Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:46:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 370404 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #525 Gepost op: 22 November 2020, 13:37:00 »
@Floris: dat staat in mijn bericht onder Vraag en Antwoord.
@Albert: dat van dat gymnastiekding heb je goed begrepen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 23 November 2020, 12:10:58 door Noordernet. Reden: ‘Aanbod’ vervangen door ‘Antwoord’. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1390
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #526 Gepost op: 22 November 2020, 15:42:03 »
Wolter , de wagens die jij bedoeld zijn door Artitec uitgebracht .ik heb er in bruin en zwart .
Ik heb er zelf 4 in mijn bezit .Type GRMK

Hierbij een foto:

« Laatst bewerkt op: 22 November 2020, 15:45:00 door Reeks77 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #527 Gepost op: 22 November 2020, 20:25:49 »
De meest recente gefotografeerde waarneming van de dekzeilwagens is uit 1978. Dat schrijft ‘Reeks 77’, die zo aardig was de NVBS-Beeldbank te doorzoeken, zie ook het draadje ‘Dekzeilwagens GRUW/T-x’ bij Vraag en Antwoord.
Voor een nabouwer van Groningen-Drachten betekent dit dat je tot 1975 nog veilig dekzeilwagens kunt gebruiken, maar een paar jaar later al niet meer.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #528 Gepost op: 29 November 2020, 14:44:28 »
Bedrijven voeren wel eens een stresstest uit. Dan blijkt bijvoorbeeld dat ons monetaire systeem toch wel erg gevoelig is. Of dat allerlei basisprocessen niet goed zijn geregeld.

Gisteren voerde ik ook een stresstest uit. Op mijn rondgaande testbaantje met drie wissels. Een V36 voor de trein, en dan het aantal wagens telkens opvoeren tot het niet meer gaat.

Ik gebruikte een doorsnee van mijn goederenwagens: houten en stalen kolenbakken, houten wagens met vrijwel plat dak en met rond dak. De wagens werden volstrekt willekeurig in de trein geplaatst. Bij 23 wagens ging het mis: wagens ontspoorden regelmatig. En wat er ontspoorde waren lichtere wagens met een niet-vastgezette kortkoppelingsschacht. Die schachten van die wagens waren helemaal in de uiterste scheefstand getrokken.
Overigens hebben de bogen een minimum boogstraal van 36 cm, wat extra krachten op de trein veroorzaakt.

Waarom ik dit deed? Dat was om na te gaan of de bewering van de FREMO klopt, dat het nodig is om bij langere treinen de kortkoppelingsschacht te blokkeren. Mijn voorlopig conclusie  is dat de FREMO gelijk heeft.

Wolter




Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #529 Gepost op: 29 November 2020, 15:04:31 »
Op onze clubbaan rijd ik regelmatig met een kolentrein bestaande uit 1 stoomloc NS 6308, 37 kolenbakken en 1 Dg.
Op de locomotief na allemaal voorzien van kortkoppelmechanismen. minimum boogstraal 45 cm en een helix met R5 en R6.
Er is me nog nooit een wagen ontspoord.
Bij een boogstraal van 36 cm heb ik nooit getest, die heb ik zelfs in mijn thuisbaan niet, wil ik ook niet, vind ik geen kijk.
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden van FREMO

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #530 Gepost op: 29 November 2020, 19:18:27 »
Citaat
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden van FREMO

Dat heet ervaring.  :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #531 Gepost op: 29 November 2020, 19:46:40 »
Precies, zat keren ontsporingen of zwevende wagens meegemaakt tijdens bijeenkomsten. De bocht is vaak niet het probleem, maar de kilo’s wagens die erachter hangen. Gemiddeld wegen ze toch 80 gram per stuk.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #532 Gepost op: 02 December 2020, 21:28:10 »
Mooie term: zwevende wagens. En herkenbaar ook.



Het Tolberter landbouwersloodsje komt dit jaar af, of het moet wel heel raar lopen.
Windveren zijn gemaakt en liggen uit te harden.
Maar de nok is dicht en de ‘houten’ voorkant past mooi tussen de betonnen zijwanden.

De Duitse wagen komt van Fleischmann. Ik heb de ribbels die op het dak zaten er af geschuurd, want ze horen er niet op. En er kwam wat verwering op. Want ik heb geen plezier van glimmende wagentjes zo uit de doos.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6271
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #533 Gepost op: 02 December 2020, 22:54:30 »
 (y)
Mooi geworden.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #534 Gepost op: 04 December 2020, 14:00:37 »
Koffie drinken bij Douma, aan de weg van Nietap naar Tolbert. Druk op de tramlijn, denkt Willem, een extra trein. Zal er wat aan de hand zijn? Een ontsporing? Want die locomotief met die bewegende stangen is nog niet terug uit Drachten.



En vreemde wagens ook. Die laatste, met die raampjes, is wel heel apart. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Kijk, er hangt een rode schijf achter aan die laatste wagen.

.

“Douma bedankt voor de koffie, tot gauw”, zegt Willem, en stapt op de fiets. Op weg naar Roden.


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #535 Gepost op: 04 December 2020, 15:08:12 »
 (y) mooi toch! Een aftakking naar de loods?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6271
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #536 Gepost op: 04 December 2020, 15:13:55 »
Liggen de bielzen wat verder uit elkaar omdat het "licht" goederenspoor is?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #537 Gepost op: 04 December 2020, 16:04:29 »


In Tolbert is het druk. De Sik is zojuist aangekomen op het hoofdspoor, maar de locomotor moet naar de andere kant van de trein. Langs de losweg staan twee open wagens, die bij het omlopen in de weg staan. Die worden aan de Sik gekoppeld en verder geduwd tot het hele rangeerdeel voorbij het wissel is aan de Groninger kant van het emplacement.



Sik en de twee open wagens zetten terug en koppelen aan de zojuist aangekomen trein. Altijd een vreemd gezicht, een locomotiefje dat ingeklemd is tussen wagens. De locomotorbestuurder en de rangeerder willen haast maken. Tot vijf uur is de viskraam bij de losplaats Peize open, waar ze nog een gebakken visje willen halen. Zolang ze de goederentrein uit Drachten niet in de weg zitten krijgen ze geen problemen met hun opzichter. Wegwezen uit Tolbert, dus.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #538 Gepost op: 04 December 2020, 18:21:26 »
Leuk verhaal Wolter. Lekker uit de buurt i.p.v. het verre "buitenland" ;D

Grt. Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Frans loodsje et cetera: vreemde dingen in Tolbert
« Reactie #539 Gepost op: 05 December 2020, 10:30:48 »
Vreemde dingen in Tolbert.
Daar was het nodige aan voorafgegaan.
De secretaris van de Landbouwcoöperatie kreeg een telefoontje. ‘Kunnnen de bestelde schrikdraadapparaten al wat eerder komen? En hebt u nog ruimte in de loods?’ Ja, beide dingen waren in orde. ‘Mooi’, was het antwoord. ‘Dan stuur ik u vrijdag 4 december 2 wagens per spoor.’



Daarom staan dat rijtuig en die Franse wagen nu bij de Landbouwcoöperatie. En die sjieke rode Peugeot 203 staat op een gekke plek.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 05 December 2020, 15:25:42 door Noordernet. Reden: Datum »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.