Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 116801 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #195 Gepost op: 28 January 2021, 14:08:12 »
Gisteren een vervangende ruitenset (voor rn zijruiten cabine) voor m'n tp 3 1100 ontvangen en deze maar gelijk ingebouwd. De vorige ruiten waren bekrast en zagen er niet uit. Blij mee (y)







Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een plaatje van de groene 1003 te maken.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #196 Gepost op: 28 January 2021, 14:28:08 »
Richard wat is die gebogen muur prachtig  (y) (y)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #197 Gepost op: 28 January 2021, 17:52:11 »
Hoi Wim. De muur is warm gemaakt onder de hete kraan en direct daarna gebogen door het heen en weer te rollen over een stuk regenpijp. De baksteenplaten zijn ook warm gemaakt en in vorm gebogen, daarna vastgeplakt.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #198 Gepost op: 28 January 2021, 18:24:54 »
Dank je Richard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #199 Gepost op: 28 January 2021, 21:12:26 »
Even wat kritische opmerkingen.
Volgens archieffoto's lag Station Amsterdam Weesperpoort op maaiveldniveau. Bij jou ligt het station hoger. Of is de omgeving daar verdiept? Hebben de turquoise D, de 1000 en de 1100 daar indertijd ook gereden? Of was het station toen al gesloopt? Of is alles met een knipoog?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #200 Gepost op: 28 January 2021, 21:41:00 »
Het station is volledig fictief en verzonnen. Ik wilde graag iets doen met de indrukken die ik op het Muiderpoortstation (door zijn vorm veel te groot om op een aantal smalle modules kwijt te kunnen) heb opgedaan en dit verwerkt in het volgende fantasieverhaal (uit de openingspost van dit draadje) :

Thema is een fictief kopstation van 2 sporen met middenperron wat tussen 1938-1940 gebouwd is langs de oostrand van het in 1940 afgebroken Weesperpoort station. De gemeente en NS wilden ondanks de opening van het Amstelstation toch niet helemaal af van het station Weesperpoort en is er toen besloten dat langs de rand van het oude station een klein verhoogd forensenstation gebouwd zou worden en is deze tak opgenomen in de Oosterspoorwerken van die jaren. De verbindingsboog langs de Vrolikstraat richting CS is wel komen te vervallen en dient het station voor stoptreinen richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam via Breukelen. Een echt druk station is het nooit geworden en in 1975 is het gesloten om plaats te maken voor de metro.
:)
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #201 Gepost op: 28 January 2021, 21:44:50 »
Goed verhaal
   Zo had het kunnen zijn, ook met een 1000 en Plan D . ;)

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #202 Gepost op: 28 January 2021, 21:48:07 »
Inderdaad, onder de noemer "what if".
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #203 Gepost op: 29 January 2021, 19:20:06 »
De nieuwe ruiten in de 1100 hebben voor motivatie gezorgd om deze loc wat verder te pimpen, door de ramen zichtbaar binnenwerk grijs geschilderd, handrails, rem en luchtslangen etc. gemonteerd. De Roco loc is nog de oude uitvoering met spiraalaandrijving. Als dat straks problemen oplevert met rangeren, dan eens kijken of dat te vervangen is door kardan.




Tussen de loc en de 3e klas plan E nu geen turquoise plan D maar een tot 3e klas omgebouwde AB 7521 (achtpersoonscoupes met bruine 3e klas (Roco) plan D banken).
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #204 Gepost op: 30 January 2021, 15:40:53 »
Je hebt de smaak te pakken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #205 Gepost op: 30 January 2021, 20:08:33 »
Jazeker Martin (y) en dat er mensen zijn die dit met interesse volgen maakt het nog mooier!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #206 Gepost op: 21 February 2021, 12:44:24 »


Deze mag wel weer worden opgeborgen op deze mooie warme lentedag  ;D Een week geleden was hij nog onmisbaar voor de dienst!




Gisteren is deze Plan K zonder vishaken toegevoegd aan het rijtuigpark.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #207 Gepost op: 21 February 2021, 13:12:24 »
Héél fraaie stroomverwarmingswagen Richard  (y)
Ik ben helemaal niet thuis in de NL locs maar waar dient deze wagen voor?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7698
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #208 Gepost op: 21 February 2021, 13:56:25 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar. 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #209 Gepost op: 21 February 2021, 16:03:51 »
Ja, dat krijg je met die actieve iets oudere jongeren  ;D ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim