Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: H0 trambaanplan, tweede baan, weinig ervaring  (gelezen 9585 keer)

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
H0 trambaanplan, tweede baan, weinig ervaring
« Gepost op: 07 september 2018, 20:32:46 »
mijn niet definitieve ontwerp voor  trambaan met een beetje trein:



gele vlakken linksboven = industrieën
bruine vlak = autosloperij/autodemontagebedrijf :D
lichtgrijze vlakken = perrons
rode cirkel = rotonde, weg komt buitenlangs de cirkel te liggen
zwarte vlaken = tot nu toe bekende wegen

in principe ligt alle groene tramrails in de straat of in het gras. de plaatsen waar de rijbaan doorloopt buiten de baan (verloop rijbaan/weg) liggen sowieso in het gras

tafel stond er al van vorige (en eerste) baan en kan dus niet worden gewijzigd (wil ik ook gewoon niet aan beginnen). je kan er ook alleen aan de voorzijde bij komen en via de open ruimte en het kruipgat. ik weet uit ervaring dat ik zo overal bij kan.

let op! ik ben redelijk onervaren!

graag advies!

groet Kent
« Laatst bewerkt op: 11 september 2018, 10:37:32 door gfr001 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2018, 21:20:22 »
Als je redelijk onervaren bent is zo'n dubbelsporige tramlijn zonder wissels natuurlijk een perfect oefenobject. Daar kan je wel lekker rondrijden. Ik weet niet of je dat met de hand gaat doen of dat je wilt automatiseren?

Het gele en rode spoor, dat is denk ik het treingedeelte? Beetje industrie, beetje rangeren: vooral voor het laatste zal je er nog wel bij moeten met de hand om her en der iets een zetje te geven. Gaat dat lekker genoeg met het kruipgat? Misschien even kijken of je de trambaan +keerlus op de plek van de industrie kunt krijgen? Dus tramlijn de hoek linksboven in, de onderhoudsloods dan iets naar rechts en de trein-industrieaansluitingen lekker bereikbaar tegen de grote open ruimte aan?

Zo'n doorlopende tramlijn zonder wissels achter in de hoek, daar zul je heel weinig "met het handje" bij hoeven te komen, vandaar.

Veel plezier!

Reinout

(Ik heb als moderator trouwens je poll even van het draadje weggehaald, dat werkt in de praktijk voor zo'n draadje niet lekker. Vandaar :) )
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2018, 21:36:04 »
Hallo,
Met een eilandperron heb je wel trammaterieel nodig met deuren aan beide kanten.
Vaak zijn dat tweerichtingstrams. Je zou eventueel in dat geval de keerlussen kunnen laten vervallen
en met 1 wissel van spoor kunnen wisselen (kopspoor).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2018, 21:39:32 »
Een trambaan, altijd goed!  (y)
Eerste advies; teken op schaal uit. Voor modeltrams (in neem even aan dat je in h0 gaat bouwen) is de minimumboogstraat 25cm. Een keerlus neemt dus minstens 50 centimeter in beslag.
Tweede opmerking; je past een eilandperron toe. Dat betekent trams met deuren aan twee zijden en dus tweerixhtingsvoertuigen. Je hebt de keerlussen dan niet nodig.
Derde; ik zou de remise bij het begin of eindpunt maken. Maakt het wat logischer.
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2018, 21:44:44 »
Misschien is het een idee om de keerlussen dubbelsporig te maken. Hierdoor kan je de trams laten afwisselen qua aankomst en vertrek en het geeft mogelijkheden om met meer trams te kunnen gaan rijden.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2018, 22:19:41 »
Ik zie geen helemaal geen keerlussen...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2018, 22:27:05 »
@72sonett: https://nl.wikipedia.org/wiki/Keerlus

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2018, 22:33:48 »
@72sonett: https://nl.wikipedia.org/wiki/Keerlus

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Ik zie ook geen keerlussen, alleen een samengedrukt ovaal.  ;D

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2018, 22:35:13 »
Ik zie een hondenbot, geen keerlus.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 22:37:36 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2018, 23:05:28 »
Trams altijd goed.

Zou het eiland perron laten vervallen en er gewoon een peron aan de rechterkant gezien in de rijrichting van maken. Kan je gewoon 1 richtings trams gebruiken waar alleen rechts deuren aan zitten.


En bij een tram heet een eindpuntlus altijd keerlus. Ongeacht of er een wissel ligt om verkeerd spoor te kunnen komen.

Denk aan de radius van minimaal 25cm.

Zou de toerit naar de remise aanpassen.

Dat achteruit erin kan prima. Maar zou een parlelspoor leggen zodat de trams niet op de vrijebaan hoeven te stoppen en terug te steken.

Groeten Martijn
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 23:35:30 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2018, 23:11:33 »
In de encyclopedie noemen ze de lus van een hondenbot ook een keerlus zie ik nu.
Citaat van: martijn
... Ongeacht of er een wissel licht ...
Klopt, niet alle wissels hebben licht.  :)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2018, 23:36:03 »
Krijg je als je rap op een telefoon typt  ::)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ov_079

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2018, 07:51:48 »
Mark,
Dat word voor mij te ingewikkeld, ik vind een standaardwissel half in de straat (naar de werkplaats/loods al een uitdaging). Bovendien, ik heb  die loods juist ingepland zodat ik met meerdere trams kan rijden. het word allemaal niet zo grootschalig en/of professioneel. Digitaal, dat wel, maar ongeautomatiseerd. ;)

72sonett,
Ik vind mijn baan niet bepaald een hondenbot lijken, heb nog nooit  zo'n verbogen (honden)bot gezien......

Martijn,
Is een idee maar ik heb nu een twee-richting-tram: de RegioCitadis / RandstadRail voorstadstram (woon zelf in Zoetermeer dus ja… !dat is wel de enige tram die ik tot nu toe heb! En ik vond het eilandperron gewoon wat minder saai i.p.v. altijd dezelfde perrons. Maar ik zal erover denken

De RegioCitadis bij halte Centrum West (Zoetermeer):


hoewel hij in Zoetermeer volledig op vrije baan rijd zonder enige gelijkvloerse kruising met overig verkeer, wat uniek is in Nederland, maar  niet handig voor iemand met mijn ervaring. Ook vind ik het in de straat rijden gewoon leuker en tram-achtiger ogen. Ik denk dat het niet echt een probleem is, in Den Haag rijd-ie gewoon in de straat en op  het gras.

Nog even een vraagje, als het baanplan eenmaal vaststaat (!nu nog niet!), en je gaat bouwen, wil het bouwverslag neerzetten op het forum, kan dat dan gewoon in dit draadje (Baanplannen categorie)  verdergaan of moet dat dan bij Trams en Smalspoor staan?

O, en maak hier geen ruzie over definitie van keerlus, daar is dit draadje/topic niet voor (y)


Met vriendelijke groet,
Kent
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 08:44:25 door gfr001 »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2018, 09:42:48 »
Hoi Kent,

ga eens met lijn 3 naar het eindpunt in Loosduinen, je komt dan allemaal verschillende stukken tegen en aan het eindpunt ligt daar geen keerlus maar, een kopspoor.
Ook kom je dan de remise Lijsterbes tegen, ter hoogte van de Goudenregenstraat. Als je hier uitstapt net na de spits bijvoorbeeld kun je ook zien waarom er een apart kopspoor is gemaakt voor naar binnenrijdende trams.
Als je dan genoeg tijd over hebt, ga ook eens met een GTL lijn mee. Dit zijn de rood/witte trams met maar aan één zijde een deur en aan beide zijde van de lijn een keerlus met inhaalspoor.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 09:45:13 door Christoph »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: h0 trambaanplan NIET DEFINITIEF, tweede baan
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2018, 10:01:18 »
.....
72sonett,
Ik vind mijn baan niet bepaald een hondenbot lijken, heb nog nooit  zo'n verbogen (honden)bot gezien......
....


Zo wordt dit baanprincipe vaak genoemd hier :) Een simpel rail ovaal waarvan je de langen kanten als het ware tegen elkaar drukt. Als je dat dan vervolgens uitrekt en er allerlei vormen aan geeft krijg je dus een dubbel baanvak met aan het eind een "keerlus". Mijn kleine baantje is ook een hondenbot:





Edit: is het overigens ook een idee om ergens bij een halte een inhaalspoortje te leggen? :)