Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 78242 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2018, 21:39:04 »
Schiet mooi op, Robbert Jan. De vaart zit er goed in (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2018, 11:55:55 »
Ja zeker, lekker een paar dagen vrij dus dan kan er een hoop
gedaan worden, zeker in de eerste bouwfase staat er zomaar
weer een hele modulebak.

Ben gister en vanmorgen stiekem aan het testen geweest met
een lokje en 2 á 3 wagentjes, dat vergt enig werk om het allemaal
naar wens te laten verlopen.
De stijging naar de opstelsporen was toch iets te en die heb ik
nu permanent vastgezet op een acceptabel niveau.

Kwam er wel achter dat enkele lange kolenwagens niet aan elkaar
mogen zitten in de boog omdat deze overbufferen, wellicht kan ik
daar tzt andere bufferschijven op plaatsen zodat ook dat geen
problemen meer opleverd.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2018, 15:25:32 »
Zo, weer een paar stapjes verder, de houten onderbouw is verder afgewerkt en verstevigd
waar nodig, tevens de baan voor het Magnorail systeem verder uitgewerkt en klaargemaakt.
deze komt verdiept onder het "0" niveau zodat wanneer alles er op is gebouwd de baan
netjes vlak of iets boven "0" niveau zit, mooi genoeg.

Ik heb rekening gehouden met het laten rijden van fietsers en eventueel een klein voertuig
als in een Landrover (type 1) of iets anders uit de jaren '50.

Aan de rechterzijde gaat de Magnorail omlaag onder de spoorbrug door om aldaar te keren
en afhankelijk van de draairichting over de baan te rijden of achter de coulissen langs naar
de linker zijde te gaan.

Beginnings of MagnoRail track by Robbert Jan., on Flickr

De baan ligt al verdiept ter illustratie op zijn plek, de juiste diepte kan ik pas bepalen als
het systeem hier is gearriveerd.

Beginnings of MagnoRail track by Robbert Jan., on Flickr

De keerlus, deze zit verstopt achter de verlading en is dus niet zichtbaar, waarschijnlijk komt er een
gebouw over heen te staan oid zodat het compleet uit het zicht is onttrokken.

Beginnings of MagnoRail track by Robbert Jan., on Flickr

En de stand tot nu toe, het schiet lekker op zo, de sporen zijn ook al uitgezet en de aan en
afvoer sporen zijn getest, de helling is vastgezet en daarmee is de ruwbouw nagenoeg klaar
aan de voorzijde, uiteraard moet er aan de achterzijde nog wel het één en ander gebeuren.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2018, 16:04:51 »
De laatste dag van het jaar, vrij, dus lekker aan de klus en weer een hoop gedaan
om verder richting het afwerken van de modulebak te komen.

Aan de achterzijde een opklapbaar deel gemaakt voor de(het) opstelspoor(en) c.q. rondloop.

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Ik kwam wel met een probleem te zitten met betrekking tot het aanleggen van de overgang tussen
het vaste deel en het opklapbare, de railovergang kan daar niet vast gelegd worden omdat deze elkaar
in de weg gaan zitten tijdens het opklappen.

Om dit te ondervangen worden de beide bogen aan de zijde van de overgang naar de module op een
stuk printplaat materiaal gesoldeerd en kan dit met een 2 tal schroefjes op de juiste plek worden gezet tijdens
gebruik, daarna kan het losgehaald worden en zover als nodig aan de kant geschoven worden.
De flexrail blijft dan tot op zekere hoogte geheel los liggen tot aan het rechte deel op de achterzijde.


Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

Aan de voorzijde is alles nagenoeg klaar en kon er al ondervloer materiaal geplakt worden, dit is inmiddels
klaar en kan mooi even drogen.

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr

En zo ziet het er dan uit van boven  ;D

Wood -and trackbed work. by Robbert Jan., on Flickr


Fijne jaarwisseling.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2018, 16:25:03 »
Ik kwam wel met een probleem te zitten met betrekking tot het aanleggen van de overgang tussen
het vaste deel en het opklapbare, de railovergang kan daar niet vast gelegd worden omdat deze elkaar
in de weg gaan zitten tijdens het opklappen.
Dat kan je oplossen door de scharnieren iets hoger te zetten. Het draaipunt van de scharnieren moet hoger zitten dan de bovenkant van de rails.
Betekent in jouw geval dat je de scharnieren ook een stukje opzij moet schuiven want nu zitten ze recht onder de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2018, 16:27:34 »
Ik wilde het net schrijven... ;) Idd een blokje onder de scharnieren en dan kan het wel.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2018, 16:32:11 »
Ik begrijp wat je bedoeld Klaas, daar kan ik wel wat mee, de scharnieren
zijn nog los te halen, ik moet alleen even kijken hoe ik dan uitkom met
de vrije ruimte.

Gezien de bovenstaande foto, heb ik onder nog plek voor het scharnier en
kom ik niet in de knoop het de magnorail baan die achter de schermen
gaat langslopen, boven is krapper, maar wellicht dat het past en anders
moet ik een smaller scharnier nemen of even de zaag in het scharnier
zetten en er een deel afhalen, dat is ook geen probleem.

@ Ronald, ik ga er mee bezig  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2018, 16:59:20 »
Je kan ook zo'n scharnier gebruiken.
Dat kan je tegen de zijkant van de module en de achterklep schroeven, dan zit het zeker niet in de weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2018, 21:23:18 »
Heb er nog even een uurtje aan gewerkt, scharnieren verplaatst en
hoger op de bak gemonteerd (12 mm dat is 2x de multiplex dikte)
Daarna onder het scharnierdeel op het opklapbare deel nog een strookje
multiplex gestopt en nu zit alles netjes en bij het in - en uitklappen.
De opening tussen het vaste en beweegbare deel is een halve centimeter.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, top  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #24 Gepost op: 02 January 2019, 16:25:47 »
Zo, 2019, lekker verder knooien met m'n nieuwe baantje.

Ik ben nog bezig de achterzijde uit te werken, aan de ene kan lijkt mij iets met diverse
cradles wel handig, 4 stuks met de diverse wagensamenstellingen oid.
Het rechte eind rail is ongeveer 60 centimeter dus dat is genoeg plaats voor een locje en 3 wagens.

Enfin, ook de kolenverlading heeft wat voeten in aarde, ik wil graag echt kunnen storten
en dus daadwerkelijk lege wagens aanbrengen en volle retourneren naar de achterzijde van de baan.
Heel wat trial en error verder ben ik op een werkend concept gekomen welke er voor zorgt
dat de lading langzamer uitstroomt en dus niet overal naar toe spat behalve in de wagentjes.

Coal Shute by Robbert Jan., on Flickr

Een trechter met daar onder een schuif, gevolgt door een straalverdeler van 45 graden zodat
de lading evenwijdig in de wagen wordt gestort, er vanuit gaande dat de straalverdeler echt in het midden
zit werkt het super, en zonder morsen, behalve wanneer je de schuif vergeet  ;D

Coal Shute by Robbert Jan., on Flickr

De bediening is simpel, nu de rest van het systeem nog even uitwerken  ;D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #25 Gepost op: 02 January 2019, 18:15:19 »
Ik snap dat niet van die scharnieren. Als je het scharnierpunt verder van het einde van het spoor (van de binnenplaat) zet, dan steekt de aansluitende rails van de buitenplaat toch over de rand van de buitenplaat? Die kun je dan niet meer omhoog/naar binnen klappen. Ik begrijp het vast verkeerd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2019, 20:00:20 »
Hoi Sven,

Geen paniek, ik denk dat je het wel begrijpt i.c.m. onderstaande afbeelding;




Gr,

Robbert Jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3362
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2019, 21:42:24 »



Volgens mij gaat het hierover. Foto’s van mijn opklaptestrondje.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2019, 22:48:24 »
Leuk draadje met een slimme aanpak! Ideetje gezien dat ik wel kan gebruiken...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2019, 10:03:23 »
Hoi,

Klopt Wolter,  ik heb het om en nabij hetzelfde geconstrueerd en nu
kan ik zonder problemen het spulletje opklappen.

@Edsko, doe je voordeel er mee  (y)

Vanmiddag na het werk maar weer even de garage in voor wat ditjes
en datjes, eens kijken of de onderbouw van Sauwerd bruikbaar is
voor de module.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5