Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Roco NS 200/300 Sik, model 2019, geel-grijs, nr. 337  (gelezen 184337 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #315 Gepost op: 04 oktober 2019, 22:32:21 »
Lenz doet het wel met de V20. Twee assen aangedreven waarvan één as pendelend gelagerd is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #316 Gepost op: 04 oktober 2019, 23:07:14 »
Dan zal het probleem wellicht elders liggen.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #317 Gepost op: 04 oktober 2019, 23:46:05 »
vind het een wat twijfelachtig verhaal, twee antislipbanden? powerpack leuk en aardig, maar als je de loc stilzet staat ie gegarandeerd meteen stroomloos. Kan me dr bij een drierailversie wat meer bij voorstellen, sleper uit t midden monteren, hou je bij 1 as ruimte voor tandwielen, bij de andere ruimte voor een sleper, en misschien kom je dr qua stroomafname netaan mee weg. Maar goed, we gaan t zien.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2019, 23:51:29 door Floris Dilz »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #318 Gepost op: 05 oktober 2019, 01:48:55 »
We moeten natuurlijk de appel niet uit de put schieten voordat de beer verdronken is, maar ik raak ook niet echt enthousiast over dit ASB verhaal. Uiteraard waardeer ik het dat er geld en moeite gestoken wordt in een verbeterde sik, maar ik hoef er geen geluid in als dit ten koste gaat van de aandrijving en stroomafname. Ik zou er ook voor zijn om dan de ASB wielen te vervangen door normale wielen, maar dan heb je nog steeds een locje met maar 1 aangedreven as :( . Compensatie of niet, dat is wel heel erg karig. Bij de Märklin Köfjes kunnen ze er stiekum nog een paar magneetjes onder plakken voor extra grip, maar dat werk best wel niet heel erg best op nieuwzilver :P Misschien valt het mee, we gaan het zien.

Ik snap de meeste compromissen die we al besproken hebben wel. Maar in het geval van aandrijving vs geluid had ik liever als compromis gezien dat er dan maar geen geluid in zat eigenlijk. Ik vind geluid in een diesel en stoomloc wel gaaf en een extra plus punt om het ding te kopen. maar nu wil ik graag eerst zien hoe het gaat rijden.

Maar wie weet: met alle nano technieken van tegenwoordig is het misschien mogelijk om stroomgeleidende antislipbandjes te fabrieken (y) . If we gaan inductie rails installeren zodat de stroom draadloos overwipt.

Mooiste is natuurlijk een 1:87 driecilinder dieseltje, maar het geluid daarvan zal meer gezoem zijn dan gemekker :(

Mvg,

Robert.


arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #319 Gepost op: 05 oktober 2019, 07:23:57 »
Vind hem in de kleuren van de foto van Pijplines wel leuk

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #320 Gepost op: 05 oktober 2019, 08:08:41 »
De mening van Besselspoor deel ik: ik ben ook anti-antislipband.

Hopelijk is er, door de enkele aangedreven as, een vrije doorkijk bij de gaten in het chassis.
Misschien was dit wel de hoofdreden om maar een as aan te drijven?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #321 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:36:48 »

Misschien was dit wel de hoofdreden om maar een as aan te drijven?


Nee, de lok moet ook verkocht worden aan de Marklin rijders immers dat is tegenwoordig een flinke doelgroep. Dus moet er een pukosleper onder en dan kan niet als er een tandwiel in de weg zit.

Overigens zie ik het probleem van de bandjes niet. De lok kan 15 seconden zonder stroomafname rijden lees ik. :D ;D

Gr, Ben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #322 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:37:46 »
en wat gebeurt er vervolgens als je de loc ergens stil zet?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #323 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:41:39 »
Heel blij dat ik tp III aanhoud en dus rustig de groene versie kan afwachten, onderwijl de verschillende testen en kritieken lezend  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #324 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:48:52 »
Wordt de elektrische koppeling demonteerbaar? Zo ja, ben dan wel benieuwd of de loc met een gewone koppelinghouder nog een beetje een knappe korte koppelafstand heeft...? ??? ::) :-X

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #325 Gepost op: 05 oktober 2019, 13:54:52 »
Ik zou er ook voor zijn om dan de ASB wielen te vervangen door normale wielen, maar dan heb je nog steeds een locje met maar 1 aangedreven as :( .
Ik kan je wel voorspellen dat het locje dan niet meer van zijn plaats komt.
Ik heb ooit een Hippel verbouwd en die heeft ook maar 1 aangedreven as maar dankzij de koppelstangen doen de andere 2 ook mee. Toen alles weer in elkaar zat behalve de koppelstangen besloot ik om even een testritje te maken. Nou vergeet het maar, de aangedreven as draaide vrolijk rond, maar de loc bleef staan waar hij stond.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #326 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:41:22 »

en wat gebeurt er vervolgens als je de loc ergens stil zet?


Geen idee, mijn bron beperkt zich tot één winkelier en die heeft het ding zien rijden.

Vraag het na zou ik zeggen, je hebt een aanzienlijk groter netwerk dan ik.

Gr, Ben.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #327 Gepost op: 05 oktober 2019, 15:10:43 »
Nee, de lok moet ook verkocht worden aan de Marklin rijders immers dat is tegenwoordig een flinke doelgroep. Dus moet er een pukosleper onder en dan kan niet als er een tandwiel in de weg zit.

Gr, Ben.

Frappant! Ik heb van de huidige Sik er een aantal zonder problemen voor 3-rail om kunnen bouwen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #328 Gepost op: 05 oktober 2019, 15:55:01 »
Geen idee, mijn bron beperkt zich tot één winkelier en die heeft het ding zien rijden.

Vraag het na zou ik zeggen, je hebt een aanzienlijk groter netwerk dan ik.

Gr, Ben.
nou, ik vraag het meer om je een beetje te laten nadenken. Bandjes op 1 as, dat betekent stroomafname op 1 wiel per rail. Een powerpack kan een locje dan nog wel aan het rijden houden door steeds als er even contact is bij te laden, en dat kan een tijd goed gaan want de loc beweegt, dus steeds komt ie vrij snel wel weer op een stukje schone rail.
Maarrrr zet je een locje met zo'n beperkte stroomafname ergens stil, dan is de kans wel erg groot dat ie net ergens tot stilstand komt waar een wiel net even geen contact maakt en dan komt ie dus niet meer weg.
Ik rij vrij veel met tweeassertjes met powerpack, bij het rangeren probeer ik ze echt niet stil te laten vallen, bij kadees ontkoppelen terwijl t locje achteruit boven de magneet schuift de regelaar alweer zachtjes vooruit hebben staan, zo weet je dat op het moment dat het locje keert de decoder dat al weet en dat eventueel dus op zn buffer doet. Das dan allemaal nog spul met stroomafname op 2 assen. Bij die locjes merk je al dat áls ze stilstaan ze 1 op de 10 keer niet wegkomen. halveer je dan de stroomafname, uh ja. rekenmaaruitruikaanmereet. huhuhu.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #329 Gepost op: 05 oktober 2019, 16:14:41 »

nou, ik vraag het meer om je een beetje te laten nadenken.


Dat hoeft niet hoor. Ik verdedig het concept niet, ik praat een winkelier na die uit de doeken deed wat de beweegredenen waren om voor dit concept te kiezen.

Gr, Ben.