Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 19:37:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:16:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:09:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Rail away door Huup
Vandaag om 19:02:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 118847 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #195 Gepost op: 28 January 2021, 14:08:12 »
Gisteren een vervangende ruitenset (voor rn zijruiten cabine) voor m'n tp 3 1100 ontvangen en deze maar gelijk ingebouwd. De vorige ruiten waren bekrast en zagen er niet uit. Blij mee (y)







Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een plaatje van de groene 1003 te maken.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26541
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #196 Gepost op: 28 January 2021, 14:28:08 »
Richard wat is die gebogen muur prachtig  (y) (y)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #197 Gepost op: 28 January 2021, 17:52:11 »
Hoi Wim. De muur is warm gemaakt onder de hete kraan en direct daarna gebogen door het heen en weer te rollen over een stuk regenpijp. De baksteenplaten zijn ook warm gemaakt en in vorm gebogen, daarna vastgeplakt.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26541
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #198 Gepost op: 28 January 2021, 18:24:54 »
Dank je Richard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #199 Gepost op: 28 January 2021, 21:12:26 »
Even wat kritische opmerkingen.
Volgens archieffoto's lag Station Amsterdam Weesperpoort op maaiveldniveau. Bij jou ligt het station hoger. Of is de omgeving daar verdiept? Hebben de turquoise D, de 1000 en de 1100 daar indertijd ook gereden? Of was het station toen al gesloopt? Of is alles met een knipoog?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #200 Gepost op: 28 January 2021, 21:41:00 »
Het station is volledig fictief en verzonnen. Ik wilde graag iets doen met de indrukken die ik op het Muiderpoortstation (door zijn vorm veel te groot om op een aantal smalle modules kwijt te kunnen) heb opgedaan en dit verwerkt in het volgende fantasieverhaal (uit de openingspost van dit draadje) :

Thema is een fictief kopstation van 2 sporen met middenperron wat tussen 1938-1940 gebouwd is langs de oostrand van het in 1940 afgebroken Weesperpoort station. De gemeente en NS wilden ondanks de opening van het Amstelstation toch niet helemaal af van het station Weesperpoort en is er toen besloten dat langs de rand van het oude station een klein verhoogd forensenstation gebouwd zou worden en is deze tak opgenomen in de Oosterspoorwerken van die jaren. De verbindingsboog langs de Vrolikstraat richting CS is wel komen te vervallen en dient het station voor stoptreinen richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam via Breukelen. Een echt druk station is het nooit geworden en in 1975 is het gesloten om plaats te maken voor de metro.
:)
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #201 Gepost op: 28 January 2021, 21:44:50 »
Goed verhaal
   Zo had het kunnen zijn, ook met een 1000 en Plan D . ;)

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #202 Gepost op: 28 January 2021, 21:48:07 »
Inderdaad, onder de noemer "what if".
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #203 Gepost op: 29 January 2021, 19:20:06 »
De nieuwe ruiten in de 1100 hebben voor motivatie gezorgd om deze loc wat verder te pimpen, door de ramen zichtbaar binnenwerk grijs geschilderd, handrails, rem en luchtslangen etc. gemonteerd. De Roco loc is nog de oude uitvoering met spiraalaandrijving. Als dat straks problemen oplevert met rangeren, dan eens kijken of dat te vervangen is door kardan.




Tussen de loc en de 3e klas plan E nu geen turquoise plan D maar een tot 3e klas omgebouwde AB 7521 (achtpersoonscoupes met bruine 3e klas (Roco) plan D banken).
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #204 Gepost op: 30 January 2021, 15:40:53 »
Je hebt de smaak te pakken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #205 Gepost op: 30 January 2021, 20:08:33 »
Jazeker Martin (y) en dat er mensen zijn die dit met interesse volgen maakt het nog mooier!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #206 Gepost op: 21 February 2021, 12:44:24 »


Deze mag wel weer worden opgeborgen op deze mooie warme lentedag  ;D Een week geleden was hij nog onmisbaar voor de dienst!




Gisteren is deze Plan K zonder vishaken toegevoegd aan het rijtuigpark.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26541
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #207 Gepost op: 21 February 2021, 13:12:24 »
Héél fraaie stroomverwarmingswagen Richard  (y)
Ik ben helemaal niet thuis in de NL locs maar waar dient deze wagen voor?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7963
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #208 Gepost op: 21 February 2021, 13:56:25 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar. 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26541
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #209 Gepost op: 21 February 2021, 16:03:51 »
Ja, dat krijg je met die actieve iets oudere jongeren  ;D ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim