BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ov_079 op 07 september 2018, 20:32:46
-
mijn niet definitieve ontwerp voor trambaan met een beetje trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018.jpg)
gele vlakken linksboven = industrieën
bruine vlak = autosloperij/autodemontagebedrijf :D
lichtgrijze vlakken = perrons
rode cirkel = rotonde, weg komt buitenlangs de cirkel te liggen
zwarte vlaken = tot nu toe bekende wegen
in principe ligt alle groene tramrails in de straat of in het gras. de plaatsen waar de rijbaan doorloopt buiten de baan (verloop rijbaan/weg) liggen sowieso in het gras
tafel stond er al van vorige (en eerste) baan en kan dus niet worden gewijzigd (wil ik ook gewoon niet aan beginnen). je kan er ook alleen aan de voorzijde bij komen en via de open ruimte en het kruipgat. ik weet uit ervaring dat ik zo overal bij kan.
let op! ik ben redelijk onervaren!
graag advies!
groet Kent
-
Als je redelijk onervaren bent is zo'n dubbelsporige tramlijn zonder wissels natuurlijk een perfect oefenobject. Daar kan je wel lekker rondrijden. Ik weet niet of je dat met de hand gaat doen of dat je wilt automatiseren?
Het gele en rode spoor, dat is denk ik het treingedeelte? Beetje industrie, beetje rangeren: vooral voor het laatste zal je er nog wel bij moeten met de hand om her en der iets een zetje te geven. Gaat dat lekker genoeg met het kruipgat? Misschien even kijken of je de trambaan +keerlus op de plek van de industrie kunt krijgen? Dus tramlijn de hoek linksboven in, de onderhoudsloods dan iets naar rechts en de trein-industrieaansluitingen lekker bereikbaar tegen de grote open ruimte aan?
Zo'n doorlopende tramlijn zonder wissels achter in de hoek, daar zul je heel weinig "met het handje" bij hoeven te komen, vandaar.
Veel plezier!
Reinout
(Ik heb als moderator trouwens je poll even van het draadje weggehaald, dat werkt in de praktijk voor zo'n draadje niet lekker. Vandaar :) )
-
Hallo,
Met een eilandperron heb je wel trammaterieel nodig met deuren aan beide kanten.
Vaak zijn dat tweerichtingstrams. Je zou eventueel in dat geval de keerlussen kunnen laten vervallen
en met 1 wissel van spoor kunnen wisselen (kopspoor).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Een trambaan, altijd goed! (y)
Eerste advies; teken op schaal uit. Voor modeltrams (in neem even aan dat je in h0 gaat bouwen) is de minimumboogstraat 25cm. Een keerlus neemt dus minstens 50 centimeter in beslag.
Tweede opmerking; je past een eilandperron toe. Dat betekent trams met deuren aan twee zijden en dus tweerixhtingsvoertuigen. Je hebt de keerlussen dan niet nodig.
Derde; ik zou de remise bij het begin of eindpunt maken. Maakt het wat logischer.
-
Misschien is het een idee om de keerlussen dubbelsporig te maken. Hierdoor kan je de trams laten afwisselen qua aankomst en vertrek en het geeft mogelijkheden om met meer trams te kunnen gaan rijden.
Groeten, Mark
-
Ik zie geen helemaal geen keerlussen...
-
@72sonett: https://nl.wikipedia.org/wiki/Keerlus
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
@72sonett: https://nl.wikipedia.org/wiki/Keerlus
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Ik zie ook geen keerlussen, alleen een samengedrukt ovaal. ;D
-
Ik zie een hondenbot (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Basisvormen_modelbanen#Het_hondenbot), geen keerlus (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus).
-
Trams altijd goed.
Zou het eiland perron laten vervallen en er gewoon een peron aan de rechterkant gezien in de rijrichting van maken. Kan je gewoon 1 richtings trams gebruiken waar alleen rechts deuren aan zitten.
En bij een tram heet een eindpuntlus altijd keerlus. Ongeacht of er een wissel ligt om verkeerd spoor te kunnen komen.
Denk aan de radius van minimaal 25cm.
Zou de toerit naar de remise aanpassen.
Dat achteruit erin kan prima. Maar zou een parlelspoor leggen zodat de trams niet op de vrijebaan hoeven te stoppen en terug te steken.
Groeten Martijn
-
In de encyclopedie noemen ze de lus van een hondenbot ook een keerlus zie ik nu.
... Ongeacht of er een wissel licht ...
Klopt, niet alle wissels hebben licht. :)
-
Krijg je als je rap op een telefoon typt ::)
-
Mark,
Dat word voor mij te ingewikkeld, ik vind een standaardwissel half in de straat (naar de werkplaats/loods al een uitdaging). Bovendien, ik heb die loods juist ingepland zodat ik met meerdere trams kan rijden. het word allemaal niet zo grootschalig en/of professioneel. Digitaal, dat wel, maar ongeautomatiseerd. ;)
72sonett,
Ik vind mijn baan niet bepaald een hondenbot lijken, heb nog nooit zo'n verbogen (honden)bot gezien......
Martijn,
Is een idee maar ik heb nu een twee-richting-tram: de RegioCitadis / RandstadRail voorstadstram (woon zelf in Zoetermeer dus ja… !dat is wel de enige tram die ik tot nu toe heb! En ik vond het eilandperron gewoon wat minder saai i.p.v. altijd dezelfde perrons. Maar ik zal erover denken
De RegioCitadis bij halte Centrum West (Zoetermeer):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/694.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/694.jpg)
hoewel hij in Zoetermeer volledig op vrije baan rijd zonder enige gelijkvloerse kruising met overig verkeer, wat uniek is in Nederland, maar niet handig voor iemand met mijn ervaring. Ook vind ik het in de straat rijden gewoon leuker en tram-achtiger ogen. Ik denk dat het niet echt een probleem is, in Den Haag rijd-ie gewoon in de straat en op het gras.
Nog even een vraagje, als het baanplan eenmaal vaststaat (!nu nog niet!), en je gaat bouwen, wil het bouwverslag neerzetten op het forum, kan dat dan gewoon in dit draadje (Baanplannen categorie) verdergaan of moet dat dan bij Trams en Smalspoor staan?
O, en maak hier geen ruzie over definitie van keerlus, daar is dit draadje/topic niet voor (y)
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Hoi Kent,
ga eens met lijn 3 naar het eindpunt in Loosduinen, je komt dan allemaal verschillende stukken tegen en aan het eindpunt ligt daar geen keerlus maar, een kopspoor.
Ook kom je dan de remise Lijsterbes tegen, ter hoogte van de Goudenregenstraat. Als je hier uitstapt net na de spits bijvoorbeeld kun je ook zien waarom er een apart kopspoor is gemaakt voor naar binnenrijdende trams.
Als je dan genoeg tijd over hebt, ga ook eens met een GTL lijn mee. Dit zijn de rood/witte trams met maar aan één zijde een deur en aan beide zijde van de lijn een keerlus met inhaalspoor.
Groeten,
Christoph
-
.....
72sonett,
Ik vind mijn baan niet bepaald een hondenbot lijken, heb nog nooit zo'n verbogen (honden)bot gezien......
....
Zo wordt dit baanprincipe vaak genoemd hier :) Een simpel rail ovaal waarvan je de langen kanten als het ware tegen elkaar drukt. Als je dat dan vervolgens uitrekt en er allerlei vormen aan geeft krijg je dus een dubbel baanvak met aan het eind een "keerlus". Mijn kleine baantje is ook een hondenbot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Original-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Original-01.jpg)
Edit: is het overigens ook een idee om ergens bij een halte een inhaalspoortje te leggen? :)
-
Bedankt voor alle tips, ga vooral door met advies geven!
Hieronder mijn vernieuwde baanplan n.a.v. van jullie tips. Geef vooral ook op dit nieuwe baanplan weer lekker commentaar, ik kijk wat ik kan doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018-2.jpg)
Er zitten wel een stuk meer wissels in t.o.v. het vorige plan = uitdaging = leuk! :) Je ziet zelf wel wat er verandert is, dus ik hoef het niet allemaal te beschrijven denk ik.
zo ziet de tafel er nu uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_02_17_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_02_17_Pro.jpg)
hoop met scenery
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_02_08_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_02_08_Pro.jpg)
linkerkant van de tafel, in de achtergrond het kruipgat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_02_51_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_02_51_Pro.jpg)
rechtervoorzijde, hé dat baanplan komt jullie bekend voor nietwaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_03_14_Pro_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIN_20180908_10_03_14_Pro_1.jpg)
zoals je ziet had mijn vorige baan ook een autodemontagebedrijf zoals dat tegenwoordig heet, ik heb er toch iets mee ;D ??? ::)
Reageer vooral op mijn nieuwe plan!
Met vriendelijke groet,
Kent
-
ik zie nu dat de tram bij het eindpunt met de loods/werkplaats de loods/werkplaats als het ware in moet rijden om voor zijn terugreis weer op het rechter spoor te komen, ga ik nog effe aanpassen. En ook m'n natuur niet goed opgeruimt ;D (y)
-
Dit kan erg leuk worden ... :)
Bij de rode stip dacht ik direct aan deze situatie (https://www.google.nl/maps/@51.9982498,4.3561598,126a,35y,236.56h,45t/data=!3m1!1e3):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RotondeDeHovenDelft.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RotondeDeHovenDelft.png)
(En dan ben je aan het klootviolen met maps.google valt je oog op de naam van de slijerij: "Una Más", geniaal! ;D, ik weet al jaren dat die er zit, maar nooit geweten dat...)
Jan-Peter
-
Dat is precies het soort situatie dat ik bedoel, maar dan zonder busbaan!
-
ik zie nu dat de tram bij het eindpunt met de loods/werkplaats de loods/werkplaats als het ware in moet rijden om voor zijn terugreis weer op het rechter spoor te komen, ga ik nog effe aanpassen.
Ja, en een tram op een van de twee rechter sporen in de loods kan er helemaal moeilijk uit zonder allerlei zaagbewegingen. Ik zou zeggen: extra spoor naast de loods (voor het keren) en laat eerst de trambaan enkelspoor worden en vertak dan naar de remise.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018-3.jpg)
kleine aanpassingen gedaan aan de sporen bij het depot, zou nu in orde moeten zijn. Verder de hoogbouw globaal neergezet, nu kan het lijken alsof de trambaan afbuigt naar de achterwand en daar doorloopt i.p.v. daar eindigt wat natuurlijk raar is zo dicht naast het eindpunt van de andere kant.
-
Dat is precies het soort situatie dat ik bedoel, maar dan zonder busbaan!
ahoewel, een busbaan zou wel kunnen......
-
Ik ben zo vrij geweest even in je baanplan te gaan zitten kliederen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018-3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018-3_1.jpg)
Ik heb de loods iets meer naar de tafelrand geprakt en de lijn doorgetrokken achter de remise door. Ik hou er zelf van om mijn treinen op hun gemakkie rondje te laten rijden terwijl ik zit te kijken of te werken. Zo hoef je niet constant op te letten of er geen botsingen ontstaan. Door de lijn achter de hal; door te laten lopen krijg je een gesloten cirkel.
Ook kun je eraan denken om één wand van de loods weg te laten zodat je het interieur kunt zien. Gewoon even wat gedachten maar je moet uiteraard helemaal zelf kijken wat je leuk vindt hoor :)
-
Hi Kent,
Ik zou in je derde variant toch stiekum buiten beeld een verbinding maken tussen het kopspoor en de remise.
Dan heb je de mogelijkheid om rondjes te rijden.
Zoals je de baan nu plant met kopeindpunten beperk je je erg. Je blijft dan erg gebonden aan moderne twee-richtingtrams.
Stel dat een "Tram Stichting of NVBS" er eens met een Haagse Limburger al dan niet met bijwagen een excursie zou willen organiseren dan hebt je een probleem.
Ik ben benieuwd hoe je het uiteindelijk maakt.
Leuk dat er eindelijk weer eens een trambaan topic is gestart!
Succes
Ronald
-
RONDJE H0,
ik denk dat ik dat niet ga doen, interieur van de loods is niet voor mijn niveau geschikt......
ik vind het zelf leuker om nog wat te doen te hebben, zoals keren en dan bij het eindpunt weer effe m'n drankje hervullen. heb nog een vraagje voor je, hoe doe je dat 'editen' van m'n plan?
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Ronald,
ik hou juist van modern en keren en niet rondjes rijden, en JA je kan op de trambaan nou eenmaal met weinig ruimte weinig doen. En ik heb nog het goederen/industriegedeelte over voor een klein beetje rangeren als ik wil.
Met vriendelijke groet,
Kent
-
..... heb nog een vraagje voor je, hoe doe je dat 'editen' van m'n plan?
....
Gewoon jouw plaatje op mijn computer opslaan en openen met Windows Paint, en dan een beetje kliederen ;D
-
ah, oke
-
ik hou juist van modern en keren en niet rondjes rijden, en JA je kan op de trambaan nou eenmaal met weinig ruimte weinig doen. E
Nee! Juist op een trambaan kun je met weinig ruimte veel doen! :D
Nog een paar opmerkingen:- Bij lage vloertrams moeten de perrons langs een recht stuk liggen. In een boog wordt de afstand tussen tram en perron te groot.
- Op je spoorbaan mist een mogelijkheid tot omlopen. Wil je een beetje leuk kunnen rangeren dan is dat wel nooodzaak.
- De haltes liggen wel héél dicht op elkaar. De gemiddelde tussenafstand is net zoveel als de lengte van een perron. Skip er dus één of twee.
- Het zou logischer zijn om de eindhaltes als eilandperron uit te voeren. Dat zie je in de praktijk ook vaak. Eén perronspoor kan ook nog.
-
Hi Kent,
Preces, zoals Marc schrijft: met een trambaan kan je veel doen op weinig ruimte.
Maar, volgens mij heb je de mazzel dat je baan zo te zien niet zo klein wordt. ;)
Als ik de vierkantjes goed tel wordt het 2,7m * 2,9 m.
Lijkt me een leuk formaat trambaan.
Ronald
-
Nog even een vraagje:
Als het baanplan eenmaal vaststaat (!nu nog niet!), en je gaat bouwen, wil het bouwverslag neerzetten op het forum, kan dat dan gewoon in dit draadje (Baanplannen categorie) verdergaan of moet dat dan bij Trams en Smalspoor staan?
Met vriendelijke groet,
Kent
-
vanavond komt de 4e versie online!!!
-
Hallo Kent,
Het bouwverslag zou ik in "Trams en Smalspoor" zetten. Zo te zien staan daar de meeste bouwverslagen van trambanen.
Succes.
Wim van der Ent
-
bedankt voor je reactie
-
Mijn nieuwste, misschien definitieve, plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_2.jpg)
en voor de geïnteresseerde hier mijn eerste plan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-14-8-2011-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-14-8-2011-kopie.jpg)
reageer maar weer met nieuwe tips, maar het kan zijn dat ik het baanplan hierbij laat!
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Weer een nieuwe versie, ditmaal met rondrijmogelijkheid zoals velen geadviseerd hadden. Daarom heb ik het toch maar gedaan (m'n vaders commentaar was doorslaggevend). Ik denk dat dit het definitieve plan is, je zult waarschijnlijk de volgende update bij 'Trams en Smalspoor' krijgen. Als er nog echt iets verandert moet worden, kun je nog wel reageren, ik ben voorlopig bezig de oude baan af te breken. Ik begin maar met het demonteren van het autodemontagebedrijf, ;D ;D ;D ;D (y) (y) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_4.jpg)
-
Het baanplan ziet er al leuk uit! Wat je nog simpel als aardige twist kunt toevoegen is om een verbindingsspoor te maken tussen het treinspoor en de remise/werkplaats. In het echt bestaan dit soort verbindingen ook (wordt dan soms gebruikt om materieel per spoor aan of af te voeren). Kijk bijvoorbeeld maar eens op Google Maps in de buurt van station Diemen Zuid.
-
Hi Kent,
Zonder omloopspoor lijkt mij dat de kortste poot van het engelse wissel weinig of geen nut of. Tenzij je er een lok wilt parkeren. Ik zou een omloopspoor plannen in de buurt van de parkeerplaats.
Tja, een verbinding met de trambaan maakt het ook wat spannender.
Kan je met goederentreinen over de trambaan rijden, Iets nanaloogs wat straks op de Hoekse lijn bij Vlaardingen ook gaat gebeuren.
Groetjes,
Ronald
-
Bedankt voor de tips!
-
Het leuke is dat je plan steeds blijft verder groeien :) En je zal zien dat tegen de tijd dat je gaat bouwen er weer honderd-en-een dingen zijn gewijzigd ;)
Die aansluiting waar Kar het over heeft is inderdaad ook nog een optie. Dat heb je hier in Rotterdam ook.
-
Let nog even op de hoogbouw, die je gepland hebt bij het keerspoor voor de tram.
Als de tram om wat voor reden achter dit gebouw blijft staan, kun je er dan nog bij om hem daar weg te halen?
Groeten,
Christoph
-
rondje_H0,
zoals je eerder had kunnen lezen, mijn baan heeft meer een beetje een Haags thema. Maar sowiezo denk ik dat ik dat wel ga doen ja.
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Christoph,
eh, met de RegioCitadis en Avenio lukt het nog wel (die zijn lang dus je kunt er nog wel bij) maar met korte trams, tja. dat word met een latje ofzo duwen over de gebouwen heen........
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Versie mét de nieuwe aansluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_5.jpg)
nu twee 3-weg-wissels achter elkaar (y) (y) (y) (y) (y) (y) ;D ;D ;D ;D ??? ???
-
Moet nog even zeggen dat mijn idee voor de passagierstreinen is dat als ze rechtsonderin vertrekken en ze rijden naar de industriehalte, dan kunnen ze daarna gewoon tot aan de muur doorrijden en zicht daar achter de grote fabriek verbergen voor zo'n 20 schaalminuten en dan weer de route terugrijden, waardoor het lijkt alsof dat gewoon de volgende trein is.
Met vriendelijke groet,
Kent
-
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
-
Die spooraansluiting in diemen en in Rotterdam zijn voor de metro. Trams kunnen niet op treinspoor rijden. Zakken tussen de rails bij wissels en bogen. Loopvlak van de wielen is smaller.
Verder kan je bij die rotonde nog een aftakking maken omhoog richting spoor en daar ook een eindpunt maken. Heb je een klein beetje meer variatie.
-
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
Ik vind het een goed plan. Je kan - wat je oorspronkelijk van plan was - pendelen tussen de
2 eindpunten. Wil je de tram rondjes laten rijden, dan is dat ook mogelijk.
Mochten de zaken voor het trambedrijf goed gaan en er zou een 2e tramrijtuig komen, dan kan je
de ene tram met de klok en de andere tram tegen de klok in laten rijden (beveiliging enkelspoor stuk ?).
De remise is ook goed bereikbaar.
Overigens, het is jouw modelbaan, dus je kan doen wat jij leuk vindt.
Ben benieuwd als je de rails gaat leggen of het niet tegenvalt: je komt altijd wel ruimte tekort.
Nogmaals succes.
Wim van der Ent
-
Modelbouwers hebben de vrijheid het te maken zoals ze het willen.
Je kunt natuurlijk altijd zo realistisch mogelijk bouwen.
Wat dat betreft heeft @martijn v m een punt.
Dat gezegd hebbende. het enige wat ik denk ik anders zou doen is het stukje enkelspoor.
Ik zou voor een volledig dubbel spoor gaan.
Het belangrijkste is dat het jou past, als jij tevreden bent is het goed!!
-
Bij het station rechtsonder mag de overstap tussen tram en trein voor de reizigers wat klantvriendelijker. Ik zou de tramhalte en rijbaan omdraaien. Tussen de rijbaan en tramhalte is nog ruimte voor een parkeerterrein (P&R) of een bushalte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_5a.jpg)
-
Hi,
Inderdaad, spooraansluiting in Diemen en Hoek van Holland zijn metro.
Maar wat al gememoreerd wordt, het gaat om de vrijheid van de modelbouwer.
Per slot van rekeniung zijn de minibaantjes waar men zich over een paar weken nabij Katwijk aan vergaapt ook niet realistisch!
Trein, metro en trams. We kennen diverse voorbeelden uit het - ook Haagse- reële (ver)leden:
- stadstrams samen met randstadrail
randstadrail samen met trein (werkplaats)
randstadrail samen met trein (Vlaardingen)
HTM tramlijn 11 met spoorwagons en HTM-loks
Idem in Glasgow waar de spoorwagons op de flensen in het iets bredere normaalspoor reden.
Ongetwijfeld zijn er meer voorbeelden te geven om in HO op uit te leven.
Ronald
-
wat vinden jullie, is het plan zo klaar of moet er nog wat verbeterd worden? ???
Wat vind je er zelf van? Als je kijkt en denkt, dit is leuk, dit gaat het worden, dan lekker gaan bouwen. Al bouwende kan je dan eventueel nog kleine aanpassingen doen ;)
-
DJV/Dirk-Jan,
daar is (te) weinig ruimt voor maar ik kijk nog wel even wat ik kan doen!
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Het is jouw baan!!! (y)
-
nieuwste versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_6.jpg)
waarschijnlijk word dit hem ;D (y) :laugh:
-
Die spooraansluiting in diemen en in Rotterdam zijn voor de metro. Trams kunnen niet op treinspoor rijden.
Hoi Martijn,
Het klopt helemaal dat trams het treinspoor niet op kunnen, maar de spooraansluitingen werden wel degelijk af en toe (spo- radisch :-)) gebruikt voor aan- of afvoer van trams, maar dan op goederenwagens. Zie bijvoorbeeld deze foto (https://www.flickr.com/photos/44293295@N02/15708614483/) bij Rotterdam.
@Kent:
Op de trambaan van dit topic hoef je zo’n verbindingsspoor natuurlijk niet actief te gebruiken, je kunt het qua stroomvoorziening compleet afsluiten/isoleren, maar je kunt zo’n transport heel eenvoudig uitbeelden door op het verbindingsspoor een goederenwagen te plaatsen met een tram erop. Geeft wat detail op de baan.
Henk
-
... waarschijnlijk wordt dit hem
Maar waar kun je nu makkelijk overstappen van tram <---> trein?
-
72sonett,
Dat is wel te doen rechtsonderin toch? Ik denk van wel. Tot nu toe blijf ik nog even bij deze versie!
Met vriendelijke Groet,
Kent
-
Maar daar moet je eerst de straat oversteken. Ik vind de suggestie van ReNeGe beter: tram en trein aan hetzelfde perron.
-
da's waar.....,
vanavond toch weer eens aan de anyrail (y) ;D
-
Hi Kent,
Dus toch een dubbelsporige baan!
Ik heb twee suggesties met betrekking tot de remise.
Verplaats het driewegwissel dat het dichtst bij de remise is, minstens een wagenlengte vanaf de andere wissel. Dan kunnen trams onafhankelijk van de trams op de lijn van remisespoor verreden worden.
Ook stel ik voor het overloopspoor direct na de remise bij de halte te maken. Een uitrukkende tram voor de binnenring rijdt dan direct naar de juiste halte en blokkeert minimaal de buitenste ring. Bij inrukken kunnen de trams direct na het uitstappen van de passagiers in tegengestelde richting de remise inrijden.
Maar zoals al eerder opgemerkt: het is jouw baan.
Succes
Ronald
-
Ronald,
eerste suggestie,
Je weet dat je dan (als ik je goed begrijp) nog een tramlengte (40-45 cm bij de RegioCitadis) ruimte nodig hebt die ik niet heb. Bovendien ben ik waarschijnlijk meestal de enige bestuurder en is er dus niet zo'n intensief tramverkeer. ;)
tweede suggestie,
bedankt, hier heb ik al naar gekeken maar dat lukt allen met zelfbouwwissels vanwege de ruimte, ik heb nog nooit iets van rail zelfgebouwd! ??? dus dat ga ik voorlopig niet doen. ;) ;)
Met Vriendelijke groet,
Kent
-
Hoewel, misschien na heel veel lezen en YouTube filmpjes kijken dat ik een gok wil wagen.
-
d'r komen geen reacties meer dus word dit hem, op naar het bouwproces
bedankt voor alle goede tips.
Met vriendelijke Groet,
Kent
-
Ook stel ik voor het overloopspoor direct na de remise bij de halte te maken. Een uitrukkende tram voor de binnenring rijdt dan direct naar de juiste halte en blokkeert minimaal de buitenste ring. Bij inrukken kunnen de trams direct na het uitstappen van de passagiers in tegengestelde richting de remise inrijden.
bedankt, hier heb ik al naar gekeken maar dat lukt allen met zelfbouwwissels vanwege de ruimte, ik heb nog nooit iets van rail zelfgebouwd! ??? dus dat ga ik voorlopig niet doen. ;) ;)
Is onderstaand misschien een idee? Waarbij het dunne blauwe lijntje rechts boven facultatief is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_6-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan-trambaan-zomer-2018_6-1.jpg)
Groet,
Michel
-
ja is een idee, vanmiddag weer naar anyrail
Met vriendelijke groet,
Kent
-
Hoi Kent,
leuk bezig om je spoorplan hier te bespreken.
Op wat voor railmerk en code wil je je trambaan gaan bouwen?
Plaats je hier ook een linkje naar je bouwdraadje.
Groeten,
Christoph
-
piko a rails,
hoe je een linkje plaatst, geen flauw idee
-
bouwverslaglink (als het goed is)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83354.new#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83354.new#new)
topic gesloten, Met vriendelijke groet
Kent