Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16

Auteur Topic: Spookmeldingen bij bezetmelders.  (gelezen 22336 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #45 Gepost op: 30 January 2019, 08:45:03 »
Ondertussen klein beetje off topic, sorry daarvoor.
:D Ik bedoelde dan ook beide uiteinden aan de min.Als je 1 zijde aan de min legt heeft het i.d.d.geen nut.
Juist wel! Niet aangesloten heeft inderdaad geen nut. Maar beste een shield maar aan één zijde aan te sluiten. Dan weet je zeker dan al het verbruik door de kabel gaat en het de shield alleen de storing afvoert.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #46 Gepost op: 30 January 2019, 10:42:20 »
Dag Ronald,

De module heb ik geprogrammeerd, ging eenvoudig en wijst zichzelf.
Zodra ik weer thuis ben zal ik de kabel van de module naar de bezetmelder veranderen.

Gr. Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #47 Gepost op: 30 January 2019, 10:51:07 »
Maar beste een shield maar aan één zijde aan te sluiten. Dan weet je zeker dan al het verbruik door de kabel gaat en het de shield alleen de storing afvoert.
Hangt er vanaf wat je wil bereiken. Het scherm eenzijdig aansluiten schermt alleen maar af tegen elektrische (capacitieve) invloeden. Als je ook magnetische invloeden wil afschermen dan moet het scherm tweezijdig worden aangesloten. Maar dat vraagt weer speciale aandacht voor de aanleg van de massaleidingen.
Maar het is allemaal wat off-topic. Afschermingen op de modelspoorbaan zijn helemaal niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 30 January 2019, 10:56:07 »
@Klaas Zondervan, dat is waar, ging inderdaad alleen uit van elektrische invloed. Maar vooral om aan te geven dat zomaar een shield aan twee kanten aansluiten weer andere problemen kan geven.

Timo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 30 January 2019, 11:14:51 »
Timo, dat bedoel ik. Shielding is een vak apart. Je moet goed weten wat je doet. Maar als je op een modelbaan shielding moet gaan toepassen, dan heb je ergens anders al iets verkeerd gedaan. Daarom moeten we er maar niet over doorgaan, maar ons richten op de kabelloop. En daarbij blijft het uitgangspunt dat ik al eerder noemde: voor elke voeding heen en retour zo dicht mogelijk bij elkaar houden.
Elders in dit draadje werd al genoemd dat je de s-88 bekabeling ver bij de rijstromen vandaan moet houden, maar zelfs dat waag ik in twijfel te trekken. Als je alles in een centrale hoofbundel bij elkaar houdt, en alleen maar aftakkingen maakt waar dat nodig is, dan zou het me niks verbazen als dat gewoon goed gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 30 January 2019, 11:17:18 »
Helemaal mee eens. Kabelverloop en buslengte verdienen de aandacht :)

Timo

RobVille

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 30 January 2019, 11:30:18 »
Hoi,

Zoiets ...... Even voor de duidelijkheid. Waarom deze foto. Zelf denk ik dat er veel winst kan worden behaald door zeer zorgvuldig te bekabelen en de juiste draaddikte te gebruiken en af te monteren met Adler hulsjes. Waarom maak je geen proefstukje waarin je een bewaakt en twee onbewaakte secties bouwt met een diodeschakeling (genoemd in de handleiding)? Een kleine moeite, immers je hebt al jaren problemen met spookmeldingen ;)

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 30 January 2019, 12:00:20 door RobVille »

meino

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 30 January 2019, 12:54:06 »
Ahum heren,
dit is allemaal een leerzame discussie, maar zou het voor Jan niet beter zijn als hij eerst eens probeert om het Loconet kastje te verplaatsen, zodat de kabel naar de S88 detector niet meer de kabelgoot kruist en ook de locatie en loop van de loconet kabel naar de centrale eventueel te verleggen. Dit voordat we hem opzadelen met een herbedrading van zijn baan.

Groet Meino

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #53 Gepost op: 30 January 2019, 13:03:34 »
Ik zou het geen opzadelen willen noemen. Het zou kunnen dat de bedrading gewoon niet goed loopt, en dan moet er iets aan gedaan worden. Maar om dat te kunnen beoordelen moeten we eerst een totaaloverzicht van de bedrading hebben, en dat hebben we nog niet gezien. De foto die Jan eerder plaatste zegt mij niet veel. Daarop zijn wel draden te zien, maar het is niet duidelijk wat wat is. En het is volgens mij ook nog lang niet alles.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

RobVille

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 30 January 2019, 13:49:17 »
Ahum heren,
dit is allemaal een leerzame discussie, maar zou het voor Jan niet beter zijn als hij eerst eens probeert om het Loconet kastje te verplaatsen, zodat de kabel naar de S88 detector niet meer de kabelgoot kruist en ook de locatie en loop van de loconet kabel naar de centrale eventueel te verleggen. Dit voordat we hem opzadelen met een herbedrading van zijn baan.

Groet Meino

Ben het even niet me je eens. Volgens mij valt dit onder de categorie symptoombestrijding en pak je de werkelijke oorzaak niet aan. Ik ga mee in de opvatting van Klaas  ;)

Groetjes,
Rob

meino

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 30 January 2019, 14:38:42 »
Het zou goed kunnen dat de bedrading niet goed loopt, en als ik naar de foto kijk dan zie ik al een aantal zaken. Of ik me met symptoombestrijding bezig houd? Dat weet ik niet, ik was en ben een voorstander van kleine stapjes. Ik heb er zelf lang over gedaan om de drang om iets in zijn geheel op de schop te nemen in mijn werk te onderdrukken (wet van behoud van ellende). Als ik naar de foto kijk, en de pdf van rosoft er bij haal dan is er best het een en ander te herkennen. Ik zie een rode draad die met een lus op de 2 onderste connectors van het S88 kastje zit (dat is dus de DCC voeding die vanaf de centrale komt). Verder een 16 tal draden die vanaf de S88 detectors de kabelgoot ingaan, dat zijn dus de aansluitingen naar de verschillende detector secties. Dan zie ik dat de bandkabel tussen de S88 detector en de loconet interface ook de kabelgoot ingaat en een stuk lager weer de kabelgoot uitgaat. Dat betekend dat deze S88 platte kabel dichtbij de DCC voedingskabels ligt, deze misschien kruist maar in ieder geval een stukje parallel loopt met de DCC voedingskabels. Dat lijkt mij niet goed. Vandaar mijn advies om daar eerst eens mee te beginnen. En ook nog even te kijken naar de route van de loconet kabel. Als dat het probleem verhelpt, heb je de primaire oorzaak gevonden, zo niet kun je verder kijken naar de bedrading. Maar als je gelijk de bedrading gaat aanpakken en het helpt, dan weet je eigenlijk nog steeds niet wat de echte oorzaak was en als het niet hielp dan ben je nog meer in verwarring. Maar goed ik was maar een simpele IT architect en van hardware weet ik niet veel.

Groet Meino

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #56 Gepost op: 30 January 2019, 17:16:29 »
Dag allemaal,

Ik heb de kabel van de module naar de bezetmelder uit de kabelgoot gehaald maar dat helpt niet. Deze kabel door een netwerkkabel vervangen is nog niet zo eenvoudig omdat aan de kant van de module er een soort van klein stekkertje zit zoals je dat ook bij de telefoon hebt.

Als de enige oplossing is om de gehele bedrading opnieuw aan te leggen dan betekent dat waarschijnlijk alles slopen en de tafels op z'n kant zetten. Ik kan niet lang onder de tafel liggen vanwege problemen met mijn nek.

Nog maar eens nadenken hoe ik verder wil.

Gr. Jan

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #57 Gepost op: 30 January 2019, 17:29:59 »
Dag allemaal,

Als is het allemaal goed begrijp is mijn idee om alles keurig in kabelgoten te laten lopen de oorzaak van de narigheid.
Ik ben nooit zo van lang dubben en omdat ik in de loop van de jaren van alles heb geprobeerd heb ik beslist om de gehele bedrading opnieuw aan te leggen.
De tafels op de kant, ben blij dat ik de tafels kan loskoppelen, en weer opnieuw te beginnen.

Ik zal nog wel de nodige vragen hebben maar ik heb gemerkt dat er volop wordt meegedacht, waarvoor dank!

Gr. Jan

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #58 Gepost op: 30 January 2019, 17:35:49 »
hallo Jan,

Deze kabel door een netwerkkabel vervangen is nog niet zo eenvoudig omdat aan de kant van de module er een soort van klein stekkertje zit zoals je dat ook bij de telefoon hebt.

Wil je nog eens een foto plaatsen van de S88N- module met kabel? En ook van de LocoNet Module? Het aparte is dat je gewoon een standaard netwerkkabel (dat is met RJ45-stekkers) voor je S88-modules moet kunnen gebruiken. En juist niet een RJ12 / RJ11 stekker.

Als is het allemaal goed begrijp is mijn idee om alles keurig in kabelgoten te laten lopen de oorzaak van de narigheid.

Ik verdenk nog steeds dat je een verkeerde kabel tussen de S88N-bezetmelder en de LocoNet-LNS88 hebt zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat daar een "platte kabel" tussen hoort. Volgens mij heb je een LocoNet-kabel er tussen zitten. Wil je het aantal pinnen /contacten van die kabel tellen? Voor LocoNet: 6 pinnen / contacten en voor de standaard s88N moeten het er 8 pinnen / contacten zijn.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 30 January 2019, 17:48:35 »

Ik verdenk nog steeds dat je een verkeerde kabel tussen de S88N-bezetmelder en de LocoNet-LNS88 hebt zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat daar een "platte kabel" tussen hoort. Volgens mij heb je een LocoNet-kabel er tussen zitten. Wil je het aantal pinnen /contacten van die kabel tellen? Voor LocoNet: 6 pinnen / contacten en voor de standaard s88N moeten het er 8 pinnen / contacten zijn.

Lijkt mij ook. Ik zie een LocoNet kabel in een S88 RJ45 bus zitten. Dat heurt niet.