Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: NS modelbaan Hoekdam H0  (gelezen 415823 keer)

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #435 Gepost op: 21 januari 2019, 13:58:32 »
Mijn vrouw en zoon vinden het jammer dat de treinen niet rond kunnen rijden.
Ik zelf vindt dat soms ook wel jammer zie hier onder het bestaande rail plan.



De eerste optie was rechts waar het schaduwstation/opstelsporen zijn en keerlus te plaatsen, de deur kan ik vervangen door een schuifdeur maar er is dan te weinig ruimte om naar binnen te lopen.
Tweede optie is boven het bureau een keerlus te plaatsen maar daar is de ruimte net te klein voor.
De derde optie is op de plek van het bureau een spiraal plaatsen en een keerlus met opstelsporen onderde baan, maar waar laat ik de computer en de helling wordt te stijl.

Dus blijft optie vier over gewoon rond rijden met een uitneembaar stuk, op het plaatje rood.



Links onder komt de weegbrug en een extra spoor wat als uithaal spoor kan worden gebruikt.
Links boven het VAM laadstation ook met een extra spoor voor lege en volle wagens.
In het midden de laad en los weg en de Van Gend en Loos goederen loods met een extra spoor voor het op stellen extra wagons.
Het perron wordt langer zodat er met 3x een hondekop twee kan worden gereden.
En er blijven twee sporen in het schaduw station over voor het weg zetten van treinen.

Verder hoef ik weinig te slopen omdat ik links nog niks heb gebouwd op de baan.
En aan de rechterkant (hoek) kan ik gewoon veder met de scenery.

Ga dit verder nog wat meer uitwerken.

Eerst maar weer verder met de bouw van de Van Gend & Loos loods.

M.v.g. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 14:33:46 door Ronald Hofmeester »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #436 Gepost op: 21 januari 2019, 14:08:10 »
Dit is een mooie oplossing Ronald. Want laten we eerlijk zijn, dat je loc(s) rond kan rijden is natuurlijk veel en veel leuker dan op en neer!
En zo te lezen hoef je weinig te slopen en/of te veranderen.
Kijk er naar uit tot je ons wat meer van je plannen kunt vertellen en laten zien.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #437 Gepost op: 21 januari 2019, 14:16:36 »
Geen idee wat voor kast er in je hobbykamer staat, maar mocht het er eentje zijn met planken en je hebt ruimte in die kast over, dan zou je ook één plank die op gelijke hoogte met ja baan zit kunnen inrichten als extra schaduwstation. Dan kun je net wat meer treinen opstellen, wat wel zo leuk is voor de afwisseling op je baan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #438 Gepost op: 21 januari 2019, 14:30:32 »
Beste Jeroen,

Dit is jammer genoeg een vaste kast linker deel is de gangkast en het rechterdeel zit in deze kamer, verder zit de kast helemaal vol.
Klein flatje met weinig ruimte.

M.v.g. Ronald.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #439 Gepost op: 21 januari 2019, 14:41:29 »
Wel leuker zo ja

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #440 Gepost op: 21 januari 2019, 17:54:07 »
Interessante wijziging heb je bedacht. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, je bent bezig met bouwen en dan...veranderen je eisen. Ik had eerst een perfect baan voor mijn kamer:

Het voldeed aan al mijn eisen en toen kwam ik Hoekdam tegen, ja en nu ziet mijn baan er zo uit:


Eerst waren mijn eisen: al mijn materieel moest er op, ik moest rondjes kunnen rijden, er moesten minimaal 3 treinen tegelijk konden rijden.
Nu wil ik gewoon rangeren en ook pendelen. Ik heb altijd al ovaaltjes gehad en ik wilde het gewoon eens anders doen.

Ik had zelf wel ruimte voor een keerlus en daar heb ik gebruik van gemaakt. Een (gedeeltelijk) enkelsporig lijntje leek me ook erg leuk om te maken. Zelf vind ik je oude layout mooi maar erg kort maar zelf wilde ik ietsjes meer lengte hebben.

En ik zit nu ook al aan een wijziging te denken waardoor mijn treinen ook helemaal kunnen keren:


Dus ja ik snap heel goed dat je eisen soms kunnen veranderen.

Als men rondjes wilt rijden, dan moet men gewoon rondjes rijden! Maar je kan rondjes rijden op 2 manieren en is afhankelijk hoe je er naar kijkt. Dit is ook een soort van rondje rijden:

Ja nogmaals, het is hoe je er naar kijkt  ;)

Zo had ik als"optie 5" ff gauw een schets in elkaar geflanst voor een beetje inspiratie misschien:

Je hebt links een station, rechts een station en rechts heb je je huidige schaduw station. Je kan geen rondje rondje rijden, maar je kan wel een relatief groot parcours afleggen. En tussen station links en station rechts heb je toch nog "een soort rondje"  ::).

Een ding is zeker, ik ga nieuwsgierig je nieuwe eindontwerp afwachten.

Veel ontwerp plezier,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #441 Gepost op: 21 januari 2019, 18:58:13 »
Zou iets verzinnen dat je opstelaporen betrokken raken bij je traject, stukje landschap of  extra industrie.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #442 Gepost op: 21 januari 2019, 19:35:40 »
Beste Bas,

Het is net als wat Koen zegt.
Tussen het oude ontwerp (huidige) en het nieuwe zit weinig verschil.
Het oude kende een VAM laad station, een Van Gend & Loos loods en een laad en losweg en een weegbrug.
In het nieuwe ontwerp zijn deze allemaal van een extra spoor voorzien zodat volle en lege wagons makkelijker gescheiden kunnen worden.
En er is een rond lopend spoor toegevoegd voor meer afwisseling.

De laad en losweg heeft de rol van diverse industrieën.
Als voorbeeld.
-laden en lossen van hout, kolen, bieten, soda, olie, enz enz.

Op deze manier heb je veel afwisseling.
Alleen de VAM en Van Gene & Loos zijn de vaste vervoerders en treinen.

M.v.g. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 19:43:02 door Ronald Hofmeester »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #443 Gepost op: 21 januari 2019, 20:23:20 »
Als ik zo naar je "hobbykamertje" kijk Ronald, krijg ik de neiging te zeggen dat die van mij ongeveer net zo groot is.
Ook ik zit met het probleem dat ik niet ongestraft rondjes kan rijden zonder dat de deuropening in de weg zit.
Mijn oplossing. Een uitneembare drug.
Dus ergens hebben ze wel wat van elkaar. (de banen.)

Alleen ben ik nog lang niet zo ver.. ;D ;D
Ik zou zeggen veel verbouw plezier. (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #444 Gepost op: 22 januari 2019, 11:19:16 »
Voor de VG&L loods de vierde wand/muur getekend.
Morgen kan ik verder met de bouw van deze muur.



M.v.g. Ronald

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #445 Gepost op: 22 januari 2019, 11:55:27 »
Beste Ronald,

Ik wil ook nog wel even reageren op je "verbouwplannen" van je baanplan.

Wat je hier op het forum hebt laten zien ziet er allereerst altijd zeer goed doordacht en netjes uit.
Je spoorligging is erg goed en de zaken rondom en boven het spoor zien er zeer goed uit.

Als ik het zo inschat is het een aardige lengte die je zult moeten overbruggen om het rondje compleet te maken.
Gevaar is dat je met dat stuk een misschien niet zo perfecte ligging hebt en dan moet constateren later dat het rondrijden wellicht niet zo betrouwbaar gaat als je had gewild.

Boodschap is, denk goed na hoe je die constructie met de behoorlijk grote overspanning wilt maken zodat deze makkelijk werkt (je moet er vaak langs), stevig is, stabiel en betrouwbaar.

Ik heb 2 zonen die regelmatig vragen of ze treintjes mogen (laten) rijden/kijken (ze zijn 6 en 2) en voor hun leg ik dan vaak even wat rails uit op een kinderkamer (marklin c-rail, zeer geschikt voor dat doel) of op de eettafel. Binnen 5 minuten heb ik een rondje gecreeerd. Als het doel zuiver is om af en toe je treinen wat rondjes te laten rijden, zou dat wellicht ook een optie zijn.

Verder ben ik je vaak in stilte aan het volgen en geniet van je bouwkunsten. Ben benieuwd hoe het verder gaat (wat je ook kiest in je verbouwplannen).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #446 Gepost op: 22 januari 2019, 12:18:48 »
Dat rondjes laten rijden heb ik ook. Ik wil soms ook even gewoon rustig zitten of iets anders doen en dan onderwijl kijken hoe de treinen voorbij komen  :)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #447 Gepost op: 22 januari 2019, 12:22:16 »
Dat is inderdaad heel erg rustgevend. Ik heb van mijn vriendin een mooi boek gekregen met heeeell veel kleuren plaatjes van NS treinen vanaf 1970 ofzo.. Dus kan ik lekker ff bladeren onder het genot van een kdeng kdeng geluidje.

Ja alleen bij mij pendelen strakjes treinen heen en weer ipv dat ze rondjes rijden, maar details  :angel:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #448 Gepost op: 22 januari 2019, 13:25:17 »

Als ik het zo inschat is het een aardige lengte die je zult moeten overbruggen om het rondje compleet te maken.
Gevaar is dat je met dat stuk een misschien niet zo perfecte ligging hebt en dan moet constateren later dat het rondrijden wellicht niet zo betrouwbaar gaat als je had gewild.

Boodschap is, denk goed na hoe je die constructie met de behoorlijk grote overspanning wilt maken zodat deze makkelijk werkt (je moet er vaak langs), stevig is, stabiel en betrouwbaar.


Beste Jelmer,

Bedankt voor het meedenken.
De overspan wordt 2,08 meter, aan de vaste delen komt een draag randje waar dit uitneembare stuk komt op te liggen.
Wat ik vaste delen noemt zijn modules deze kunnen nog enkele mm bewegen, dus het uitneembare stuk kan ik met gemak plaatsen en los halen en als het klem zit kan ik de modules enkele mm bewegen.

Belangrijk is het vinden in de bouw markt van twee mooie houten latten welke ook echt recht zijn.
verder is het een plaat hout  geschroefd en gelijmd op twee laten en tegen de zijkanten worden twee opstaande randen geschroefd en gelijmd.
Deze opstaande rand zorgt er voor dat de treinen niet naar beneden kunnen vallen en geeft stevigheid tegen het doorzakken.
Het moeilijkste stukje zal de bocht van 45 graden zijn, dit is veel zaag en schuur werk.
De constructie zal al stevig genoeg zijn.
Aan de kast kan ik naar behoefte een rail en drager plaatsen om de overspanning te onder steunen, gebruik ik het uitneembare stuk baan niet dan haal ik de drager uit de rail.

Het meeste werk zal gaan zitten in de nieuwe module welke boven het bureau komt deze moet ik pas maken zodat de computer monitoren er onder passen.

M.v.g. Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 13:27:01 door Ronald Hofmeester »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #449 Gepost op: 22 januari 2019, 13:46:13 »
Belangrijk is het vinden in de bouw markt van twee mooie houten latten welke ook echt recht zijn.
verder is het een plaat hout  geschroefd en gelijmd op twee laten en tegen de zijkanten worden twee opstaande randen geschroefd en gelijmd.
Anders neem je aluminium hoeklijnen van 30x30mm (of groter) met als rijvloer 9mm multiplex. Snaarstrak en geen gedoe met kromtrekken.
Eventueel zou je in plaats van de latten ook 9 mm multiplex kunnen nemen en er een soort van trogbrug kunnen maken. In elk geval strakker te maken dan met houten latten.
No dress rehearsel, this is our life.