Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38708 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Gepost op: 31 januari 2019, 13:12:14 »
Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik gaan in onze kleine achtertuin een tuinbaan aanleggen. We zijn helemaal nieuw in het tuinbaan-wereldje maar ik zelf ben niet onbekend met miniatuurtreinen. Als kind had in thuis een hO baan op zolder en op dit moment ben ik nog aan het bouwen aan TT-baan Heinenoord waarvan de bouw hier op het forum te volgens is. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61733.0). Daarnaast ben ik sinds februari 2016 werkzaam als Hoofdconducteur bij de Nederlandse Spoorwegen dus je kunt wel stellen dat ik iets met treintjes heb :D

Zoals gezegd hebben we een kleine achtertuin en de ruimte die beschikbaar is voor de tuinbaan meet 3,6 x 3,6 meter. Beginnend met een verlanglijstje met wensen ben ik gaan ontwerpen. Uiteindelijk zal er een klein stationnetje komen, een tunnel en een brug over een vijvertje. In aanvang zal gereden worden met twee treinen elk bestaande uit een locomotief en vier wagonnetjes. Waarschijnlijk een personen trein en een goederentrein. Het baanplan ziet er als volgt uit;



Inmiddels heb ik alle rails compleet op een bestelling na die nog onderweg is en is ook de eerste loc met vier wagonnetjes in huis. Gisteravond hebben we onze hovenier op bezoek gehad en hem deelgenoot gemaakt van de plannen en zijn rol hierin. De huidige tuin moet eerst geheel leeggehaald worden en grotendeels worden opgehoogd. Aansluitend wordt er nog een nieuwe fietsenschuur gebouwd en zal er met de bestrating begonnen kunnen worden. Aansluitend wordt de rails gelegd, op welke wijze is nog een onderwerp van onderzoek, en zal de tuin verder beplant gaan worden. Het streven is om aan het begin van de zomer te kunnen rijden maar dan moet er dus nog veel gebeuren!

Onze twee kleinzoons, Jelte (5) en Joppe (3) wonen tegen die tijd ook in Heinenoord wat het allemaal nog leuker maakt!

Omdat de baan niet groot is heb ik ervoor gekozen om de techniek volledig analoog te houden met enkel elektronische hulpschakelingen zoals afrem-stop-optrek vertragingen en een module om hoogfrequente trein verlichting mogelijk te maken. Verder alles dus heerlijk eenvoudig en rechttoe rechtaan. De scenerie willen we het liefst zelf ontwerpen en bouwen maar ook hier geldt natuurlijk dat de mogelijkheden op onze oppervlakte beperkt zijn.

Een van de eerste uitdagingen wordt de bouw van een "stenen" boogbrug die met een slinger over de vijver gaat lopen en dus ook daadwerkelijk in het water zal komen te staan. Allereerst ga ik me maar eens inlezen in hoe anderen dat hebben gedaan, het wiel opnieuw uitvinden vind ik namelijk altijd een beetje zonde van mijn tijd.

O.K. de kop is er af, het eerste item geschreven, wordt vervolgd..

Vriendelijke groet, Almar
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 11:59:11 door Reinout van Rees. Reden: Titel aangepast »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2019, 22:11:44 »
Hallo allemaal,

Na een tip van een forumgenoot zijn de s-bochten boven de waterpartij aangepast. De combinatie van R1 bochten die op deze wijze achter elkaar liggen en de tweeassige wagonnetjes schijnt geen goed plan te zijn. Het baanplan is aangepast, en na een bocht ligt er minimaal een "halve rechte" voor de volgende bocht begint. Het ziet er nu zo uit;



Wordt vervolgd....

vriendelijke groet, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2019, 22:34:49 »
Ik kijk er ook alvast naar uit, Almar. Ook fijn dat je er met de hele familie aan kan bouwen (ik zou thuis maar rare blikken krijgen als ik met zo'n plan zou afkomen  ;D )

Dat is nog wel een mooi plan voor de beschikbare ruimte die je hebt. Ik ken iemand die ook een tuinbaan heeft, met eveneens een boogbrug  (zal eens vragen of hij een foto kan doorsturen). Hij heeft eerst een houten mal gemaakt en dan zijn brug volledig in beton gegoten. Ik weet niet of dat voor jou de ideale of meest praktische oplossing is maar ik geef het toch maar mee  ;)

ik blijf dit in elk geval volgen  ;)
Groet, Alan Jockmans

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • stoom en diesel
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2019, 10:01:48 »
  Hallo Almar , leuk plan gaat ik zeker volgen. Zo te zien heb je aan de rechterkant een tunnel zorg je wel dat je er goed bijkan in het midden.
 
   met vr grt. Alex

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2019, 11:39:14 »
Dag Almar,

Het is toch nog geen weer om buiten te spelen? Misschien moet je je baan eerst even in mijn tuin uitproberen.  ;D
Leuk idee. Loop zelf ook vaak met de gedachte om zo iets te maken in de tuin.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2019, 13:22:22 »
Erg leuk plan! Mooi om te volgen, succes er mee alvast!
Mvg
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2019, 14:14:26 »
Misschien moet je je baan eerst even in mijn tuin uitproberen.  ;D
Leuk idee. Loop zelf ook vaak met de gedachte om zo iets te maken in de tuin.
Trek je de baan toch door vanuit je hobby schuur zo je tuin in,dat kan het probleem niet zijn  ;)
Het klimaat bij jouw leent zich er prima voor  ;D

Overigens Almar heb je al bedacht waarmee je die berg(met tunnel) van gaat maken ?
Als je die te zwaar maakt en er strand een trein in die tunnel dan kan je er wellicht niet meer bij als die berg uit bv beton gaat bestaan.
Ga je het geheel qua rails zodanig vast leggen dat het in alle jaargetijden blijft liggen of haal je het weer weg als het weer te slecht wordt ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2019, 14:37:29 »
@ Tijgernootje,

Het is de bedoeling om de rails het gehele jaar door te laten liggen. De rails is hiervoor gemaakt. Natuurlijk zal er voor een rit wel even een schoonmaakbeurt moeten plaatsvinden om takken en andere obstakels te verwijderen. Het dak van de tunnel wil ik maken van een plaat piepschuim. De wanden van de tunnel van opstaande oude tegels. Maar het plan is inmiddels aangepast, zie verder;

@ allemaal;


Hallo allemaal,

De afgelopen periode heb ik veel op het forum gelezen én foto's en filmpjes over de aanleg van buitenbanen bekeken. De doos met tijdschriften die ik van Dik geleend heb is ook een bron van inspiratie. De hoogte verschillen, keermuurtjes van beton en natuursteen, rotspartijen.... ja erg mooi allemaal. Zou dat ook kunnen op een kleine baan. Stijgen en dalen, zou het lukken om daar voldoende rijlengte voor te creëren op de beperkte oppervlakte die we tot onze beschikking hebben?

We hebben ons dus opnieuw gebogen over het baanplan en al snel werd duidelijk dat een aanpassing niet voldoende zou zijn. Om echte meters te creëren moest het gehele plan op de schop. Het resultaat staat hieronder;



In de linkerbovenhoek gaat er een lus op het laagste niveau onder een lus op het hoogste niveau door. Om voldoende helling lengte te creëren komt het station aan de rechterkant op de helling te liggen. Op deze wijze is een helling van 2,5% te realiseren wat zeker voor onze korte treinen geen probleem zal opleveren. Het inhaal/wachtspoor aan de linkerkant kan in principe gewoon horizontaal komen te liggen.

Al met al een heel ander plaatje met vele meters meer rijlengte, ben benieuwd naar jullie reacties


« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 21:46:54 door Almar. Reden: nieuwe afbeelding »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2019, 14:46:42 »
Dit is veel en veel mooier. En echte meters  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2019, 19:23:23 »
Hallo Wim,

Dank voor je complimentje, het aanleggen gaat nog wel een uitdaging worden ;D Muurtjes van natuursteen, bruggen en een tunnelportaal uit beton, overal beton onder en aansluitend alles ook begrinten zoals we ook in het klein gewend zijn. Het grind komt ook op de tuinbaan vast te liggen om te voorkomen dat het wegspoelt en er teveel onkruid tussen gaat groeien... echt een compleet andere tak van sport dus. Maar wel erg leuk ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 09:17:28 »
Hoi Almar,

Ben ook erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Zal best goed komen  (y)
En het voorjaar staat al bijna voor de deur.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2019, 10:02:18 »
Hoi Almar,

Met hoogte, dat lijkt me leuk.
Maarre zie ik in het midden nu een doorgaand pad? Hoe ga je dan met je boodschappen/gereedschappen/bezoek/jezelf (OK, je hebt lange benen  ;) ) etc.. over het verhoogde spoor heen?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2019, 10:51:07 »
Hallo Jelmer,

Het hoogteverschil op de baan is niet erg groot. In de linkerbovenhoek waar de ene halve cirkel boven de andere komt te liggen hebben we een hoogte verschil van ongeveer 22 cm. Aan de onderzijde van de tekening grenst de tuinbaan aan een trap welke over de volle breedte loopt. Vanaf daar loopt de gehele tuin nog een centimeter of vijfendertig af tot we het pad achter de tuin bereiken. Het getekende pad zal deze hoogtes dus volgen en zodoende zal de spoorkruising zowel aan de huis-zijde als aan de achterkant kunnen worden opgenomen in een wat speels aangelegd paadje waarin de hoogte verschillen verwerkt worden. We hopen eind maart de bestaande achtertuin leeg te hebben zodat we kunnen starten met de aanleg.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
BR 80
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2019, 11:26:21 »
Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik de BR80 van Piko in spoor G binnen voor de tuinbaan. Ik heb dit locje ook van Roco in spoor TT het verschil laat zich raden maar ik wilde 'm toch even laten zien  ;D





Deze BR80 maakt deel uit van een Piko startset en is voorzien van "Sound und Dampf", als je de loc los koopt dan zit er geen "Sound und Dampf" in waardoor de loc veel duurder wordt. Verder zaten er in de startset ook twee goederenwagons en een railovaal wat ik weer mooi voor de baan kan gebruiken. Al met alle een leuke en voordelige aanschaf.



Wordt vervolgd..
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2019, 15:52:11 »
Hallo Almar,

Wat een verschil tussen G en TT zeg, wel fijn dat je twee keer dezelfde loc hebt in een andere schaal.

Je plan is zeer leuk, maar ik heb wel een kleine opmerking: ben je niet bang dat het wat te druk gaat worden? Ik weet natuurlijk niet hoe het er in de praktijk uitziet en of je nog van plan bent om op een zwoele zomeravond met een biertje in de hand op een stoel in de tuin te gaan zitten, maar het zit zo wel vol trein natuurlijk. Kan natuurlijk ook zijn dat dat de bedoeling is  ;D

Anders kan je eventueel het rechter uitwijkspoor eruit halen en aan de rechterkant gewoon een dubbelsporig traject maken? Het is maar een voorstel maar het maakt het geheel wel wat minder drukbespoort. Wat je ook doet, ik blijf het volgen  :)
Groet, Alan Jockmans