Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 423798 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1875 Gepost op: 10 december 2010, 22:50:28 »
heb je het daan over de Marklin decoder?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1876 Gepost op: 11 december 2010, 07:28:36 »
Wat is dat nu weer voor gez**k van Marklin zeg! Iemand ervaring met het verwisselen van de decoders voor esu's? Of mag dat ook niet van deze geniale fabrikant?

Echt balen dit!
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1877 Gepost op: 11 december 2010, 11:26:35 »
Vreemd ja.
Volgens mij heeft ook de drierailversie een decoderplug en is het wisselen van decoders dus eenvoudig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1878 Gepost op: 11 december 2010, 11:33:33 »
zit bij de 3 Rail niet een Sound in? of slechts een typhoon electronika?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1879 Gepost op: 11 december 2010, 11:38:52 »
Zo'n geluidbouwsteentje dat op een functieuitgang zit aangesloten. Mogelijk moet je een functie herprogrammeren, maar eigenlijk mis je niks aan het gezwam over de trein naar Schiphol of een soortgelijk Frans bericht als het bouwsteentje van slag is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1880 Gepost op: 11 december 2010, 19:09:47 »
Nee, dat geluid vind ik inderdaad niet spannend. Ik vind het belangrijker dat ik een normaal te programmeren decoder heb, zodat ik met 2 koplopers samen kan rijden. Dat wordt dus de motieven openen om na te gaan of een esu inderdaad in te pluggen is en het treinstel dan ook gaat doen wat ik wil.......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1881 Gepost op: 11 december 2010, 19:24:36 »
waarom zou het niet kunnen? Is toch een 21polige plug in?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1882 Gepost op: 11 december 2010, 20:19:10 »
Dat wordt dus de motieven openen om na te gaan of een esu inderdaad in te pluggen is en het treinstel dan ook gaat doen wat ik wil.......

Ik heb in de Olympische en de Geel/Blauwe, beide een ESU 21 polige decoder zitten. Het past dus in ieder geval. Ze rijden ook nog beter, zelfs uitstekend op een ESU. Veel beter dan een eigen merk Trix decoder, (ik spreek uit ervaring).

Gr. Rick

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1883 Gepost op: 11 december 2010, 20:22:40 »
Kijk dat zijn goede berichten! Nu nog een goede manier vinden om de koplopers netjes te combineren zonder dat de koppelboom makkelijk losschiet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1884 Gepost op: 11 december 2010, 23:20:20 »
De koplopers rijden ook uitstekend met de Loksound decoders. En dus met een beetje hobby en fantasie ook beter geluid. In iedergeval is de doorgegeven eindstation correct.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1885 Gepost op: 11 december 2010, 23:28:19 »
LP3 doet het inderdaad erg goed in de koploper, zit in m'n olympische. In de eerste versie zit nog steeds een trix decoder, waardeloos. Wordt binnenkort vervangen, rij er nu toch nog niet mee.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1886 Gepost op: 13 december 2010, 08:54:46 »
Ja, ik heb weleens zitten passen met een kleine Symoba. Dat gaat niet zomaar, omdat de schacht veel te laag uitkomt. Dat wordt frezen in het metaal.
Er mag niks kapot gaan, want reserveonderdelen kunnen we vergeten.

Als er een Marklin koppelboom onder de baanruimers door past zonder overal tegenaan te botsen (dus te laag hangt) dan zou dat toch ook moeten kunnen met een koppelboom en Symoba kortkoppelmechanismen?

Als het lukt om de symoba's voor het draaistel onder de bak te lijmen (misschien is er bij het stuurstand meer ruimte dan bij de motorbak) en je weet een soortgelijke koppelboom als die van Marklin te maken, maar dan uit metaal voor de stevigheid en die bevestgi je aan de de pen die uit het koppelmechaniekje van Symoba komt. Dan heb je weliswaar een vaste verbinding tussen de beide bakken, maar dan moet het wel gaan lukken zou je verwachten. Of zie ik nu iets over het hoofd???

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1887 Gepost op: 13 december 2010, 09:07:17 »
Dat zou moeten kunnen. Er is ruimte genoeg voor het draaistel. Zonder de schacht is het misschien zelfs mogelijk een koppelboom door de baanruimers te steken, zoals het hoort, maar in ieder geval er onderdoor. Wel even nadenken over de bevestiging van de koppelboom. Het is toch wel handig als ze enigszins gemakkelijk afneembaar zijn.
Er zijn ook spoor n schachten van Symoba. Misschien dat die kleinere dingen een geschikte basis zijn voor de bevestiging van een koppelstang.

Zelf ga ik nog even verder met mijn oorspronkelijke idee. Een paar werkende Scharfenbergimitaties door de baanruimers vind ik toch wel het mooiste. Het staat ook een beetje raar die koppelstang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1888 Gepost op: 13 december 2010, 09:50:37 »
Ik zit in mijn niet zichtbare delen met radiussen van 360mm. Ik ben bang dat een koppeling door de baanruimer dan echt voor problemen gaat zorgen. Of je moet de symoba heel dicht achter de baanruimer plaatsen, maar of de uitslag dan weer groot genoeg is?

Op zich stoort zo'n koppelstang mij niet zo heel erg. Ik vind het vervelender als die vouwbalgen niet tegen elkaar aan zitten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1889 Gepost op: 13 december 2010, 09:59:46 »
Als de baanruimer een probleem oplevert is het dan te overwegen om de gekoppelde stellen zonder baanruimers uit te rusten (dus van voor 1995)?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.