Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
Vandaag om 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
Vandaag om 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?  (gelezen 13104 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Gepost op: 09 August 2006, 17:13:13 »
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Roco 2252 en een Roco 2275.

Nu weet ik in model de verschillen op motorisch gebied en dig. aansluiting.

Maar deze 2 modellen vergeleken met de werkelijkheid, welk model komt dan het meest overeen?

En wat zijn er fouten aan deze 2 modellen?

Ik hoor hier graag over,

greetz Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2006, 18:18:36 »
In ieder geval de kleur van de streep; deze moet niet geel maar zandgeel zijn. Dat is dus bij alle bruine 2200'en van Roco fout, behalve op de laatste (2201). Ik heb ook de 2252 (hoewel dmv messing schildjes omgenummerd in 2204) en de 2275 en ben er verder tevreden mee.
Als je beide vergelijkt zie je wel dat de voetplaten langs de huif van de 2252 nog zwart geschilderd moeten worden (heb ik ook gedaan).

Verder staat er in Railhobby 2002/11 een Railtest van de geel/grijze 2305 en bruine 2275. Daarin worden de volgende verbeterpunten genoemd:
- zwaailichten zijn te grof en heeft te dik pootje (bij mijn 2275 zaten overigens wel goede zwaailichten);
- demper is af-fabriek verkeerd om gemonteerd (is simpel om te draaien);
- de 2275 heeft stukjes karton tegen lichtuittreding aan de onderkant, die heb ik voor de 2252/2204 ook zelf gemaakt;
- er zouden voor digitaal gebruik geschikte lampjes in zitten (16 V ipv 12 V), ik heb daar geen last van;
- het stukje papier in de cabine dekt het bovenste sein af, dit is te verhelpen door een klein hoekje eruit te knippen;
- versterken van het licht is te doen door de binnenzijde van de cabine, het papier en de huif deels zilver te schilderen;

Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste klusjes, maar die zijn zo gepiept  :)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2006, 21:00:37 »
Loc 2252 heeft volgens mij nog de dopjes in de sluitseinen, de 2275 heeft daar netjes glaasjes voor zitten (en ook werkende omgekeerde L-verlichting).

Beetje OT in dezen, maar toch: de 2252 heeft een laag derde frontsein, de 2204 had echter een hoog derde frontsein. Omnummering is dus niet volledig historisch correct :)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2006, 21:11:48 »
Klopt de 2252 is alleen om te nummeren in de 2247, echter moet de loc op de zijwanden dan voorzien worden van nummerschilden i.p.v. plakletters. Verder zitten de plakletters op de huifzijde van de 2247 niet boven het derde frontsein, maar daaronder.

De Roco 2252 en de 2275 komen verder wel redelijk goed overeen met de werkelijkheid.
Zelf heb ik op de 2252 diverse zaken verbeterd/aangepast, maar dit geldt voor alle 2200'en

Groeten
Edwin

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2006, 22:23:55 »
Beetje OT in dezen, maar toch: de 2252 heeft een laag derde frontsein, de 2204 had echter een hoog derde frontsein. Omnummering is dus niet volledig historisch correct :)

Had de 2204 vanaf het begin een hoog 3e frontsein dan? Ik heb namelijk idd het lage 3e frontsein verwijderd, dichtgemaakt en daaroverheen het vleugel-nummerschild geplakt. Dus niet "omgeplaknummerd", maar "omgeschild".
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2006, 23:08:16 »
Verder staat er in Railhobby 2002/11 een Railtest van de geel/grijze 2305 en bruine 2275. Daarin worden de volgende verbeterpunten genoemd:
- zwaailichten zijn te grof en heeft te dik pootje (bij mijn 2275 zaten overigens wel goede zwaailichten);
- er zouden voor digitaal gebruik geschikte lampjes in zitten (16 V ipv 12 V), ik heb daar geen last van;
Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste klusjes, maar die zijn zo gepiept  :)

Bij die van mij zitten wel veel te grote zwaailichten. Pootjes afgevijlt zodat ze in de houders passen maar dan is de kap(van het zwaailicht) nog steeds te groot.
Over de verlichting: Pas als ik de trafo (analoog) helemaal open zet is de verlichting te zien maar toch nog erg zwak.


groet, Oskar.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2006, 23:12:10 door OskarCarSystem. Reden: foutje »
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2006, 23:19:52 »
De handgrepen aan het machinistenhuis zijn te kort. Geldt voor alle 2200-en.
Verder zit het hekwerk op de huif te ver uit het midden en zijn de voeten van het zijhekwerk te grof.

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 09 August 2006, 23:22:46 door DE_II »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2006, 06:44:06 »
Bij die van mij zitten wel veel te grote zwaailichten. Pootjes afgevijlt zodat ze in de houders passen maar dan is de kap(van het zwaailicht) nog steeds te groot.

In het artikel staat dat je ze gratis kunt/kon inruilen, maar omdat ik ook hulpverleningsvoertuigen in model bouw heb ik zwaailichten in alle vormen en maten genoeg.  ;D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2006, 10:03:07 »
Had de 2204 vanaf het begin een hoog 3e frontsein dan? Ik heb namelijk idd het lage 3e frontsein verwijderd, dichtgemaakt en daaroverheen het vleugel-nummerschild geplakt. Dus niet "omgeplaknummerd", maar "omgeschild".
Aha, nee de 2204 is gewoon afgeleverd zonder 3e frontsein. Deze is al wel heel snel aangebracht overigens, in ieder geval voor het vignet en mogelijk zelfs ook voor de demper (?).

Groet,
Julius

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2196
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2006, 10:21:51 »
Nee, wel na de demper, maar voor de vishaak. Als je de nummerplaat op de plek hebt geplakt waar bij de 2252 het lage derde frontsein zat, zit je nummerplaat wel iets te laag...

Behalve bovenstaande wijzigingen kan je nog meer aanpassingen doen om je 2200 meer op de werkelijkheid te laten lijken. Dit is in een ander draadje over de Roco 2200 reeds vermeld op dit forum.
Grtz!
Tedo

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2006, 11:45:19 »
Nee, wel na de demper, maar voor de vishaak. Als je de nummerplaat op de plek hebt geplakt waar bij de 2252 het lage derde frontsein zat, zit je nummerplaat wel iets te laag...

Klopt, maar vond ik wel de knapste oplossing. Overigens heb ik inderdaad vergeten te melden dat ik de NS-vignetten uiteraard ook verwijderd heb (hoewel dat minder geslaagd is).
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #11 Gepost op: 10 August 2006, 20:02:47 »
In het artikel staat dat je ze gratis kunt/kon inruilen, maar omdat ik ook hulpverleningsvoertuigen in model bouw heb ik zwaailichten in alle vormen en maten genoeg.  ;D

Bij mij komen er echtwerkende zwaailichten op dus zo'n ramp is het ook weer niet. :)
De loc is gekocht op Andorra dus ff terug gaan is ook zo moeilijk, maar het viel me wel
een beetje tegen van Roco. (mijn favoriete merk)
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2006, 22:47:13 »
Hierbij een fotootje van mijn 2252 tijdens de ombouw naar de 2247.
De aanpassingen zichtbaar op de foto zijn:
- sierstrepen crème geschilderd
- luiken op het cabinedak aangepast
- gaten voor handgrepen bij cabinedeur naar boven verplaatst (zitten bij het orginele rocomodel te laag)
- frontseinen aangepast (komen nog 'glaasjes' voor)
- sluitseinen uitgeboord (komen nog lichtgeleiders in)
- en iets met de zwaailichten (weet ff niet meer wat...)



Groet Edwin

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2006, 22:54:59 »
Een ander algemeen vraagje. past de kap van de 2252 op een 2275 onderstel of niet ?

mvg Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco 2252 en 2275 bruin, in hoeverre kloppen deze modellen?
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2006, 20:39:14 »
Aan het onderstel is in geen twintig jaar wat veranderd, bij mijn weten :)