Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 23:06:00
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
  

Auteur Topic: H0 trambaanplan, tweede baan, weinig ervaring  (gelezen 10869 keer)

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #45 Gepost op: 09 September 2018, 11:41:00 »
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #46 Gepost op: 09 September 2018, 12:12:24 »
Die spooraansluiting in diemen en in Rotterdam zijn voor de metro. Trams kunnen niet op treinspoor rijden. Zakken tussen de rails bij wissels en bogen. Loopvlak van de wielen is smaller.

Verder kan je bij die rotonde nog een aftakking maken omhoog richting spoor en daar ook een eindpunt maken. Heb je een klein beetje meer variatie.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #47 Gepost op: 09 September 2018, 12:38:55 »
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
Ik vind het een goed plan. Je kan - wat je oorspronkelijk van plan was - pendelen tussen de
2 eindpunten. Wil je de tram rondjes laten rijden, dan is dat ook mogelijk.
Mochten de zaken voor het trambedrijf goed gaan en er zou een 2e tramrijtuig komen, dan kan je
de ene tram met de klok en de andere tram tegen de klok in laten rijden (beveiliging enkelspoor stuk ?).
De remise is ook goed bereikbaar.

Overigens, het is jouw modelbaan, dus je kan doen wat jij leuk vindt.
Ben benieuwd als je de rails gaat leggen of het niet tegenvalt: je komt altijd wel ruimte tekort.
Nogmaals succes.
Wim van der Ent

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #48 Gepost op: 09 September 2018, 12:43:21 »
Modelbouwers hebben de vrijheid het te maken zoals ze het willen.
Je kunt natuurlijk altijd zo realistisch mogelijk bouwen.
Wat dat betreft heeft @martijn v m een punt.
Dat gezegd hebbende. het enige wat ik denk ik anders zou doen is het stukje enkelspoor.
Ik zou voor een volledig dubbel spoor gaan.

Het belangrijkste is dat het jou past, als jij tevreden bent is het goed!!
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ReNeGe

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Mijn foto's staan op:
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #49 Gepost op: 09 September 2018, 13:04:26 »
Bij het station rechtsonder mag de overstap tussen tram en trein voor de reizigers wat klantvriendelijker. Ik zou de tramhalte en rijbaan omdraaien. Tussen de rijbaan en tramhalte is nog ruimte voor een parkeerterrein (P&R) of een bushalte.


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #50 Gepost op: 09 September 2018, 13:14:18 »
Hi,

Inderdaad, spooraansluiting in Diemen en Hoek van Holland zijn metro.
Maar wat al gememoreerd wordt, het gaat om de vrijheid van de modelbouwer.
Per slot van rekeniung zijn de minibaantjes waar men zich over een paar weken nabij Katwijk aan vergaapt ook niet realistisch!

Trein, metro en trams. We kennen diverse voorbeelden uit het - ook Haagse- reële (ver)leden:
  • stadstrams samen met randstadrail
    randstadrail samen met trein (werkplaats)
    randstadrail samen met trein (Vlaardingen)
    HTM tramlijn 11 met spoorwagons en HTM-loks
    Idem in Glasgow waar de spoorwagons op de flensen in het iets bredere normaalspoor reden.

    Ongetwijfeld zijn er meer voorbeelden te geven om in HO op uit te leven.

    Ronald
Groet,
      Ronald

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #51 Gepost op: 09 September 2018, 13:21:55 »
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
Wat vind je er zelf van? Als je kijkt en denkt, dit is leuk, dit gaat het worden, dan lekker gaan bouwen. Al bouwende kan je dan eventueel nog kleine aanpassingen doen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #52 Gepost op: 09 September 2018, 16:26:35 »
DJV/Dirk-Jan,

daar is (te) weinig ruimt voor maar ik kijk  nog wel even wat ik kan doen!

Met vriendelijke groet,
Kent

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #53 Gepost op: 09 September 2018, 17:05:34 »
Het is jouw baan!!!  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 08:47:29 door NS264 »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #54 Gepost op: 09 September 2018, 17:13:10 »
nieuwste versie:



waarschijnlijk word dit hem ;D  (y)  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 11 September 2018, 23:34:23 door NS264 »

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #55 Gepost op: 10 September 2018, 00:19:52 »
Die spooraansluiting in diemen en in Rotterdam zijn voor de metro. Trams kunnen niet op treinspoor rijden.
Hoi Martijn,

Het klopt helemaal dat trams het treinspoor niet op kunnen, maar de spooraansluitingen werden wel degelijk af en toe (spo
  • radisch :-)) gebruikt voor aan- of afvoer van trams, maar dan op goederenwagens. Zie bijvoorbeeld deze foto bij Rotterdam.

    @Kent:
    Op de trambaan van dit topic hoef je zo’n verbindingsspoor natuurlijk niet actief te gebruiken, je kunt het qua stroomvoorziening compleet afsluiten/isoleren, maar je kunt zo’n transport heel eenvoudig uitbeelden door op het verbindingsspoor een goederenwagen te plaatsen met een tram erop. Geeft wat detail op de baan.

    Henk
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 00:21:45 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #56 Gepost op: 10 September 2018, 00:24:12 »
Citaat van: gfr001
... waarschijnlijk wordt dit hem
Maar waar kun je nu makkelijk overstappen van tram <---> trein?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #57 Gepost op: 10 September 2018, 07:23:05 »
72sonett,

Dat is wel te doen rechtsonderin toch? Ik denk van wel. Tot nu toe blijf ik  nog even bij deze versie!

Met vriendelijke Groet,
Kent

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #58 Gepost op: 10 September 2018, 08:29:13 »
Maar daar moet je eerst de straat oversteken. Ik vind de suggestie van ReNeGe beter: tram en trein aan hetzelfde perron.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #59 Gepost op: 10 September 2018, 08:34:52 »
da's waar.....,

vanavond toch weer eens aan de anyrail  (y) ;D
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 08:36:50 door gfr001 »