Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:39:32
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
Vandaag
om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
Vandaag
om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
ruudns
Vandaag
om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:32:29
Modelwensen 2026
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 19:00:51
Yamorc 7001 dood
door
Hasenwald
Vandaag
om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 17:13:20
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
Wies
Vandaag
om 11:52:20
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 11:40:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Code 83 rails testen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Code 83 rails testen (gelezen 2089 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Code 83 rails testen
«
Gepost op:
14 September 2018, 17:24:21 »
Ik zit te twijfelen of het mogelijk is om Tillig Elite rails te gebruiken met de locomotieven die ik in mijn verzameling heb.
Uit de diverse Duitse sites wordt ik weinig wijzer… de ene heeft het over nameten, volgens de andere is er geen probleem, en weer een andere beweert dat Fleischmann alleen bij volledige nieuw ontwikkelde locs NEM wielen gebruikt…
Welke rail elementen zijn de meest kritische als het gaat om ontsporen en hobbelen over de kleineisen… Kan ik volstaan met een stuk flex, een wissel en wat rechte stukjes.
Of nog beter… De locs die ik het meest problematische acht zijn de volgende:
BR 50 Kabinentender nr 4175
Br 38 nr 4500 (de Br 38 met Pruisische tender, ook als )
T16 Nr 4810
Is er iemand die ervaring heeft met Tillig Elite in combinatie met deze locomotieven?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22769
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #1 Gepost op:
14 September 2018, 17:34:41 »
Fleischmann heeft vanaf ongeveer 1977 alleen nog wielen volgens de in dat jaar aangepaste norm gebruikt. Modellen die vanaf dat jaar zijn geproduceerd hebben wielen die geschikt zouden moeten zijn voor Tillig Elite. Ook als het model al eerder was ontwikkeld.
Kant-en-klaar railmateriaal van Tillig heb ik niet. Wel heb ik vier nogal kritische wissels die zelf zijn gebouwd met Tillig Elite profielen. Mijn Fleischmann BR212 uit pakweg 1978 rijdt daar probleemloos overheen. Dat model was toen al een jaar of 15 op de markt, maar had inmiddels een kunststof kap en dus ook nieuwe wielen gekregen. De Sprinter uit 1980 passeert ook probleemloos.
En als je zelf wilt testen heb je denk ik een wissel nodig en wat stukken flex omdat er anders zo moeilijk wat valt te rijden.
«
Laatst bewerkt op: 14 September 2018, 18:26:38 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18651
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #2 Gepost op:
14 September 2018, 18:24:53 »
Je titel vereist een kleine correctie; Tillig is code 80
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
henk
Offline
Berichten: 22769
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #3 Gepost op:
14 September 2018, 18:28:38 »
Volgens Tillig is het code 83.
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
En als ik 2,07 mm omreken (2,07/2,54*100) kom ik met 81,5 precies tussen 80 en 83 uit.
Het zal wel.
«
Laatst bewerkt op: 14 September 2018, 18:37:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18651
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #4 Gepost op:
14 September 2018, 19:00:42 »
Oke... was altijd in de veronderstelling dat het 80 was. Geen probleem
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18651
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #5 Gepost op:
14 September 2018, 19:14:22 »
Inderdaad: Niedriges Schienenprofil (2,07 mm = Code 83) mit außerordentlich geringer Kopfbreite (0,8 mm)
Bron:
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Juroen
Offline
Berichten: 432
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #6 Gepost op:
14 September 2018, 19:33:46 »
Ik heb een rangeerbaantje met Tillig Elite. Geen ervaring met de locs die je noemt.
Mijn ervaringen:
Loc 1306 rijdt probleemloos. Stamt uit ongeveer 1978.
Anna locje heeft te hoge flenzen. Bouwjaar onbekend, later tweedehands gekocht.
De wagens uit de startset met plastic wielen hebben te hoge flenzen.
Het fleischmann plan-W rijtuig uit die tijd heeft te hoge flenzen.
Kortom, wisselende ervaringen. Testen dus.
Overigens, ik heb recent geisoleerde wielstellen bij Ali gekocht. Die rollen prima. Voor €0,73 per wielstel geschikt voor Tillig Elite.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Juroen
Offline
Berichten: 432
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #7 Gepost op:
14 September 2018, 19:40:23 »
Aanvulling,
Naast de hoogte van de railstaaf en die van de flenzen is de Tillig Elite ook kritisch voor de speermaat van de wielstellen. Tenminste: een oudere Fleischmann lok waar de speermaat niet voldoet aan de huidige NEM ontspport op de Tillig Elite wissels.
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast of dat de loc gewoon nooit aan enige NEM heeft voldaan. In elk geval ook iets om in gedachten te houden.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27073
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #8 Gepost op:
14 September 2018, 19:56:53 »
Citaat van: Juroen op 14 September 2018, 19:40:23
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast ...
Het minimum van de speermaat (maat B in NEM310) is in 2009 vergroot van 14,3 naar 14,4 mm. Waarschijnlijk omdat wielstellen met 14,3 mm klemmen in wissels die precies volgens de normen zijn gebouwd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12263
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 September 2018, 13:39:24 »
Ook is het handig om te kijken of flex van tillig anders is als kant en klare stukken.
Ik heb toen ik mn HO baan ging verbouwen gekozen voor roco zonder ballast,daar reed al m'n Flm(ook oud spul) en Roco spul goed overheen,maar bij de flexrails ratelde e.e.a. over de kunststof stukjes die de rails vast houden,die waren bij flex namelijk dikker dan bij kant en klare stukken
Wellicht heeft tillig dat zelfde "grapje" ook toegepast bij hun flex rails
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Code 83 rails testen