Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 08:20:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Laag-Baarlo  (gelezen 38110 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #165 Gepost op: 08 maart 2024, 22:04:57 »
....maar er zijn ook situaties waarbij een hogere maximum toegestane snelheid van toepassing is. Dat is namelijk afhankelijk van de wisselhoek van betreffende wissels.
Geldt b.v. voor de Engelse wissels aan de oostkant van Rotterdam Centraal. Die hebben niet de standaardhoek van 1:9. maar zijn 1:12. Daar is voor gekozen om te zorgen dat goederentreinen voldoende vaart kunnen maken voordat ze de tunnel in duiken. Anders bestaat de kans dat ze er aan de andere kant niet meer uit komen.
Die wissels hebben bewegende kruisstukken omdat strijkregels bij deze flauwe wisselhoek onvoldoende garantie geven dat een trein op de juiste route blijft.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #166 Gepost op: 08 maart 2024, 22:50:41 »
Nou, een goederentrein gaat vanzelf wel vaart maken. Daar heb je een sneller passerend engelswissel niet voor nodig.
Tis meer om de de reizigerstreinen sneller te laten vertrekken. Je mag toch pas sneller dan 40km/h rijden als je met de kont van de trein de perrons gepasseerd bent.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #167 Gepost op: 09 maart 2024, 09:16:19 »
@chris: Maar wat je zegt snijdt weinig hout... bij een traject omlaag/imhoog geldt toch ook behoud energie, dus er is een voordeel. De tijdwinst voor vertrekkende reizigerstreinen is verwaarloosbaar en de 40 is niet absoluut  :angel: die wordt juist bepaald door de wisselgeometrie.

Of ben jij bekend met een voorschrift dat aan oostzijde rdam cs daadwerkelijk niet sneller mag worden gereden dan op andere emplacementen, zonder de door Klaas genoemde aanpassingen?
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2024, 09:43:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #168 Gepost op: 09 maart 2024, 09:34:40 »
Wat ik schreef is gebaseerd op wat ik indertijd heb gelezen in een krantenartikel. Was een interview met een hotemetoot van NS.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #169 Gepost op: 09 maart 2024, 10:48:01 »
In dit verband ook interessant: https://www.ovmagazine.nl/nieuws/prorail-effect-minder-wissels-nog-onzeker

Overigens moet ik ook denken aan een figuur in 1 van die kleine modelbaanboekjes reeks, met emplacement vroeger en nu; laatste had minder parallele verbindingen, dus minder wissels. Reden die daar ook werd genoemd; dan heeft de wisselwachter iets meer tijd om hendels om te zetten en bij te komen tussen de passerende treinen door ;D met motoren en automatische wisselbesturing, lijkt mij anno nu zoals ook eerder gezegd/genoemd dat onderhoud en storingsgevoeligheid de grootste motivatie is; die hogere snelheid staat los van het aantal of dat je wel/niet Engelse wissels gebruikt. Uiteraard heb je bij hogere snelheid, langere wissels nodig en ben je op bestaande emplacementen eerder ruimtebeperkt. 

PS volgens mij kleine modelbaan serie deel 5; modelspoorwegen goed ontworpen  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2024, 10:51:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #170 Gepost op: 09 maart 2024, 14:43:45 »
Het gaat een beetje een non discusie worden.
Het is jouw baan jouw wereld  en je stopt engelse wisels waar het uitkomt.
Kijk eens bij station Utrecht en Dordrecht vol met die dingen.
Ik vind jouw plan heel mooi

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #171 Gepost op: 09 maart 2024, 17:52:03 »
Zeggen dat het non-discussie is en vervolgens wel een standpunt innemen  ;D

Volgens mij is het ondertussen ook wel duidelijk geworden/gemaakt aan dat het prima kan en volgens mij is iedereen het er over eens dat het een heel fraai project is  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #172 Gepost op: 11 maart 2024, 13:25:51 »
Tjonge, wat een (kleine) opmerking al teweeg kan brengen  ;D. Het was niet mijn bedoeling een hele omsomming te triggeren waar ze allemaal wel niet liggen, wat overigens wel mijn opmerking bevestigd. De genoemde Engelse wissels liggen vaak nabij stations en niet zozeer in de hoofdbaan/vrije baan.

Van mijn vorige baan heb ik gemerkt dat ik het niet fraai vind om een Engels wissel met volle snelheid te berijden, bij mijn Engelse wissels (FLM Profi) liep het toch niet lekker en was er een grotere kans op ontsporing. Dat leerpuntje wilde ik aangeven. Uiteraard is het aan Mark om de keuze te maken en hoe het optisch staat is ook een belangrijk punt. Het belangrijkste is dat er over nagedacht is. Dat voorkomt fouten  (y)

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #173 Gepost op: 11 maart 2024, 14:07:16 »
Op de vrije baan is er meestal genoeg ruimte, zodat Engelse wissels daar niet nodig zijn.
Als je treinen ontsporen op een Engels wissel, dan ligt dat aan het wissel. in mijn vorige baan had ik een zelfgebouwd Engels wissel en daarop heb ik nooit een ontsporing gehad. Was wel de tweede poging, het eerste exemplaar bevatte wat onzorgvuldigheden en is daarom voor straf in de kliko verdwenen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #174 Gepost op: 11 maart 2024, 14:10:52 »
Van mijn vorige baan heb ik gemerkt dat ik het niet fraai vind om een Engels wissel met volle snelheid te berijden....

Rechtdoor...? Of afbuigend? Scheelt nogal..

En over de discussie; leerzaam, toch?  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #175 Gepost op: 12 maart 2024, 09:38:24 »
@Klaas: inderdaad, dat bedoelde ik. Dus de opmerking die ik Mark wilde meegeven, is dat stuk vrije baan of deel van een emplacement? Maar hij heeft al aangegeven het fraaier te vinden, dus daarmee is de discussie klaar  ;)

@Vincent: ik had/heb zelf FLM profi liggen. Op beide manieren vond ik het niet fraai rijden, bij afbuigend gaan ze erg haaks de bocht om (en dat terwijl ik smalspoor gewend ben  ;D ;D), en rechtdoor had/heeft het materieel de neiging omhoog te komen en lijkt het toch alsof mijn treinen er niet soepel (weerstand, dus snelheidsverlies) er doorheen reden. Inmiddels zou ik het anders doen (die baan is bedacht en gemaakt toen ik 13 was  ;) ). Vandaar.

De discussie is zeker leerzaam, daar is ook niks mis mee  (y)

Groeten,
Rogier

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #176 Gepost op: 15 maart 2024, 21:00:14 »
Dus de opmerking die ik Mark wilde meegeven, is dat stuk vrije baan of deel van een emplacement?
Geen van beide. Op de vrije baan liggen per definitie geen wissels en bedoeld stuk betreft geen deel van het emplacement. Dit stuk maakt onderdeel uit van het baanvak (door mij aangeduid als 4-sporige paradebaan) gelegen nabij het emplacement.

Maar hij heeft al aangegeven het fraaier te vinden, dus daarmee is de discussie klaar  ;)
Naast het feit dat ik in dit geval de toepassing van een Engels wissel in plaats van twee gewone wissels inderdaad fraaier vind, probeer ik zoveel mogelijk de realiteit te benaderen. Gebleken is dat in het grootbedrijf op verschillende locaties Engelse wissels zijn toegepast op een baanvak gelegen nabij een emplacement.


@ Klaas Zondervan + Chris Westerduin + Vincent + Dash 8
Bedankt voor jullie reacties. :)
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2024, 21:07:46 door Mark Lin »
H0 2R= NS IV-a
H0 2R= NS II-b
H0 2R= DB III-c

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480.0

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #177 Gepost op: 15 maart 2024, 21:02:28 »
4-sporige schaduwstation niveau 2


De radius van het hart van de keerlus betreft grotendeels 600 millimeter en de hart op hart afstand van de sporen betreft grotendeels 60 millimeter.

Met betrekking tot de op de keerlus bevindende sporen zijn de volgende radiussen van toepassing:
•   spoor 1 = grotendeels 510 millimeter
•   spoor 2 = grotendeels 570 millimeter
•   spoor 3 = grotendeels 630 millimeter
•   spoor 4 = grotendeels 690 millimeter
H0 2R= NS IV-a
H0 2R= NS II-b
H0 2R= DB III-c

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480.0