Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
17 januari 2021, 23:52:56
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door jaco1988
17 januari 2021, 23:51:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Freek Jonkers
17 januari 2021, 23:23:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door nico99
17 januari 2021, 23:19:44
Projekt 083-338 door 44
17 januari 2021, 23:18:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 januari 2021, 23:18:07
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Marcel112
17 januari 2021, 23:05:30
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door MarkSpoor
17 januari 2021, 23:01:45
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door GMA70
17 januari 2021, 22:58:13
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
17 januari 2021, 22:50:13
Den Zoedel Tramt door Huup
17 januari 2021, 22:22:21
Harz-draisine in spoor 0e door Tulpendaal
17 januari 2021, 22:10:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door 1200blauw
17 januari 2021, 22:09:39
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop door Rob Ellerman
17 januari 2021, 22:04:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
17 januari 2021, 21:54:49
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
17 januari 2021, 21:41:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
17 januari 2021, 21:35:40
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
17 januari 2021, 21:31:56
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
17 januari 2021, 21:24:00
Restauratie TEE treinstel door Peter Kleton
17 januari 2021, 21:15:34
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door GMA70
17 januari 2021, 21:10:56
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Martin Welberg
17 januari 2021, 20:51:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
17 januari 2021, 20:44:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
17 januari 2021, 20:42:39
Raccordement diorama door Jeroenproj
17 januari 2021, 20:31:02
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
17 januari 2021, 20:22:02
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 30318 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #75 Gepost op: 22 maart 2020, 09:57:39 »
Bij de onderdelen van de A 8508 te Goes zat nog een eerste klasse bank met blauwe trijp met ruit.
in de kleurenstalen van het HUA is deze stof ook genoemd bij mat '24 en plan E.

Ik vermoed dat bij de ombouw in 1940 van deze rijtuigen tot AB er wel rode trijp in heeft gezeten, alleen zijn die tekeningen allen verloren gegaan. De coupe's waren technisch gelijk aan de mat '36 vierwagenstellen.
Van deze verbouwing is dus niets meer terug te vinden in de archieven.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 11262
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2020, 09:59:50 »
Weer lekker bezig Richard. Ik moet je teleurstellen maar ik blijf je volgen hoor  ;D (y) ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #77 Gepost op: 22 maart 2020, 18:14:47 »
Bedankt Wim  (y)

Arjen, bedankt voor de weer zeer nuttige informatie! De verbouwing van het halve rijtuig tot 1e klas in 1940 heeft idd de 1e klas van mat' 36 als voorbeeld gehad. NJvWJ schrijft daar iets over in van Stoom tot Stroom. Maar ook daar geen benoemen van kleuren helaas.


Zelf gekozen voor de toestand na de verbouwing van 1958 dus de 1e klas van mijn rijtuig wordt blauw trijp. De oude bank uit de A 8508 is voor mij genoeg bewijs ;)

Donkerblauwe verf met wat grijze verf lichter gemaakt. In het daglicht lijkt het redelijk goed op het blauw van de interieurfoto's van de plan D uit het Spoorwegmuseum, als je de mate van het verschoten zijn niet meerekent.








Links in beeld ligt de toekomstige wc deur, als tie droog is wordt hij op de binnenwand naar de wc geplakt. Verder nog alle binnendeuren in de vernis zetten en dan is het interieur klaar.


Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #78 Gepost op: 22 maart 2020, 18:47:19 »
Netjes  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2020, 15:19:05 »
Voor het deuren vernissen toch nog even wat zilververf erop.





Het eindresultaat. Ik ben er tevreden mee :)


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2020, 16:11:22 »
Lekker bezig Richard  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5458
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2020, 18:52:12 »
Mooi hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #82 Gepost op: 23 maart 2020, 21:18:24 »
Arjen, Marco en Tom bedankt. Zonder het forum zou de helft van de bankjes in het rijtuig nu rood geweest zijn, op het laatste moment veranderde dat. Hoe snel een 'vast' staand plan kan veranderen :laugh:......
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2020, 08:28:55 »
Heey Richard.

Dat ziet er allemaal erg leuk uit.
Vooral dat tram gebeuren vind ik top. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2020, 10:06:35 »
Dank je Kees (y)

Wordt weer eens tijd voor een update ervan maar moet eerst nog een paar andere dingen aan de modulebakken zelf fixen.
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2020, 10:55:44 »
En rijdt er al wat (heen en weer ofzo) ? Ik zie zoveel nevenprojectjes voorbij komen dus dat sporenplan moet al uitgevogeld zijn...  :angel:

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2020, 11:36:02 »
Een prachtig uitgevoerd project. En die gele bakstenen zijn perfect gelukt.


▲ Volgens mij heeft dit station ook prachtige muurschilderingen. Of ben ik nou twee stations door elkaar aan het halen?  ???
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 11:38:08 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #87 Gepost op: 24 maart 2020, 12:05:54 »
Hallo Wim, dank voor het compliment. Echter heb ik gekozen voor bruinige baksteen zoals bij station Muiderpoort. Dat vind ik zelf toch fraaier.
De muurschildering is overigens in de hal van station Amstel, prachtig inderdaad.

Marco, de sporen liggen nog los omdat er nog een kurklaag van 2mm dik onder moet. Moet ik nog steeds bestellen :-[

Met het sporenplan ben ik nog niet helemaal uitgevogeld. Oorspronkelijk wilde ik graag een zakspoortje in het plan hebben, leuk om een loc of een Pec of een dienstwagen neer te zetten. Weet alleen niet hoe dit spoortje aan te sluiten op de fiddleyard, het wisselkruis wil ik graag zo houden. En dan begon het kopspoortje me steeds meer te irriteren omdat de toch al korte perronlengte nog verder wordt verkort daardoor. Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten. Daarom denk ik dat het zakspoor wordt weggelaten zoadat het perron ongeveer 30cm langer kan worden. In tekening 2 zie je wat ik bedoel.



Tek. 1 oorspronkelijk plan



Tek. 2 aangepast plan


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #88 Gepost op: 24 maart 2020, 13:29:59 »
"Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten"   

Ja, Dirk zei wel meer, maar toen wisten we nog niet dat we uiteindelijk met dik 50 verhuisdozen aan modelspoor materieel mochten slepen...en dan heb ik de dozen met literatuur, cd's en dvd's nog niet meegerekend. Een andere bekende uitspraak van Dirk was: "Eerst de baan af", om vervolgens nog meer treintjes te bestellen...  ::)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #89 Gepost op: 24 maart 2020, 13:46:26 »
"Eerst de baan maar eens af" Ik hoor het hem nog steeds zeggen. In feite had hij drie banen, de Nederlandse "rondrijbaan", het Belgische Zattegem en natuurlijk zijn Amerikaanse baan met de nadruk op Interurban.

Ontzettend jammer dat Dirk niet meer in ons midden is. Het heeft wel zijn plaatsje gekregen maar toch...
Groeten,
Richard