Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 472148 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1905 Gepost op: 31 January 2023, 22:12:31 »
Het is mogelijk nog een proefmodel (dat ook gebruikt is voor de folder), maar is niet heel onverwacht omdat het anders wel veel aanpassingen zou vergen.
Ook een ICM-2 met een ICM-1 nummer (4015) zo aan de roosters te zien...

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1906 Gepost op: 31 January 2023, 22:15:20 »
Waar zou Märklin de motor laten als die niet in het zicht mag liggen en er ook geen ramen geblindeerd mogen worden?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1907 Gepost op: 31 January 2023, 22:21:11 »
Met een wat compactere motor die alleen in de onderste helft van de bak ligt kom je al een heel eind, dan heb je in ieder geval een vrije doorkijk. Mogelijk zelfs nog wat lager te leggen als de apparatuur onder de bak over hele breedte zit (maar ken het voorbeeld daarvoor niet goed genoeg)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1908 Gepost op: 01 February 2023, 07:32:01 »
Waar zou Märklin de motor laten als die niet in het zicht mag liggen en er ook geen ramen geblindeerd mogen worden?
Met een andere motor en lager in het chassis.
Als andere fabrikanten het kunnen waarom zou MATrix het dan niet kunnen?
Maar dat zal wel te veel aanpassingen vergen.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1909 Gepost op: 01 February 2023, 08:43:15 »
Het geblindeerde deel wordt grotendeels bepaald door het adhesiegewicht dat rond de motor zit en veel groter is dan de motor. Nodig voor voldoende trekkracht die toch al niet overhoudt. Is ook weer wat aan te doen - minder weerstand van de stroomafnemers bijvoorbeeld - maar dat zijn ook weer aanpassingen.

Eigenlijk moet de techniek van het model terug naar de tekentafel, maar dat doen fabrikanten nu eenmaal niet snel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1910 Gepost op: 01 February 2023, 12:49:35 »
Als ik zo'n model mocht construeren zette ik een klein motortje rechtop gelijk op het draaistel. Volledig vrije doorkijk door het interieur.
En voor genoeg trekkracht deed ik bij de stuurwagen hetzelfde.

Ik vermoed overigens dat marklin de constructie wel gaat aanpassen.

Bart

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1911 Gepost op: 01 February 2023, 14:31:28 »
Eerste fotootje van de nieuwe Matrix Koploper op FB. Blijft spannend; zit er wel / geen motor in? Of is het andere koprijtuig op de foto....



En op de video rond de 10:50 minuten. In dit stel zit duidelijk de oude motor constructie
https://www.youtube.com/watch?v=BNf_Shq2bAU&t=659s

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1912 Gepost op: 01 February 2023, 14:47:17 »
Dat lijken me de motorloze kopbakken met de wat kortere draaistellen.
De motorbak is in het echt ook motorbak, herkenbaar aan de wat langere aangedreven draaistellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1913 Gepost op: 01 February 2023, 14:59:59 »
Wat had je dan verwacht? Het is het zelfde (te korte)model als eerder geleverd.


Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1914 Gepost op: 01 February 2023, 15:00:15 »
Waar maken jullie je druk om als je voor hetzelfde / minder geld een veel fraaiere, technisch up-to-date en wel 1:87 zijnde ICM kunt kopen van ET of PBM?
Terwijl Märklin het wel kan, getuige de fraaie Deense en Tsjechische stoomlocs die ze maken.
Groet, Frank

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1915 Gepost op: 01 February 2023, 15:23:22 »

Ik vermoed overigens dat marklin de constructie wel gaat aanpassen.

Bart

Daar zou je nog wel eens in kunnen vergissen.... Dat gaat geld kosten en geld verdienen staat hoog in het vaandel bij de Göppingers.

Rob

@spoorzeven: Al die stoomlocs zijn dan ook in 1:87. De reden dat ze in Göppingen voor moderne (1:1= 26.5/27.5 mtr) rijtuigen nog steeds de lengtemaat van max. 1:93 hanteren, is dat ze (en heeeeel veel M*-rijders) vinden dat de rijtuigen door de krapste M* boogstraal moet kunnen en op wisselstraten de vaak nog aanwezige wissellantaarns er niet af mogen rijden. Dus die Koploper van hun BLIJFT de lengtemaat 1:93 houden....

Rob
« Laatst bewerkt op: 01 February 2023, 15:30:26 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1916 Gepost op: 01 February 2023, 15:29:40 »
Verklaar U nader. Tot nu toe is het alleen maar speculaas.

Bart

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1917 Gepost op: 01 February 2023, 16:16:32 »
Niet specifiek voor de Koploper, maar wel voor de nieuwe IR-rijtuigen wordt in de Märklin New Items 2023 video genoemd dat deze vanaf de grond af opnieuw zijn geconstrueerd in de schaal 1:93,5:
https://youtu.be/L_MfQPXVfIk?t=388
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1918 Gepost op: 01 February 2023, 17:13:42 »
Maar dat zijn modellen die ze nog niet in hun programma hadden in deze uitvoering, en dat is voor de koploper natuurlijk anders, maar we gaan het zien...

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1919 Gepost op: 01 February 2023, 18:06:35 »
Om de nieuwe koploper drietjes bij de al bestaande koploper viertjes te laten passen, lijkt me voor beide dezelfde lengteschaal wel voor de hand liggend....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein