Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
lengte blok en bezetmelders door kar
Vandaag om 19:45:55
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100564 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #75 Gepost op: 22 maart 2020, 09:57:39 »
Bij de onderdelen van de A 8508 te Goes zat nog een eerste klasse bank met blauwe trijp met ruit.
in de kleurenstalen van het HUA is deze stof ook genoemd bij mat '24 en plan E.

Ik vermoed dat bij de ombouw in 1940 van deze rijtuigen tot AB er wel rode trijp in heeft gezeten, alleen zijn die tekeningen allen verloren gegaan. De coupe's waren technisch gelijk aan de mat '36 vierwagenstellen.
Van deze verbouwing is dus niets meer terug te vinden in de archieven.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22360
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2020, 09:59:50 »
Weer lekker bezig Richard. Ik moet je teleurstellen maar ik blijf je volgen hoor  ;D (y) ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #77 Gepost op: 22 maart 2020, 18:14:47 »
Bedankt Wim  (y)

Arjen, bedankt voor de weer zeer nuttige informatie! De verbouwing van het halve rijtuig tot 1e klas in 1940 heeft idd de 1e klas van mat' 36 als voorbeeld gehad. NJvWJ schrijft daar iets over in van Stoom tot Stroom. Maar ook daar geen benoemen van kleuren helaas.


Zelf gekozen voor de toestand na de verbouwing van 1958 dus de 1e klas van mijn rijtuig wordt blauw trijp. De oude bank uit de A 8508 is voor mij genoeg bewijs ;)

Donkerblauwe verf met wat grijze verf lichter gemaakt. In het daglicht lijkt het redelijk goed op het blauw van de interieurfoto's van de plan D uit het Spoorwegmuseum, als je de mate van het verschoten zijn niet meerekent.








Links in beeld ligt de toekomstige wc deur, als tie droog is wordt hij op de binnenwand naar de wc geplakt. Verder nog alle binnendeuren in de vernis zetten en dan is het interieur klaar.


Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #78 Gepost op: 22 maart 2020, 18:47:19 »
Netjes  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2020, 15:19:05 »
Voor het deuren vernissen toch nog even wat zilververf erop.





Het eindresultaat. Ik ben er tevreden mee :)


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2020, 16:11:22 »
Lekker bezig Richard  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2020, 18:52:12 »
Mooi hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #82 Gepost op: 23 maart 2020, 21:18:24 »
Arjen, Marco en Tom bedankt. Zonder het forum zou de helft van de bankjes in het rijtuig nu rood geweest zijn, op het laatste moment veranderde dat. Hoe snel een 'vast' staand plan kan veranderen :laugh:......
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2020, 08:28:55 »
Heey Richard.

Dat ziet er allemaal erg leuk uit.
Vooral dat tram gebeuren vind ik top. (y)

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2020, 10:06:35 »
Dank je Kees (y)

Wordt weer eens tijd voor een update ervan maar moet eerst nog een paar andere dingen aan de modulebakken zelf fixen.
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2020, 10:55:44 »
En rijdt er al wat (heen en weer ofzo) ? Ik zie zoveel nevenprojectjes voorbij komen dus dat sporenplan moet al uitgevogeld zijn...  :angel:

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2020, 11:36:02 »
Een prachtig uitgevoerd project. En die gele bakstenen zijn perfect gelukt.


▲ Volgens mij heeft dit station ook prachtige muurschilderingen. Of ben ik nou twee stations door elkaar aan het halen?  ???
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 11:38:08 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #87 Gepost op: 24 maart 2020, 12:05:54 »
Hallo Wim, dank voor het compliment. Echter heb ik gekozen voor bruinige baksteen zoals bij station Muiderpoort. Dat vind ik zelf toch fraaier.
De muurschildering is overigens in de hal van station Amstel, prachtig inderdaad.

Marco, de sporen liggen nog los omdat er nog een kurklaag van 2mm dik onder moet. Moet ik nog steeds bestellen :-[

Met het sporenplan ben ik nog niet helemaal uitgevogeld. Oorspronkelijk wilde ik graag een zakspoortje in het plan hebben, leuk om een loc of een Pec of een dienstwagen neer te zetten. Weet alleen niet hoe dit spoortje aan te sluiten op de fiddleyard, het wisselkruis wil ik graag zo houden. En dan begon het kopspoortje me steeds meer te irriteren omdat de toch al korte perronlengte nog verder wordt verkort daardoor. Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten. Daarom denk ik dat het zakspoor wordt weggelaten zoadat het perron ongeveer 30cm langer kan worden. In tekening 2 zie je wat ik bedoel.



Tek. 1 oorspronkelijk plan



Tek. 2 aangepast plan


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #88 Gepost op: 24 maart 2020, 13:29:59 »
"Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten"   

Ja, Dirk zei wel meer, maar toen wisten we nog niet dat we uiteindelijk met dik 50 verhuisdozen aan modelspoor materieel mochten slepen...en dan heb ik de dozen met literatuur, cd's en dvd's nog niet meegerekend. Een andere bekende uitspraak van Dirk was: "Eerst de baan af", om vervolgens nog meer treintjes te bestellen...  ::)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #89 Gepost op: 24 maart 2020, 13:46:26 »
"Eerst de baan maar eens af" Ik hoor het hem nog steeds zeggen. In feite had hij drie banen, de Nederlandse "rondrijbaan", het Belgische Zattegem en natuurlijk zijn Amerikaanse baan met de nadruk op Interurban.

Ontzettend jammer dat Dirk niet meer in ons midden is. Het heeft wel zijn plaatsje gekregen maar toch...
Groeten,
Richard