Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 18:17:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
Vandaag
om 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
p-kokkie
Vandaag
om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema
door
Gerard
Vandaag
om 17:12:17
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:03:44
Line-up foto's van modellen
door
R1954
Vandaag
om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan
door
aad52
Vandaag
om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 16:49:05
Oud model gangbaar maken
door
Gerrit H
Vandaag
om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Luit
Vandaag
om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
peterha
Vandaag
om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker
door
Ploeger
Vandaag
om 12:51:33
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rjr
Vandaag
om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar
door
bask185
Vandaag
om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:10:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Code 83 rails testen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Code 83 rails testen (gelezen 2032 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Code 83 rails testen
«
Gepost op:
14 September 2018, 17:24:21 »
Ik zit te twijfelen of het mogelijk is om Tillig Elite rails te gebruiken met de locomotieven die ik in mijn verzameling heb.
Uit de diverse Duitse sites wordt ik weinig wijzer… de ene heeft het over nameten, volgens de andere is er geen probleem, en weer een andere beweert dat Fleischmann alleen bij volledige nieuw ontwikkelde locs NEM wielen gebruikt…
Welke rail elementen zijn de meest kritische als het gaat om ontsporen en hobbelen over de kleineisen… Kan ik volstaan met een stuk flex, een wissel en wat rechte stukjes.
Of nog beter… De locs die ik het meest problematische acht zijn de volgende:
BR 50 Kabinentender nr 4175
Br 38 nr 4500 (de Br 38 met Pruisische tender, ook als )
T16 Nr 4810
Is er iemand die ervaring heeft met Tillig Elite in combinatie met deze locomotieven?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22640
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #1 Gepost op:
14 September 2018, 17:34:41 »
Fleischmann heeft vanaf ongeveer 1977 alleen nog wielen volgens de in dat jaar aangepaste norm gebruikt. Modellen die vanaf dat jaar zijn geproduceerd hebben wielen die geschikt zouden moeten zijn voor Tillig Elite. Ook als het model al eerder was ontwikkeld.
Kant-en-klaar railmateriaal van Tillig heb ik niet. Wel heb ik vier nogal kritische wissels die zelf zijn gebouwd met Tillig Elite profielen. Mijn Fleischmann BR212 uit pakweg 1978 rijdt daar probleemloos overheen. Dat model was toen al een jaar of 15 op de markt, maar had inmiddels een kunststof kap en dus ook nieuwe wielen gekregen. De Sprinter uit 1980 passeert ook probleemloos.
En als je zelf wilt testen heb je denk ik een wissel nodig en wat stukken flex omdat er anders zo moeilijk wat valt te rijden.
«
Laatst bewerkt op: 14 September 2018, 18:26:38 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 18316
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #2 Gepost op:
14 September 2018, 18:24:53 »
Je titel vereist een kleine correctie; Tillig is code 80
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
henk
Offline
Berichten: 22640
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #3 Gepost op:
14 September 2018, 18:28:38 »
Volgens Tillig is het code 83.
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
En als ik 2,07 mm omreken (2,07/2,54*100) kom ik met 81,5 precies tussen 80 en 83 uit.
Het zal wel.
«
Laatst bewerkt op: 14 September 2018, 18:37:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 18316
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #4 Gepost op:
14 September 2018, 19:00:42 »
Oke... was altijd in de veronderstelling dat het 80 was. Geen probleem
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 18316
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #5 Gepost op:
14 September 2018, 19:14:22 »
Inderdaad: Niedriges Schienenprofil (2,07 mm = Code 83) mit außerordentlich geringer Kopfbreite (0,8 mm)
Bron:
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Juroen
Offline
Berichten: 430
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #6 Gepost op:
14 September 2018, 19:33:46 »
Ik heb een rangeerbaantje met Tillig Elite. Geen ervaring met de locs die je noemt.
Mijn ervaringen:
Loc 1306 rijdt probleemloos. Stamt uit ongeveer 1978.
Anna locje heeft te hoge flenzen. Bouwjaar onbekend, later tweedehands gekocht.
De wagens uit de startset met plastic wielen hebben te hoge flenzen.
Het fleischmann plan-W rijtuig uit die tijd heeft te hoge flenzen.
Kortom, wisselende ervaringen. Testen dus.
Overigens, ik heb recent geisoleerde wielstellen bij Ali gekocht. Die rollen prima. Voor €0,73 per wielstel geschikt voor Tillig Elite.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Juroen
Offline
Berichten: 430
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #7 Gepost op:
14 September 2018, 19:40:23 »
Aanvulling,
Naast de hoogte van de railstaaf en die van de flenzen is de Tillig Elite ook kritisch voor de speermaat van de wielstellen. Tenminste: een oudere Fleischmann lok waar de speermaat niet voldoet aan de huidige NEM ontspport op de Tillig Elite wissels.
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast of dat de loc gewoon nooit aan enige NEM heeft voldaan. In elk geval ook iets om in gedachten te houden.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26898
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #8 Gepost op:
14 September 2018, 19:56:53 »
Citaat van: Juroen op 14 September 2018, 19:40:23
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast ...
Het minimum van de speermaat (maat B in NEM310) is in 2009 vergroot van 14,3 naar 14,4 mm. Waarschijnlijk omdat wielstellen met 14,3 mm klemmen in wissels die precies volgens de normen zijn gebouwd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 September 2018, 13:39:24 »
Ook is het handig om te kijken of flex van tillig anders is als kant en klare stukken.
Ik heb toen ik mn HO baan ging verbouwen gekozen voor roco zonder ballast,daar reed al m'n Flm(ook oud spul) en Roco spul goed overheen,maar bij de flexrails ratelde e.e.a. over de kunststof stukjes die de rails vast houden,die waren bij flex namelijk dikker dan bij kant en klare stukken
Wellicht heeft tillig dat zelfde "grapje" ook toegepast bij hun flex rails
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Code 83 rails testen