Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0  (gelezen 27104 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Gepost op: 18 november 2018, 18:15:27 »
Eindelijk! Na jaren geen ruimte gehad te hebben, heb ik nu beschikking over een zolder waarbij ik mijn hobby weer op kan pakken. Ruim 20 jaar heeft mijn H0 Fleischmann-baan in een doos gelegen.

Nu kan ik dus weer starten en heb een beetje hulp nodig met een baanplan.
Overdag werk ik al veel met computers en heb daar 's avonds niet veel trek meer in. Ik zag het dus niet zitten om een baanplan van begin af aan te ontwerpen dus ik ben gaan googlen. En daar vond ik een hele mooie.

Ik ben gecharmeerd geraakt van deze:

https://modellbahning.de/gleisplan-item/h0-gleisplan-auf-25-x-14-meter-bahnhof-kehrschleife-und-werkszufahrt/

Het lijkt me een mooie omdat die redelijk rechttoe-rechtaan is. Ik heb geen behoefte aan de teveel poespas zoals rangeren, draaiplatformen enzovoorts.

De aanpassingen die ik zou maken is dat de twee einden van de gele baan daar niet zullen stoppen maar naar beneden zullen gaan naar een nog te bouwen schaduwstation, op niveau -1.
Daarnaast zou ik het achterste spoor (het groene spoor, aan de overkant van het station), een paar centimer hoger legger zodat je mooi de treinen op die twee sporen onder elkaar door ziet rijden.
Tenslotte heb ik niet zoveel ruimte als waarvoor het plan gemaakt is. In plaats van de 2,5 x1,4 meter moet ik het doen met 2 x 1,5 m.
Ik zat er aan te denken om de baan over de breedte simpelweg in te korten, maar is dat wel handig?

Het allerlaatste verschil is dat ik gebruik maak van Fleischmann Profi-rails in plaats van Marklin, waarop deze baan gebaseerd is.
Zou dit zonder al te veel problemen kunnen?

Groetjes,

Erik



Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2018, 18:18:09 »
Paarse gedeelte rechts is een keerlus, dus dat moet je oplossen middels een module of er uit halen.

Grt
Johan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2018, 22:35:47 »
Hallo Erik,

Fleischmann ipv Maerklin zal weinig invloed hebben. De geometrie is iets anders maar dat is wel op te lossen.
Een groter probleem is je maximale lengte van de baan: 2.0 m ipv 2.5 is een groot verschil! Je kunt wel gaan inkorten, maar dan houd je geen station meer over. De bogen blijven nl gelijk, dus die 50 cm minder gaat volledig in je station zitten. Het onderste groene spoor heeft nu een nuttige lengte van ~80 cm. Dat wordt dan na inkorten 30 cm. Helemaal nutteloos dus... Daarnaast zitten er in dit plan al behoorlijk steile hellingen. Met inkorten worden die nog steiler. Ook geen optie dus.

Ik zou op zoek gaan naar een ander plan dat beter aansluit op de ruimte die je hebt. Of beter nog: ontwerp het zelf, dan wordt het ook meer jouw baanplan.
Mijn suggestie: probeer een dubbelgevouwen ovaal te maken (enkelsporig). Op het bovenste niveau een doorgangsstation. Onder een schaduwstation. Veel meer zit er op dit oppervlak denk ik niet in...

Succes!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2018, 14:17:30 »
Tijd voor een update. Ik heb nog eens nagedacht en opnieuw gekeken naar de te gebruiken ruimte.
Het plan is is nu dat ik een baan in een L-vorm ga bouwen.
De lange poot van de L is 300 x 100 cm, de korte poot van de L is 150 x 250 cm.

Ik heb een paar dingen die ik wil bereiken:
- In de baan wat hoogte. Wat ik mooi vind aan een baan is dat als je twee sporen voor elkaar langs hebt lopen voor een lange lengte, dat het achterste spoor hoger ligt en de trein van links naar recht rijdt en dat het andere spoor ervoor wat lager ligt waar tegelijkertijd een andere trein in de omgekeerde richting kan rijden.
- een tunnel, een burg en een keerlus.
- stations, het liefst twee.
- een schaduwstation.

Ik heb hier een eerste opzet gemaakt.


De baan in het groen is op normale hoogte, het stuk in het oranje is iets hoger zodat je dat mooi kan zien en zodat sporen elkaar kunnen kruisen.

Tijdens het ontwerpen liep ik al vast op het feit dat de baan al in het station moet gaan klimmen om de 10cm hoogte te kunnen halen bij het oranje gedeelte. Ik weet nog niet hoe ik dat op ga lossen.
Daarnaast moet ik nog een paar andere eisen van mijzelf gaan verwerken.

Tips zijn welkom. Net zoals alle andere suggesties of meningen? Wat vinden jullie ervan? Kan ik dingen handiger aanpakken? Gaan de treinen ergens met elkaar vastlopen of op elkaar moeten wachten?

Groetjes,

Erik

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2018, 14:30:42 »
Je zou het hoogte verschil ook op kunnen vangen door het andere deel te laten dalen..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 08:30:47 »
Hallo Erik,
Ik begrijp dat je plotseling toch veel meer ruimte hebt? In je eerste bericht gaf je aan dat je minder had dan het voorbeeldplan met Marklin rails. Fijn dat je toch meer ruimte hebt kunnen vinden!

Dan het baanplan: Het is een wat merkwaardig plan. Eerst dacht ik dat het 2 ovalen waren, met een paar extra verbindingssporen. Maar na beter kijken zag ik dat het bovenste stationsspoor niet met de rest van het station is verbonden. Het is een losstaand kopspoortje.
Dit betekent dat je eigenlijk een ovaal hebt, met een keerlus en een aftakkend spoor naar het kopspoor. In je station liggen wel parallelle sporen, maar zoals je de wissels nu hebt liggen kun je het station niet gebruiken voor kruisen of inhalen. Dit beperkt het treinverkeer nogal omdat ze elkaar constant in de weg gaan zitten. Ik denk dat je met moeite 3 treinen kunt plaatsen waar er normaal slechts 1 van rijdt. Ik zou nog even goed nadenken over hoe je de treinen wilt zien rijden. Wat verwacht je van je baan?

Bij het lezen van je wensen zat ik direct aan een ander plan te denken (op een ander forum):
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=12347&start=40#p199155
Dit is welliswaar voor schaal N, maar het concept komt denk ik dicht bij jouw wensen in de buurt. Door dit als inspiratie te gebruiken, is het ook in h0 te gebruiken. Tip: lees het hele draadje even door, dan zie je ook wat de verschillende redenen zijn voor de diverse aanpassingen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2019, 16:52:22 »
Dag allemaal,

In het verleden heb ik een aanzet gedaan voor een baanplan. Ik was had wat probeersels aan jullie voorgelegd en om feedback gevraagd.

Na een lange vakantie in Japan en smullen van de Japanse treinen, heb ik de zaagmachine ter hand genomen en een tafel in elkaar gezet. Ik vond het moeilijk om een voorstelling te maken van hoe er uit zou komen te zien, met de tafel erbij wordt het een stuk gemakkelijker.

Het is een L-vormige tafel geworden waarbij het rechtergedeelte op wieltjes staat en los staat van het linker gedeelte:


Toen opnieuw naar het baanplan gekeken en zoveel mogelijk de tips die hier eerder gegeven werden geprobeerd aan te houden. Ik heb min of meer mijn oorspronkelijke idee geprobeerd aan te houden.

Compleet:


Niveau 0


Niveau 1


De baan heeft als uitgangspunten:
- Twee lagen, een op niveau 0 en de ander op niveau 1.
Een keerlus. In dit geval zitten er twee in. Ik zocht een manier om de rails in de L-poot rond te krijgen en kwam toen uit op deze constructie. Hebben jullie een idee hoe ik een van de twee lussen zou kunnen laten vervallen?
- Twee stations, een grote op niveau 0, de ander achteraan op niveau 1
- Een schaduwstation onder de baan. Daarvoor zou ik een van de twee bovenste doodlopende sporen voor kunnen gebruiken zodat de rails daarna met een klimspiraal onder de baan verdwijnt.
- Alle sporen rondom het onderste station goed met elkaar verbonden. Daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. In het geval de trein vanuit het schaduwstation met de klok mee de baan op komt rijden, dan is er geen andere manier om de trein de met de neus de andere kant over de baan te laten rijden tenzij ik de trein achteruit het station uit rijd en dan drie wissels over laat gaan tot aan het rode gedeelte. Hebben jullie tips hoe ik dat op zou kunnen lossen?

Ik beschik over geen ervaring om te kunnen zeggen of ik met dit ontwerp meerdere treinen tegelijk kan laten rijden of dat ik er maar een kan laten rijden. Wat is jullie idee hierover?

Hebben jullie nog verdere feedback?

Groetjes uit Amersfoort!

Erik

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2019, 20:12:46 »
Waarom linker kant ook niet op wielen.
Dan kant je de hele baan verrijden.
Kan je er rondom bij als het nodig is?

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2019, 20:26:36 »
Dag Ronald,

Het leek me niet nodig om dat gedeelte ook op wielen te zetten omdat het maar een meter diep en ik daar met de hand wel bij kan, denk ik.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2019, 20:40:22 »
Ik zie een boel R1 bochten, dat kan problematisch worden met langere stoomlocs. Een 01 lukt niet, maar een 50 gaat passen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2019, 21:09:55 »
Het leek me niet nodig om dat gedeelte ook op wielen te zetten omdat het maar een meter diep en ik daar met de hand wel bij kan, denk ik.

Houd er rekening mee dat je max. 75 cm ver kunt reiken met je armen dus gaat die meter niet lukken. Zoals bovenstaande reactie is mijn mening om R1 zoveel mogelijk te vermijden tenzij je met kleine stoomlocjes gaat rijden en dito wagons. Verder mis ik ook het thema, tijdperk, land e.d. in je openingspost zodat wij niet weten wat de plannen zijn.
Vergeten te vermelden, maak eerst een gedegen railplan en pas als deze naar het zin is de tafel gaan maken. Scheelt een hoop frustratie omdat de tafel afgebroken moet worden.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2019, 21:38:06 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2019, 21:51:08 »
Goede tips, hartelijk bedankt daarvoor.
Ik zal nog eens nadenken over de tafel en tot hoever ik kan reiken.
De tip over de boogstralen van de bochten komt ook goed van pas!

Voor wat betreft het thema, tijdperk en land, mijn baan wordt er een waar alles door elkaar heen gaat, buitenlands spul en Nederlands spul door elkaar. Verder wil ik er een berg in maken en misschien iets met een brug of tunnel.

De tip voor eerst het baanplan maken en daarna de tafel komt nu te laat. De tafel is er al en heeft de maximale afmetingen wat past in de kamer. Zaak nu dus om iets moois te maken wat past binnen deze afmetingen.

Ik hoop van de week een bijgewerkt plan te kunnen delen.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2019, 15:31:33 »
Zou er toch gewoon wieltjes onder zetten.
Dat kun je nu nog makkelijk doen.
Weet zeker dat je er later spijt van krijgen. Datje  ze er niet onder gezet heb.

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2019, 16:06:40 »
Waarom is de rode lus kleiner dan de gele? Ze liggen op verschillende niveaus dus zitten elkaar verder niet in de weg.
Je bent wel erg aan het goochelen met korte boogstukjes om de zaak passend te krijgen. Ga met flexrail werken, dan kun je de zaak veel vloeiender leggen.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2019, 22:04:22 »
Dag allen,

Bedankt voor jullie feedback.
Na een avondje tekenen een tweede ontwerp gemaakt.
Het volgende daarin meegenomen:
- Zo min mogelijk R1 bochten. Heb nu de meeste bochten kunnen vervangen voor R2 bochten. Ik hoop dat die groot genoeg zijn om een trein mooi te laten rijden. De langste trein die ik heb is een NS1100 loc met 5 Plan D rijtuigen
- Heb de twee lussen (die op twee verschillende hoogtes zitten boven elkaar gelegd.

Ik moest een nieuwe ruimte vinden voor een station. Ik heb een station met 3 sporen diagonaal gelegd.
De losse zijsporen (opstelsporen) zijn hiermee verdwenen.

Ik ben benieuwd wat jullie van de layout vinden.

Compleet
Bij het lichtblauwe gedeelte komen de treinen vanaf het schaduwstation naar boven


Niveau 0


Niveau +1


PS: de tip over het tweede gedeelte van de baan ook op wielen zetten, daar heb ik nog niets mee gedaan.