Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 51694 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Gepost op: 25 december 2018, 21:18:21 »
Een nieuw project dat ik wil gaan aanvangen is de bouw van een modelbaantje
gebaseerd op diverse foto's en filmmateriaal uit de Engelse mijnbouw, met name
de steenkolenmijnen en de transporten van de kolen naar de hoofdlijn heeft daarbij
mijn voorkeur.

Het plan;



Zichtdeel wordt 130 x 45 cm en daar achter nog een deel opstelsporen met waarschijnlijk
een 3 of 4 delige casette voor verschillende wagensamenstellingen.
Op het zichtgedeelte links de locomotiefloods met verzorginsspoor langszij.
Rechts 2 sporen onder de stortbunker waar de wagons geladen gaan worden met
steenkool.

Aanvoer en afvoer geschied uiteraard via de "loop" waarbij er ook rond gereden kan
worden, daarbij ook een uithaalspoor aan de linkerzijde.

Een behoorlijk aantal wissels, met name de korte Y wissels in code 75 ga ik gebruiken om
het geheel zo kort en krap mogelijk te laten lijken, dat is spelen met de beschikbare ruimte.
Dit geheel past (mits de achterzijde opgeklapt wordt) in de auto, scheelt weer aanhangers of
busjes huren.

Materieel heb ik al vanuit mijn vorige Engelse baantje, zij het aangepast of aan te passen aan
de nieuwe bestemming, let wel, de bogen zijn slechts 60 centimeter en dus te krap voor de
meeste grotere locomotieven, maar niet voor de kleine hummeltjes;

DSC_2078 by Robbert Jan., on Flickr

2 stuks Andrew Barclay 0-4-0 rangeerlocjes in verschillende livrei en opbouw.
Daarnaast een heel aantal kolenbakjes in diverse uitvoeringen, met 3-link koppelingen.

Coal Wagons by Robbert Jan., on Flickr

Bachmann coal wagon by Robbert Jan., on Flickr

De eerste beginnetjes zijn er in ieder geval, in het nieuwe jaar ga ik eerst eens kijken
naar het railmateriaal en een modulebakje bouwen welke in de auto moet passen.


Fijne feestdagen!

Gr,

Robbert Jan.




« Laatst bewerkt op: 25 december 2018, 22:09:21 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: The R & J Colliery Ltd.
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2018, 21:24:27 »
Zou je hier niet een fiddle yard in plaats van een rondje aan hangen en het stationnetje tot kopstation vermeubelen. Hier mee komt de charme van et rangeren met die kleine lokjes meteen naar boven. Wellicht is het gebruik van kassettes wel wat.


Groet Jeroen

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: The R & J Colliery Ltd.
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2018, 22:11:36 »
Goed plan  (y). Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien. Leuke lokjes trouwens   8)

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2018, 22:25:42 »
Mooi plan, RJ! Laat maar komen die bouw  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2018, 22:27:16 »
Leuk project!
Cassettes zijn handig. Ik heb hier een stel liggen, gemaakt van MDF 4 mm met aluminum hoekprofielen 10x15 mm er op gelijmd. Uit de tijd dat deze profielen nog niet zo schrikbarend duur waren.
Je kunt ze zo lenen als je het systeem wilt uitproberen.

Wolter
Moins mais mieux.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2018, 08:22:52 »
Hoi Robbert Jan,
Vraagje nog. Wat voor 3-link koppelingen gebruik jij? Zijn die een beetje handig in te bouwen? Ik vind de tension lock koppelingen niet heel erg handig, en ben op zoek naar iets anders. Het kan zijn dat ik er gewoon beugelkoppelingetjes op ga zetten, maar omdat de Andrew Barclay ook een 3-link of een screw coupler er bij heeft, ben ik daar nog over aan het nadenken.

Groeten,
Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2018, 11:39:09 »
Hoi.

Ik heb het plan iets meer vorm gegeven;





@Jeroen,

Ik heb gekozen voor deze opstelling zodat ik alles binnen de 130cm kan houden en zo de zijkanten
van de bakken geheel dicht kan laten, de achterzijde zal opklapbaar worden zodat het schaduwstation
voor transport tegen de achterwand verdwijnt en zo gemakkelijk mee te nemen is.

@Ronald,

Ik heb er zin in, weer een leuk baantje bouwen wat ook makkelijk mee te nemen is  (y)

@ Noordernet,

Graag, ik wil ze best proberen als ik in het stadium kom van de bouw van
de fiddle, het is denk ik makkelijk op die manier stammetjes wagens uit de weg te zetten zonder
alles te hoeven ontkoppelen, hoewel dat ook nog moet worden uitgedokterd.  ;D

@ Gerard,

Ik heb speciaal deze 2 kleine Barclay's genomen omdat ik ze meer vind smoelen dan een
Peckett, niks ten nadele van de Hornby maar ik ben uitermate tevreden over de Hattons, DJM
modellen en deze loopt als een zonnetje, zeker met de Youchoos sound er in  (y)

Ik heb voor de wagentjes koppelingen gebruikt van Smiths, type LP-4.
Deze moet je zelf inbouwen en dat vergt wel enige handigheid, onderhand heb ik alle
tot nu toe aanwezige wagentjes gedaan en ik ben, na een kleine leercurve, niet ontevreden.

Maar om het te laten zien;

Neme men eerst het wagentje(of de wagentjes) uit elkander;

Coal Wagons by Robbert Jan., on Flickr

achter de bufferbalk boor ik dan eerste een serie gaatjes om zo de opening aan te duiden
waar de staart van de koppeling en bijbehorende veer komen te zitten.

Bachmann coal wagon by Robbert Jan., on Flickr

Vervolgens deze opening uitsnijden tot een rechthoek, de randen netjes vlak vijlen (zeker achter
de bufferbalk moet deze vlak zijn) en dan kan er verder gewerkt worden aan de volgende stap.

Coal Wagons by Robbert Jan., on Flickr

3 kleine 0,5 mm grote gaatjes boven elkaar waar uiteindelijk een sleufje van gemaakt wordt.
Ik boor heer voorzichtig eerst de gaatjes en dan door de boor schuin in elk gaatje een paar
maar te laten ronddraaien vreet deze zijn weg wel naar het volgende gaatje.
Zeker niet met een mesje oid proberen, dan schiet je snel uit met alle gevolgen, oa in je vingers of
de bufferbalk is onbruikbaar...

Alvorens ik de koppeling plaats haal ik nog wel materiaal van de staart van de koppeling zodat
deze nagenoeg zonder moeite in de sleuf past, daarna de veer er op en de splitpen.

Coal Wagons by Robbert Jan., on Flickr

Zo heb ik nu 12 wagentjes in verschillende uitvoeringen klaar, maar ik ben nog
wel aan het kijken naar wat wagentjes die wellicht met opschriften van de
R & J Colliery kunnen worden beschilderd  ;D


Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2018, 22:18:47 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2018, 22:18:22 »
Zo, nog even voor het nieuwe jaar zich aandiende de nodige spulletjes besteld
bij de vrienden van Hattons, een 10 tal lengtes Peco code 75 en 6 wissels.  (y)

Ook een paar Dapol kolenbakjes zonder opschriften om deze te gaan
opleuken met kleur en belettering behorende bij de eigen Colliery.

Ik heb nog een kleine wijziging aangebracht in het plan, te koste van het
linker uithaalspoor, kost me wel een extra wisseltje maar het idee er achter is
wel overdagt, een omloopspoortje miste ik nog en die is nu wel toegevoegd.


Nu de stoel maar in de gang als het bericht komt dat het onderweg is  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2018, 20:30:40 »
Vandaag hout gehaald en maar even een modulebakje inelkaar geschroefd.
130 x 45 cm oppervlakte en 60 cm hoog, de inkijk opening is 130 x ~40 cm.

Model Railway Viewing Case by Robbert Jan., on Flickr

De voorzijde, de bodemplaat ligt er nog los in zodat ik daar nog het één en ander mee
kan doen alvorens deze definitief op zijn plek te schroeven (en te verlijmen)
Met name de hoogteverschillen zijn anders lastig aan te werken op het vlakke en gezien
er een lichte helling in het uitgaande spoor komt kan ik deze beter van te voren al
uitzagen uit de bodemplaat.

Model Railway Viewing Case by Robbert Jan., on Flickr

De achterzijde is nog simpel daar komt nog wel het één en ander maar dat is van later zorg.

Model Railway Viewing Case by Robbert Jan., on Flickr

En uiteraard een frieslijst en dakje, de laatste uit restjes plaat, zonde om een nieuwe plaat te verzagen
voor een stukje hout wat je toch bijna nooit ziet  ;D

De frieslijst en het dak zitten allemaal nog los, dus er kan eerst zonder problemen gewerkt worden aan het
opbouwen van het interieur van de modulebak.


Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2018, 21:29:33 »
Dank je voor de toelichting op de 3-link koppeling.

Groeten,
Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2018, 11:31:32 »
Prima,

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het was voor mij ook even puzzelen omdat
de gebruiksaanwijzing duidelijk maar klein gedrukt is.

Het enige dat ik zou toevoegen aan deze kit is een geetst plaatje met de
juiste maatvoering ten aanzien van de goederenwagens, zodoende kan je,
wanneer je mocht uitschieten oid, toch een strak messing deel op de
bufferbalk verlijmen.

Hierdoor kan je dan uiteindelijk de koppeling toch gebruiken en ziet het er
ook nog eens netjes afgewerkt uit.


Enfin, de stoel kan in de gang, mijn order is er al door en komt als het
goed is 2e helft van de middag al aan  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2018, 11:45:33 »
En uiteraard een frieslijst en dakje, de laatste uit restjes plaat, zonde om een nieuwe plaat te verzagen
voor een stukje hout wat je toch bijna nooit ziet  ;D
Wat zie ik daar? Lapwerk? Zoiets zou ik nou nooit doen.  ;D :angel:

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2018, 21:15:23 »
Ow, maar mijn frieslijst is restjes hout overgebleven van Sauwerd  ;D ;D



Vandaag lekker verder gegaan omdat ik de zending rail en wissels al binnen
heb gekregen uit het VK, snel via DHL, kost een paar centen maar dan heb
je het ook in huis, iets goedkoper nog dan waar het in NL te krijgen is.

The R & J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

Een paar zakjes met railverbinders, 2 flexrailzen met stalen dwarsliggers en 8 stuks met bielzen.
Een 6 tal wissels, dan moge duidelijk zijn, alles Code 75.

The R & J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

Alles maar eens aan elkaar gemaakt met de juiste railverbinders er al tussen.
Dat past netjes zoals op tekening, heb ik niet voor niks een rasterwerk aangebracht.

The R & J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

En de rest van de dag in de garage rond gehangen, frisjes maar goed, het is in grote lijnen
wel gelukt om diverse dingen gedaan te krijgen, de bodem zit er in, beide sporen naar achter
zijn uitgezaagd omdat deze omhoog lopen, rechts wordt een brug, links een dijkje.

The R & J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

En de stand tot nu, nog even flink met de zaag aan het spelen geweest, een heel stuk weggehaald en
daar, rechts, een verdiepte bodem gemaakt voor een keerlus tbh van magnorail.
Deze wordt geheel verstopt achter de verlading van de wagens, aldaar kan dan een fiets of
klein voertuig keren en weer retour gaan, achter de schermen langs en vervolgens links
weer op de baan verschijnende.

Uiteraard houd dat wel in dat ik eerst een set Magnorail ga aanschaffen alvorens verder te gaan met
het leggen van spoor, met name de hoogte van de brug wordt tricky, maar goed, er kan nu nog
aan verbouwd worden zonder problemen  ;D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2018, 21:22:29 »
Lekker bezig, ik wou dat ik half zo snel was als jij. Ik zie rechthoekjes afgetekend, betekent dat je peco wisselmotoren gaat gebruiken, van die lekkere klikkerdeklak dingen? Ik ga ze in de uitbreiding van mijn 0n30 project gebruiken, maar dan moet ik ze eerst terugvinden.

Groeten,
Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2018, 21:29:16 »
Hoi Gerard,

Nee niet eens, ik ben erg bezig geweest met wat ik precies wil doen kwa wisselsturing.

Een paar opties heb ik open staan o.a.

- Tortoise of Cobalt wisselmotoren via schakelaars.
- Een lever frame met microswitches gekoppeld aan een Esu servodecoder + servo's (lijkt mij wel erg gaaf  ;D  )

De Peco spoelen heb ik wel onder mijn andere Engelse baantje hangen, dat
is aan de achterzijde op het schaduwstation, daar voldoen ze prima maar
op het zichtbare gedeelte heb ik liever wissels die langzaam omlopen.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5