Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dönsdorfer Bauberichte door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:15:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:11:13
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Dwergsein
Vandaag om 22:06:57
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Marco1044
Vandaag om 21:58:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 21:52:39
Artitec plan U, materieelbespreking door henk
Vandaag om 21:50:28
Trix class 66 stationair toerental door Frans v H
Vandaag om 21:42:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:39:07
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:15:48
De fabriek - Spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 21:15:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:04:38
Taxatie Märklin H0 verzameling door Gerald W. Kaman
Vandaag om 20:32:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:21:54
De Blustrein door Thom
Vandaag om 20:18:26
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door wmrail
Vandaag om 20:14:44
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:53:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:02:18
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 19:01:48
LS Models 49100 en 41071 / WL type P slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 18:51:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:48:15
Oriënt Express in Nederland vandaag door KNed
Vandaag om 18:45:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 18:20:04
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:02:33
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 17:32:41
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 16:24:06
[TV] Andere Tijden Special: De Europese treindroom (28-06-2021) door BartvD
Vandaag om 15:57:16
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 15:48:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:26:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:44:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:34:13
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 140796 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #990 Gepost op: 11 september 2020, 12:39:58 »
Het onderdeel uit de etsplaat voor de vuurkist/aslade krijg je er van onderaf echt niet in.
IMG_7638 by Nulpunt0, on Flickr

Je kant de framesteun weghalen of de vuurkist in korten. Ik heb het laatste gedaan.
IMG_7641 by Nulpunt0, on Flickr

Stukje plaat 2 mm om een tapje M1,4 te kunnen zetten.
IMG_7644 by Nulpunt0, on Flickr

Klein stripje er dwars op gezet anders blijf je met je boutje peuren naar dat gaatje.
IMG_7647 by Nulpunt0, on Flickr

En dit zie je.
Daarom kan je beter de vuurkist/aslade inkorten dan de steun weghalen.
IMG_7646 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_7648 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 11 september 2020, 14:03:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #991 Gepost op: 11 september 2020, 22:32:26 »
Momentopname van vanavond.
wat nog moet:
-remstang
-loodgieterswerk
-afvoerbuizen zandbakken.
-en heel belangrijk...alles nog een controleren op tekening en foto.

Alle bakjes met onderdelen zijn nu leeg. Alles wat ik gemaakt heb zit er op, althans de onderbouw.
IMG_7653 by Nulpunt0, on Flickr

Drijfstangen zijn gelamineerd, afgewerkt en gemonteerd. Spannend....het loopt als een zonnetje. :)
IMG_7652 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #992 Gepost op: 12 september 2020, 13:45:41 »
Het remsysteem heb ik ietsje (middenstuk) vereenvoudigd tov mijn 1e model. Nu niet uit stripjes op elkaar, maar uit vierkant buis 1,5 en daar een sleuf in geboord/gefreesd. Eindkoppelingen idem.
In de achterste koppeling zit de stang niet gesoldeerd, maar los (2 mm) zodat ik het stangenstelsel kan demonteren.
IMG_7655 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7656 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7657 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7658 by Nulpunt0, on Flickr

104940
« Laatst bewerkt op: 12 september 2020, 14:18:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #993 Gepost op: 12 september 2020, 23:55:01 »
Met wat freubelwerk de hulpluchttank gemaakt. Eenvoudige zandleidingen, ok.
IMG_7668 by Nulpunt0, on Flickr

Op de bufferbalk de aansluitingen voor de leidingen aangebracht.
IMG_7669 by Nulpunt0, on Flickr

En dan is de onderkant klaar.......op het binnenliggend drijfwerk na. Of ik dat er ooit in ga zetten?...Het is Corona tijd dus ik zeg nooit..nooit. Maar nu nog even niet.
IMG_7670 by Nulpunt0, on Flickr

105100

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5291
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #994 Gepost op: 13 september 2020, 09:15:09 »
Heel mooi hoor, zie behoorlijk wat verbeterpunten t.o.v versie 1 (y)
Hoeft er geen lood in de vuurkist? Anders is het een mooie plaats voor de sounddecoder of speaker.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2020, 09:19:45 door roadster36 »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #995 Gepost op: 13 september 2020, 09:43:07 »
Ik heb in m'n 2e wel werkend drijfwerk ingebouwd. Met de UK onderdelen. Veel aanpassingen nodig, alles moet ingekort worden.     Andere mogelijkheid zou 3d tekenen zijn, en laten printen/ gieten in messing.   Grootste uitdaging zou de krukas zijn, die moet je ook aanpassen. Zou allemaal wel te doen zijn, maar wil je dat??? Je ziet er vrijwel nix van. Maar is wel leuk, gewoon omdat het kan....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #996 Gepost op: 13 september 2020, 21:21:32 »
Bij het uitknippen van de etsplaat is het even zoeken naar de onderdelen die je wel en die je niet nodig hebt.

Voor mijn vroege NS versie gebruik ik dit.
De ketel maak ik van buis
IMG_7672 by Nulpunt0, on Flickr

De bovenkant van de watertank bevat positiegaatjes voor de vuldeksel, maar helaas voor zowel voorop als in het midden. Die moet dus worden vervangen.
IMG_7680b by Nulpunt0, on Flickr

Geleerd uit Vs.1 is dat de bovenste klinknagelrand iets lager moet.
Voor een rechte lijn een aanslag (rode pijl) gebruiken.
IMG_7682b by Nulpunt0, on Flickr

Zo ziet het klinknagelpatroon er bij de versie met hoge kolenbak er uit. Daar komt nog een horizontale klinknagelstrip bij. Maar bij de vroege NS versie zit die strip er niet en moeten de klinknagels er direct in.
IMG_7683 by Nulpunt0, on Flickr

Zo dus.
Helaas in mijn anthousiasme even vergeten de uiterste klinknagel te persen met een kleiner aambeeld. Daardoor moest er plaatwerk gedaan worden met een gat ten gevolge. Oplossing: tzt een echte klinknagel plaatsen.
IMG_7684 by Nulpunt0, on Flickr

Van het plaatwerk boven de uitgesneden wielkasten moet de montagestrip af. Hadden we in Vs 1. al ontdekt.
IMG_7685 by Nulpunt0, on Flickr

105336
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 19:20:33 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #997 Gepost op: 14 september 2020, 09:40:08 »
Voor diegene die er over denken om hier ook aan te beginnen, deze week gaat er weer een bestelling naar de etser, mocht je willen, er kan nu bijbesteld worden. (geld ook voor de andere etsplaten)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #998 Gepost op: 14 september 2020, 14:42:24 »
Na goed doorlezen van eerdere bladzijden van dit draadje (hoe zat het ook alweer?), kan het beginnen.
IMG_7686 by Nulpunt0, on Flickr

Voor de uitsparing van het ganghandel een stukje U-profiel en een 3-voudig omgebogen strip (uit de fret).
En vanzelfsprekend een L-profiel aan de boven/achterwand om alles recht te houden.
IMG_7688 by Nulpunt0, on Flickr

Van binnen zie je het straks niet meer.
IMG_7691 by Nulpunt0, on Flickr

Volgende stap is het aanbrengen van dik plat profiel aan de onderzijde om tapjes (kap aan frame) te kunnen zetten.

105533
« Laatst bewerkt op: 14 september 2020, 14:45:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #999 Gepost op: 14 september 2020, 23:53:22 »
Bij het 1e model heb ik onder de kolenbunker een dik (tapjes) vloertje aangebracht en in het machinistenhuis niks. Zoals zo vaak, blijft de kap wiebeldewobbel op het dunne randje onder de deur. Deze keer probeer ik het anders door de vloer door te leggen tot onder het ketelfront. Waterkast en achterwand machinistenhuis dus iets inkorten. Nog geen idee waar ik verder tegenaan ga/kan lopen, maar ik voorzie nu nog geen problemen dus.... doen.

Ik moet in die plaat, onder de kolenbunker, nog een gat maken om water (schoonmaken) er uit te kunnen laten lopen.

Vloertje is 1,5 mm dik. Rand onder deur is 2,0 mm hoog, dus er kan nog altijd een dun houten vloertje in het machinistenhuis komen.

Wel veel vijlwerk nodig om de plaat passend vlak op de voetplaat te krijgen. Die is natuurlijk van zichzelf niet 100% vlak door het soldeerwerk. Maar is na een uurtje gelukt.

IMG_7695 by Nulpunt0, on Flickr

105669
« Laatst bewerkt op: 14 september 2020, 23:58:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1000 Gepost op: 15 september 2020, 11:39:25 »
Met de Dremel slijpschijf is dit "peace off cake" , "warm mes door boter" enz. enz.
IMG_7696 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 11:42:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1001 Gepost op: 15 september 2020, 15:07:08 »
Dat ziet er op het eerste gezicht goed uit.

IMG_7697 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7698 by Nulpunt0, on Flickr

Maar aanpassingen zijn nodig.
Hoogte voorkant machinistenhuis is te groot.
IMG_7701 by Nulpunt0, on Flickr

De binnenzijde van de achterkant van het machinistenhuis moet in een Z-vorm worden gemaakt, maar helaas is de vouwlijn in het etsdeel niet aanwezig. Los knippen en dan aan elkaar zetten dan maar.
IMG_7703 by Nulpunt0, on Flickr

En waar loopt de bodem van de kolenbunker?
Ik vermoed dat het maken van aanslagprofielen aan te raden is bij dit kaartenhuis.
HSM700 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

105829
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 15:08:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1002 Gepost op: 16 september 2020, 00:05:41 »
De eerste soldering. :)
IMG_7704 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7705 by Nulpunt0, on Flickr

De aanslagen voor het "kaartenhuis".
Achter 16 mm, voor 10 mm.
IMG_7706 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7707 by Nulpunt0, on Flickr

De binnenwand eerst exact afgeknipt op het vlak wat eigenlijk horizontaal moet komen en het schepgat moet gelijk komen met de vloer van de kolenbunker.
IMG_7710 by Nulpunt0, on Flickr

De horizontale bunkerplaat heb ik 1,5 mm ingekort. Eigenlijk is die 1,0 mm te lang, maar ik heb er 0,5 bij gedaan zodat ik eventueel de scharnieren voor de deurtjes (zie foto onder met op de voorgrond Vs.1.) makkelijker kan aanbrengen.
IMG_7709 by Nulpunt0, on Flickr

105990


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6247
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1003 Gepost op: 16 september 2020, 14:35:46 »
Voor de duidelijkheid... de achterwand heb ik in dit bericht  nog NIET vast . Eerst de binnenzijde detailleren.

Een 2x6 U-profiel past precies als horizontaal gedeelte.
IMG_7711 by Nulpunt0, on Flickr

De achterzijde ziet er wat apart uit, maar maximaliseert wel de kolenvoorraad (en zover ik kan zien helemaal volgens tekening)
IMG_7712 by Nulpunt0, on Flickr

De binnenzijde, afgeknipt, passen. Rekening houden met kunstglas.
IMG_7713 by Nulpunt0, on Flickr

Afstandstripjes.
IMG_7714 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7715 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7716 by Nulpunt0, on Flickr

Drie deksels (uit de fret) en scharnieren (draad 0,8)
IMG_7717 by Nulpunt0, on Flickr

kolendeurtje in U-profiel 1x1
IMG_7718 by Nulpunt0, on Flickr

106123

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1004 Gepost op: 16 september 2020, 15:20:22 »
Heerlijk werk dit  (y)

Ben alleen vergeten waarvoor het gat onderin de kolenbunker voor is. Je was blij het gemaakt te hebben, maar mij ontgaat even het doel (niet goed teruggelezen waarschijnlijk.

Het is nu wel een uitdaging om in de opbergruimtes, die je nu met scharnierende kleppen bereikbaar hebt gehouden, de juiste gereedschappen op schaal gaat opbergen. In het 6100 boek vond ik een uitgebreide lijst met de inventaris van de verschillende opbergvakken. Die heb ik voor de 5500 zo gauw niet.

Maar dit ga ik allemaal namaken als ik ga beginnen met een 5500 in 1  :)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*