Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exacttrain 2020 door Remystoom
Vandaag om 03:12:08
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Eegtrain
Vandaag om 00:54:40
Modulebaan "Lauwersmeer" H0 door Eegtrain
Vandaag om 00:51:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 00:38:59
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door dennie
Vandaag om 00:35:14
Oost Europa-draadje door Dijkhuizen
Vandaag om 00:12:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:32
Een klein stukje Scotland door bask185
Vandaag om 00:06:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:05
Albulabahn in H0m door Martin Hornis
Vandaag om 00:00:31
GATX zans knikketelwagon H0 door Michiel 80
24 januari 2020, 23:51:04
Projekt 083-338 door Noordernet
24 januari 2020, 23:48:09
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
24 januari 2020, 23:45:10
Roco Geoline wissel digitaal gemaakt, werkt niet. door Bert V
24 januari 2020, 23:43:02
Blokken maken met Peco spoor en Peco SL-88/ST-244 wissels door Frank 123
24 januari 2020, 23:18:03
Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS.... door Ronald Halma
24 januari 2020, 23:05:58
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
24 januari 2020, 23:00:49
Frans loodsje door Noordernet
24 januari 2020, 22:34:52
Artitec 2020, raad-draadje door Eric B
24 januari 2020, 22:09:31
Een Rotterdams gebouw door gdh
24 januari 2020, 21:50:21
"Spoor op Vleugels" in H0 door Marcel112
24 januari 2020, 20:23:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Overet
24 januari 2020, 20:16:54
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Wijktrein
24 januari 2020, 20:13:21
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
24 januari 2020, 20:01:32
On traXS 2020, 13-15 maart, Spoorwegmuseum Utrecht. door ingenium
24 januari 2020, 19:55:10
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
24 januari 2020, 19:53:15
Raadplaatje door Dave.......
24 januari 2020, 19:44:53
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
24 januari 2020, 19:42:34
Deining in Dönsdorf door André 1976
24 januari 2020, 19:34:29
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door RodeDuivel
24 januari 2020, 19:04:12
  

Auteur Topic: Code 83 rails testen  (gelezen 856 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Code 83 rails testen
« Gepost op: 14 september 2018, 17:24:21 »
Ik zit te twijfelen of het mogelijk is om Tillig Elite rails te gebruiken met de locomotieven die ik in mijn verzameling heb.

Uit de diverse Duitse sites wordt ik weinig wijzer… de ene heeft het over nameten, volgens de andere is er geen probleem, en weer een andere beweert dat Fleischmann alleen bij volledige nieuw ontwikkelde locs NEM wielen gebruikt…


Welke rail elementen zijn de meest kritische als het gaat om ontsporen en hobbelen over de kleineisen… Kan ik volstaan met een stuk flex, een wissel en wat rechte stukjes.

Of nog beter… De locs die ik het meest problematische acht zijn de volgende:
BR 50 Kabinentender nr 4175
Br 38 nr 4500 (de Br 38 met Pruisische tender, ook als )
T16 Nr 4810
Is er iemand die ervaring heeft met Tillig Elite in combinatie met deze locomotieven?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18629
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2018, 17:34:41 »
Fleischmann heeft vanaf ongeveer 1977 alleen nog wielen volgens de in dat jaar aangepaste norm gebruikt. Modellen die vanaf dat jaar zijn geproduceerd hebben wielen die geschikt zouden moeten zijn voor Tillig Elite. Ook als het model al eerder was ontwikkeld.

Kant-en-klaar railmateriaal van Tillig heb ik niet. Wel heb ik vier nogal kritische wissels die zelf zijn gebouwd met Tillig Elite profielen. Mijn Fleischmann BR212 uit pakweg 1978 rijdt daar probleemloos overheen. Dat model was toen al een jaar of 15 op de markt, maar had inmiddels een kunststof kap en dus ook nieuwe wielen gekregen. De Sprinter uit 1980 passeert ook probleemloos.

En als je zelf wilt testen heb je denk ik een wissel nodig en wat stukken flex omdat er anders zo moeilijk wat valt te rijden.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 18:26:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2018, 18:24:53 »
Je titel vereist een kleine correctie; Tillig is code 80 :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18629
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2018, 18:28:38 »
Volgens Tillig is het code 83.

https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html

En als ik 2,07 mm omreken (2,07/2,54*100) kom ik met 81,5 precies tussen 80 en 83 uit.  ;D
Het zal wel.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 18:37:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2018, 19:00:42 »
Oke... was altijd in de veronderstelling dat het 80 was. Geen probleem :)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2018, 19:14:22 »
Inderdaad: Niedriges Schienenprofil (2,07 mm = Code 83) mit außerordentlich geringer Kopfbreite (0,8 mm)

Bron: https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2018, 19:33:46 »
Ik heb een rangeerbaantje met Tillig Elite. Geen ervaring met de locs die je noemt.

Mijn ervaringen:
Loc 1306 rijdt probleemloos. Stamt uit ongeveer 1978.
Anna locje heeft te hoge flenzen. Bouwjaar onbekend, later tweedehands gekocht.
De wagens uit de startset met plastic wielen hebben te hoge flenzen.

Het fleischmann plan-W rijtuig uit die tijd heeft te hoge flenzen.

Kortom, wisselende ervaringen. Testen dus.

Overigens, ik heb recent geisoleerde wielstellen bij Ali gekocht. Die rollen prima. Voor €0,73 per wielstel geschikt voor Tillig Elite.


Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2018, 19:40:23 »
Aanvulling,

Naast de hoogte van de railstaaf en die van de flenzen is de Tillig Elite ook kritisch voor de speermaat van de wielstellen. Tenminste: een oudere Fleischmann lok waar de speermaat niet voldoet aan de huidige NEM ontspport op de Tillig Elite wissels.

Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast of dat de loc gewoon nooit aan enige NEM heeft voldaan. In elk geval ook iets om in gedachten te houden.

Groet Juroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18095
    • Pagina van klaas
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2018, 19:56:53 »
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast ...
Het minimum van de speermaat (maat B in NEM310) is in 2009 vergroot van 14,3 naar 14,4 mm. Waarschijnlijk omdat wielstellen met 14,3 mm klemmen in wissels die precies volgens de normen zijn gebouwd.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8494
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2018, 13:39:24 »
Ook is het handig om te kijken of flex van tillig anders is als kant en klare stukken.
Ik heb toen ik mn HO baan ging verbouwen gekozen voor roco zonder ballast,daar reed al m'n Flm(ook oud spul) en Roco spul goed overheen,maar bij de flexrails ratelde e.e.a. over de kunststof stukjes die de rails vast houden,die waren bij flex namelijk dikker dan bij kant en klare stukken  ::)
Wellicht heeft tillig dat zelfde "grapje" ook toegepast bij hun flex rails  :-\