Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: ProRail: het spoor begint vol te raken  (gelezen 9344 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #30 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:23:39 »
Denk dat er veel winst te behalen valt door de treinen veel dichter op elkaar te laten rijden. Dus kortere blokken, ander beveiligingssysteem (GPS op trein met communicatie direct tussen de treinen onderling en met CVL), betere remmen (magneten zoals trams), meer perrons waar mogelijk en meer deuren per rijtuig.
Als ik nu langs het spoor sta te kijken dan is het ook met 6 treinen per richting wel heel lang heel erg leeg.

Carel.

GPS? Whahaha. Veel te onnauwkeurig. En valt weg in tunnels. Oplossing: ERTMS fase (level) 3; Dynamische bloklengtes ofwel de "veilige bubbel" om iedere trein. Maar die is nog (lang) niet operationeel. Eerst maar eens ERTMS landelijk uitrollen. Kost wat. Heb tijdens mijn cursus ERTMS/HSL Zuid vorig jaar een lijstje voorbij zien komen waarop zeer summier en onder een dik voorbehoud een tijdlijn voor die uitrol stond.... nog een jaar of 8-10, mits die 5 miljard die de ombouw van de beveiliging kost beschikbaar komt. Het zal me benieuwen.

Maar ach, ik klaag niet, ik heb altijd een zitplaats. En heb ik vertraging krijg ik overwerk uitbetaald.  :-X
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 23:26:20 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:24:09 »
Ger dan gaan we samen jongen. Dacht al dat het aan mijn 3 weken verlof lag......

 (y)

Hey Nietes!!! Ja man..... pffff.... :-\
Met groet,

Ger.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #32 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:40:28 »
Waarschijnlijk ben ik de eerste als ik dat zo lees hier maar; (of ik ben gewoon te cynisch)
Tja,

Over 29 dagen is het Prinsjesdag, wil je een punt maken,dan moetje dus nu in het nieuws komen. Zonder uitgewerkte plannen, met kosten plaatje, kom je niet ver in Den Haag, maar als je een groot gedeelte van de tweede kamer het idee geeft dat het 'gruwelijk' misloopt, komt er een commissie of task force, en dat praat een stuk makkelijker dan afzonderlijk achter 13 fracties aan sloffen.

Overigens heb ik een donker bruin gevoel dat in de komende drie weken: Medisch Nederland wordt op geschrikt door een schrikbarend tekort aan handen aan het bed; De politie meer blauw op straat wil; De vereniging van Nederlandse gemeenten een groot probleem hebben met de GGD's en met name de jongeren zorg in de gemeentes.
Defensie telt niet mee, die klagen al een aantal jaren, doen ze misschien terecht, maar het verhaal begint een beetje versleten te worden (net zoals de uniformen, en wapens..)
Als toegift, MKB Nederland die opmerkt elkeer als kop van jut te worden misbruikt...

Cynische Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #33 Gepost op: 21 augustus 2018, 02:46:31 »
Even een voorbeeld van onzin op Utrecht Centraal:

Wij reden vorig jaar met de 766 een rit met Rode Kruis vrijwilligers. We zouden op Uteecht Centraal een half uur langs het perron staan (ik dacht 9). Rond spoor 20 ergens stond een defecte trein, dus een trein uit Leiden kon daar niet binnen komen. Onverwachts moesten wij een rangeer beweging maken naar Utrecht OZ. Als we daar stranden is het heel moeilijk 150-200 mensen te evacueren, dus werd besloten dat de trein leeg moest. Inmiddels waren wij weg en kwam de trein uit Leiden aan, een ICM 3... toen die weg was konden we weer terug en de reizigers opnieuw laten instappen.

Een mat'54 4 en een ICM 3 hadden makkelijk langs een perron gekund... zeker omdat de ICM later binnen kwam en eerder vertrok als onze planning...

Geoeten Edwin.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #34 Gepost op: 21 augustus 2018, 07:12:47 »
Potverdrie! Heb ik 5 dagen vrij maken ze ff het hele traject 4 sporig! Meteen bij mijn teammanager 3 dagen wegleren aangevraagd. Het kan soms snel gaan...  ::) Htnc - Btl is een stukkie... Snel gedaan ook.
Ik dacht dat het hele stuk al viersporig was, maar helaas. Al heb je op het grootste deel van het traject nog steeds ruimte zat.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2018, 09:52:50 »
Waarschijnlijk ben ik de eerste als ik dat zo lees hier maar; (of ik ben gewoon te cynisch)
Tja,

Over 29 dagen is het Prinsjesdag, wil je een punt maken,dan moetje dus nu in het nieuws komen.

Cynische Jan-Peter

Misschien die dividend-belasting toch maar niet afschaffen, dan.
Scheelt weer 2000 miljoen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #36 Gepost op: 21 augustus 2018, 11:56:03 »
Ik zag laatst een alternatief transport systeem. Zónder rails. Light “rail” zonder rail, dus.



Zie: https://youtu.be/J2fR6gCewAk

Zou in Eindhoven een mooie aanvulling zijn op de HOV-lijnen.

Gr, Hans

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #37 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:11:04 »
Even een voorbeeld van onzin op Utrecht Centraal:

Wij reden vorig jaar met de 766 een rit met Rode Kruis vrijwilligers. We zouden op Uteecht Centraal een half uur langs het perron staan (ik dacht 9). Rond spoor 20 ergens stond een defecte trein, dus een trein uit Leiden kon daar niet binnen komen. Onverwachts moesten wij een rangeer beweging maken naar Utrecht OZ. Als we daar stranden is het heel moeilijk 150-200 mensen te evacueren, dus werd besloten dat de trein leeg moest. Inmiddels waren wij weg en kwam de trein uit Leiden aan, een ICM 3... toen die weg was konden we weer terug en de reizigers opnieuw laten instappen.

Een mat'54 4 en een ICM 3 hadden makkelijk langs een perron gekund... zeker omdat de ICM later binnen kwam en eerder vertrok als onze planning...

Geoeten Edwin.

Tja Edwin,

Zo MIN mogelijk risico, he...  Twee verschillende vervoerders,  GEPLAND geel knipper voor de ICM, niet wetende of de Mat'54 zodanig staat dat de ICM ook volledig langs het perron past etc etc. Dit allemaal uitzoeken, uitsluiten en vervolgens uitvoeren is not done anymore.  De door door jouw aangehaalde oplossing is voor ProRail de minst risicovolle oplossing. Begrijpelijk. Voor ons bijna dagelijkse kost, hoor.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #38 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:16:19 »
Ik dacht dat het hele stuk al viersporig was, maar helaas. Al heb je op het grootste deel van het traject nog steeds ruimte zat.  ::)
Sjongejonge.... je capaciteit en vooral doorstroming is zo groot als het smalste gedeelte... Of ga je ons allemaal kop aan kont neerzetten??? Ga je eens verdiepen in gevolgen en domino-effecten. Dat scheelt een hoop van dit soort rare en kortzichtige kreten. Kan me soms moeilijk beheersen als ik dit soort uhm, ja, dinges lees.  :-X Iets met stuurlui en klokjes en klepeltjes....
Met groet,

Ger.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #39 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:34:25 »
Off topic

Misschien die dividend-belasting toch maar niet afschaffen......

Dat is letterlijk een gepasseerd station ;D al denkt de linksrijdende oppositie hier nog anders over.... (rijden we in dit land niet rechts  ::) )

On topic:
ERTMS zou kunnen helpen, maar daarmee heb je de mensen nog niet sneller uit en weer in de trein.
Net als bij een luchthaven moet er meer stationscapaciteit komen (zitten de in en uit stappende reizigers de volgende trein niet in de weg).

We kunnen natuurlijk ook allemaal gewoon met de auto in de file gaan staan...  :-X

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:45:03 »
Klopt, maar je zou een deel van de tijdswinst die ERTMS oplevert ook kunnen gebruiken om stationnementen te verlengen. Tis maar net hoe je de dienstregeling in elkaar sleutelt. Één trein minder per uur en je hebt zó een aantal minuten te verdelen om stationnementen te verlengen. Je moet het ook zoeken in de spreiding. Dan hoeft de stationscapaciteit niet per definitie omhoog. Wel is het zaak de pieken in de reizigersstromen af te vlakken.
Met groet,

Ger.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2018, 13:08:59 »
Tja Edwin,

Zo MIN mogelijk risico, he...  Twee verschillende vervoerders,  GEPLAND geel knipper voor de ICM, niet wetende of de Mat'54 zodanig staat dat de ICM ook volledig langs het perron past etc etc. Dit allemaal uitzoeken, uitsluiten en vervolgens uitvoeren is not done anymore.  De door door jouw aangehaalde oplossing is voor ProRail de minst risicovolle oplossing. Begrijpelijk. Voor ons bijna dagelijkse kost, hoor.

Niks andere vervoerder we reden onder vlag van NS.

Paar maanden later toen de 766 's ochtends met een defect stond en de 3FM DJ's dreigde niet op tijd in Apeldoorn te komen werd er een ICM naar Amsterdam gestuurd om mensen te halen de plan V 876 van het Spm naar Hilversum en uiteindelijk net op tijd de 766 naar Amersfoort, daar stonden toen de 766, 876 en de ICM strak achter elkaar en dat binnen enkele minuten zodat overstappen zo snel mogelijk ging en we als nog volgens schema konden vertrekken naar Apeldoorn.
In Utrecht hebben we zelfs op spoor 1 gestaan en daarachter kwam gewoon de sprinter aan, je gaat mij niet vertellen dat je in een ruim half uur niet de mcn van de Hondekop vier (welke gewoon betaalde NS mcn's zijn) kan bellen of hij ver genoeg wil door rijden zodat er een ICM drietje achter kan.
Maar mijn punt was vooral, dat als de kruiswissels en bijbehorende dwergseinen waren blijven liggen, dit sowieso geen probleem was geweest..

Groeten Edwin.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2018, 13:46:32 »
Sjongejonge.... je capaciteit en vooral doorstroming is zo groot als het smalste gedeelte... Of ga je ons allemaal kop aan kont neerzetten??? Ga je eens verdiepen in gevolgen en domino-effecten. Dat scheelt een hoop van dit soort rare en kortzichtige kreten. Kan me soms moeilijk beheersen als ik dit soort uhm, ja, dinges lees.  :-X Iets met stuurlui en klokjes en klepeltjes....
Misschien moet je zelf even lezen waar het over gaat:
Citaat
"Op de spoorlijn langs de A2, tussen Amsterdam en Eindhoven, rijden er zes intercity's per uur", aldus Van Dijk. "Daar moeten nog vier sprinters en een goederentrein per uur tussendoor. Dan kun je voorstellen dat het krap wordt."
Er zijn trajecten met minder sporen en meer treinen, waar dat kennelijk geen probleem is.
Er zullen dan ook genoeg perronsporen aanwezig moeten zijn voor de passagierstreinen en middensporen of inhaalsporen onderweg om (goederen)treinen aan de kant te zetten. En wat is Prorail de laatste tijd aan het doen? ::)
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2018, 14:03:56 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2018, 14:13:24 »
Het probleem zit volgens mij niet in het smalste gedeelte, want daar rijden de treinen gewoonlijk door. Het echte probleem zit in de stations want daar blijven de meeste treinen een poosje stilstaan.

Overigens moet ik naar aanleiding van deze discussie terugdenken aan de goeie ouwe tijd toen ik nog in de buurt van de spoorlijn Amsterdam - Haarlem woonde. De overweg bij Halfweg was meer dicht dan open. Nu is het iets minder omdat er veel treinen via Schiphol rijden. Desondanks hoef je daar nooit langer dan 5 minuten te wachten tot er weer een trein voorbijkomt. En al die treinen stoppen zowel in Amsterdam als in Haarlem. Dus daar kan het kennelijk wel, ondanks het feit dat het traject maar 2-sporig is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2018, 17:04:40 »
2Klaas: klopt, maar dan moet de capaciteit op de stations niet verkleind worden.

Een iets uitgebreider artikel op Spoorpro.

Er komt ook een extra rijmogelijkheid (?) op de HSL voor de IC Direct en de ICE gaat tussen Amsterdam en Utrecht sneller rijden wat drie minuten oplevert (gokje, gepland 160/200 km/u).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.