Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 12:28:41
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 15505 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Gepost op: 05 februari 2019, 19:37:12 »
Hallo allemaal,

Via Ebay heb ik in Italië een Fleischmann "Prima-Lux" op de kop getikt. Ik wil deze gaan gebruiken bij mijn analoge treinbaan. De Nederlandse gebruiksaanwijzing zit erbij maar daaraan heb ik niet genoeg, dus ik roep even de hulp in van techneuten of ex-gebruikers van de "Prima-Lux"







In de gebruiksaanwijzing wordt gesproken over het plaatsen van een voorschakel condensator NR.552 in de rijtuigen en het plaatsen van een overbruggingscondensator NR.553 bij elektrische rijbaan scheidingen en ten slot een voorschakel smoorspoel NR 554 welke in de loc geplaatst kan worden om de NF-verlichtingsspanning te blokkeren....





Meer dan deze oude artikelnummers geeft men echter niet... heeft iemand enig idee van waardes etc. van de genoemde componenten?

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2019, 20:25:16 »
Almar,

De voorschakelcondensator voor de interieurverlichting 552 is 2,2 MU, 63V bipolair
De condensator bij overbruggingen 553 heeft een waarde van 10 MU en 63V bipolair.
Bipolair kun je ook maken van 2 dezelfde condensatoren die je tegengesteld aan elkaar maakt.

De andere componenten (smoorspoelen) weet ik niet. Kan daar wellicht wel achter komen, doch dat wordt wellicht morgen.

mvg
Wiebe

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2019, 23:26:38 »
Hallo Wiebe,

Super bedankt! dat brengt mij weer een stukje verder. Als je nog aan de waarde van de smoorspoelen kan komen houd ik mij aanbevolen!

Vriendelijke groet, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2019, 00:00:29 »
Hallo HansQ,

Ik was net zelf ook even aan het kijken waar ik ze kon krijgen en toe kwamen jouw linkjes binnen (y)
Volgens mij zijn dit exact de waardes die Wiebe opgaf, zou dus moeten kloppen!

Bedankt !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2019, 00:07:43 »
Ik denk dat dit is wat je zoekt, maar Wiebe kan het vast wel bevestigen... Ik denk dat dit het type spoelen is wat je nodig hebt...Wiebe?  :)
https://www.reichelt.de/Fixed-Inductors-axial/2/index.html?GROUPID=3179
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2019, 09:46:31 »
Wat ze in principe doen is een wisselspanning boven op de dc rij spanning zetten.
Dat verklaart ook de brom van de motor waar ze over spreken.
Om de verlichting dan weer alleen op die ac spanning te laten werken moet de dc rij
spanning dus voor de verlichting geblokkeerd worden. Daar is die condensator voor.
Deze laat alleen de ac door. De waarde is dan ook afhankelijk van de belasting.
Mocht je LED's gebruiken en de condesator is wat lastig groot zou je dus een iets
kleinere waarde kunnen proberen omdat LED's minder stroom nemen.
Wel moet je er bij LED's dan rekening mee houden dat je van die ac weer dc maakt.
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2019, 10:19:29 »
Hier worden wat getallen genoemd: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=128125

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2019, 11:18:29 »
Ik heb wat waardes voor de 551 en de 554. Ik begrijp het echter niet helemaal en heb Klaas Zondervan via een PB gevraagd om even zijn licht er over te laten schijnen.

De 551 waardes: R=1,35 Ohm en L = 2,6 mHy
De 554 waardes: R= 12 Ohm en L = 6 mHy

Meer kan ik op dit moment niet betekenen.

De spoelen zien er uit als Hans reeds heeft aangegeven.

mvg
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2019, 11:44:33 »
De aanduiding mHy betekent: milli-henry. Henry is de eenheid van zelfinductie die dan weer de wisselstroomweerstand bepaalt.
Die y hoort er eigenlijk niet bij, de officiële schrijfwijze is mH.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2019, 11:54:49 »
... Ik begrijp het echter niet helemaal
In dit Muiderkring boekje (delen 2 & 3) uit 1980 wordt een treinverlichting volgens dit systeem beschreven. Het boekje is nog wel te vinden, o.a. op marktplaats.



El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2019, 12:01:29 »
Ik begrijp heel goed hoe het werkt alleen kende ik de afkorting mHy niet. Daarom even Klaas ingeschakeld.
Met elkaar komen we dan een heel eind.

mvg
Wiebe

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2019, 12:06:42 »
De 551 waardes: R=1,35 Ohm en L = 2,6 mHy
De 554 waardes: R= 12 Ohm en L = 6 mHy

Een spoel is gemaakt van gelakt (koper)draad. Om een waarde in mH te krijgen is daar lengte voor nodig.
En om de spoel zo klein mogelijk te houden is deze draad vaak niet al te dik.
Zo ontstaat er dus naast de waarde in mH ook een ohmse (dc) weerstand R.
In de meeste gevallen is deze R-dc een ongewenst verschijnsel en wil je dan zo laag mogelijk houden.

De wisselstroomweerstand van zowel een spoel als een condensator zijn dan ook nog afhankelijk van
de frequentie van de wisselstroom. Bij een spoel neemt deze toe als de frequentie hoger wordt en bij
een condensator neemt deze juist af. (Of draai dat verhaal om als de frequentie lager wordt).

Ik denk dat je aan mag nemen dat de frequentie van deze schakeling wel vast is maar het helpt
misschien om de werking te snappen.
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2019, 12:58:33 »
Wel interessant om te weten op welke frequentie dit werkt. Bovenaan de handleiding hebben ze het over Tonfrequenz, dat zou betekenen dat het een hoorbare frequentie is. Verderop in de handleiding gaat het over NF. Dat betekent Niederfrequenz oftewel lage frequentie. Maar dat is in de Duitse terminologie een heel ruim begrip, het kan alles betekenen wat lager is dan radiofrequenties. Ze melden ook dat de motoren kunnen gaan brommen, dat zou dan wijzen op een paar honderd hertz, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. In het algemeen werken deze systemen op een frequentie net buiten het hoorbare gebied, dus 20 kilohertz of iets hoger.
Zelf ben ik ooit begonnen met een bouwpakket van Conrad voor een constante verlichtingsgenerator. Die werkt ook op 20 kilohertz. Later heb ik mijn eigen systeem ontwikkeld, genaamd Permaloog. Dit vind je op mijn website.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2019, 13:35:47 »
Hallo

Even O.T.

Een constante wagenverlichting (voor analoog AC of DC) kun je ook gewoon via een trix EMS trafo bereiken.
Deze zet een hoogfrequente wisselspanning (19kHz) op de baan waar loks niet, maar lampjes wel op reageren.
Je hebt dus verder niks nodig.

https://abload.de/img/img4001ap6v.jpg

Bart
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 13:52:21 door Bahn-AG »