Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
Vandaag om 11:45:30
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 11:34:25
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
  

Auteur Topic: Flexrails leggen  (gelezen 13799 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Online Online
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Flexrails leggen
« Reactie #60 Gepost op: 17 February 2024, 23:55:08 »
Dit onderwerp toevallig opgemerkt en ik zal er tzt ook mee te maken krijgen.
Het valt wel op dat er toch verschillen van mening blijven over de manier waarop gelegd wordt.
Dus zal het uiteindelijk op uitproberen aankomen. Ik heb een aantal lengtes Märklin K-rails voor de wat langere stukken liggen.
Als het zover is meld ik me wel weer.
De groeten van Rob

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Flexrails leggen
« Reactie #61 Gepost op: 18 February 2024, 11:56:30 »
@Klaas zojuist weer een lastig stukje bocht + isolatie gelegd en je ziet het probleem van de knik...

Jouw methode (raillas solderen op biels van pcb) spreekt mij wel erg aan maar vereist dat ik op de baan, eenmaal gelegd pas de isolatie ga slijpen. Ik heb alleen een standaard dremel (1.5mm schijf) en voor n-spoor vindt ik persoonlijk een gat van 1.5mm (minimaal) te groot. Of schuif je na het zagen nog door (waardoor het werk van de las namelijk de rails op elkaar uitrichten weer teniet wordt gedaan zodra de soldering vloeibaar wordt tbv het doorschuiven...)?



Zolang mijn treintjes vrede hebben met de imperfectie denk ik dat ik het maar zo laat liggen voor nu.... ;-)

Paul

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #62 Gepost op: 18 February 2024, 13:24:56 »
Paul, meestal schuif ik niks door want dan ontstaat ergens anders een gat.
Op de foto in mijn draadje Dubbelom is te zien dat het gat tussen de spoorstaven groter is dan de kier in de railverbinder. Daar kan ik wel doorschuiven, omdat links daarvan later nog een wisselstraat wordt ingevoegd.
De opening in de railverbinder heb ik daar met een Roco zaagje gemaakt. Dat is 0,3 mm dik. Voor H0 vind ik dat acceptabel

De slijpschijfjes van Dremel zijn me bekend, die zijn 1 mm dik of meer. Niet zo handig. Op een beurs heb ik eens schijfjes van 0,5 mm gekocht, dat is al beter.
De situatie bepaalt wat ik doe. Als ik er goed bij kan, dan met het Roco zaagje, en anders met een slijpschijf.

In de rubriek Vraag en Aanbod biedt Rob (Silvolde) schijfjes aan van 0,3 mm. daar kun je nog tot morgen op inschrijven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6857
Re: Flexrails leggen
« Reactie #63 Gepost op: 18 February 2024, 13:36:14 »

........en je ziet het probleem van de knik...


Wat ik zie is dat deze stukjes spoorstaaf niet voldoende "voorgebogen" zijn....



.... en als je dat wel doet heb je echt geen knik. ;)

Gr, Ben.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6393
Re: Flexrails leggen
« Reactie #64 Gepost op: 18 February 2024, 13:38:29 »
Dremel heeft ook extra dunne slijpschijfjes… uit mijn hoofd 0,75 mm dik.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #65 Gepost op: 18 February 2024, 13:49:37 »
Ik vind 0,75 mm niet extra dun. Voor een onderbreking in een spoorstaaf nog te dik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Flexrails leggen
« Reactie #66 Gepost op: 18 February 2024, 16:34:21 »
Er loopt nog een actie voor slijpschijfjes van slechts 0,3 mm alhier op het BNLS forum.

Even terug naar het voorbuigen van railstaven. Bij het buigen gaat het niet alleen horizontaal - stel dat je het op een tafel buigt - , maar ook iets stijgend / dalend. Komt dit doordat de beide flenzen niet even breed zijn? Of hebben anderen dat niet?

Verder vind ik dit...
Ik haal de spoorstaven dan uit de dwarsliggermatjes en buig ze in de gewenste boogstraal. Alleen het laatste eindje krijg je per definitie niet gebogen en dat moet je er dan af zagen. Op die wijze kun je zelfs een koude verbinding maken in een boog zonder knikken.
... verreweg de beste methode, ik volg. Ik zie mezelf niet een vloeiende boog met een tangetje buigen.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Flexrails leggen
« Reactie #67 Gepost op: 18 February 2024, 18:09:54 »
Wat ik zie is dat deze stukjes spoorstaaf niet voldoende "voorgebogen" zijn....



.... en als je dat wel doet heb je echt geen knik. ;)

Gr, Ben.

Bij een las in de bocht maak ik nu juist geen isolatie. Als ik bij een verbindingslas zonder ruimte tussen de staven soldeer komt er bij Peco bij voorbuigen geen knik in. Na het fixeren van de rails hier of ernaast een isolatie slijpen.

Rian
« Laatst bewerkt op: 19 February 2024, 09:07:38 door RBlok »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #68 Gepost op: 18 February 2024, 19:12:57 »
Ik zie mezelf niet een vloeiende boog met een tangetje buigen.
Je hoeft ook niet de hele boog met een tangetje te buigen. Het grootste deel buig je door het hele stuk flexspoor met de hand te buigen. In eerste instantie veel sterke dan je uiteindelijk nodig hebt. Het veert altijd een stuk terug.
Alleen de uiteinden komen op die manier niet mee, dus daar komt dat tangetje er aan te pas. En dat is echt geen heksentoer. Gewoon een stukje in de gewenste richting buigen, kijken wat het resultaat is en zo nodig nog iets verder buigen, of misschien juist een stukje terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Flexrails leggen
« Reactie #69 Gepost op: 19 February 2024, 07:49:34 »
Ik heb losse railstaven genoeg, overgehouden van een baan in de tuin. Daar had ik ze ook doorgesoldeerd, waarna een hittegolf de bielzen roosterde en de lengtes los erboven hingen. Dus daar kan ik weleens op oefenen. Zolang ik geen passende* bielzen bij kan vinden, heb ik verder niks aan de railstaven. Dan kan ik er net zo goed een stuk afzagen, omdat ik denk dat met een tang in een boog buigen net zo moeilijk is als een krom stuk rail zuiver recht te buigen. Maar ik zal het als gezegd zelf uitproberen.

*Mijn railstaven hoorden bij goedkope meters flexrails, maar passen niet in de railklemmen van de bielzenmatten die ik eens gekocht heb.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
Re: Flexrails leggen
« Reactie #70 Gepost op: 19 February 2024, 11:02:06 »
Zou het wat zijn om een metalen lasje op een soldeerbiels te solderen en die vervolgens door te slijpen in het midden zodat ze geïsoleerd zijn. Dan kan je daar van beide kanten je railstaven er in schuiven tot ze elkaar net niet raken. Wellicht een klein stukje styreen er tussen.



EDIT:
uiteraard moeten de spoorstaven boven de las uitsteken. Klein tekenfoutje  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18281
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flexrails leggen
« Reactie #71 Gepost op: 19 February 2024, 11:25:49 »
Als je voorgaande tips volgt hoef je dit soort constructies helemaal niet toe te passen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #72 Gepost op: 19 February 2024, 11:32:48 »
Bas, je pleegt plagiaat. ;D
Wat je beschrijft heb ik al laten zien in mijn draadje over Dubbelom, en in dit draadje gelinkt.
Zie reactie #38
« Laatst bewerkt op: 19 February 2024, 11:35:24 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
Re: Flexrails leggen
« Reactie #73 Gepost op: 19 February 2024, 11:46:49 »
Blast! inderdaad zeg  :o Dat had ik nog niet gelezen



Je weet wat ze zeggen he? great minds think alike  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Flexrails leggen
« Reactie #74 Gepost op: 19 February 2024, 13:30:39 »
Ik had dit idee ook  ;D
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf