Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Thom
Vandaag om 13:44:46
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:24:45
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:07:31
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:35:21
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 12:07:32
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:59:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 11:06:04
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Jelmer
Vandaag om 10:41:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:16:23
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
  

Auteur Topic: H0 trambaanplan, tweede baan, weinig ervaring  (gelezen 11529 keer)

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #45 Gepost op: 09 September 2018, 11:41:00 »
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #46 Gepost op: 09 September 2018, 12:12:24 »
Die spooraansluiting in diemen en in Rotterdam zijn voor de metro. Trams kunnen niet op treinspoor rijden. Zakken tussen de rails bij wissels en bogen. Loopvlak van de wielen is smaller.

Verder kan je bij die rotonde nog een aftakking maken omhoog richting spoor en daar ook een eindpunt maken. Heb je een klein beetje meer variatie.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #47 Gepost op: 09 September 2018, 12:38:55 »
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
Ik vind het een goed plan. Je kan - wat je oorspronkelijk van plan was - pendelen tussen de
2 eindpunten. Wil je de tram rondjes laten rijden, dan is dat ook mogelijk.
Mochten de zaken voor het trambedrijf goed gaan en er zou een 2e tramrijtuig komen, dan kan je
de ene tram met de klok en de andere tram tegen de klok in laten rijden (beveiliging enkelspoor stuk ?).
De remise is ook goed bereikbaar.

Overigens, het is jouw modelbaan, dus je kan doen wat jij leuk vindt.
Ben benieuwd als je de rails gaat leggen of het niet tegenvalt: je komt altijd wel ruimte tekort.
Nogmaals succes.
Wim van der Ent

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #48 Gepost op: 09 September 2018, 12:43:21 »
Modelbouwers hebben de vrijheid het te maken zoals ze het willen.
Je kunt natuurlijk altijd zo realistisch mogelijk bouwen.
Wat dat betreft heeft @martijn v m een punt.
Dat gezegd hebbende. het enige wat ik denk ik anders zou doen is het stukje enkelspoor.
Ik zou voor een volledig dubbel spoor gaan.

Het belangrijkste is dat het jou past, als jij tevreden bent is het goed!!
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ReNeGe

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Mijn foto's staan op:
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #49 Gepost op: 09 September 2018, 13:04:26 »
Bij het station rechtsonder mag de overstap tussen tram en trein voor de reizigers wat klantvriendelijker. Ik zou de tramhalte en rijbaan omdraaien. Tussen de rijbaan en tramhalte is nog ruimte voor een parkeerterrein (P&R) of een bushalte.


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #50 Gepost op: 09 September 2018, 13:14:18 »
Hi,

Inderdaad, spooraansluiting in Diemen en Hoek van Holland zijn metro.
Maar wat al gememoreerd wordt, het gaat om de vrijheid van de modelbouwer.
Per slot van rekeniung zijn de minibaantjes waar men zich over een paar weken nabij Katwijk aan vergaapt ook niet realistisch!

Trein, metro en trams. We kennen diverse voorbeelden uit het - ook Haagse- reële (ver)leden:
  • stadstrams samen met randstadrail
    randstadrail samen met trein (werkplaats)
    randstadrail samen met trein (Vlaardingen)
    HTM tramlijn 11 met spoorwagons en HTM-loks
    Idem in Glasgow waar de spoorwagons op de flensen in het iets bredere normaalspoor reden.

    Ongetwijfeld zijn er meer voorbeelden te geven om in HO op uit te leven.

    Ronald
Groet,
      Ronald

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #51 Gepost op: 09 September 2018, 13:21:55 »
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
Wat vind je er zelf van? Als je kijkt en denkt, dit is leuk, dit gaat het worden, dan lekker gaan bouwen. Al bouwende kan je dan eventueel nog kleine aanpassingen doen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #52 Gepost op: 09 September 2018, 16:26:35 »
DJV/Dirk-Jan,

daar is (te) weinig ruimt voor maar ik kijk  nog wel even wat ik kan doen!

Met vriendelijke groet,
Kent

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #53 Gepost op: 09 September 2018, 17:05:34 »
Het is jouw baan!!!  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 08:47:29 door NS264 »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #54 Gepost op: 09 September 2018, 17:13:10 »
nieuwste versie:



waarschijnlijk word dit hem ;D  (y)  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 11 September 2018, 23:34:23 door NS264 »

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #55 Gepost op: 10 September 2018, 00:19:52 »
Die spooraansluiting in diemen en in Rotterdam zijn voor de metro. Trams kunnen niet op treinspoor rijden.
Hoi Martijn,

Het klopt helemaal dat trams het treinspoor niet op kunnen, maar de spooraansluitingen werden wel degelijk af en toe (spo
  • radisch :-)) gebruikt voor aan- of afvoer van trams, maar dan op goederenwagens. Zie bijvoorbeeld deze foto bij Rotterdam.

    @Kent:
    Op de trambaan van dit topic hoef je zo’n verbindingsspoor natuurlijk niet actief te gebruiken, je kunt het qua stroomvoorziening compleet afsluiten/isoleren, maar je kunt zo’n transport heel eenvoudig uitbeelden door op het verbindingsspoor een goederenwagen te plaatsen met een tram erop. Geeft wat detail op de baan.

    Henk
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 00:21:45 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #56 Gepost op: 10 September 2018, 00:24:12 »
Citaat van: gfr001
... waarschijnlijk wordt dit hem
Maar waar kun je nu makkelijk overstappen van tram <---> trein?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #57 Gepost op: 10 September 2018, 07:23:05 »
72sonett,

Dat is wel te doen rechtsonderin toch? Ik denk van wel. Tot nu toe blijf ik  nog even bij deze versie!

Met vriendelijke Groet,
Kent

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #58 Gepost op: 10 September 2018, 08:29:13 »
Maar daar moet je eerst de straat oversteken. Ik vind de suggestie van ReNeGe beter: tram en trein aan hetzelfde perron.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #59 Gepost op: 10 September 2018, 08:34:52 »
da's waar.....,

vanavond toch weer eens aan de anyrail  (y) ;D
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 08:36:50 door gfr001 »