Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 72500 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2018, 21:39:04 »
Schiet mooi op, Robbert Jan. De vaart zit er goed in (y)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2018, 11:55:55 »
Ja zeker, lekker een paar dagen vrij dus dan kan er een hoop
gedaan worden, zeker in de eerste bouwfase staat er zomaar
weer een hele modulebak.

Ben gister en vanmorgen stiekem aan het testen geweest met
een lokje en 2 á 3 wagentjes, dat vergt enig werk om het allemaal
naar wens te laten verlopen.
De stijging naar de opstelsporen was toch iets te en die heb ik
nu permanent vastgezet op een acceptabel niveau.

Kwam er wel achter dat enkele lange kolenwagens niet aan elkaar
mogen zitten in de boog omdat deze overbufferen, wellicht kan ik
daar tzt andere bufferschijven op plaatsen zodat ook dat geen
problemen meer opleverd.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2018, 15:25:32 »
Zo, weer een paar stapjes verder, de houten onderbouw is verder afgewerkt en verstevigd
waar nodig, tevens de baan voor het Magnorail systeem verder uitgewerkt en klaargemaakt.
deze komt verdiept onder het "0" niveau zodat wanneer alles er op is gebouwd de baan
netjes vlak of iets boven "0" niveau zit, mooi genoeg.

Ik heb rekening gehouden met het laten rijden van fietsers en eventueel een klein voertuig
als in een Landrover (type 1) of iets anders uit de jaren '50.

Aan de rechterzijde gaat de Magnorail omlaag onder de spoorbrug door om aldaar te keren
en afhankelijk van de draairichting over de baan te rijden of achter de coulissen langs naar
de linker zijde te gaan.

Beginnings of MagnoRail track by Robbert Jan., on Flickr

De baan ligt al verdiept ter illustratie op zijn plek, de juiste diepte kan ik pas bepalen als
het systeem hier is gearriveerd.

Beginnings of MagnoRail track by Robbert Jan., on Flickr

De keerlus, deze zit verstopt achter de verlading en is dus niet zichtbaar, waarschijnlijk komt er een
gebouw over heen te staan oid zodat het compleet uit het zicht is onttrokken.

Beginnings of MagnoRail track by Robbert Jan., on Flickr

En de stand tot nu toe, het schiet lekker op zo, de sporen zijn ook al uitgezet en de aan en
afvoer sporen zijn getest, de helling is vastgezet en daarmee is de ruwbouw nagenoeg klaar
aan de voorzijde, uiteraard moet er aan de achterzijde nog wel het één en ander gebeuren.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2018, 16:04:51 »
De laatste dag van het jaar, vrij, dus lekker aan de klus en weer een hoop gedaan
om verder richting het afwerken van de modulebak te komen.

Aan de achterzijde een opklapbaar deel gemaakt voor de(het) opstelspoor(en) c.q. rondloop.

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Ik kwam wel met een probleem te zitten met betrekking tot het aanleggen van de overgang tussen
het vaste deel en het opklapbare, de railovergang kan daar niet vast gelegd worden omdat deze elkaar
in de weg gaan zitten tijdens het opklappen.

Om dit te ondervangen worden de beide bogen aan de zijde van de overgang naar de module op een
stuk printplaat materiaal gesoldeerd en kan dit met een 2 tal schroefjes op de juiste plek worden gezet tijdens
gebruik, daarna kan het losgehaald worden en zover als nodig aan de kant geschoven worden.
De flexrail blijft dan tot op zekere hoogte geheel los liggen tot aan het rechte deel op de achterzijde.


Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Aan de voorzijde is alles nagenoeg klaar en kon er al ondervloer materiaal geplakt worden, dit is inmiddels
klaar en kan mooi even drogen.

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

En zo ziet het er dan uit van boven  ;D

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr


Fijne jaarwisseling.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2018, 16:25:03 »
Ik kwam wel met een probleem te zitten met betrekking tot het aanleggen van de overgang tussen
het vaste deel en het opklapbare, de railovergang kan daar niet vast gelegd worden omdat deze elkaar
in de weg gaan zitten tijdens het opklappen.
Dat kan je oplossen door de scharnieren iets hoger te zetten. Het draaipunt van de scharnieren moet hoger zitten dan de bovenkant van de rails.
Betekent in jouw geval dat je de scharnieren ook een stukje opzij moet schuiven want nu zitten ze recht onder de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2018, 16:27:34 »
Ik wilde het net schrijven... ;) Idd een blokje onder de scharnieren en dan kan het wel.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2018, 16:32:11 »
Ik begrijp wat je bedoeld Klaas, daar kan ik wel wat mee, de scharnieren
zijn nog los te halen, ik moet alleen even kijken hoe ik dan uitkom met
de vrije ruimte.

Gezien de bovenstaande foto, heb ik onder nog plek voor het scharnier en
kom ik niet in de knoop het de magnorail baan die achter de schermen
gaat langslopen, boven is krapper, maar wellicht dat het past en anders
moet ik een smaller scharnier nemen of even de zaag in het scharnier
zetten en er een deel afhalen, dat is ook geen probleem.

@ Ronald, ik ga er mee bezig  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2018, 16:59:20 »
Je kan ook zo'n scharnier gebruiken.
Dat kan je tegen de zijkant van de module en de achterklep schroeven, dan zit het zeker niet in de weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2018, 21:23:18 »
Heb er nog even een uurtje aan gewerkt, scharnieren verplaatst en
hoger op de bak gemonteerd (12 mm dat is 2x de multiplex dikte)
Daarna onder het scharnierdeel op het opklapbare deel nog een strookje
multiplex gestopt en nu zit alles netjes en bij het in - en uitklappen.
De opening tussen het vaste en beweegbare deel is een halve centimeter.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, top  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #24 Gepost op: 02 January 2019, 16:25:47 »
Zo, 2019, lekker verder knooien met m'n nieuwe baantje.

Ik ben nog bezig de achterzijde uit te werken, aan de ene kan lijkt mij iets met diverse
cradles wel handig, 4 stuks met de diverse wagensamenstellingen oid.
Het rechte eind rail is ongeveer 60 centimeter dus dat is genoeg plaats voor een locje en 3 wagens.

Enfin, ook de kolenverlading heeft wat voeten in aarde, ik wil graag echt kunnen storten
en dus daadwerkelijk lege wagens aanbrengen en volle retourneren naar de achterzijde van de baan.
Heel wat trial en error verder ben ik op een werkend concept gekomen welke er voor zorgt
dat de lading langzamer uitstroomt en dus niet overal naar toe spat behalve in de wagentjes.

Coal Shute by Robbert Jan., on Flickr

Een trechter met daar onder een schuif, gevolgt door een straalverdeler van 45 graden zodat
de lading evenwijdig in de wagen wordt gestort, er vanuit gaande dat de straalverdeler echt in het midden
zit werkt het super, en zonder morsen, behalve wanneer je de schuif vergeet  ;D

Coal Shute by Robbert Jan., on Flickr

De bediening is simpel, nu de rest van het systeem nog even uitwerken  ;D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #25 Gepost op: 02 January 2019, 18:15:19 »
Ik snap dat niet van die scharnieren. Als je het scharnierpunt verder van het einde van het spoor (van de binnenplaat) zet, dan steekt de aansluitende rails van de buitenplaat toch over de rand van de buitenplaat? Die kun je dan niet meer omhoog/naar binnen klappen. Ik begrijp het vast verkeerd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2019, 20:00:20 »
Hoi Sven,

Geen paniek, ik denk dat je het wel begrijpt i.c.m. onderstaande afbeelding;




Gr,

Robbert Jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2019, 21:42:24 »



Volgens mij gaat het hierover. Foto’s van mijn opklaptestrondje.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2019, 22:48:24 »
Leuk draadje met een slimme aanpak! Ideetje gezien dat ik wel kan gebruiken...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2019, 10:03:23 »
Hoi,

Klopt Wolter,  ik heb het om en nabij hetzelfde geconstrueerd en nu
kan ik zonder problemen het spulletje opklappen.

@Edsko, doe je voordeel er mee  (y)

Vanmiddag na het werk maar weer even de garage in voor wat ditjes
en datjes, eens kijken of de onderbouw van Sauwerd bruikbaar is
voor de module.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5