Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 116761 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #450 Gepost op: 25 April 2022, 12:45:49 »
Zeer fraai, waar zijn de discogangers?

Technisch vraagje, hoe heb je voedingsleiding onder je module zitten?


Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #451 Gepost op: 25 April 2022, 12:54:00 »
Toch kwam het beladen en ontladen van bagagewagens bijna op ieder station voor, net als bij goederenwagens.
Nog een plaatje van de scène voordat de spullen weer in een doosje liggen.



Mooie foto met sfeer Richard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #452 Gepost op: 25 April 2022, 18:09:44 »
Bedankt allemaal voor de complimenten (y)

Zeer fraai, waar zijn de discogangers?

Technisch vraagje, hoe heb je voedingsleiding onder je module zitten?


Gr Koen.
De soul/discogangers komen later weer aan bod Koen ;)

Voedingsleiding, onder de modules zit nog niet veel maar bedoeling is het maken van twee centrale voedingsleidingen met kroonsteentjes bij de aftakkingen, op de plekken waar de railstaven van onderaf gevoed worden. Waarom twee centrale voedingsleidingen? De sporen moeten zowel digitaal als analoog gevoed kunnen worden, dmv een dubbelpolige schakelaar kan dan per perronspoor geswitcht worden.


Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #453 Gepost op: 26 April 2022, 12:35:20 »


Paar vrije uurtjes genomen en verder met de klinkerbestrating van de straat die onder het perron doorloopt. Als bestrating wordt gebruik gemaakt van vellen zelfklevende folie in baksteen en visgraatmotief van Redutex. De rijen kantstenen langs stoepranden en tramrails zijn uitgesneden (2 rijen stenen) en op de ondergrond van 0,3 mm styreenplaat geplakt. Omdat ik niet zo'n vertrouwen heb in de kleefkracht van zelfklevende folie zijn de onderkanten van de strookjes ingesmeerd met Bisonkit.
Waar bochten komen, zoals hier op de foto met de middenberm, wordt het lastig de strook met stenen te buigen. Hier zijn alle stootvoegen stuk voor stuk ingesneden en na enige verbitterde krachttermen lijkt het nu toch gelukt om een bocht te maken van de strook kantstenen.
De middenberm-met-stoeprand zit hier nog los en wordt naderhand opnieuw (lichter) geschilderd.
Groeten,
Richard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #454 Gepost op: 26 April 2022, 15:02:47 »
Plak vooral de randen goed vast.......

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #455 Gepost op: 26 April 2022, 17:53:27 »
Mooi werk Richard.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens heeft heer Vink ook net klinkers geplakt, misschien heeft ie nog tips. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #456 Gepost op: 26 April 2022, 18:55:26 »
Plak vooral de randen goed vast.......
Yep de randen zitten goed vast. Vervelend om achteraf te constateren dat de randjes gaan loslaten en opkrullen. Onder het viaduct kom je er later niet meer bij met de handjes.

Mooi werk Richard.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens heeft heer Vink ook net klinkers geplakt, misschien heeft ie nog tips. ;)

Kees.
De bestrating van Wim werkt net ff anders dan dit, dat is keramiek, dit een soort flubberrubber  :)

« Laatst bewerkt op: 26 April 2022, 19:02:52 door Modellbahnwagen. Reden: thypo »
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #457 Gepost op: 26 April 2022, 21:50:54 »


Paar vrije uurtjes genomen en verder met de klinkerbestrating van de straat die onder het perron doorloopt. Als bestrating wordt gebruik gemaakt van vellen zelfklevende folie in baksteen en visgraatmotief van Redutex. De rijen kantstenen langs stoepranden en tramrails zijn uitgesneden (2 rijen stenen) en op de ondergrond van 0,3 mm styreenplaat geplakt. Omdat ik niet zo'n vertrouwen heb in de kleefkracht van zelfklevende folie zijn de onderkanten van de strookjes ingesmeerd met Bisonkit.
Waar bochten komen, zoals hier op de foto met de middenberm, wordt het lastig de strook met stenen te buigen. Hier zijn alle stootvoegen stuk voor stuk ingesneden en na enige verbitterde krachttermen lijkt het nu toch gelukt om een bocht te maken van de strook kantstenen.
De middenberm-met-stoeprand zit hier nog los en wordt naderhand opnieuw (lichter) geschilderd.

Het lijkt zo net of er voegen tussen die stenen zitten, terwijl klinkers toch echt stotend gelegd worden…
(overigens: wel lekker bezig zo. Dat Asd sfeertje komt er lekker in zo. Ga je ook nog van die echte Amsterdamse straatlantaarns bij maken (met krul)?

Rob

Tbinnebarretije…

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #458 Gepost op: 26 April 2022, 21:55:47 »
Richard het is maar een idee maar kun je de "lege" voegen niet opvullen met bv voegenpasta?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #459 Gepost op: 26 April 2022, 22:29:57 »
Yep de randen zitten goed vast. Vervelend om achteraf te constateren dat de randjes gaan loslaten en opkrullen. Onder het viaduct kom je er later niet meer bij met de handjes.
Ook 'leuk' bij overwegen..... :-X :angel:

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #460 Gepost op: 27 April 2022, 21:20:46 »






Lekker aan het plakken en snijden geweest (eigenlijk andersom) en het stukje straat wordt wat completer.

Het lijkt zo net of er voegen tussen die stenen zitten, terwijl klinkers toch echt stotend gelegd worden…
Redutex levert helaas geen klinkers die tegen elkaar aangelegd zijn, alleen bakstenen met voeg die eigenlijk bedoeld zijn om muren mee te beplakken. Op het oog zien de voegen er niet zo dramatisch breed uit als op de foto, althans, het valt niet zo op. Nu na een schilderbeurt hebben de voegen en stenen ook meer dezelfde kleur en vallen de voegen nog minder op.

@Wim, ipv. voegenpasta heb ik verf gebruikt om de voegen te maskeren.

Dat Asd sfeertje komt er lekker in zo. Ga je ook nog van die echte Amsterdamse straatlantaarns bij maken (met krul)?

Rob
Wie weet komen die straatlantaarns met krul ooit nog eens...heb wel al eens een poging gewaagd zo'n paal te maken maar het resultaat was niet echt bemoedigend :-\ probleem was het buigen van die krul waarbij het holle messingbuisje telkens knakte in plaats van netjes meeboog.



Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #461 Gepost op: 27 April 2022, 21:45:30 »
Je zou er voor kunnen kiezen om onverlichte exemplaren te maken, dan wordt het een stuk eenvoudiger…En….wat zien ik? Een drie-asser in wording? (y)

Rob
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 21:48:22 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #462 Gepost op: 27 April 2022, 22:28:06 »
Ziet er strak uit Richard.

Ook het kleur verschil van de stenen links en rechts tussen het spoor geven een realistische indruk. (y)
Tis net of 1 zijde later of vroeger eens is vv.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #463 Gepost op: 28 April 2022, 09:28:22 »
Dank je Kees, wellicht gaan die oude stenen eruit. Deze steentjes waren mijn eerste kennismaking met Juweela, voordat ik met de trottoirtegels begon.

Je zou er voor kunnen kiezen om onverlichte exemplaren te maken, dan wordt het een stuk eenvoudiger…En….wat zien ik? Een drie-asser in wording? (y)

Rob
Onverlichte lantaarnpalen kunnen een optie zijn, eerst nog eens zitten spinzen hoe ik holle messingpijpjes toch gebogen krijg. Ik kreeg een tip om voor het buigen het buisje te vullen met draad waarvan de buitendiameter gelijk is aan de binnendiameter van het buisje.
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #464 Gepost op: 28 April 2022, 09:57:33 »
Voor de krul denk ik dat je met messing van 2 en 1 mm een heel eind zal kunnen komen, het onderste deel rond 3 en inwendig 2…?
Tbinnebarretije…