Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: NS 2801 van MK modelbouwstudio  (gelezen 20711 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #30 Gepost op: 17 november 2018, 22:32:31 »
Voordat het draadje verder ontspoort terug weer naar de gewone diesels.

Nadat alles in de vernis is gezet om de verf en de transfers te beschermen wordt het tijd om alles nu in elkaar te zetten.
In het machinisten huis een machinist geplaatst. Omdat er geen preisertjes  zijn die lijken op een NS – machinist met zwart uniform heb ik maar een DB machinist vernederlandst. Het eerste is de duitse pet aanpassen tot een nederlands doppie. Met een mes en een vijltje dit aan gepast. Vervolgens met zwarte verf van valejo het blauwe jasje zwart gemaakt. Doordat deze verf erg dun is beschadigd hij makkelijk, maar dat komt hier goed uit  want als de verf droog is dan wrijf ik even over de plaats waar de uniformknopen zitten en voila het uniform is compleet met  koperen knopen.
Verlichting is aan de beurt. De lensjes plaatsen met kristal clear en het printje vastzetten met stukje dubbelzijdig foam tape.
Vervolgens de ramen plaatsen met kristal clear. Dan kan het cabine interieur geplaats worden.
Nu de ballastgewichten plaatsen en vastzetten met twee componenten lijm. Wat ik de vorige keer ben vergeten te zeggen bij het bewerken van de stukken lood is dat ik de nok die aan het kleine balast gewicht zit heb verwijderd  ander kan ik het interieur later niet verwijderen. De nok zit gewoon in de weg.



De foto laat het een en ander zien. Het past allemaal precies. Een paar dingen valt hier nog over te zeggen. Je kan zien dat ik de verbinding tussen de kap en het frame doe met een multiplug stekkertje.  Ik zaag ze uit een printconnector met een steek van 1,27 mm die ik haal bij www.treinelektronika.com. Een ander ding is de luidspreker. Ik maak gebruik van zo een bouwdoos speakertje van Esu bestelnummer 50321. Klein, compact en er komt een prima bak herrie uit. Ik heb hem gelijmd op het loodblokje, bij het positioneren rekening houden met de opening in het frame. Het kan zijn dat je deze opening wat moet vergroten om het te laten passen.
Het onderstel zit zo in elkaar daar hebben we al eerder voor gezorgd.



Op de foto zie je nog een gewone decoder die ik heb gebruikt voor testen. De sounddecoder heb ik er later ingezet.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #31 Gepost op: 18 november 2018, 08:26:14 »
Dag Rob,

Met meer dan gewone belangstelling volg ik je vorderingen en bewonder deze. Zelf ben ik er ook mee bezig al heeft een gebroken duim voor enige vertraging gezorgd  :( . Wat ik mij afvraag is welk geluid ga je in de sounddecoder "pompen"?
Groet,

Gerard

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #32 Gepost op: 18 november 2018, 09:52:00 »
Gaaf ding, ik hou wel van de buitenbeentjes. Wel vind ik met resin dat er altijd wat 'grofs' in de uitstraling blijft.

Wel benieuwd naar het volgende:

- Waarom transfers voor de biezen? Lijkt me toch net zo moeilijk te plaatsen op een model als dit als spuiten?
- Heeft het model echt twee aangedreven draaistellen nodig? Lijkt me leuk om eens te bouwen, maar 3 railer hè. Dan moet er ergens nog een sleper onder.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #33 Gepost op: 18 november 2018, 10:22:52 »
Hallo,


Goed bouwverslag van een heel erg mooi gebouwde aparte NS dieselloc  (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #34 Gepost op: 18 november 2018, 10:48:28 »

- Waarom transfers voor de biezen? Lijkt me toch net zo moeilijk te plaatsen op een model als dit als spuiten?

ik zou zeggen probeer het eens... dan weet je het. Echt makkelijk is t allebei niet, maar denk dat ik liever transfers zou hebben. afplaktape is net zo ellendig op zn plek te krijgen als transfers, maar bij transfers hoef je niet daarna de bij al het relief eronder gelopen verf weer te fixen, en die vorm van de bies op de neus kant en klaar hebben is wel lekker.

Qua drierail, denk dat je best een hap uit de onderkant van een draaistel kan halen om een sleper te monteren. De onderkant is zo te zien gewoon een afdekplaatje om motor en assen op hun plek te houden, daar kan best ergens een gat in zitten.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #35 Gepost op: 18 november 2018, 11:02:56 »
Ah ok

Geen ervaringsdeskundige hier hoor, maar ik vroeg het me zo af wat die biezen betreft. Maar je redenatie kan ik volgen.

Wat betreft dat AC, wel eens de moeite waard om te proberen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #36 Gepost op: 18 november 2018, 12:15:13 »
Martijn,

Citaat
- Waarom transfers voor de biezen? Lijkt me toch net zo moeilijk te plaatsen op een model als dit als spuiten?

Het antwoord dat Floris geeft is ook voor mij de reden waarom ik transfers heb gebruikt, op de kap zit veel reliëf dat problemen kan gaan opleveren bij het afplakken en het spuiten. Zoals je weet is spuitverf héééél dun vloeibaar en kruipt graag ergens onder.

Citaat
- Heeft het model echt twee aangedreven draaistellen nodig? Lijkt me leuk om eens te bouwen, maar 3 railer hè. Dan moet er ergens nog een sleper onder.

Het afdekplaatje houd de asjes niet vast, die zitten in het zwarte motorhuisje gestoken. Aan het afdekplaatje worden de draaistel zijkanten bevestigd. Daar zal je dus iets anders voor moeten verzinnen. Het motortje weg laten kan zeker, alleen zal je met het andere motorstelletje wat moeten doen aan de adhesie in de vorm van wieltjes met slipbandjes of BullFrogsnot gebruiken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #37 Gepost op: 18 november 2018, 12:37:09 »
Dank!

Misschien overheen gelezen, maar waar heb je mee gespoten? Airbrush? En worden de kleurcodes meegeleverd?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2018, 13:10:48 »
Zie reactie #21  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2018, 13:46:19 »
#22..... ;D

Maar dank!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #40 Gepost op: 18 november 2018, 14:05:39 »
Ik schroef nu het onderstel en kap in elkaar om de decoder te kunnen testen en inregelen.
Dus het hele zwikkie op het programmeerspoor en de lokprogrammer aanzwengelen. Oh ja ik heb er dus een sounddecoder er in zitten dus dan moet je dus een soundfile hebben. Maar hoe klonk nu een 2800? Ik heb geen film opnames gevonden die dat laten horen.

Hmmm hoe lossen we dat op, het was een hoog opgeladen werkspoordiesel motor met 12 cilinders en drukvulling. Eens kijken wat Esu te bieden heeft.
De TEE Ram misschien? Nee want die bevat twee diesels en een hulpdiesel en twee verschillende treinen met hetzelfde sound file is wel erg suf.
De 2200 misschien? Nee want dan klinkt hij hetzelfde als een 2200.

Daar ik ook graag kijk naar franse dieseltjes kwam ik op de qua vorm veel gelijkende serie BB63000 en daar zit zeker wat bij. Varierend van een MGO motor, die kennen we van de 2400 en de Sulzers die qua concept veel gemeen hebben met de Werkspoor RUB motoren.
Een website die ik hierbij ook gebruikt heb is van trains-modelisme

Ik ben uiteindelijk gegaan voor het geluid van de SNCF BB63500 op de website van Esu, vanwege de mooie turbofluit die er inzit en alle overige hulp geluidjes.

Goed, geluidsfile in de decoder zetten, wel even de franse omroep berichten verwijderen. Vervolgens de mapping van de verlichting doen. Dit is er uitgekomen.


Vervolgens moet ik nog wat doen aan de motorregeling. Zoals ik al eerder melde zit er bij het wegrijden een sprong en een hupsje in met de standaard instellingen. Dit wordt veroorzaakt door de lastregeling die niet goed weet wat hij aan moet met twee motortjes. In de bouwbeschrijving wordt dit ook onderkend en de aanbeveling is om de last regeling helemaal uit te schakelen. Hmm wel een beetje erg drastisch lijkt mij zo, dit moet toch anders kunnen.

Aangezien het ding toch op het programmeerspoor staat en lokprogrammer doet zijn best, toch maar eens morrelen aan de schuifjes die zitten bij de motorregeling. Eerst maar eens uitschakelen om te kijken wat de effecten zijn en welke instellingen aangepast worden. Het resultaat voor het rijgedrag  was slechter dan het was. Dan weer terug. Het hele proces is er een van blijven aanpassen en hopen dat de laatste aanpassing het zal zijn, iets anders is er niet. Uiteindelijk is het gelukt om de lastregeling toch actief te laten maar de regeldrift hiervan te beperken. De afbeelding laat zien wat de uiteindelijke instellingen zijn geworden.


En voor wie dit met het handje wilt invoeren
CV52  =   9
CV54  =  48
CV55  =  32
En zo klinkt het dan

Proefdraaien

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #41 Gepost op: 18 november 2018, 16:43:08 »
Hallo,


Het is werkelijk een prachtige exoot geworden.  (y)

V.w.b. de rijeigenschappen:
Bij de instellingen voor het afremmen van de loc zit er nog wat ruimte naar boven voor verbetering, maar dat gaat jou ook vast nog wel lukken.


Gefeliciteerd met deze geslaagde omzetting naar 1:87 !



.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #42 Gepost op: 20 november 2018, 00:02:24 »
Genoeg gelachen we gaan weer verder met de serieuze modelbouw. 8)
Het is nu nog de laatste puntjes op de i zetten. Dus luchtslangen op de bufferbalken zetten en multiple kabel. Nu wil het geval dat ik pas op het einde tot ontdekking kwam dat deze ontbraken. Hmm sukkel die ben :-[ , meteen gaan bouwen en niet controleren. Ach ja, het overkomt de beste. Een mailtje naar Maykel gestuurd en echt je gelooft het niet maar hij geeft antwoord!!! (y) (y) (y)  Ik heb dus een zakje met met onderdeeltjes dat ik nog moet monteren.  Eens…

Een probleem waar ik nog tegen aan ben gelopen bij het proefrijden met wagentje erachter was dat bij de eerste de beste bocht het wagentje uit de rails gedrukt wordt en lekker ontspoord. Het probleem is dat bij deze lange buffers het kortkoppelmechaniekje te weinig vrij geeft. Ook is dit koppelmechaniekje meer bedoeld voor kleine twee assers. Ik heb dit opgelost door de in hoogte verstelbare kortkoppelingen te gebruiken. Deze koppelingen zijn namelijk 1 mm langer dan de gewone en dat is net voldoende. Het NEM schachtje is van Roco en koppelings kopje is in mijn geval Fleischmann profi.

Dit was het zo een beetje. Samengevat een lekker bouwkitje, mooi gedetailleerd, niet al te ingewikkeld, ruimte voor eigen aanpassingen en ook nog prima rijeigenschappen. Kom je niet al te vaak tegen in modelbouw land.

Zo deze exoot is nu af en de smaak naar meer exoten neemt toe dus als ik zo vrij mag zijn is er nog iemand met een 2600 bouwkitje waar hij vanaf wil? Ik hou mij van harte aanbevolen

Zo nu een paar statiefoto’s









Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #43 Gepost op: 20 november 2018, 00:14:16 »
Knap werk weer  (y).

Groet, Stephan.


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #44 Gepost op: 20 november 2018, 01:54:09 »
netjes gebouwd  (y)