Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:31:03
Zwarte draad soldeerstukje lopi 4 afgebroken door Ronald Halma
Vandaag om 08:21:01
Mat 54 in Schaal 0 door BartvD
Vandaag om 08:00:52
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:34:03
's-Heer Heinkenspolder door Joran
Vandaag om 07:30:22
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door rotaspeed
Vandaag om 06:58:59
Solderen van lakdraad door Tulpendaal
Vandaag om 04:37:24
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Biesje
Vandaag om 00:47:23
Buffels zijn verkocht door Hendrik Jan
Vandaag om 00:34:09
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door ATB
Vandaag om 00:21:35
De Hondsrugbaan, H0 door Niekleair
Vandaag om 00:06:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door T.Trein
Vandaag om 00:01:01
Raadplaatje door dh3201
14 november 2019, 23:54:36
OBB Nightjet door laurent
14 november 2019, 23:52:45
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Bert van Gelder
14 november 2019, 23:25:50
VERPLAATST: BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Bert van Gelder
14 november 2019, 23:24:34
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 november 2019, 23:04:25
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
14 november 2019, 23:00:51
Projekt 083-338 door 44
14 november 2019, 22:22:48
Aansluiten MTB MP6 en MP7 wisselaandrijvingen op Digikeijs DR4018 door Klaas Zondervan
14 november 2019, 21:50:40
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Ronald Halma
14 november 2019, 21:42:44
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
14 november 2019, 21:32:28
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
14 november 2019, 20:36:04
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
14 november 2019, 20:30:33
Zelfgebouwde Digitale Centrale door Robert E
14 november 2019, 19:38:44
Eanos/ Eaos in model door EddyK
14 november 2019, 19:28:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door mass am see
14 november 2019, 19:17:19
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
14 november 2019, 19:06:20
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
14 november 2019, 19:01:20
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door FritsT
14 november 2019, 18:56:53
  

Auteur Topic: ProRail: het spoor begint vol te raken  (gelezen 4676 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
  • Wel Belg, niet gek !
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2018, 19:30:38 »
Gewoon bovenop de bestaande sporen een brug, en je kan de capaciteit verdubbelen :)
Kostelijk plaatje, maar je kan 1 op 1 de onderliggende infrastructuur "copieren" :)

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3467
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:03:33 »
GPS alleen is nogal inaccuraat en relatief sloom. Met een internetverbinding die virtual basestations aan je GPS-data toevoegt gaat de nauwkeurigheid enorm omhoog, maar de betrouwbaarheid van je systeem fors omlaag, immers, weer een dataverbinding erbij.

Pardon?
Als de luchtvaart al weer een aantal jaren approaches (aanvliegprocedures) toepast zuiver en alleen gebaseerd op GPS, dan kun je wel stellen dat dat zeer accuraat is, en zeker niet sloom...
Je praat over nauwkeurigheid van enkele meters, bij snelheden die we hier op het spoor vrijwel niet halen (200+ km/h).

De accuraatheid gaat omhoog met pseudo-satellieten (staan op de grond, waarvan de nauwkeurigheid tot op de mm is bekend). Deze corrigeren de echte satellieten. Al jaren toegepast.. En dat zonder dataverbinding.

Dus dat mag geen belemmering zijn.

Gr, Bert

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2464
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:17:41 »

Het punt is vooral dat het spoor 25% drukker is dan ca 25 jaar geleden.
En dat uitbreiding van het spoor erg lastig wordt in dit overvolle kikkerlandje. Of erg duur.


En er is veel te veel weggehaald. Dat spoorlijnen werden opgeheven had destijds zijn redenen, alleen is er te vaak besloten ook de infrastructuur om zeep te helpen. Dan kun je nu niet makkelijk een spoorlijn reactiveren.

En volgens mij was het Prorail die bijvoorbeeld Tilburg GE op liet breken en diezelfde ProRail doet nu huilie omdat ze onvoldoende ruimte hebben materieel 's nachts te stallen.
Groeten, Arjan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:22:25 »
Ik lees hier veel commentaar op DSSU. Het idee van DSSU is dat er juist meer treinen door Utrecht heen kunnen, omdat treinen sneller in- en uit Utrecht kunnen rijden. Daardoor is sneller het perronspoor vrij voor de volgende trein.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:34:20 »
betere remmen (magneten zoals trams)

Wordt al lang toegepast hoor. Sowieso in Duitsland bij alles wat harder rijdt dan 160 km/u, maar ook hier in Nederland bij heel wat treintypes.
Komt goed van pas als de rails glad zijn.
Draagt overigens niet bij aan het rijcomfort... vaak dringt een lichte walm van verbrand staal de airco binnen  :P

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:50:21 »
En nou hoor ik op het journaal dat ze s 'nachts ook een probleem gaan krijgen met overvolle tuinen en dus (tzt) langs perrons willen gaan afstellen?!?!
Wordt het niet eens hoog tijd dat NSReizigers gewoon 24/7 gaat rijden, hoeft er ook niet zoveel de tuin in.
Heb ik ook niet meer het probleem dat ik een halve nacht op Schiphol hoef te slapen voor mijn vlucht aan de rand van de nacht of bij een vertraagde vlucht terug bij mijn dochter in den Bosch moet slapen omdat ik thuis niet haal met de trein.

Gefrustreerde Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6393
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:06:10 »
Ik lees hier veel commentaar op DSSU. Het idee van DSSU is dat er juist meer treinen door Utrecht heen kunnen, omdat treinen sneller in- en uit Utrecht kunnen rijden. Daardoor is sneller het perronspoor vrij voor de volgende trein.
Daarvoor hoeven geen wissels weg, alleen moeten de doorgaande routes wissels hebben voor 60/80 km/u. Dan kan je en snel binnenkomen en bij verstoringen de treinen op andere sporen binnen nemen. Treinen tussen Den Bosch en Utrecht opheffen omdat er een verstoring is tussen Utrecht en Amsterdam is natuurlijk belachelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:08:38 »
Inderdaad, te gek voor woorden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:10:55 »
En natuurlijk moet het aantal perronsporen in Amsterdam omhoog en niet omlaag.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:26:25 »
Daarvoor hoeven geen wissels weg, alleen moeten de doorgaande routes wissels hebben voor 60/80 km/u. Dan kan je en snel binnenkomen en bij verstoringen de treinen op andere sporen binnen nemen. Treinen tussen Den Bosch en Utrecht opheffen omdat er een verstoring is tussen Utrecht en Amsterdam is natuurlijk belachelijk.

Dat klopt en daar zit ook zeker een pijnpunt, maar hier wordt DSSU wel heel makkelijk neergezet als failed. Het heeft ook goede kanten en één daarvan is het sneller kunnen aankomen en vertrekken. Dat er zoveel wissels zijn gesaneerd is volgens ProRail natuurlijk vanwege potentiële storingen en onderhoud.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:29:26 »
En nou hoor ik op het journaal dat ze s 'nachts ook een probleem gaan krijgen met overvolle tuinen en dus (tzt) langs perrons willen gaan afstellen?!?!
Wordt het niet eens hoog tijd dat NSReizigers gewoon 24/7 gaat rijden, hoeft er ook niet zoveel de tuin in.
Heb ik ook niet meer het probleem dat ik een halve nacht op Schiphol hoef te slapen voor mijn vlucht aan de rand van de nacht of bij een vertraagde vlucht terug bij mijn dochter in den Bosch moet slapen omdat ik thuis niet haal met de trein.

Gefrustreerde Carel.

Tuinen zijn al overvol kan ik je vertellen. Als je 24/7 wil rijden (op grote corridors), haal je wel wat materieel weg, maar ik vraag me af hoeveel en of er niet alsnog een tekort ontstaat.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:50:33 »
@ Railroadtycoon: Zolang reizigers niet geïnformeerd worden, kunnen de poortjes een probleem worden ja. Maar net zoals bij de invoering in de Amsterdamse metro, waar het personeel maar bleef schreeuwen dat je niet hoefde te wachten tot het poortje weer gesloten was, wordt ook bij NS nog altijd niets verteld over in- danwel uitchecken terwijl het poortje nog geopend is.
Dan krijg je inderdaad opstoppingen.
Nadat ik in enkele weken tijd een flink aantal keer door een ander poortje achter iemand aan kon gaan, met bijbehorend alarm, omdat ik uit checkte terwijl het poortje nog open was en de deurtjes daardoor gewoon dicht gingen voordat ik er überhaupt doorheen kon stappen, wacht ik ook weer keurig totdat het poortje weer helemaal dicht is voordat ik ga uitchecken. Dat werkt, althans bij NS, niet.

Wat wel zou helpen is de poortjes minder stijf in te delen. Op het perron van Muiderpoort (sporen naar Hilversum) heb je bijvoorbeeld maar 2 poortjes die geprogrammeerd staan als ingaand, waarvan 1 het brede poortje is. Je hebt 4 of 5 poortjes om dat perron weer te verlaten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:08:24 »
DSSU is helemaal ingericht voor één lijnvoering, namelijk de huidige. Andere lijnen, zoals Arnhem/Den Haag zijn niet of nauwelijks meer mogelijk, en zodra er sprake is van geplande of ongeplande verstoringen, zijn er nauwelijks nog mogelijkheden om andere sporen te gebruiken of kop te maken. Ik zou bijvoorbeeld wel eens weten hoeveel treinen er bij geplande werkzaamheden worden opgeheven als gevolg van DSSU en hoever buiten Utrecht de gevolgen merkbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 22:10:21 door mDDM »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:07:45 »
Met nog een extra trein is dat gemiddeld iedere vijf minuten een trein, bij vliegtuigen mag er kennelijk twee minuten tussen zitten. Misschien dat daar nog wat ruimte gewonnen kan worden.

En Amsterdam - Eindhoven is viersporig dus eigenlijk is het één trein per tien minuten, maar laten we het Prorail niet te moeilijk maken.  ::)

Potverdrie! Heb ik 5 dagen vrij maken ze ff het hele traject 4 sporig! Meteen bij mijn teammanager 3 dagen wegleren aangevraagd. Het kan soms snel gaan...  ::) Htnc - Btl is een stukkie... Snel gedaan ook.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 23:09:33 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:21:22 »
Ger dan gaan we samen jongen. Dacht al dat het aan mijn 3 weken verlof lag......

 (y)
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!