Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:59:48
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16

Auteur Topic: Spookmeldingen bij bezetmelders.  (gelezen 22319 keer)

meino

• Offline Offline
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #60 Gepost op: 30 January 2019, 18:29:37 »
Ik denk het niet, zowel S88 als Loconet gebruiken 6 pinnen, dat RJ45 8 pinnen heeft is wat anders maar daar wordt niet alles van gebruikt. Verder denk ik niet dat je een RJ12 plug goed in een RJ45 connector krijgt. Ik denk dat het een verloopkabel van Rosoft is, bedoeld om de S88SD16-n met de S88LN te verbinden.

Groet Meino

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #61 Gepost op: 30 January 2019, 19:56:05 »
Inmiddels de S88LN met de eerste bezetmelder verbonden d.m.v. een netwerkkabel Cat5e kabel.
De module opnieuw ingesteld maar nu wordt er geen enkel bezetmelding gegeven, ook niet van de blokken waar een loc op staat. ze rijden ook niet meer.

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #62 Gepost op: 30 January 2019, 20:30:42 »
Dag Allemaal,

Alles werkt weer, maar de spookmeldingen heb ik nog steeds, het vervangen van de kabels heeft dus niet geholpen.
Het is toch zo dat je bij de verbindingen van de ene naar de andere bezetmelder de pijpen op de printplaat volgt?
Dus vde kabel vanaf de module S88LN komt op de entree die in het midden van de printplaat is gemonteerd en de kabel naar de volgende bezetmelder komt in de entree die zich  aan de zijkant van de print bevindt.

Gr. Jan

meino

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 30 January 2019, 20:43:49 »
Dag Jan

als ik de pdf van Rosoft bekijk, dan denk ik dat het precies andersom is, de connector  aan de zijkant naar de Centrale, S88LN of de volgende S88 detector in de keten en de connector in het midden om de achterliggende S88 detector in de keten mee te verbinden, Zie https://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88SD16-n_handboek.pdf

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 30 January 2019, 20:46:10 door meino »

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #64 Gepost op: 30 January 2019, 21:05:06 »
Dag Meino,

Zo heb ik het aangesloten maar er is nog steeds niets verbeterd. Er hoeft maar iets te gebeuren en alles slaat op tilt, op het scherm zie je alle blokken even heel kort flikkeren en dat gaat maar door. Haal ik dan een willekeurige loc van de baan dan stopt het na verloop van tijd en is het beeld weer rustig. Er hoeft echter maar iets te gebeuren en het is weer helemaal mis.

Denk toch dat het aan de manier van bedraden ligt en dat het op de schop moet. Gevalletje van helaas, pindakaas.

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #65 Gepost op: 30 January 2019, 21:09:54 »
Dag allemaal,

Kan het iets met de intellibox te maken hebben? Die vertoont af en toe ook kuren; levert dan te weinig vermogen om een loc te laten rijden. Na een keer in en uitschakelen gaat het dan weer goed.

Gr. Jan

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #66 Gepost op: 30 January 2019, 21:22:03 »
/Users/j.koelewijn/Desktop/IMG_7367.mov

meino

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 30 January 2019, 21:36:12 »
Jan

in een van mijn reakties heb ik gezegd dat ik op de foto de voedingsdraden naar de S88 detector erg dun vond. Wat is de doorsnee daarvan? en hoe lang zijn die. Vooral de draad die van de centrale komt en dus alle secties aangesloten op een S88 detector moet voeden.

Groet Meino

Roy Hendriks

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 30 January 2019, 21:54:36 »
Jan,

Naar aanleiding van het feit dat je flinkkerende meldingen hebt EN de locs soms te weinig vermogen lijken te hebben, het volgende:

- Flikkeren alleen de secties die ook daadwerkelijk bezet zijn, of ook secties die vrij zijn?
- Gebeurd het alleen als de locs ook te weinig vermogen lijken te krijgen?
- Heb je al eens de railspanning gemeten?

Heb ergens het gevoel dat er een spanningsprobleem is.  Het lijkt een beetje op overbelasting van de voedingsspanning.

Als de locs niet voldoende stroom krijgen ( of meer stroom verbruiken dan de voeding kan leveren) zakt de spanning in elkaar. Hierdoor zal de trein stilvallen. Omdat er dan minder stroom word verbruikt, zal de spanning weer stijgen. Nu zal de loc weer stroom gaan gebruiken waardoor de spanning weer in elkaar zakt. Nu zit je in een soort cirkel.

Doordat de locs eingenlijk telkens aan/uit gaan, zal de bezetmelding dit ook doen.

Groet,

Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

RobVille

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 30 January 2019, 22:16:22 »
Hoi,

Zoiets ...... Even voor de duidelijkheid. Waarom deze foto. Zelf denk ik dat er veel winst kan worden behaald door zeer zorgvuldig te bekabelen en de juiste draaddikte te gebruiken en af te monteren met Adler hulsjes. Waarom maak je geen proefstukje waarin je een bewaakt en twee onbewaakte secties bouwt met een diodeschakeling (genoemd in de handleiding)? Een kleine moeite, immers je hebt al jaren problemen met spookmeldingen ;)

Groetjes,
Rob

Jan,

Waarom bouw je geen proefstukje. Je sluit je Intellibox met de bijbehorende hardware aan, gebruik een diodeschakeling en maak dit traject zo lang dat je met een loc, met een tweede loc kan rijden en kijk wat er gebeurt. Misschien reageert de centrale niet meer adequaat. "Viele Gleisbesetztmelder verursachen durch ihre eingebaute Technik einen Spannungsverlust von bis zu 1,4 Volt auf der Anlage." Einde citaat. Zelf gebruik ik draden van 1,5 mm doorsnede voor de verbinding met de decoders en draden met 2,5 mm doorsnede voor de ringleiding.

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 30 January 2019, 22:23:44 door RobVille »

meino

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 30 January 2019, 22:37:27 »
Ik ben het met de voorgaande eens. Kijk eens goed naar de dikte van de voedingsdraden. Iets anders is het vermogen dat je Intellibox kan leveren (vermoedelijk 3A), maar ik weet niet hoeveel loc's je tegelijkertijd laat rijden en ook niet wat voor loc's dat zijn. De meeste loc's die ik heb dateren uit de 80er jaren (Roco, Fleishman en zelfbouw). veel hebben een upgrade met coreless of mashima's gekregen, maar een aantal hebben nog de originele Roco motor en die trekken met gemak meer dan 1A. Dus heb je niet teveel loc's tegelijkertijd aan het rijden waardoor je het maximale vermogen van je Intellibox overschrijdt?

Groet Meino

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #71 Gepost op: 30 January 2019, 22:59:16 »
Dag allen,

Het gaat al fout wanneer ik een een loc op de baan zet, zonder dat die rijdt. Het stroomverbruik is dan dus te verwaarlozen. De voedingsdraad vanaf de centrale is 1,5 mm2. alleen het laatste stukje naar de bezetmelder is 0,15 mm2. Maar dan hebben we het over een lengte van max 25 cm. Het probleem van de flikkerende bezetmelders ontstaat ook wanneer er geen enkele loc rijdt en er dus nauwelijks vermogen wordt verbruikt.

Soms flikkert het een paar minuten en daarna is het soms weer een uur zonder een probleem. Wanneer ik een loc laat pendelen gaat het soms ook heel lang goed. Wanneer er dan echter een kortstondige periode is waarin de bezetmelders weer even "op tilt" gaan kan het gebeuren dat een loc in een verkeerd blok wordt geplaatst (waar het dus fysiek niet in aanwezig is). Dan grijpt het programma in met de mededeling dat de loc zich in een onverwacht blok staat.

Nog niet opgelost, misschien een idee om tijdelijk even een andere centrale te gebruiken?

Gr. Jan

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #72 Gepost op: 30 January 2019, 23:03:03 »
Even een filmpje om duidelijk te maken hoe de bezetmelders "op tilt" gaan.

Gr, Jan

https://youtu.be/3vXg7nHy_e4

meino

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 30 January 2019, 23:35:44 »
Dag Jan

je opmerking over het feit dat je Intellibox soms op tilt ging, gaf mij het idee dat het misschien te maken had met een overbelasting van de Intellibox. Je hebt het nu over het tijdelijk gebruik van een andere centrale. Als we toch aan het swappen gaan dan zou ik eerst ergen anders beginnen. Je hebt nu het volgende:
  S88N -> S88LN(Loconet) -> Intellibox
Maar waarschijnlijk heeft de Intellibox ook een S88 interface. Dat zou ik eerst eens proberen om de S88N met een cat5 kabel en eventueel een verloopstuk rechtstreeks op de Intellibox aan te sluiten en de S88LN er tussenuit te halen. Ik ken de Intellibox zelf niet, dus ik kan je niet vertellen of dat zonder meer kan, waarschijnlijk zal hij ook geconfigureerd moeten worden. Maar dat zou ik zelf als eerste proberen. Een vraagje, gebruik je Loconet ook nog voor andere zaken?

Groet Meino

RobVille

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 30 January 2019, 23:39:25 »
Jan,

Nog even in de handleiding van de Intellibox gekeken. Heb je de S88LN ook aangemeld in de software van de Intellibox (Loconet)? Uit een andere post heb ik begrepen dat je de module zelf geprogrammeerd hebt.

"Bij gebruik van dit programma (om de module te programmeren) moet de Centrale in LocoNet protocol staan, of via een externe LocoNet-Interface worden aangesloten op de PC."

Ik heb nog een link voor je, alleen in het Duits  ;)
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/loconet/index.htm
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/marcolis/I0011D38-001.htm!ArcEntryInfo=0004.0.I0011D38

Zij waarschuwen dat hun Loconet aansluitingen soms niet compatibel zijn met andere fabrikanten dat kan leiden tot beschadigingen in de hardware! Trouwens op welke bus heb je de S88LN aangesloten?

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 31 January 2019, 00:04:55 door RobVille »