Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100118 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #450 Gepost op: 25 april 2022, 12:45:49 »
Zeer fraai, waar zijn de discogangers?

Technisch vraagje, hoe heb je voedingsleiding onder je module zitten?


Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #451 Gepost op: 25 april 2022, 12:54:00 »
Toch kwam het beladen en ontladen van bagagewagens bijna op ieder station voor, net als bij goederenwagens.
Nog een plaatje van de scène voordat de spullen weer in een doosje liggen.



Mooie foto met sfeer Richard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #452 Gepost op: 25 april 2022, 18:09:44 »
Bedankt allemaal voor de complimenten (y)

Zeer fraai, waar zijn de discogangers?

Technisch vraagje, hoe heb je voedingsleiding onder je module zitten?


Gr Koen.
De soul/discogangers komen later weer aan bod Koen ;)

Voedingsleiding, onder de modules zit nog niet veel maar bedoeling is het maken van twee centrale voedingsleidingen met kroonsteentjes bij de aftakkingen, op de plekken waar de railstaven van onderaf gevoed worden. Waarom twee centrale voedingsleidingen? De sporen moeten zowel digitaal als analoog gevoed kunnen worden, dmv een dubbelpolige schakelaar kan dan per perronspoor geswitcht worden.


Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #453 Gepost op: 26 april 2022, 12:35:20 »


Paar vrije uurtjes genomen en verder met de klinkerbestrating van de straat die onder het perron doorloopt. Als bestrating wordt gebruik gemaakt van vellen zelfklevende folie in baksteen en visgraatmotief van Redutex. De rijen kantstenen langs stoepranden en tramrails zijn uitgesneden (2 rijen stenen) en op de ondergrond van 0,3 mm styreenplaat geplakt. Omdat ik niet zo'n vertrouwen heb in de kleefkracht van zelfklevende folie zijn de onderkanten van de strookjes ingesmeerd met Bisonkit.
Waar bochten komen, zoals hier op de foto met de middenberm, wordt het lastig de strook met stenen te buigen. Hier zijn alle stootvoegen stuk voor stuk ingesneden en na enige verbitterde krachttermen lijkt het nu toch gelukt om een bocht te maken van de strook kantstenen.
De middenberm-met-stoeprand zit hier nog los en wordt naderhand opnieuw (lichter) geschilderd.
Groeten,
Richard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #454 Gepost op: 26 april 2022, 15:02:47 »
Plak vooral de randen goed vast.......
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #455 Gepost op: 26 april 2022, 17:53:27 »
Mooi werk Richard.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens heeft heer Vink ook net klinkers geplakt, misschien heeft ie nog tips. ;)

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #456 Gepost op: 26 april 2022, 18:55:26 »
Plak vooral de randen goed vast.......
Yep de randen zitten goed vast. Vervelend om achteraf te constateren dat de randjes gaan loslaten en opkrullen. Onder het viaduct kom je er later niet meer bij met de handjes.

Mooi werk Richard.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens heeft heer Vink ook net klinkers geplakt, misschien heeft ie nog tips. ;)

Kees.
De bestrating van Wim werkt net ff anders dan dit, dat is keramiek, dit een soort flubberrubber  :)

« Laatst bewerkt op: 26 april 2022, 19:02:52 door Modellbahnwagen. Reden: thypo »
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #457 Gepost op: 26 april 2022, 21:50:54 »


Paar vrije uurtjes genomen en verder met de klinkerbestrating van de straat die onder het perron doorloopt. Als bestrating wordt gebruik gemaakt van vellen zelfklevende folie in baksteen en visgraatmotief van Redutex. De rijen kantstenen langs stoepranden en tramrails zijn uitgesneden (2 rijen stenen) en op de ondergrond van 0,3 mm styreenplaat geplakt. Omdat ik niet zo'n vertrouwen heb in de kleefkracht van zelfklevende folie zijn de onderkanten van de strookjes ingesmeerd met Bisonkit.
Waar bochten komen, zoals hier op de foto met de middenberm, wordt het lastig de strook met stenen te buigen. Hier zijn alle stootvoegen stuk voor stuk ingesneden en na enige verbitterde krachttermen lijkt het nu toch gelukt om een bocht te maken van de strook kantstenen.
De middenberm-met-stoeprand zit hier nog los en wordt naderhand opnieuw (lichter) geschilderd.

Het lijkt zo net of er voegen tussen die stenen zitten, terwijl klinkers toch echt stotend gelegd worden…
(overigens: wel lekker bezig zo. Dat Asd sfeertje komt er lekker in zo. Ga je ook nog van die echte Amsterdamse straatlantaarns bij maken (met krul)?

Rob

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #458 Gepost op: 26 april 2022, 21:55:47 »
Richard het is maar een idee maar kun je de "lege" voegen niet opvullen met bv voegenpasta?
Met vriendelijke groet,
Wim

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #459 Gepost op: 26 april 2022, 22:29:57 »
Yep de randen zitten goed vast. Vervelend om achteraf te constateren dat de randjes gaan loslaten en opkrullen. Onder het viaduct kom je er later niet meer bij met de handjes.
Ook 'leuk' bij overwegen..... :-X :angel:
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #460 Gepost op: 27 april 2022, 21:20:46 »






Lekker aan het plakken en snijden geweest (eigenlijk andersom) en het stukje straat wordt wat completer.

Het lijkt zo net of er voegen tussen die stenen zitten, terwijl klinkers toch echt stotend gelegd worden…
Redutex levert helaas geen klinkers die tegen elkaar aangelegd zijn, alleen bakstenen met voeg die eigenlijk bedoeld zijn om muren mee te beplakken. Op het oog zien de voegen er niet zo dramatisch breed uit als op de foto, althans, het valt niet zo op. Nu na een schilderbeurt hebben de voegen en stenen ook meer dezelfde kleur en vallen de voegen nog minder op.

@Wim, ipv. voegenpasta heb ik verf gebruikt om de voegen te maskeren.

Dat Asd sfeertje komt er lekker in zo. Ga je ook nog van die echte Amsterdamse straatlantaarns bij maken (met krul)?

Rob
Wie weet komen die straatlantaarns met krul ooit nog eens...heb wel al eens een poging gewaagd zo'n paal te maken maar het resultaat was niet echt bemoedigend :-\ probleem was het buigen van die krul waarbij het holle messingbuisje telkens knakte in plaats van netjes meeboog.



Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #461 Gepost op: 27 april 2022, 21:45:30 »
Je zou er voor kunnen kiezen om onverlichte exemplaren te maken, dan wordt het een stuk eenvoudiger…En….wat zien ik? Een drie-asser in wording? (y)

Rob
« Laatst bewerkt op: 27 april 2022, 21:48:22 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #462 Gepost op: 27 april 2022, 22:28:06 »
Ziet er strak uit Richard.

Ook het kleur verschil van de stenen links en rechts tussen het spoor geven een realistische indruk. (y)
Tis net of 1 zijde later of vroeger eens is vv.

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #463 Gepost op: 28 april 2022, 09:28:22 »
Dank je Kees, wellicht gaan die oude stenen eruit. Deze steentjes waren mijn eerste kennismaking met Juweela, voordat ik met de trottoirtegels begon.

Je zou er voor kunnen kiezen om onverlichte exemplaren te maken, dan wordt het een stuk eenvoudiger…En….wat zien ik? Een drie-asser in wording? (y)

Rob
Onverlichte lantaarnpalen kunnen een optie zijn, eerst nog eens zitten spinzen hoe ik holle messingpijpjes toch gebogen krijg. Ik kreeg een tip om voor het buigen het buisje te vullen met draad waarvan de buitendiameter gelijk is aan de binnendiameter van het buisje.
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #464 Gepost op: 28 april 2022, 09:57:33 »
Voor de krul denk ik dat je met messing van 2 en 1 mm een heel eind zal kunnen komen, het onderste deel rond 3 en inwendig 2…?
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)