Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:25:44
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Flexrails leggen  (gelezen 9980 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Flexrails leggen
« Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:07:04 »
......Flexrails van 1 meter schijnen ook te bestaan maar ik heb ze nog nooit gezien.....

Het Engelse C&L heeft flex van een meter.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #31 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:21:59 »
Wel opmerkelijk dat een Britse firma lengtes van 1 meter heeft. Ik dacht dat Shinohara ook flex van 1 meter heeft.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Flexrails leggen
« Reactie #32 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:26:35 »
Wat betreft rails leggen gebruik ik de gleisbauklammern van Peter Post, zowel voor mijn flexrails van Peco als ook voor mijn zelfgebouwde rails. Tevens heb ik van Peco een recht gleisschablone. Die leg je tussen de rails.
http://www.peter-post-werkzeuge.de/0000009a0700ca09a/0000009a0700d43a5/0000009a0b101b725/index.php

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Flexrails leggen
« Reactie #33 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:38:38 »
Ik gebruik de Tracksetta. Die zijn er in verschillende radii. Je legt ze tussen de rails, maakt in de sleuf van de TS de biels vast, schuift de TS op, maakt verderop een biels vast etc.:


Leen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Flexrails leggen
« Reactie #34 Gepost op: 29 augustus 2018, 23:49:19 »
gleisbauklammern van Peter Post
Ken ik niet, wel die van https://www.fohrmann.com/de/gleisklammern-krause-klammern-zum-flexgleise-verlegen.html , van horen zeggen dan.
Ik gebruik stugge flex in bogen die ik met de hand bijbuig (met hulp van een dremel om enkele overtollige dwarsverbindingen tussen bielsen ertussenuit te halen; stugge flex heeft meer verbindingen tussen de bielsen dan flexibele flex, en daarom soms wat teveel).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Flexrails leggen
« Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2018, 09:24:43 »
Te 2/2 dat zijn dezelfde

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Flexrails leggen
« Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2024, 20:34:50 »
5 1/2 jaar later... we worstelen nog steeds met flexrails...  :)

Wat ik mis is een duidelijke beschrijving hoe je flexrails het beste kan plaatsen, het lijkt alsof dit triviaal is maar dat is helemaal niet zo. Vermoedelijk is er helemaal geen consensus hierover en dus ook geen eenduidige beschrijving van  :-\.

Paar van mijn bevindingen:

Ik heb verschillende flexrails (roco, GT, minitrix); soms zit 1 spoorstaaf vast en die kun je beste aan de buitenkant houden in bochten, komt de afstand van bielzen ten goede en ik vind het eenvoudiger om de binnenrail door te schuiven, vast totaan de las, dan de buiten-rail.

Koppelingen in de bocht inderdaad die laat ik ook verspringen tot ca 10cm afstand; wat ik meest vervelend vind is dat ik ter hoogte van de las 2 bielzen vrij moet maken van de clips, maar als bij het plaatsen die las net gaat verschuiven tot de volgende biels je dus de verkeerde hebt weggehaald en er ter plekke ook minder grip op de rail zelf is.

Het schuiven van de rail in bielsen gaat vreemdgenoeg erin moeizaam (haakt werkelijk aan alles vast) en eruit springt hij soms over 10cm ineens eraf.

Aanvankelijk probeerde in een hele rail precies goed te maken op maat voor het plaatsen (het profiel zet ik vast met draadjes van biels naar biels) maar nu regel ik slechts 1 kant, zet dan met schroefjes vast; losse rail goed doorschuiven in het schoentje en buig dan de rest richting nog losse kant, totdat alle bielsen netjes recht zitten en geen spanning zetten op de rail. Dan aftekenen en met de dremel op de baan slijpen (soms met een plankje eronder). Omdat een rail ca 10cm doorgeschoven is zal die altijd al tekort zijn aan de open kant en hoeft die eigenlijk nooit ingekort te worden.

Het solderen van de rails of de lassen aan de rail; daar heb ik nog weinig succes mee gehad...

Paul

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4658
Re: Flexrails leggen
« Reactie #37 Gepost op: 15 februari 2024, 21:09:11 »
Hoi Paul,

Gebruik je van de die “railspanners” bij leggen van flex? Want dat helpt wel omdat de rail dan in de vorm blijft die je wilt hebben als je hem pas maakt of voedingskabels er aan zet.

Je legt er nog steeds geen 10 meter op een avond mee maar ik vindt het een stuk makkelijker werken.

Gr Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #38 Gepost op: 15 februari 2024, 21:17:04 »
Koppelingen in de bocht inderdaad die laat ik ook verspringen tot ca 10cm afstand; wat ik meest vervelend vind is dat ik ter hoogte van de las 2 bielzen vrij moet maken van de clips, maar als bij het plaatsen die las net gaat verschuiven tot de volgende biels je dus de verkeerde hebt weggehaald en er ter plekke ook minder grip op de rail zelf is.
Verbindingen laten verspringen doe ik nooit. Ik vind dat een foute methode. Ik leg ze altijd gelijk
In mijn draadje Dubbelom laat ik de methode zien zoals ik het nu doe: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105549.225

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Flexrails leggen
« Reactie #39 Gepost op: 15 februari 2024, 23:20:10 »
Wat is er zo “fout” aan de lassen te laten verspringen, Klaas?

Groet, Bas

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5814
Re: Flexrails leggen
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2024, 06:01:47 »
Daar is niets fout aan.  ;)

Een aardig artikel over flex leggen vind je hier: https://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2024, 10:14:31 »
Om te beginnen: in het grootbedrijf verspringen lassen ook niet.
Wat ik er verder fout aan vind: in een boog heeft de lasplaats de neiging om uit te knikken. Als je de lassen laat verspringen knikt de binnenboog naar binnen  waardoor daar de spoorwijdte kleiner wordt. De buitenboog knikt naar buiten, daar wordt de spoorwijdte groter. Als je ze gelijk legt knikken ze op dezelfde plek.
Ik weet dat het vergezocht is, want je moet er juist voor zorgen dat die knik niet ontstaat.
Op de plek van de lassen laat ik twee dwarsliggers weg, die ik later invul. Als je de lassen laat verspringen, dan moet je dat op twee plekken doen.
Maar goed, iedereen moet maar de methode kiezen die voor hem het beste voelt.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5814
Re: Flexrails leggen
« Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2024, 11:02:16 »
Als je in een boog secties maakt voor terugmelding heb je ook een las op één spoorstaaf. Het is gewoon een kwestie van netjes werken.

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 467
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Flexrails leggen
« Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2024, 11:37:51 »
Het is inderdaad iets moeilijker om flexrails te leggen...
Maar ik wil me niet altijd vastpinnen op de vaste boogstralen.

In mijn draadje over Kleindrecht heb ik foto's staan waarbij ik gebruik maak van de railspanners van Conrad.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73018.50 / #59

De rails is de soepele flexrails van Roco.
De railschoentjes van Roco zijn lekker stevig. De lassen liggen naast elkaar.

Maar ik gebruik de flexrails eigenlijk nooit aan elkaar. Die zitten meestal tussen 2 'vaste' elementen. Een wissel of een vast stuk rail.
Dat maakt het wel makkelijker.

Maar gebruik van railklemmen is wel aan te raden.

Suc6

« Laatst bewerkt op: 16 februari 2024, 11:40:15 door AdLoc »
Ontkoppel je hersens op tijd!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Flexrails leggen
« Reactie #44 Gepost op: 16 februari 2024, 11:53:14 »
Duidelijk verhaal, Klaas.
Wel tamelijk theoretisch.

Ik heb voor het eerst in mijn schaduwgedeelte in aanbouw verspringende lassen toegepast.
Dat is zeer zeker extra werk en goed oppassen van welke bielzen je de railstoelen moet wegnemen t.b.v. de verbinders. (Flexrail vooraf in vorm leggen en dan tellen).
Op het oog krijg je dan een redelijk knikvrije verbinding (maar theoretisch natuurlijk niet).

Voor de zichtgedeelten ben ik wel gevoelig voor het argument dat de lassen in het grootbedrijf in principe niet verspringen. Het werkt ook wat gemakkelijker (met minder reststukjes).
Ik haal de spoorstaven dan uit de dwarsliggermatjes en buig ze in de gewenste boogstraal. Alleen het laatste eindje krijg je per definitie niet gebogen en dat moet je er dan af zagen. Op die wijze kun je zelfs een koude verbinding maken in een boog zonder knikken.

Groet, Bas