Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 471797 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1875 Gepost op: 10 December 2010, 22:50:28 »
heb je het daan over de Marklin decoder?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1876 Gepost op: 11 December 2010, 07:28:36 »
Wat is dat nu weer voor gez**k van Marklin zeg! Iemand ervaring met het verwisselen van de decoders voor esu's? Of mag dat ook niet van deze geniale fabrikant?

Echt balen dit!
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1877 Gepost op: 11 December 2010, 11:26:35 »
Vreemd ja.
Volgens mij heeft ook de drierailversie een decoderplug en is het wisselen van decoders dus eenvoudig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1878 Gepost op: 11 December 2010, 11:33:33 »
zit bij de 3 Rail niet een Sound in? of slechts een typhoon electronika?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1879 Gepost op: 11 December 2010, 11:38:52 »
Zo'n geluidbouwsteentje dat op een functieuitgang zit aangesloten. Mogelijk moet je een functie herprogrammeren, maar eigenlijk mis je niks aan het gezwam over de trein naar Schiphol of een soortgelijk Frans bericht als het bouwsteentje van slag is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1880 Gepost op: 11 December 2010, 19:09:47 »
Nee, dat geluid vind ik inderdaad niet spannend. Ik vind het belangrijker dat ik een normaal te programmeren decoder heb, zodat ik met 2 koplopers samen kan rijden. Dat wordt dus de motieven openen om na te gaan of een esu inderdaad in te pluggen is en het treinstel dan ook gaat doen wat ik wil.......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1881 Gepost op: 11 December 2010, 19:24:36 »
waarom zou het niet kunnen? Is toch een 21polige plug in?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1882 Gepost op: 11 December 2010, 20:19:10 »
Dat wordt dus de motieven openen om na te gaan of een esu inderdaad in te pluggen is en het treinstel dan ook gaat doen wat ik wil.......

Ik heb in de Olympische en de Geel/Blauwe, beide een ESU 21 polige decoder zitten. Het past dus in ieder geval. Ze rijden ook nog beter, zelfs uitstekend op een ESU. Veel beter dan een eigen merk Trix decoder, (ik spreek uit ervaring).

Gr. Rick

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1883 Gepost op: 11 December 2010, 20:22:40 »
Kijk dat zijn goede berichten! Nu nog een goede manier vinden om de koplopers netjes te combineren zonder dat de koppelboom makkelijk losschiet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1884 Gepost op: 11 December 2010, 23:20:20 »
De koplopers rijden ook uitstekend met de Loksound decoders. En dus met een beetje hobby en fantasie ook beter geluid. In iedergeval is de doorgegeven eindstation correct.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1885 Gepost op: 11 December 2010, 23:28:19 »
LP3 doet het inderdaad erg goed in de koploper, zit in m'n olympische. In de eerste versie zit nog steeds een trix decoder, waardeloos. Wordt binnenkort vervangen, rij er nu toch nog niet mee.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1886 Gepost op: 13 December 2010, 08:54:46 »
Ja, ik heb weleens zitten passen met een kleine Symoba. Dat gaat niet zomaar, omdat de schacht veel te laag uitkomt. Dat wordt frezen in het metaal.
Er mag niks kapot gaan, want reserveonderdelen kunnen we vergeten.

Als er een Marklin koppelboom onder de baanruimers door past zonder overal tegenaan te botsen (dus te laag hangt) dan zou dat toch ook moeten kunnen met een koppelboom en Symoba kortkoppelmechanismen?

Als het lukt om de symoba's voor het draaistel onder de bak te lijmen (misschien is er bij het stuurstand meer ruimte dan bij de motorbak) en je weet een soortgelijke koppelboom als die van Marklin te maken, maar dan uit metaal voor de stevigheid en die bevestgi je aan de de pen die uit het koppelmechaniekje van Symoba komt. Dan heb je weliswaar een vaste verbinding tussen de beide bakken, maar dan moet het wel gaan lukken zou je verwachten. Of zie ik nu iets over het hoofd???

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1887 Gepost op: 13 December 2010, 09:07:17 »
Dat zou moeten kunnen. Er is ruimte genoeg voor het draaistel. Zonder de schacht is het misschien zelfs mogelijk een koppelboom door de baanruimers te steken, zoals het hoort, maar in ieder geval er onderdoor. Wel even nadenken over de bevestiging van de koppelboom. Het is toch wel handig als ze enigszins gemakkelijk afneembaar zijn.
Er zijn ook spoor n schachten van Symoba. Misschien dat die kleinere dingen een geschikte basis zijn voor de bevestiging van een koppelstang.

Zelf ga ik nog even verder met mijn oorspronkelijke idee. Een paar werkende Scharfenbergimitaties door de baanruimers vind ik toch wel het mooiste. Het staat ook een beetje raar die koppelstang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1888 Gepost op: 13 December 2010, 09:50:37 »
Ik zit in mijn niet zichtbare delen met radiussen van 360mm. Ik ben bang dat een koppeling door de baanruimer dan echt voor problemen gaat zorgen. Of je moet de symoba heel dicht achter de baanruimer plaatsen, maar of de uitslag dan weer groot genoeg is?

Op zich stoort zo'n koppelstang mij niet zo heel erg. Ik vind het vervelender als die vouwbalgen niet tegen elkaar aan zitten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1889 Gepost op: 13 December 2010, 09:59:46 »
Als de baanruimer een probleem oplevert is het dan te overwegen om de gekoppelde stellen zonder baanruimers uit te rusten (dus van voor 1995)?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.