Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:38:24
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:22
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 13:29:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:08:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 364338 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1815 Gepost op: 17 April 2023, 12:36:53 »
Er zullen vast diverse verschillen bestaan tussen wisselkloten door het hele land heen, maar het type wat ik in model zie, herken ik wel als gewone wisselkloot. Zie bijvoorbeeld:

https://www.flickr.com/photos/heyst/4042906241

Maar misschien dat die niet bij Tolbert gebruikt werden.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1816 Gepost op: 17 April 2023, 13:18:11 »
Mooi, dan ben ik gered. En de tip van Jacob doet het ook.

Ik had mij laten leiden door mijn eigen foto’s uit Schin op Geul. Bij beter bekijken valt op dat een stuk van de korte hefboom is afgezaagd.







Conclusie: het is nog steeds een aannemelijke wisselsteller. Hij mag blijven.
Volgende stappen: minuscuul plamuren en verven.


Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26291
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1817 Gepost op: 17 April 2023, 13:27:00 »
De eerste foto  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1818 Gepost op: 17 April 2023, 14:11:53 »
Bij de GSS hebben we ook enkele originele wisselkloten gebruikt. Daarvan zijn de gewichten in de lengte doorgesneden, om het gewicht zo te halveren. Zo zwaar is ons spoor namelijk niet. De vorm was precies lijkend op het 1:87 voorbeeld, dus vandaar.


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6238
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1819 Gepost op: 17 April 2023, 14:22:53 »
Tsja; je bouwt iets, twijfelt ineens aan het realisme en dan... bestaat het toch in 1:1!
Soms bekruipt me de complottheorie dat die grootspoorders ons gewoon nadoen*  :)




* de eerste stoomloc was inderdaad een demo op schaal
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Frans loodsje et cetera: PWM-regelaar
« Reactie #1820 Gepost op: 17 April 2023, 21:56:42 »




Vandaag haalde ik een PWM-regelaar. Hij is niet specifiek bedoeld voor treintjes, maar doet het wel.
Op de bon staat het artikelnummer en daarvandaan kom je bij de specificaties.

Bij een aankoop hoort een test. De voeding kwam van een instelbare oplader, die netjes 12 V afgaf.
Resultaten:
* mijn V36 (Roco) rijdt al bij de minimum rijstand;
* mijn Köfs 3 (Roco) starten niet langzaam, maar laten zich daarna mooi terugregelen;
* voor mijn Schienenbus (Roco) geldt hetzelfde;
* ook de 290 (Roco) lijdt aan hetzelfde euvel;
* de T3 (Fleischmann) laat zich mooi regelen;
* het tramlocje van de TNHTM (Tramfabriek) laat zich behoorlijk regelen.

Later ga ik nog eens vergelijken met mijn Gaugemaster UF-regelaar.

En ik besef dat de testresultaten ook veroorzaakt worden door relatief beroerde aandrijvingen. De meeste modeltreintjes zijn niet gemaakt om lekker mee te rangeren. Langzaam stoppen wil wel met een PWM-regelaar, maar langzaam optrekken nog steeds niet.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 19:05:39 door Noordernet. Reden: Toevoeging: instelbare lader gaf 12 V af. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6238
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1821 Gepost op: 17 April 2023, 22:49:22 »
Ah, je hebt een andere teruggebracht?
Voldeed die niet?

Soepelste loc maar gebruiken voor het rangeren?
Wat je toen meebracht deed het toch wel aardig op mijn PWM.

Ik vind dat die aandrijvingen vaak wat teveel tandwielen hebben, die niet bijdragen aan de vertraging.
Enkel om van de motor naar de assen te komen. Of naar 1 as met steeds een (matig gelagerd) tussentandwiel naar de volgende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1343
  • Klaar voor vertrek
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1822 Gepost op: 17 April 2023, 22:52:10 »
En de Anna?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1823 Gepost op: 18 April 2023, 07:12:51 »
Die andere regelaar had een startspanning van 6 V, te hoog voor mij.

Anna blijft Anna en wil graag hard rijden. Maar ze is wel een stuk te temperen met deze regelaar.


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1824 Gepost op: 19 April 2023, 16:09:40 »


De eerste verf op de wisselsteller. En ja, het bovenste deel van de kloot moet wit blijven.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1825 Gepost op: 20 April 2023, 11:32:25 »
 (y)

Grt. Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1826 Gepost op: 21 April 2023, 09:33:13 »


Niets bijzonders, maar ik vond het licht zo mooi.

De Sik is op allerlei punten aangepast. Verdwenen zijn de jaloezieën voorop de motorkap. Er hangt nu zo’n canvas zeiltje voor, zoals alle Sikken oorspronkelijk hadden. Verdere aanpassingen zijn voor een flink deel gebaseerd op een artikel van Hans Nahon uit De Modelbouwer van jaren geleden. En de zandbakken voorop heb ik weggefreesd met de Dremel. Daarmee is de Sik teruggebracht naar een vroege versie.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1827 Gepost op: 21 April 2023, 10:20:21 »
mooi plaatje (y)

Grt. Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1828 Gepost op: 21 April 2023, 19:56:21 »
Jullie hebben elders op dit forum kunnen lezen dat het enige moeite kostte om deze Sik weer uit de mottenballen te halen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107069.new#new

Goed beschouwd kan ik best een tijd zonder met treintjes te rijden. Maar zonder een redelijke knutselplek kan ik niet. En die kan altijd beter.



Bij een keukenreorganisatie van roerlepels, opscheplepels en spatels kwam een mooie bus vrij om mijn lange tafelgereedschapjes in te zetten. Dat werkt een stuk gemakkelijker. Eerder stond alles in één lage bus zo klem dat een tang er bijna niet uit te halen was.
IKEA levert trouwens die bussen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 20:02:52 door Noordernet. Reden: Meer tekst »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1829 Gepost op: 22 April 2023, 09:47:44 »
Bekend thema ik heb vorige week een aantal bestekbakken, die mijn vrouw niet meer nodig had, overgenomen en gebruik ze nu om gereedschap op te bergen in laden werkt perfect.
Voor diverse latjes gebruik ik smalle kartonnen dozen van verschillende hoogten, die ik bij elkaar plak met ducktape, dan blijven ze goed staan op de grond en het is overzichtelijk gesorteerd. ;)

Grt. Ric