. Alles mag van mij en doe ik ook:





Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2019, 22:36:58 »
Ik twijfel nog,ik heb flink wat digitale locs,maar nog veel meer analoog. Het enige voordeel voor mij qua digitaal is dat al het materieel gewoon op de baan kan blijven staan en dat het pas gaat rijden bij een commando op dat adres. De rest van de fratsen boeit mee niets,groot nadeel vindt ik dat er een flink kapitaal voor nodig is om alle locs die ik reeds heb te digitaliseren. En een oude marklin 3021,3029 of 3034 is dat domweg niet waard,maar ik heb ze wel en wil er toch wel mee kunnen rijden.
Groetjes Patrick

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #25 Gepost op: 07 February 2019, 22:52:28 »
Hans' opmerking komt dicht bij mijn opvatting in de buurt:

Interssante these, aan de reacties te zien beleven vooral de “rijders” veel plezier aan de analoge baan of de hybride oplossing: loks digitaal, de rest analoog.

Ik rij digitaal, maar stuur m'n seinen en wissels met reguliere schakelaartjes aan. Ok, deels zit er een arduino tussen, maar het gaat in ieder geval niet met commando's via een digitaalcentrale :)

De digitale aansturing (met de hand, met de multimaus) zou ik niet willen missen. Het gemak van het niet-stroomloos hoeven maken. De mooie rijeigenschappen van pulsbreedte (die je met digitaal automatisch meekrijgt). Het instellen van max snelheid en optrek/afremvertraging: heerlijk.

Vooral dat laatste is voor mij een essentieel voordeel. Reden: kinderen! Die proberen anders uit de bocht te vliegen met je mooie loks als ze de kans krijgen. Nu rijdt bij mij alles met een schaalsnelheid van 40 km/u. Zie dan een lok maar eens de bocht uit te krijgen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2019, 23:58:23 »
Hoi,

Ik wou een uitgebreid antwoord geven maar dat werd een chaotisch, psychisch gestoord verhaal.

Neig de laatste periodes steeds meer naar analoog, omdat ik denk dat te begrijpen...

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2019, 00:16:01 »
Ook ik rijd digitaal, met 2 setjes Multimuizen en decoders in de loks. Dit vanwege de veel grotere mogelijkheden mbt rijeigenschappen, verlichting , geluid ed. Maar mn baan is wel met een analoog bloksysteem/besturing uitgerust, met schakelrelais icm Lenz ABC. Een bloksysteem is qua besturing voor een mechanicus zoals ik nog wel te begrijpen .Maar eigenlijk vooral omdat ik geen trek heb om voor mn hobby ook nog eens veel naar mn PC beeldscherm te moeten kijken, dat doe ik voor mn werk al meer dan genoeg. Kijk liever naar, en knutsel liever met de treinen....

Marc

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2019, 00:22:04 »
De digitale aansturing (met de hand, met de multimaus) zou ik niet willen missen. Het gemak van het niet-stroomloos hoeven maken. De mooie rijeigenschappen van pulsbreedte (die je met digitaal automatisch meekrijgt). Het instellen van max snelheid en optrek/afremvertraging: heerlijk.

Het gemak van het niet- stroomloos hoeven maken van sporen zou de enige reden zijn voor mij om digitaal te gaan. De andere voordelen uit dit citaat heb ik al met mijn analoge regelaar.

Maar als ik op beurzen zie hoe vaak ze op digitale banen hun lokje nog aanduwen twijfel ik of ik digitaal moet gaan. Met mijn analoge pulsregelaar heb ik daar nooit last van.

Stephan.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige?
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2019, 01:54:02 »
En als een keer een bezoeker een trein meeneemt, of ik vind een occasion, moet-ie meteen kunnen rijden.
Wolter

Hoi Wolter,
Ik begrijp je  (y), echter ik wilde hier alle bezoekers de mogelijkheid geven zowel analoog in 2-rail, 3-rail als digitaal 2-rail en 3-rail te kunnen komen rijden. Daarvoor heb ik met hulp van technische knappe koppen (ook wel bekend van dit forum) een schakelpaneel gemaakt:



Je ziet hieronder de verschillende mogelijkheden. Het hoofdspoor van de baan heeft 2 gescheiden cirkels; eentje met 2 elektrisch gescheiden spoorstaven en een middenrail  (geschikt voor zowel 2- als 3-rail), en een cirkel met enkel 2 spoorstaven, enkel geschikt voor 2-rail. Elke BNLS module kan aan deze baan koppelen, en als je een BNLS module uitvoert met het voorste spoor 2-rail en het achterste spoor 3 rail, kan alles eroverheen rijden. Ik heb het zichtbare deel van de baan uitgevoerd met Puco-strips van Weichen Walter. Die zie je vrijwel niet meer tussen de ballast. Het leuks is dat beide systemen eroverheen kunnen rijden. Zo probeer ik de steeds kleiner wordende modelspoorgroepen wat meer bij elkaar te krijgen, zodat je kunt genieten van het zien rijden van elkaars treinen.



Groeten, jake