Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Bert55
Vandaag om 13:16:14
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Hans Reints
Vandaag om 13:15:04
Locatie van foto gezocht door Pauldg
Vandaag om 13:13:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
Bauarbeiten im gange door MichielB
Vandaag om 12:57:45
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Spoors
Vandaag om 12:48:31
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door meino
Vandaag om 12:32:35
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Roco NS 200/300 Sik, model 2019, geel-grijs, nr. 337  (gelezen 185810 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #315 Gepost op: 04 oktober 2019, 22:32:21 »
Lenz doet het wel met de V20. Twee assen aangedreven waarvan één as pendelend gelagerd is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #316 Gepost op: 04 oktober 2019, 23:07:14 »
Dan zal het probleem wellicht elders liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #317 Gepost op: 04 oktober 2019, 23:46:05 »
vind het een wat twijfelachtig verhaal, twee antislipbanden? powerpack leuk en aardig, maar als je de loc stilzet staat ie gegarandeerd meteen stroomloos. Kan me dr bij een drierailversie wat meer bij voorstellen, sleper uit t midden monteren, hou je bij 1 as ruimte voor tandwielen, bij de andere ruimte voor een sleper, en misschien kom je dr qua stroomafname netaan mee weg. Maar goed, we gaan t zien.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2019, 23:51:29 door Floris Dilz »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #318 Gepost op: 05 oktober 2019, 01:48:55 »
We moeten natuurlijk de appel niet uit de put schieten voordat de beer verdronken is, maar ik raak ook niet echt enthousiast over dit ASB verhaal. Uiteraard waardeer ik het dat er geld en moeite gestoken wordt in een verbeterde sik, maar ik hoef er geen geluid in als dit ten koste gaat van de aandrijving en stroomafname. Ik zou er ook voor zijn om dan de ASB wielen te vervangen door normale wielen, maar dan heb je nog steeds een locje met maar 1 aangedreven as :( . Compensatie of niet, dat is wel heel erg karig. Bij de Märklin Köfjes kunnen ze er stiekum nog een paar magneetjes onder plakken voor extra grip, maar dat werk best wel niet heel erg best op nieuwzilver :P Misschien valt het mee, we gaan het zien.

Ik snap de meeste compromissen die we al besproken hebben wel. Maar in het geval van aandrijving vs geluid had ik liever als compromis gezien dat er dan maar geen geluid in zat eigenlijk. Ik vind geluid in een diesel en stoomloc wel gaaf en een extra plus punt om het ding te kopen. maar nu wil ik graag eerst zien hoe het gaat rijden.

Maar wie weet: met alle nano technieken van tegenwoordig is het misschien mogelijk om stroomgeleidende antislipbandjes te fabrieken (y) . If we gaan inductie rails installeren zodat de stroom draadloos overwipt.

Mooiste is natuurlijk een 1:87 driecilinder dieseltje, maar het geluid daarvan zal meer gezoem zijn dan gemekker :(

Mvg,

Robert.


arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #319 Gepost op: 05 oktober 2019, 07:23:57 »
Vind hem in de kleuren van de foto van Pijplines wel leuk

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #320 Gepost op: 05 oktober 2019, 08:08:41 »
De mening van Besselspoor deel ik: ik ben ook anti-antislipband.

Hopelijk is er, door de enkele aangedreven as, een vrije doorkijk bij de gaten in het chassis.
Misschien was dit wel de hoofdreden om maar een as aan te drijven?

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5820
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #321 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:36:48 »

Misschien was dit wel de hoofdreden om maar een as aan te drijven?


Nee, de lok moet ook verkocht worden aan de Marklin rijders immers dat is tegenwoordig een flinke doelgroep. Dus moet er een pukosleper onder en dan kan niet als er een tandwiel in de weg zit.

Overigens zie ik het probleem van de bandjes niet. De lok kan 15 seconden zonder stroomafname rijden lees ik. :D ;D

Gr, Ben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #322 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:37:46 »
en wat gebeurt er vervolgens als je de loc ergens stil zet?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #323 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:41:39 »
Heel blij dat ik tp III aanhoud en dus rustig de groene versie kan afwachten, onderwijl de verschillende testen en kritieken lezend  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #324 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:48:52 »
Wordt de elektrische koppeling demonteerbaar? Zo ja, ben dan wel benieuwd of de loc met een gewone koppelinghouder nog een beetje een knappe korte koppelafstand heeft...? ??? ::) :-X

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #325 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:54:52 »
Ik zou er ook voor zijn om dan de ASB wielen te vervangen door normale wielen, maar dan heb je nog steeds een locje met maar 1 aangedreven as :( .
Ik kan je wel voorspellen dat het locje dan niet meer van zijn plaats komt.
Ik heb ooit een Hippel verbouwd en die heeft ook maar 1 aangedreven as maar dankzij de koppelstangen doen de andere 2 ook mee. Toen alles weer in elkaar zat behalve de koppelstangen besloot ik om even een testritje te maken. Nou vergeet het maar, de aangedreven as draaide vrolijk rond, maar de loc bleef staan waar hij stond.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5820
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #326 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:41:22 »

en wat gebeurt er vervolgens als je de loc ergens stil zet?


Geen idee, mijn bron beperkt zich tot één winkelier en die heeft het ding zien rijden.

Vraag het na zou ik zeggen, je hebt een aanzienlijk groter netwerk dan ik.

Gr, Ben.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #327 Gepost op: 05 oktober 2019, 15:10:43 »
Nee, de lok moet ook verkocht worden aan de Marklin rijders immers dat is tegenwoordig een flinke doelgroep. Dus moet er een pukosleper onder en dan kan niet als er een tandwiel in de weg zit.

Gr, Ben.

Frappant! Ik heb van de huidige Sik er een aantal zonder problemen voor 3-rail om kunnen bouwen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #328 Gepost op: 05 oktober 2019, 15:55:01 »
Geen idee, mijn bron beperkt zich tot één winkelier en die heeft het ding zien rijden.

Vraag het na zou ik zeggen, je hebt een aanzienlijk groter netwerk dan ik.

Gr, Ben.
nou, ik vraag het meer om je een beetje te laten nadenken. Bandjes op 1 as, dat betekent stroomafname op 1 wiel per rail. Een powerpack kan een locje dan nog wel aan het rijden houden door steeds als er even contact is bij te laden, en dat kan een tijd goed gaan want de loc beweegt, dus steeds komt ie vrij snel wel weer op een stukje schone rail.
Maarrrr zet je een locje met zo'n beperkte stroomafname ergens stil, dan is de kans wel erg groot dat ie net ergens tot stilstand komt waar een wiel net even geen contact maakt en dan komt ie dus niet meer weg.
Ik rij vrij veel met tweeassertjes met powerpack, bij het rangeren probeer ik ze echt niet stil te laten vallen, bij kadees ontkoppelen terwijl t locje achteruit boven de magneet schuift de regelaar alweer zachtjes vooruit hebben staan, zo weet je dat op het moment dat het locje keert de decoder dat al weet en dat eventueel dus op zn buffer doet. Das dan allemaal nog spul met stroomafname op 2 assen. Bij die locjes merk je al dat áls ze stilstaan ze 1 op de 10 keer niet wegkomen. halveer je dan de stroomafname, uh ja. rekenmaaruitruikaanmereet. huhuhu.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5820
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #329 Gepost op: 05 oktober 2019, 16:14:41 »

nou, ik vraag het meer om je een beetje te laten nadenken.


Dat hoeft niet hoor. Ik verdedig het concept niet, ik praat een winkelier na die uit de doeken deed wat de beweegredenen waren om voor dit concept te kiezen.

Gr, Ben.