Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:29:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
NS-1000 in spoor-1 door prutser
Vandaag om 19:07:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 19:06:08
Swalbenburg, N modulebaan door MOVisser
Vandaag om 18:54:59
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 114174 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #195 Gepost op: 28 January 2021, 14:08:12 »
Gisteren een vervangende ruitenset (voor rn zijruiten cabine) voor m'n tp 3 1100 ontvangen en deze maar gelijk ingebouwd. De vorige ruiten waren bekrast en zagen er niet uit. Blij mee (y)







Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een plaatje van de groene 1003 te maken.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #196 Gepost op: 28 January 2021, 14:28:08 »
Richard wat is die gebogen muur prachtig  (y) (y)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #197 Gepost op: 28 January 2021, 17:52:11 »
Hoi Wim. De muur is warm gemaakt onder de hete kraan en direct daarna gebogen door het heen en weer te rollen over een stuk regenpijp. De baksteenplaten zijn ook warm gemaakt en in vorm gebogen, daarna vastgeplakt.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #198 Gepost op: 28 January 2021, 18:24:54 »
Dank je Richard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #199 Gepost op: 28 January 2021, 21:12:26 »
Even wat kritische opmerkingen.
Volgens archieffoto's lag Station Amsterdam Weesperpoort op maaiveldniveau. Bij jou ligt het station hoger. Of is de omgeving daar verdiept? Hebben de turquoise D, de 1000 en de 1100 daar indertijd ook gereden? Of was het station toen al gesloopt? Of is alles met een knipoog?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #200 Gepost op: 28 January 2021, 21:41:00 »
Het station is volledig fictief en verzonnen. Ik wilde graag iets doen met de indrukken die ik op het Muiderpoortstation (door zijn vorm veel te groot om op een aantal smalle modules kwijt te kunnen) heb opgedaan en dit verwerkt in het volgende fantasieverhaal (uit de openingspost van dit draadje) :

Thema is een fictief kopstation van 2 sporen met middenperron wat tussen 1938-1940 gebouwd is langs de oostrand van het in 1940 afgebroken Weesperpoort station. De gemeente en NS wilden ondanks de opening van het Amstelstation toch niet helemaal af van het station Weesperpoort en is er toen besloten dat langs de rand van het oude station een klein verhoogd forensenstation gebouwd zou worden en is deze tak opgenomen in de Oosterspoorwerken van die jaren. De verbindingsboog langs de Vrolikstraat richting CS is wel komen te vervallen en dient het station voor stoptreinen richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam via Breukelen. Een echt druk station is het nooit geworden en in 1975 is het gesloten om plaats te maken voor de metro.
:)
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3990
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #201 Gepost op: 28 January 2021, 21:44:50 »
Goed verhaal
   Zo had het kunnen zijn, ook met een 1000 en Plan D . ;)

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #202 Gepost op: 28 January 2021, 21:48:07 »
Inderdaad, onder de noemer "what if".
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #203 Gepost op: 29 January 2021, 19:20:06 »
De nieuwe ruiten in de 1100 hebben voor motivatie gezorgd om deze loc wat verder te pimpen, door de ramen zichtbaar binnenwerk grijs geschilderd, handrails, rem en luchtslangen etc. gemonteerd. De Roco loc is nog de oude uitvoering met spiraalaandrijving. Als dat straks problemen oplevert met rangeren, dan eens kijken of dat te vervangen is door kardan.




Tussen de loc en de 3e klas plan E nu geen turquoise plan D maar een tot 3e klas omgebouwde AB 7521 (achtpersoonscoupes met bruine 3e klas (Roco) plan D banken).
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #204 Gepost op: 30 January 2021, 15:40:53 »
Je hebt de smaak te pakken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #205 Gepost op: 30 January 2021, 20:08:33 »
Jazeker Martin (y) en dat er mensen zijn die dit met interesse volgen maakt het nog mooier!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #206 Gepost op: 21 February 2021, 12:44:24 »


Deze mag wel weer worden opgeborgen op deze mooie warme lentedag  ;D Een week geleden was hij nog onmisbaar voor de dienst!




Gisteren is deze Plan K zonder vishaken toegevoegd aan het rijtuigpark.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #207 Gepost op: 21 February 2021, 13:12:24 »
Héél fraaie stroomverwarmingswagen Richard  (y)
Ik ben helemaal niet thuis in de NL locs maar waar dient deze wagen voor?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7613
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #208 Gepost op: 21 February 2021, 13:56:25 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar. 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #209 Gepost op: 21 February 2021, 16:03:51 »
Ja, dat krijg je met die actieve iets oudere jongeren  ;D ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim